tilbage

Land Rover Forum  

Index
84175: overnatning i tagtelt. (08-07-2009 21:02:40)
Jørgen Madsen #6481, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 93.166.201.230)
Her er lidt oplysninger som jeg fandt i går. det var jeg ikke klar over. Det gør en overnatning på farten mere overskuelig.

http://www.familieadvokaten.dk/Breve-100/b100-277.html

Eller

http://dk-autocam.dk/Overnatning/

Man må gå ud fra at det samme gælder for en LR med tagtelt.
Index
84179: sv: overnatning i tagtelt. (08-07-2009 21:40:25) (svar på 84175)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 79.138.226.70)
Mener at vide, at man oven i købet må skrue et par støtteben ned på sin campingvogn, men ikke frakoble den det trækkende køretøj.
Slår man et tagtelt op, må det vel også støttes af på jorden?
Jeg ville gerne se den sag, hvor man idømmer en bilist en mulkt for at sove sin træthed ud på en parkeringsplads i sin bil/camper/campingvogn/tagtelt, idet det er meget ulovligt at føre bil i træt og søvnig tilstand.
Hvem afgør iøvrigt, hvornår man er for træt til forsvarligt at fortsætte sin kørsel?

mvh
Knud
Index
84181: sv: sv: overnatning i tagtelt. (08-07-2009 22:11:33) (svar på 84179)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.140.98)
Jeg mener at have hørt noget om alkohol og sovning i bilen, som vist nok også gælder i autocampere, men nok ikke i tagtelte og campingvogne...

MVH Asger
Index
84184: sv: sv: sv: overnatning i tagtelt. (08-07-2009 22:18:22) (svar på 84181)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 79.138.226.70)
Hvordan vil man afgøre, hvem der er fører af bilen, hvis der er 2 og konen er ædru og manden er stangstanderstiv og man har tørret rattet af og ligger og sover branderten ud? :-)

mvh
Knud, der ikke nyder sprirituøse drikke med puriner
Index
84196: sv: sv: sv: overnatning i tagtelt. (09-07-2009 11:49:38) (svar på 84181)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Da jeg i sin tid tog kørekort, blev vi advaret om at sove den ud i bilen. Ifølge min kørelærer, så handlede det om hvorvidt politiet kunne sansynliggøre at man oprindeligt havde tænkt sig at starte motoren og køre, men var blevet overmandet af træthed. I så fald ville man blive kendt skyldig for spiritus-kørsel, da hensigten er lige så slem så gerningen. Sad man i føresædet med nøglerne i tændningen, så var der nok ingen tvivl, og så hjalp det ikke at påstå at det blot var for at kunne høre radio. Men selvom man lå på bagsædet kunne man, ifølge kørelæren riscikere at blive sigtet, da man ikke kan bevise, at man i første omgang ikke låste sig ind i bilen med tanke på at køre, men at sove. Det er nok at man er beruset, befinder sig i bilen og har nøglerne. Ligger man på en madras i i en sovepose i varerummet har man sikkert en "god sag", men man kan jo stadig ikke bevise at man oprindeligt havde tænkt sig at sætte sig ind for at køre. Det samme gør sig utvivlsomt gældene i en camper. Opholder man sig derimod i en campingvogn eller et telt uden for bilen, kan ingen jo påstå at man har haft til hensigt at køre. Det må være logikken, uden at jeg lige har paragraffen.
Som Knud er inde på, hvis der er en ædru person med kørekort i bilen, og som måske endda har nøglerne så burde der ikke være noget problem. Men jeg gad godt møde den panser der gad og rejse en sag på en der ligger i sin seng i en camper på en P-plads, med lidt for meget inden for vesten. Men selvfølgelig, man kan aldrig vide.

Hilsen Niels
Index
84215: sv: sv: sv: sv: overnatning i tagtelt. (09-07-2009 19:05:23) (svar på 84196)
Jan donderboss (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 92.241.222.57)
er nu ikk sikker på det står til troende ,normalt skal man jo have overtrådt loven ,for at blive straffet ,ellers kunne man jo in pricip blive sigtet for mord ved at have en lomme kniv når man sov ved siden af konen, eller.
Og i sidste ende er det jo ikk betjenten der sigter og slet ikk dømmer ,heldigvis!
Index
84235: sv: sv: sv: sv: sv: overnatning i tagtelt. (10-07-2009 12:10:10) (svar på 84215)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Hej Jan

At man kan blive dømt for spritkørsel for at ligge i sin bil og sove en brandert ud ligger fast. Jeg har kendskab til i hvert fald et tilfælde, hvor en ung mand mistede sit nyerhvervede kørekort på den konto.

Du har ret i at det sidste ende er domstolens afgørelse om der virkelig var tale om hensigt om lovovertrædelse. Men så vidt jeg er orienteret, så er det politiet der rejser sigtelsen, og det gør etaten på baggrund af indberetning fra den betjent der pågriber den formodede lovovertræder. Hvis nu betjenten skønner at der ikke er tale om lovovertrædelse, så er der jo ikke noget at indberette, altså er det jo på en måde den enkelte betjents afgørelse.

Men nu tilbage til emnet. (Smiley)

Hilsen Niels
Index
84236: sv: sv: sv: sv: sv: sv: overnatning i tagtelt. (10-07-2009 12:43:38) (svar på 84235)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.126.160.245)
Niels Erik har i princippet ret, omend man dog ikke som sådan behøver at overvurdere / frygte risikoen for at blive dømt for spirituskørsel, hvis man vitterlig kun har sovet i sin bil i spirituspåvirket tilstand.

Som Niels Eriks kørelærer rigtigt nok har forklaret, så handler det om, hvorvidt politiet kan påvise fortsæt til at ville køre i spirituspåvirket tilstand. Kan de det, er dette som udgangspunkt "lige så slemt" som at have kørt. Men kan fortsæt ikke påvises, er det nu stadig en gylden grundregel, at tvivlen kommer den anklagede til gode...

I det konkrete tilfælde, som der henvises til, hvor en ung mand har mistet sit kørekort, må det således være påvist / sandsynliggjort, at den unge mand har haft mere til hensigt end blot at ville sove i sin bil.

Umiddelbart er det § 53 i Færdselsloven, der regulerer forholdet:

§ 53. For spirituskørsel straffes den, som fører eller forsøger at føre et motordrevet køretøj efter at have indtaget spiritus i et sådant omfang, at alkoholkoncentrationen i blodet under eller efter kørslen overstiger 1,20 promille.

Stk. 2. For spirituskørsel straffes endvidere den, som i øvrigt fører eller forsøger at føre et motordrevet køretøj efter at have indtaget spiritus i et sådant omfang, at han ikke kan føre køretøjet på betryggende måde.

Stk. 3. For promillekørsel straffes den, som uden at være skyldig i spirituskørsel fører eller forsøger at føre et motordrevet køretøj efter at have indtaget spiritus i et sådant omfang, at alkoholkoncentrationen i blodet under eller efter kørslen overstiger 0,50 promille.

Stk. 4. Trafikministeren fastsætter efter forhandling med justitsministeren bestemmelser om, hvilke alkoholkoncentrationer i udåndingsluften der svarer til alkoholkoncentrationen i blodet.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
Index
84237: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: overnatning i tagtelt. (10-07-2009 12:56:41) (svar på 84236)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Jeg skal lige forstå den har tråd helt rigtigt - Snakker vi om at sove brandert ud i sit tagtelt inde bag rattet på sin bil? Det tror jeg aldrig jeg har hørt at nogen er blevet taget for.
Så skulle de nok også være ret påvirkede...

MVH Jakob E S
Index
84275: sv: sv: sv: sv: sv: sv: overnatning i tagtelt. (11-07-2009 17:14:46) (svar på 84235)
Jan Donderboss (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 92.241.209.171)
Jo det er politimesteren ,der afgører om der rejses sigtelse ,ikke den der kører ude ,det skal jo også kunne holde vand.
Jeg har også hørt nogle skræk historier ,men har også hørt at den uheldige har fordrejet sagen noget!
er man ret fuld kommer man jo nok slet ikk i tag teltet!
Men mok om det