tilbage

Land Rover Forum  

Index
84862: Forskel mellem tændrør (26-07-2009 11:54:13)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Jeg skulle til at bestille nye tændrør til min 3.9V8 1991 RRC, men opdagede at jeg havde nogle RSN12YC tændrør liggende - men reservedelskataloget mener vist det skal være RN9YC - angiver nummeret en varmegrad ? og vil det være ok at køre med 12YC'erne ?

På forhånd tak
Mvh
Michael
Index
84981: sv: Forskel mellem tændrør (28-07-2009 22:06:07) (svar på 84862)
Hans Hildebrandt Nielsen #6023, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.74.160)
Hej Michael

Nu er koden på de forskellige tændrørs fabrikater ikke det samme.
Bogstaver og tal andgiver bl.a om det er med 10 eller 14mm gevind, om gevindlængden er 12,7 eller 19mm, om det er med eller uden pakning, om det er radio støjdæmpet, om elektrodetype, o.s.v o.s.v.....

Ja, nummeret angiver ofte et varmetal. Varmetallet afhænger af om det er en motor med høje eller lave omdrejninger. Og hvis jeg husker rigtigt er tal skalaen omvendt for NGK og Champion. Men andre tændrørs mærker har flere tal i koden.

Konklusion på dette svar må være at det er en videnskab for sig at arbejde på tværs af de forskellige fabrikater.

Men her er der et link der har hjulpet mig mange gange. Og èt der er mere generalt om tændrør. Jeg bruger selv kun NGK, fordi det er det JEG kender bedst. Og JEG finder mest stabilt.

http://www.falkenberg.dk/default.asp?PageID=2399
Se under: Tændrørs crossliste.

http://www.nimbuster.dk/tandr%F8rside.htm

Håber det kan hjælpe dig lidt videre.

HRh
Hans
Index
84986: sv: sv: Forskel mellem tændrør (28-07-2009 22:29:41) (svar på 84981)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej Hans,

Tak for svaret - jeg kan jo så godt se at jeg burde have nævnt at det i begge tilfælde drejede sig om Champion rør :=) Nu har jeg ihvertfald bestilt dem som jeg kunne finde i reservedelsbogen, så kan jeg altid lave et "forsøg" med de andre

Mvh
Michael
Index
84996: sv: sv: sv: Forskel mellem tændrør (29-07-2009 07:37:06) (svar på 84986)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 79.138.255.94)
Et Champion 12 YC er varmere end 9 YC.
Om du skal gå ned i varmetal afhænger af dit kørselsmønster og tilstanden på din motor.

Hvis dine hidtil benyttede 12 YC ser hvide ud på elektroderne, vil det være klogt at montere 11, 10 eller 9 YC.

Er dine 12 YC sat til med sorte belægninger ville jeg nok fortsætte med 12 YC under forudsætning af at du ikke benytter motoren til langvarig, hård belastning, idet du da risikerer glødetænding med mulighed for at brænde hul i stempelkronerne.

Går du ned i glødetal er risikoen for tilsodning og dermed sløj motorgang en mulig gevinst.

mvh
Knud, der mener at et tændrør = Champion!!