tilbage

Land Rover Forum  

Index
84999: Mavelanding! (29-07-2009 08:25:15)
peter horup (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.151.148.1)
Som nybegynder skal man jo lære, og igår lærte jeg så lidt om hvad min Defender 110" IKKE kan køre over! Jeg havde godt på fornemmelsen at det ville være svært/umuligt, men jeg bukkede under for simpelt gruppepres :o)
Efter aftenens strabadser med skovl, spil og de obligatoriske blod, sved og tårer, så glæder jeg mig endnu mere til at få taget det grønne bevis!!!

Det der skete var at jeg simpelthen satte den fast på toppen af en "lille" sand/grusdynge. Jeg havde taget en rigtig flot mavelanding simpelthen! De to crosserdrenge der var med og de to andre tilskuere klappede sig selv på lårene af grin! (og jeg må indrømme at jeg selv havde tårer i øjenene af grin over min egen dumhed!)
2 af hjulene havde umiddelbart fat (venstre for, højre bag), men de to andre spandt rundt. Jeg vil jo mene at med den lille rørepind sat i venstre position, så skulle spærret være låst og hjulene skulle gerne køre parvis? Er mit spær defekt, gør jeg noget forkert eller er der noget jeg ikke ved?
Hvis spærret er defekt, er der så en nem måde at tjekke det på?

Det endte med at vi gravede et bræt ned med spillet om og trak bilen fri på den måde. Det er helt sikkert ikke den proffe måde at gøre det på, men umiddelbart den eneste løsning vi kunne finde på. Burde man have et jordanker med? Hvordan virker sådan et? Eller skulle man have sandstiger?
...og i må selvfølgeligt også gerne svare at løsningen er ikke at køre over en sandbunke der er for spids i toppen og gøre grin med mig på den måde ;o)


Mvh
Peter "maveplasker" Horup
Index
85001: sv: Mavelanding! (29-07-2009 08:51:27) (svar på 84999)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Du kan få svar på alle ovenstående spørgsmål når du tager terrænbeviset!! Du kender ikke din bil og dens teknik og formåen endnu. Nu ved jeg jo ikke hvor i har kørt henne, men jeg håber for alle os andre at det er et sted hvor du har fået lov at køre af ejeren.
Se at få taget "det grønne" inden du kommer i større problemer med evt. ødelæggelse af bil og ikke mindst personskade til følge!!
Ellers, velkommen til:)
Index
85005: sv: Mavelanding! (29-07-2009 09:33:01) (svar på 84999)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Peter.

Ole har ret i at du vil lære dette i forbindelse med grønt bevis; men for lige at berolige dig, så kan jeg oplyse at det du har oplevet, er det der på flyver jysk kaldes at være "Cross-axled". Det kan ske på alle biler permanent firhjulstræk, når det er lavet med centerdifferentialespær som på din bil.
Det kan undgås ved at montere spær i en eller begge aksler, men det vil du som sagt lære i forbindelse med grønt bevis. En anden måde at undgå det på, er ved at kende sin bils grænser og øve sig i terrænkørsel og ikke mindst ved at læse terrænet. Det tager tid.

MVH Jakob E S - Og velkommen i klubben!
Index
85006: sv: Mavelanding! (29-07-2009 09:40:48) (svar på 84999)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 79.138.255.94)
Spæret virker mellem for- og bagaksel, ikke på tværs af akslerne.
Du kan godt få spær, der låser på tværs, men det er ikke bare lige og er et dyrt ekstraudstyr.
Tror så heller ikke det ville have hjulpet dig noget særligt i den situation, idet vægten er taget af hjulene, når du hænger på maven. Det er faktisk den mest sløje og ynkelige situation man kan komme ud for! :-)
Jeg glimrede selv på LA09 ved at køre fast i noget plut, da jeg ville forsøge at krydse nogle spor på tværs. Jeg hang ikke på maven, men hjulene forsynet med glatte sommerdæk, nummeret efter slicks, kunne ikke få fat uagtet jeg kørte med vognens almindelig spær slået til. Havde jeg haft spær på tværs på begge aksler, ville jeg med rimelig stor sikkerhed have kunnet bjærge mig igennem denne suppedas, idet jeg stadig havde fuld vægt på hjulene.
Heldigvis dukkede der en redningsmand, hvem jeg er megen tak skyldig, op med spil på sin vogn, som kunne bringe mig flot igen.
Men nu ved du, hvorfor mange kører med monster store dæk og hæver karrosserne flere tommer og vælger korte chassiser.
Men da du åbenbart har spil på din vogn, ville et jordanker have kunnet hjælpe dig, men det er måske en smule overkill i det daglige at medbringe en sådan "fiks" indretning i værktøjskassen :-)

mvh
Knud
Index
85008: sv: sv: Mavelanding! (29-07-2009 09:45:29) (svar på 85006)
Tony Albers (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.183.252)
"Men da du åbenbart har spil på din vogn, ville et jordanker have kunnet hjælpe dig, men det er måske en smule overkill i det daglige at medbringe en sådan "fiks" indretning i værktøjskassen :-)"

Netop derfor vælger mange at grave reservehjulet ned og bruge det som anker.

/tony
Index
85010: sv: sv: sv: Mavelanding! (29-07-2009 09:51:20) (svar på 85008)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 79.138.255.94)
"Netop derfor vælger mange at grave reservehjulet ned og bruge det som anker."

Husk i den forbindelse din hakke, skovl og spade, som nævnt af Skjoldborg! :-)

mvh
Knud

Index
85012: sv: sv: sv: sv: Mavelanding! (29-07-2009 10:14:13) (svar på 85010)
peter horup (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.151.148.1)
Mange tak for svarene.

Mht om det var lovlig kørsel - ja, bare rolig! Jeg har længe læst på dette fremragende forum og har allerede fået frygt for at "terrænpolitiet" kommer og napper mig, så ingen ulovligheder herfra ;o)

Med hensyn til at læse terræn, så er det jo noget der kommer med tiden og idet jeg er nybegynder, så må man jo nærmest forvente at køre fast og lære lidt af det :o) Nu har jeg fx lært lidt om mit spær og at jeg ikke skal forsøge mig med en lignende sandbunke igen! Jeg havde nu også sagt til tilskuerne at jeg garanteret ville sidde fast, så jeg tror også at jeg har lært at stole på min egen intuition!

Index
85013: sv: sv: sv: sv: Mavelanding! (29-07-2009 10:16:17) (svar på 85010)
Kim Thomsen #7909, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.43.172)
Ellers kunne man jo selv lave et "Engelsk Jordanker" som illustreret i Terrænkørsel og Bjærgning. Det fylder mindre end et alm. anker -Trods alt.
Det er for langsomt i brug til konkurrence, men kan fungere i en snæver vending.

Husk Selvgjort er Velgjort.......måske !!!!!!
Index
85017: sv: sv: sv: sv: sv: Mavelanding! (29-07-2009 10:53:50) (svar på 85013)
peter horup (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.151.148.1)
Har du et link til det eller er det et "gammeldags" håndholdt magasin?
Index
85022: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mavelanding! (29-07-2009 12:47:46) (svar på 85017)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
Hej gå ind og google ankre og engelsk jord anker.
Og du skal da have lov til at køre fast , hænge i dynd etc. det har vi alle da gjort, els, så lærer man ikke sin bil at kende.
OG Velkommen i LR verdenen.
MVH Jens E i Lightweight med store hjul og stejle.
Index
85027: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mavelanding! (29-07-2009 13:43:51) (svar på 85022)
peter horup (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.151.148.1)
Tak for det Jens - jeg lover at jeg nok skal køre fast igen! :)
Index
85034: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mavelanding! (29-07-2009 15:43:58) (svar på 85027)
Kim Thomsen #7909, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.43.172)
Tjaaae et gammelt ordsprog siger: Af skade bliver man klog, men sjældent rig. Jeg glemmer ihvertfald aldrig da jeg havde glemt at slå friløbsnarvet fra(Gl serie bil) og derfor hang ubehjælpsom fat i muddder ved mit vandhul. Heldigvis kunne min wire fra spillet nå hen til min kones yndlingspiletræ(Andalusisk hængepil) Uheldigvis trak jeg træet op.

..Ja så klog på at huske det p.... nav
..Klog på tyngden af ankerpunkter
..og klog på min kones ejendomsret til visse vækster i området.

Hvis du ikke i din region kan få fat i den grønne Terræn og bjærgning, kan jeg sende dig en. Jeg har et par i overskud fra Reg. Fyns kursus hos mig, netop med fokus på herværende snak.
Index
85037: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mavelanding! (29-07-2009 16:48:30) (svar på 85034)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 79.138.255.94)
Ud fra devisen: "Hvad fatter gør, er altid rigtigt!" fik du vel ros for at have fjernet denne sikkert unyttige hængepil? Der kommer vel ikke spiselige frugter på en sådan sag?

Jeg er ikke længere til friløbsnav efter at have fræset meget dybe, lange og kraftige spor i græsplænen pga at have glemt at slå navene til. Det fik jeg sært nok ikke ros for.

mvh
Knud, med begrænset, botanisk indsigt.
Index
85041: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mavelanding! (29-07-2009 18:50:11) (svar på 85037)
Kim Thomsen #7909, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.43.172)
Næ Torp. Pil er især god til en ting. Har du hovedepine, skæres en pind af og den småtykkes der på. Vupti hovedpinen er væk. Med andre ord: Har du haft en kæp(Art underordnet) i øret, putter du en pil i munden. Der er nemlig en grund til det latinske navn er Salix.

Du snakker om dybe hjulspor. Efter Reg. Fyns køren omkring ved mig iforb. med Bjærgningskursus, er der så dybe spor, at på et tidspunkt, da en pige fra landsbyen var blevet væk, trak vi vod efter hende i sporene.(Hun er fundet i god behold)

For at holde os en anelse til tråden, vil jeg opfordre andre regioner til at holde ligende kurser som det vi holdt på Fyn(Ved det gøres)

Altså dygtige folk til det teoretiske om formiddagen og så ud og prøve det bagefter.

Tror behovet er der.
Index
85043: sv: Mavelanding! (29-07-2009 19:19:44) (svar på 84999)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.130.85)
Hej Peter
Du har fået svar på der med spær, du har fået at vide at man skaldumme sig, for at blive klogere, men én ting er ikke sagt endnu.
Jeg syntes idéen med at grave en "pind" ned, med spillets wire omkring viser, at du har en lovende fremtid. Du havde ikke et jordanker, men opfandt noget, der virkede. Og det er en uhyre vigtig terrænegenskab at have. Så hvis du blot husker på disse tider, så kør du roligt op i en sanddynge igen, og nyd tiden med at komme fri.

Jimmi
Index
85066: sv: sv: Mavelanding! (30-07-2009 15:26:01) (svar på 85043)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
Hermed lidt info til en eftermiddags øvelse.
MVH Jens E