tilbage

Land Rover Forum  

85263: Maling af eloxeret aluminium (04-08-2009 10:02:20)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Jeg har bestilt et par Rocky Mountain alu dørtoppe til min 109V8 - har ikke helt bestimt mig for om de skal males endnu, men hvis de skal, hvordan forholder man sig så, når de er eloxerede ? - kan der males direkte derpå eller skal eloxeringen slibes væk (hvilket ville være pænt ærgeligt) ?

På forhånd tak
Michael
85324: sv: Maling af eloxeret aluminium (06-08-2009 00:06:42) (svar på 85263)
Peter Stind Rosendahl (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.129.0.249)
Hej Michael
Jeg har kigget på Rocky Mountain's website og kan ikke se at de lækre dørtoppe er eloxerede. Men hvis de er, fjerner du eloxeringen med en opløsning af afløbsrens fortyndet med vand. Sænk aluen ned i opløsningen og skyl meget grundigt bagefter. Husk gummihandsker. Maling bagefter med etch-primer inden slutmaling.

Mvh Peter
85326: sv: sv: Maling af anodiseret aluminium (06-08-2009 06:26:08) (svar på 85324)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej Peter,

Sorry min fejl - jeg må have læst "indad" :) - de er anodiserede, og jeg fik faktisk email fra dem i går hvor de skriver at man bare skal bruge en etch-primer ovenpå anodiseringen - lyder det rigtigt ?

http://www.rockymountainspares.co.uk/?p=58

Mvh
Michael
85337: sv: sv: sv: Maling af anodiseret aluminium (06-08-2009 09:48:04) (svar på 85326)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Det lyder rigtigt.

MVH Jakob E S
85346: sv: sv: sv: sv: Maling af anodiseret aluminium (06-08-2009 11:20:11) (svar på 85337)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
Det kommer helt an på hvad primeren er baseret på...! Inde for flysfart industrien som er den industri, som klart har den største videnkapacitet på hvorledes man mest optimalt håndterer aluminium, bruges etch-primer næsten ikke (med undtagelse af specielt elementer/legeringer)

Støbelementer af alu-legering overfladebehandles efter military specification, MIL-C-5541, hvis det er er nødvendigt, de behandles ...!

Plade struktur såsom skin, frame, stringer. Alodine behandles med Alodine 1200 (nedsænkning i kar) el. Alodine 1201 (på-pensling) hvorefter strukturen primeres med 2 komponent epoxy zinc chromate primer. Efterfølgende påføres der en top-coat af en 2 komponent epoxy maling. Det giver en stærk vejr/vind/lys samt korrosion resistent overflade.

Man kan godt få en Etch-primer baseret på zinc chromate base, men det bliver nok ikke herhjemme, man skal nok til det store udland, for at finde primeren. Det er sågar muligt nu om dage skaffe zinc chromate primeres samt top-coat i 3 komponent epoxy versioner. Men det er stadigvæk de færrestes maler endnu mester håndteringen af disse. 2 komponent epoxy er langt letter at håndterer, også for nybegynder/amatører.

Udfra beskrivelsen af window frame, vil jeg mene at du naturligvis skal beholde alodine laget som rammen kommer med, og derefter tilføre zinc chromate primer samt top-coat, det er klart nemmest i 2 komponent version. Kun hvis du har afgang til Etch-primer baseret på zinc chromate, skal du bruge den.

Hvis du alligevel overvejer at brug ecth-primer skal du sikker dig at den er kompatibel med Alodine og Aluminium...!! ellers snyder du dig selv, på den lange bane... du kan ligeså godt gøre det ordenligt, fra starten af, det er vel også derfor du søger info.

Tillykke i øvrigt - forstår at det er nogle seriøse frames, har dem selv i tankerne hvis jeg en dag vælger permanent at omkonvertere til soft-top...?

Mv. Ole
85347: sv: sv: sv: sv: sv: Maling af anodiseret aluminium (06-08-2009 11:26:58) (svar på 85346)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej Ole,

Tag for en gevaldig udredning - men nu er jeg helt nervøs for at komme til at gøre mere skade end gavn ved at male dem:) Kender du et sted hvor man kan købe "zinc chromate primer", og eller et sted hvor man kan få dem malet efter dine forskrifter :) ?

Mvh
Michael
85350: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Maling af anodiseret aluminium (06-08-2009 13:10:53) (svar på 85347)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
Hej Michael

Der absolut ingen grund til at være nervøs. Mener svagt at kunne huske, at den danske importør af primeren, har adresse et sted på Køgevejen, undersøger det når jeg er tilbage på jobbet, om et par uger. Der findes sikkert andre som også importer samme el. ligende primer, men jeg kender dem ikke umiddelbart. Det er absolut være at undersøge, da primeren er velegnet til LR produktet.

Advarsel - primeren er særdeles helbreds/miljø skadelig og skal håndteres med omtanke, affald og restprodukter SKAL bortskaffes som kemisk/giftet affald.

Med hensyn top-coat er det jo farvevalget som begrænser - vil mene at de fleste professionelle farveladebutikker / båd-forretninger / kan skaffe 2 komponent epoxy, en mulighed jeg kender med sikkerhed er Biltema som under båd-sektionen fører 2 komponent epoxy top-coat, om farven så, passer er en helt anden snak...!

Vil godt undersøge om jeg har mulighed for at hjælpe, men tror desværre at det er meget begrænset, hvis der åbner sig en mulighed - giv jeg lyd på mail, ok.

Mv. Ole
85355: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Maling af anodiseret aluminium (06-08-2009 15:18:47) (svar på 85350)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej Ole,

Super -tak :)

Mvh
Michael
85409: sv: sv: sv: sv: sv: Maling af anodiseret aluminium (07-08-2009 11:44:10) (svar på 85346)
Peter Stind Rosendahl (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 93.178.190.188)
Eloksering og anodisering er det samme - på engelsk hedder det anodized og her ser vi mest ordet elokseret.

Processen er kort beskrevet:
1. Emnet åbnes i overfladen med at basebad (afløbsrens fungerer fint)
2. Herefter udsættes emnet for en elektro-galvanisk proces (selve elokseringen) hvor overfladen omdannes til aluoxid (yes - samme ændring som når alu tærer, og det kender vi jo alt til fra vore kære biler) Grundig afskylning.
4. Overfladen lukkes i det sidste bad (kan ikke huske indholdet)

Der skelnes mellem høj temperatur anodisering, hvor anodiseringen trænger længere ned i overfladen end lav temperatur anodisering der primært anvendes som en finish hvor der kan tilføjes de klare farver vi kender fra fx cykel dele i alu.

Men essensen er, at anodiseringen danner et beskyttende hårdt lag aluoxid. Hvis dette lag ikke fjernes, men istedet påføres en etch primer, bliver denne aluoxid frigivet, men ikke fjernet. Når der efterfølgende males ovenpå binder malingen ikke optimalt og oxiden, der nu er fri i malingen, vil starte omgående tæring.

Husk også på at mange slibemidler er baseret på aluoxid, og hvis de anvendes på alu starter tæringen nærmest omgående. Ved svejsning i alu skal aluen også være ren for at få en god svejsning - aluen børstes med rustfast stål dér hvor der skal svejses, og svejsningen skal foretages inden 20 minutter efter rensningen med børsten da ilten i luften ellers allerede har startet nedbrydningen af aluen med opståelse af aluoxid til følge, hvilke ikke er godt for en holdbar svejsning.

Alu er ikke bare alu - nogle legeringer kan anodiseres, og andre ikke. Derfor er overfladebehandling helt afhængig af legeringen.

Hvor skriver RockyMointain at deres produkt er Alodine behandlet??

Så jeg mener der er to muligheder - male direkte ovenpå og se om det holder, eller fjerne al anodiseringen.

85412: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Maling af anodiseret aluminium (07-08-2009 12:25:17) (svar på 85409)
Bjarne Sørensen #0847, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 193.89.221.64)
Hej Peter

Har lige et par kommentarer til dit indlæg:

Aluminium oxiderer som du skriver bare ved tilstedeværelse i luft, og danner derved en isolerende keramisk overflade der vanskeliggør svejsning.

Normalt beskytter aliminiums overfladen således sig selv ved at danne et tyndt lag oxid - altså en helt anden situation end jern, hvor jernoxid accelererer nedbrydningen.

Eloxering/anodisering er i princippet et væsentlig tykkere lag oxid, der så er en fuldstændigt integreret del af materialet, og ekstemt holdbar, med en rigtig god bestandighed overfor mange kemikalier - kan sagtens laves så det overholder automotive OEM spec. der jo er ret skarpe.
Mange facadeelementer står også elokseret med og uden yderligere lakering.
Der sker altså ikke en nedbrydning af et elokserings lag!

Selvom du maler udenpå en eloksering, så nedbrydes denne overhovedet ikke, men vil være uforandret gennem mange år, og således danne den abslout bedste basis for en lakering

Den nedbrydning mange af os kender fra LR produkter, er den galvaniske korrosion der sker mellem jern og aluminium, som får aluminiumen reduceret til hvidt pulver.
Aluminium og Zinck (Galvaniseret stål) vender rigtigt i.f.t. spændingsrækken, og kan som det ses andre steder på en LR sidde fint sammen i mange år uden yderligere vanskeligheder.

Aluminiums støbelegeringer er normalt ikke egnede til eloksering p.g.a. silliciumindholdet, men plademateriale og ekstruderingslegeringer ofte er.

M.v.h. Bjarne 0847
85413: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Maling af anodiseret aluminium (07-08-2009 12:39:34) (svar på 85412)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hmm gode argumenter fra alle :) men jeg er ikke ligefrem helt afklaret med hvordan det så er bedst at forholde sig:

a) lade dem være som de er
b) male direkte ovenpå elox/anodiseringen
c) prime, og så male ovenpå elox/anodiseringen

Mvh
Michael
85425: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Maling af anodiseret aluminium (07-08-2009 20:57:21) (svar på 85413)
Bjarne Sørensen #0847, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 193.89.221.64)
Hej Michael - jeg ville til enhver tid beholde anodiseringen, prime oven på denne og så male.

M.v.h. Bjarne
85426: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Maling af anodiseret aluminium (07-08-2009 21:05:38) (svar på 85425)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej Bjarne

ok, tak - så bliver det nok vejen frem :) Er det en wash primer eller en etch primer ?

Mvh
Michael
85485: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Maling af anodiseret aluminium (09-08-2009 22:02:31) (svar på 85426)
Bjarne Sørensen #0847, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 193.89.221.64)
hej igen

Spørg efter en wash primer der hæfter på aluminium og zinck - så er du på sikker grund skulle jeg mene.

Jeg har med held anvendt en 2K washprimer fra Mipa - både på eloxeret, ikke eloxeret aluminium, stål og galvaniseret stål. Det var hvad min lokale malinglev. foreslog dengang.

M.v.h. Bjarne
85352: sv: Maling af eloxeret aluminium (06-08-2009 14:12:24) (svar på 85263)
Bjarne Sørensen #0847, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 193.89.221.64)
Hej

Jeg har arbejdet en del med maling af elokseret og ikke elokseret aluminium i embeds medfør.

Lad endelig være med at fjerne elokseringen, for det er den optimale forbehandling inden lakering, og din eneste forsikring mod "filliform korrosion", som ofte ses når malingen skiller fra aluminium med noget hvidt pulver som resultat - et ualmindeligt træls problem.

Jeg har elokseret aluminiumsplade på min RRC bagklap, og malet med normal wash primer og efterflg. sander - og har ingen problemer overhovedet med dette.
Jeg brugte sctch brite til at ridse eloxeringen svagt for at sikre optimal vedhæftning - lav evt en prøve ved at male et sted, skær liner i malingen (ikke ned i aluminiumen) med en skarp kniv på kryds og tværs med 2 mm mellemrum.
Efterfølgende sætter du en tape over dette, og du skulle nu ikke kunne fjerne det fastsiddende maling hvis vedhæftning er OK.

M.v.h. Bjarne
85437: sv: sv: Maling af eloxeret aluminium (08-08-2009 04:43:09) (svar på 85352)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.161.63.186)
Hejsa igen

Ja, det kan være lidt forvirrende når begrebet er udsat for dårlig oversættelse eller fordanskning, så som - anodisering / alusering / eloxering / eloksering. selv på engelsk er der varianter af samme betegnelse - anodization, eller på britisk engelsk - anodising.

Nogle vil sikkert mene at anodising er den originale betegnelse, i det at det er en britisk opfindelse (fra mellenkrigsårene), men anodization er den mest udbredte betegnelse i engelsk sproget litteratur.Nu kan kan det hurtigt blive en akademisk battle på ord om betegnelse/begreber, som ret beset ikke tjener noget formål.

Opgaven må være at giv Michael så mange korrekte brugbare oplysninger som mulig, således at han er i stand til at vælge for el. imod/med el. uden.

Michael er tydligt interesseret i, at optimerer sine investering mest muligt, og søger derved råd/vejledning omkring hvordan/hvorledes.

Jeg fornemmer en vis usikkerhed i Michaels forrige kommentar, hvilket er klart forståeligt efter de sidste udmærke velment indlæg, omend de er lidt modsigende.

Måske man godt kan mene at eloksering og anodisering er en og samme sag, men det er kun hvis man erkender at anodization findes i flere varianter, så som Chromic acid anodizing / Sulfuric acid anodizing / Organic acid anodizing / Phosphoric acid anodizing, samt at applikations metoden også kan varierer. Derved er anodizing ikke bare anodizing...!

Anodizied overflader betragtes almindeligvis som mere (adhesion) vedhæftende end den bare metalflade, og efter som anodization er en overflade beskyttelse, så det virker usmart at begynde at slibe i den beskyttende overflade. Hvorfor så bruge ressourser på overflade beskyttelse, hvis man alligevel bryder eller skader dette lag. I værste fald gør man mere skade end gavn, så det giver ingen mening, efter som en evt. primeren hæfter bedst på anodizied overflade kontra en ubehandlet aluminium alloy

Aluminium er som bekendt ikke bare aluminium, og bruges sjældent i ren form da rent alu. ikke besidder nogle specielt styrke, men har relative gode korrosions resistent egenskaber. Aluminium alloy deles almindeligvis i tre grupper Aerospace alloys - Marine alloys - Automotive alloys eks.vis bruges 2024, 7075 legeringer næsten kun inde for luftfart hvorimod 6111 udelukkende bruges i autobranchen, når der er tale om plade struktur. Det forholder sig lidt anderledes alu-profiler, her finders der andre legeringer, ofte for at gøre dem svejsbar.

For visse alu. alloys plader påvalses et tyndt lag rent alu. på begge side af pladen, kaldet cladding laget eller ofte omtalt som alclad laget. Dette lag skal ikke helst ikke brydes, da det yder korrosionbeskyttelse for den mindre resistent alloy, om pladen i øvrigt består af. Langt fra alle Alu-profiler har et alcald lag, derfor påføres ofte en anodized coating.

Normalt betragtes anodized coating som moderat vejrlig beskyttelse. Det afhænger naturligvis meget af det miljø coatingen udsættes for. Derfor ville jeg ikke personligt være i tvivl, jeg ville straks vælge yderlig beskyttelse fra elements påvirkning, med en zinc chromate primer i det den næsten virker som en kold galvanisering. Det var også de egenskaber man udviklede den til at have i tidernes morgen, senere i forløbet tilførte man grønt pigment så den også kunne bruges i fortidens cockpit design, ved udvendig anvendelse forstærkes den altid med en top-coat.

Alternativt er det måske være at overveje en pulverlakering...!

Må nok heller præciser at Alodine ikke er en anodized coating, men en type Chromate conversion coating. Faktisk Alodine et trademark fra det tidligere Amchem Products Incorporated (1945), som i dag er opslugt af Henkel.

Mv. Ole




85495: sv: sv: sv: Maling af eloxeret aluminium (10-08-2009 07:16:07) (svar på 85437)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej Ole,

Tak for udførlig forklaring - jeg vil prøve at lokalisere en zinc chromate primer til at påføre inden malingen.

Er du forøvrigt kommet videre med dit MegaJolt projekt ? Mit har ligget stille pga alt for meget arbejde, men jeg håber at få lidt tid i løbet af de mørke vinteraftener.

Mvh
Michael
85557: sv: sv: sv: sv: Maling af eloxeret aluminium (11-08-2009 13:22:42) (svar på 85495)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
Hej Michael

Jeg skal nok lede efter adressen på den danske importør af primeren, når jeg er tilbage på jobbet, vil også godt prøve at undersøge om jeg har andre muligheder for at hjælpe. Men som nævnt før kan det godt vise sig at blive besværligt eller ligefrem umuligt, så lover intet, andet end jeg prøver...!

Skal med stor skam i min sorte sjæl indrømme at jeg ikke er startet op på projektet endnu, efter de sidste stumper kom hjem, løb jeg ind i et relativt stort tidsproblem, og efter par mdr. hvor de nye skinnende delene stod pænt i deres papkasser og grinte hånligt af mig hver gang jeg gik forbi. Pakket jeg tilsidst kasserne ned og placeret dem ved siden af mit motorproject, det er så tiltænkt at tændings anlægget introduceres sammen med den renoveret motor. Undskyldningerne er mange, men forbryderen er heldigvis kun mig selv.

Erinder at du en gang spurte mig, om jeg med sikkerhed kendte nogle som kunne håndtere opgaven, mit svar var dengang, at det kendte jeg ikke. Har mellentiden udvidet min horisont en smule, mødte en som gør sig i Lotus, og efter en lang snak om automobil teknologi, faldt vi over emnet Megajolt, han havde på Lotus klubbens homepage bemærket følgende tråd,

http://www.lotusklub.dk/forum/viewtopic.php?f=7&t=790

på den sidste kommentar i tråden, bliver TP Motorsport i fakse nævnt, måske det er en mulighed, hvis du er kørt fast..

http://www.tpmotorsport.dk/

iøvrigt et lækkert design Lotus klubben har på deres klubside...!

Mv. Ole
85558: sv: sv: sv: sv: sv: Maling af eloxeret aluminium (11-08-2009 13:54:32) (svar på 85557)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej Ole,

Det lyder fornemt, men ihvertfald ikke noget du skal få stress over :)

Tak for tippet med TP Motorsport. Vi må i det mindste stikke hovederne sammen når een af os har fået det op at køre

Mvh
Michael
85800: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Maling af eloxeret aluminium (19-08-2009 00:24:41) (svar på 85558)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 188.177.22.134)
Hej Michael

Det jeg umiddelbart kan opsporer så er importøren

Akzo Nobel Deco A/S Nordsjö Farver‎
Holmbladsgade 70, 2300 København S‎ - 3269 8177‎
"Akzo Nobel Deco A/S. Farvehandlere Farvefabrikker. Holmbladsgade 70. 2300 København S. Tlf.: 3269 8000. Fax: 3269 8484 ..."

Mv. Ole
85802: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Maling af eloxeret aluminium (19-08-2009 06:39:06) (svar på 85800)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Perfekt - tak Ole :)

Mvh
Michael