tilbage

Land Rover Forum  

Index
85899: luft i kølevand på P38 4.6 V8 (21-08-2009 08:30:55)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.54.13.116)
Har netop skiftet "throttle body heater" elementet på min dejlige RR... Love it to bits! (den bliver utæt og lækker kølevæske ned på topdækslet i førersiden - LHD)

Skulle så udlufte kølesystemet... og manner hvor det driller - har prøvet at holde med næsen i vejret (H-side) - bilen har motorvarmer og den har selvfølgelig også slugt lidt luft - starte fyret og vente på det har "mast vand igennem) Starte motoren og så kom alle problemerne en gang til - jeg frygtet nu at den har smidt toppakningen for den "koger vandet" i ekspansionsbeholderen.... Min vandpumpe står også for tur - den er begyndt at "snakke" - men havde ikke lige tid igår til den også...

Der var for noget tid siden en der skrev, at han havde oplevet en forhandler i Tyskland beskrive ekspansionsbeholderen som en "vacuumbeholder" - sådan gør min også - den suger beholderen tom i tomgang, og når jeg stopper motoren, så vupti.... så kommer vandet igen...

hvad skal jeg mistænke nu?! defekt vandpumpe? Thermostat der ikke virker korrekt - eller er det af med topstykkerne?!

Vil få lavet en kompressionstest en af dagene... men bilen er nu "grounded" vræææææl!

Jeg hader problemer af den her slags!!! gode råd ønskes!!
Index
85902: sv: luft i kølevand på P38 4.6 V8 (21-08-2009 09:33:30) (svar på 85899)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.243.208)
Ohh, dein Unterdruckbehalter!! Du zerstört den Motor!! :-)

Joh, det var mig, der var ude for denne opfindsomme, tyske bilsælger, der mente at kunne hænge mig op på at have ødelagt den i forvejen defekte motor, ved at have åbnet for denne unterdruchbehalter. Sært nok var motoren startet op da vi arriverede!. (Så kunne man ikke opleve den sikkert ikke helt lette start og den hvide røg, som bliver resultatet af at fortsætte kørslen.
Jeg var klar til at køre igen efter blot 2 minutters kig på den iøvrigt flotte vogn.

Det er jo klart en ganske almindelig ekspansionsbeholder, og når den hele tiden tømmes ved at det bobler/koger op i den, ja så er det toppakningerne, der skal skiftes.
Så er det op til dig, om du vil krybe til det eller blot springe ud i det.

Mvh
Knud
Index
85904: sv: sv: luft i kølevand på P38 4.6 V8 (21-08-2009 09:59:05) (svar på 85902)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.54.13.116)
Dooh - hvorfor laver man sådan noget bras?! kan dden ikke tåle at blive brugt eller hur?! altid haft rigtig mængde kølevæske, skiftet på korrekt vis.... nå...

men nye slanger, vandpumpe, thermostat, væske, forkæde og hjul er på vej til bilen (har allerede nogle af tingene på lager...)

moralsk opbakning søges!
Index
85905: sv: sv: sv: luft i kølevand på P38 4.6 V8 (21-08-2009 10:14:41) (svar på 85904)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.242.232.2)
Du skal nok også bestille tid til at få planslebet topstykkerne.
Tjek bagerste cylinder i begge sider for revner da det er P38 motorens svage punkt.
Fabriksny maskine kan indkøbes for noget der ligner 2500 - 3000£ og renovret for 1500-2000£ (bare så du er på forkant)

mlrh
Claus
Index
85908: sv: sv: sv: sv: luft i kølevand på P38 4.6 V8 (21-08-2009 10:39:31) (svar på 85905)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.243.208)
Nu kan du jo lige gøre den ultimative test.
Med den varme motor i gang, og låget skruet af "Unterdruckbehalter" får du en nogenlunde intelligent hjælper til at placere en tung venstre fod på bremsen, læg tomaten i gear og pres motoren op på 1500 omdr.
Imens kigger du ned i føromtalte beholder. Hvis nu vandene stiger med bobler og megen gestalt, ja så er sagen ganske klar. Toppakningen er abgefesen eller som vor ven, Lille Claus, er inde på, en cylinder revnet. Det er nu nok noget der først sker, hvis man i længere tid har negligeret en defekt toppakning.
Så tager du den derfra!

mvh
Knud
Index
85932: sv: luft i kølevand på P38 4.6 V8 (22-08-2009 07:44:27) (svar på 85899)
Jan Lauritzen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.49.59.148)
Hej Alexander.
Inden du skruer toppen af, skulle du lige prøve at afmontere øverste kølerslange og fylde motoren, evt. mens du lige har en til at køre lidt på starteren.
Det kan være det galt, at blokken er tom og vandpumpen derfor ikke kan få vandet til at cirkulere.
Samme fremgangsmåde som på de store BMW.
Det er ikke sikkert, at det er det, der er galt, men det er nu ærgerligt at skille en motor ad, bare for at se, at alt er ok.

MVLRH Jan
(tidligere 8086)

ham der byttede sin p 38 med en ny Wrangler
og stadig hilser :-)
Index
85986: sv: sv: luft i kølevand på P38 4.6 V8 (24-08-2009 08:55:25) (svar på 85932)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.54.13.116)
Jeg har prøvet at løsne den lille slange øverst på køleren og der kommer en fin vandstråle ud - først en maaaaaase damp, og så derefter de tynde stråle - og når bilen bliver varm bobler den lystigt i ekspansionsbeholderen...

doooh! jeg må se at komme igeng med projektet....
Index
85993: sv: sv: sv: luft i kølevand på P38 4.6 V8 (24-08-2009 10:13:44) (svar på 85986)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.243.208)
Hva fa'en Alexander!!!
Er du ikke kommet igang??
Du kan da ikke snakke og skrive dig ud af problemet.
Du må se at fået griseret dine små fingre!! :-) :-)

Rigtig god arbejdslyst, fra en der er nogenlunde ligeså doven!! :-)
Knud, men relativ ny toppakning på den derefter så dejlige 2,4 VM