tilbage

Land Rover Forum  

Index
86119: Benzin forbrug (27-08-2009 09:13:34)
Dennis Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.199.49.247)
Hvad er det forventede brændstof forbrug på en serie II benzin? Jeg har kig på en LR, hvor ejeren siger 5,6 km/l - og at den skal havde ny karburator. Hvad er jeres erfaring, og hvad skal/kan der gøres for at forbedre brændstof forbruget.
Index
86121: sv: Benzin forbrug (27-08-2009 09:22:31) (svar på 86119)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Dennis.

Du kan skifte motoren til noget der ikke er udviklet i 1950'erne. Det er en veteranbil med firehjulstræk og en luftmodstand som en åben kummefryser vi taler om.

De lette måder at hente en lille smule, er at sørge for at hele transmissionen er i topform og velsmurt, samt at bremserne ikke hænger, og så køre på vejdæk.

MVH Jakob E S
Index
86125: sv: Benzin forbrug (27-08-2009 10:13:33) (svar på 86119)
Ole Deleuran #7984, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 91.198.252.10)
Hej Dennis,

Hvis du seriøst overvejer at købe en seriebil, bør du ikke
spekulere for meget i hvor langt den kan køre pr. ltr, de
kører ikke langt - men charmen og glæden ved at eje en
klassisk Land Rover og medlemskab af klubben, opvejer
forbruget af brændstof til fulde. Men som Jakob skriver, er
der flere muligheder for forbedringer. Se iøvrigt på hovedsiden nede i højre hjørne under downloads, der finder
du Stefan Wandels "Seriebil - tjek inden køb", den er god !
Så lad brændstofforbruget være din mindste "bekymring" og
velkommen til !

Mvh
Ole
SIII, 88 benzin (der har kørt hele 7.4 km/ltr på en god dag)
Index
86130: sv: Benzin forbrug (27-08-2009 10:39:51) (svar på 86119)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.242.232.2)
Max. 8km/l Realistisk 6-7 km/l

Bedst mulig brændstoføkonomi:

Skift til Weber karburator
Monter eletronisk tænding
Monter elektrisk kølerventilator istedet for den remtrukkede
Monter smalle dæk med korrekt lufttryk
Monter friløbsnav
Undgå "Thorkild Thyring kørsel"
Undgå at køre uden hardtop


........ og iøvrigt være ligeglad med benzin priserne. tank for 100 kr. som du altid har gjort ;-)

mlrh Claus
Index
86134: sv: sv: Benzin forbrug (27-08-2009 11:06:10) (svar på 86130)
Regin Nolsøe Stenberg #7565, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.145.84.27)
Min SIII 88" med hardtop og weber, går 7,5 pr.l. blandet kørsel. Men SII 109"eren med SIII benzin motor og pressening, gik 8 på literen. Nu vi er igang kan jeg så tilføje at min 109" bus med 2,5 N/A motor fragter mig 9km. på en liter dieselolie.

Mvh.

Regin
Index
86147: sv: sv: sv: Benzin forbrug (27-08-2009 15:08:38) (svar på 86134)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.179.0)
Ved blandet kørsel lå min 109" Serie IIa STW 1970 på 8 km/l. Bilen var monteret med z-dæk - sanddæk -. På langtur var 10 km/l intet problem.
Der findes 2,5 l udgave af den kendte 2,25 l og den skulle efter sigende køre rigtig godt og langt på literen, hvis den får påmonteret et 'performance cylinderhead' fra Turner.
Index
86166: sv: sv: sv: sv: Benzin forbrug (27-08-2009 22:51:18) (svar på 86147)
Madsen Bo Visholm #7515, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 80.62.123.17)
Hej Dennis.

Min går længere den første ½ - del af tanken end den sidste ½ - del...
Overvej det seriøst, hvis du tænker på det nu, for den skal tankes tit.
Tilgengæld er går den af og til i stykker, så set ud over et år, så er benzin regningen ikke så stor endda.

Det er altid svært at råde i den retning - 5,6km/l lyder af udmiddelbart lidt. Men hvad bliver det målt på, en gammel bil kører ofte kun små ture, så giver det vel sig selv.
Glæd dig over at få en helt unik bil, som er relativ let at rode med i indkørslen og som du elsker når den kører.

mvh Bo
Index
86203: sv: sv: sv: sv: sv: Benzin forbrug (28-08-2009 17:51:35) (svar på 86166)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 193.88.88.10)
Hej Bo
"Min går længere den første ½ - del af tanken end den sidste ½ - del..."

Hvordan det???
Hos mig er det omvendt, men det er fordi jeg så kører lidt mere økonomisk, indtil jeg finder en tankstation med billig diesel:)
Index
86202: sv: Benzin forbrug (28-08-2009 17:37:26) (svar på 86119)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Hm, tilslutter mig de øvrige indlæg. 5,6 km/l er lige i underkanten, men ikke hvis karburatoren er slidt. Jeg gik fra netop 5-6 km/l og lidt over 7 km/l ved art montere en ny Weber. I det hele taget er det vigtigt at den står rigtigt i karburator og tændning´, og at motoren ikke er slidt.

Så er der alle de små ting, der kan give en smule. Som det nævnes f.eks elektrisk blæser, korrekt dæktryk mv. Så er der friløbsnav selvom det diskuteres hvor meget det gør en forskel. Undgå at køre med tagbagagebærere.

Men det der giver mest er nok økonomisk kørsel. Undgå kraftige accelerationer og høje hastigheder. Ifølge et indslag på jp.tv kan en gennemsnitsbillist spare 20-30% ved at køre fornuftigt. En serie II er alligevel ikke en racerbil, det er en veteranbil man nyder i et astadigt tempo. Derfor er benzinpriserne og forbrug også lettere akademiske, for det er næppe en vogn man kører 20-30.000 km. i om året, selvom der sikkert er nogen der gør det. Men gør man det, så hænger man sig næppe i benzinpriserne. Lidt ligesom dem der kører V8 vil jeg tro.

Hilsen Niels Serie IIa
Index
86214: sv: sv: Benzin forbrug (29-08-2009 10:22:56) (svar på 86202)
Niels Mikkelsen #4782, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 85.81.74.218)
Jeg kører med en V8 i min 101 den går ca 5-6 km på literen.Når folk finder ud af at det er en V8er der ligger i ambulancen siger de altid den er da dyr at køre i.Det ved jeg godt.He he he.
Niels med stor benzin forbrug.Skal måske på benzin nedtrapning