tilbage

Land Rover Forum  

Index
86359: Som en ny bil... (01-09-2009 20:24:16)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.237.146)
...må bare lige fortælle om den KÆMPE forandring, der er med vores RR 1990 efter jeg har skiftet alle bøsninger på radiusarme for/bag samt panhardstang. Kørte lige en første prøvetur: Det er simpelthen som en ny bil! Ingen "drift" fra side til side, ingen følsomhed overfor brønddæksler og huller i vejen...
Har tidl. skiftet samtlige styreled og dæmperen, men det gav næsten ingen mærkbar forskel. Men bøsningerne! Det var åbenbart der, sløret var begravet.
Jeg har skiftet fra/til originale metalastic bøsninger, så jeg fik en ven med et større maskinværksted til at hjælpe. Det krævede over 15 ton tryk at få de gamle ud. De nye kom i med "sølle" 2 ton.

Så skal der vinkes og blinkes - uden at bilen styrer i kantstenen!
Bo Helsted
RR Vogue V8 1990
Index
86401: sv: Som en ny bil... (02-09-2009 15:06:10) (svar på 86359)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej Bo,

Jeg har overvejet samme tur på min RRC 1990 - er det gule, orange eller blå du har sat på ? Nogen hedder Deflex, nogen Polybush - kender du noget til om der er kvalitetsforskel ?

Er der forøvrigt en tidsmæssig fordel ved at skifte fjedre og dæmpere i samme ombæring ?

På forhånd tak
Mvh
Michael
Index
86402: sv: sv: Som en ny bil... (02-09-2009 15:35:15) (svar på 86401)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Michael.

Står der ikke at der er skiftet til originale metalastic bøsninger?
Det er helt almindelige gummibøsninger som monteret originalt. Ikke Polyurethan.

MVH Jakob E S
Index
86403: sv: sv: sv: Som en ny bil... (02-09-2009 15:41:03) (svar på 86402)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej Jakob,

Det gør der søreme også - jeg må have læst indad

Mvh
Michael
Index
86404: sv: sv: Som en ny bil... (02-09-2009 15:56:02) (svar på 86401)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Hej Michael,
det er de "gammeldags" gummi-indeni-metalrør bøsninger (også kaldet Metalastic) jeg har monteret. Der er megen diskussion om polybøsninger eller gummi på div. fora, så vidt jeg har kunnet afkode det, skulle originale være bedst til vejkørsel, mens poly (der kan fås i forskellige hårdheder), skulle være bedst til offroad. Og så er der ydermere fordelen ved poly´erne, at når man én gang er igang med dem, har man ikke længere det store besvær med at skifte (de er lette at få af/på). Jeg ville gerne bevare de originale egenskaber og valgte derfor alligevel de gammeldags. Jeg tænkte også, at når de gamle har siddet der i 19 år, så holder de nye nok bilens levetid ud (måske bliver jeg klogere om 5-10 år, hvis der ikke er kommet forbud mod V8 på det tidspunkt).
Mine fjedre ser OK ud, og bilen "hænger" ikke, så de er ikke skiftet. Derimod har jeg tidligere skiftet alle støddæmpere. De var, mildest talt, færdige...gennemtærede og uden nogen dæmpning.
Jeg kan ikke helt overskue om det er en fordel at lave "det hele" på en gang; På den ene side sparer du tid til hjul af/på, værktøj frem osv, på den anden side er det udelukkende dæmpere/fjedre der holder forakslen på plads, når du fjerner panhard- og radiusarmene, så jeg ville nok lave en ting ad gangen.
Hvis du stadig har de originale bøsninger i, har jeg et værktøj, der passer præcis indover, når de skal presses ud (hvis du har adgang til en hydraulisk presse).
Mange RR hilsner
Bo
Index
86405: sv: sv: sv: Som en ny bil... (02-09-2009 16:42:25) (svar på 86404)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej Bo

Ja 19 år må siges at være en ok holdbarhed. Det var netop de overvejelser jeg selv gik med - godt at få lidt indspark selvom jeg blev gjort opmærksom på at jeg åbenbart havde læst dit oprindelige indlæg forkert :)

Skal der også anvendes en presse for at få de nye metalastic bøsninger sat i igen, eller er det kun når de skal ud de er mere besværlige end poly ?`

Kan du huske sådan ca hvad du gav for et komplet sæt ?

På forhånd tak
Mvh
Michael
Index
86430: sv: sv: sv: sv: Som en ny bil... (02-09-2009 21:12:00) (svar på 86405)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.237.146)
Hej Michael,
Som sagt gik de nye bøsninger rimeligt let i, manometret viste 1-2 ton, men jeg vil tro at man kunne få dem i med en tilstrækkeligt stor skruestik, eller med gevindstang/skive/møtrik-metoden, som er beskrevet flere steder på nettet. På den anden side, hvis du alligevel står ved en presse, eller har fået en anden med en presse til at presse de gamle ud, så er det absolut en lille ting at presse de nye i. De skal presses "tørt" i, uden fedt/olie.
Jeg købte delene i England, da det var i løbet af et par gange (sammen med andre køb), var det både fra paddockspares.com og fra britishparts.co.uk. Paddocks er absolut hurtigst til at afsende delene, og de har det hele.

Jeg skiftede dette:
Forenden/PANHARD-STANG:
Panhard rod bush OEM - 2 ex. - a 1,90 £
Panhard rod bolt - 2 ex. - a 1,00 £
Panhard rod nut - 2 ex. - a 0,54 £

Forenden/RADIUSARME:
Front radius arm bush OEM - 4 ex. - a 3,95 £
Front radius arm bolt - 4 ex. - a 1,84 £
Front radius arm nut - 4 ex. - a 0,51 £
Rear radius arm bush front axle* - 4 ex. - a 1,45 £
Rear radius arm nut front axle* - 2 ex. - a 0,50 £
*) disse ER til foraksel, det er bøsninger der sidder mod rammen.

Bagenden/RADIUSARME:
Bottom link bush OEM - 2 ex. - a 2,95 £
Bottom link bush bolt - 2 ex. - a 0,94 £
Bottom link nut - 2 ex- - a 0,32 £
Flexi mounting bush OEM - 2 ex. - a 6,95 £
Bottom link rod nut - 2 ex. - a 0,50 £

Alt ialt dele for ca. 53 £ + 10 £ porto = 650 kr. + moms.

Du skal også bruge alm. værktøj, det vigtigste er rustløserolie, 24 mm fastnøgle (til at holde på møtrikker), kraftig skraldenøgle med 24 mm top (til at skrue på bolthoveder), 30 mm top (til møtrikker mod rammen). Toppene skal helst være 6-kantede, bedst til slidte bolte/møtrikker.
En momentnøgle til at spænde med det rette moment ved samlingen. Skraldenøglen kan ikke være lang nok, ihvertfald ikke hvis du har "kontor-arme" som mig. Jeg købte en på 52 cm. Så gik det lige.

Ellers er arbejdet lige ud af vejen, det er ikke svært, bare besværligt. Ved samlingen af forenden havde forakslen rykket sig lidt "væk", så jeg ikke kunne få gummibøsningen, skiven og møtrikken på mod rammen. Jeg blokerede pågældende sides forhjul med en stor kampesten, startede bilen og kørte forsigtig frem, indtil radiusarmen blev klemt på plads. Denne manøvre var nødvendig i begge sider. Der skal også vrides lidt for at få begge bolte igennem ude ved forakslen; jeg brugte en lille donkraft under "kødbenet" til vride på plads.

Held og lykke! Du er velkommen til at sende mig en mail, hvis du vil låne platten til bøsningerne, eller en lang skraldenøgle, på bo(snabel-a)kuririn.dk

Hilsen Bo.

Index
86432: sv: sv: sv: sv: sv: Som en ny bil... (02-09-2009 21:16:39) (svar på 86430)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej Bo,

Tak for en udførlig beskrivelse - jeg skal lige finde ud af om mine ligeledes spinkle kontormus arme kan håndtere det eller jeg sender den til min værkstedsforbindelse istedet for :)

Mvh
Michael
Index
86434: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Som en ny bil... (02-09-2009 21:30:44) (svar på 86432)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.237.146)
Hej,
man får ømme arme, grimme negle og fedtet hår - men det er en stor glæde når man er færdig! Jeg lavede radiusarmene på en weekend, panhardstangen på en aften - og jeg har absolut kontorarme - derfor den lange skraldenøgle (moment = kraft x længde).
/Bo