tilbage

Land Rover Forum  

Index
85842: 'Gør-Det-Selv' indretning til langtur .... Del dine tips og ideer! (19-08-2009 22:34:19)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.173.221)
Vi er netop hjemvendt fra vores første ferie i vores 'nye' 90'er. Det var vores først LR ferie - men den har givet os en slem tørst efter mere.. :o)

Men vi må erkende, at vores indretning/pakning af bilen ikke har fungeret optimalt. Jeg håber, at I her vil dele jeres erfaringer med tips/ideer til hvordan man bedst indretter bilen til ferien. Smid meget gerne billeder ind!! Vi opfordrer til, at I viser jeres gør-det-selv løsninger da vi altid kan finde de kommercielle løsninger på nettet :o)

Her er hvad vi gjorde:
1.) Tagtelt (tagbøjler)med dyner og puder som blev i teltet når pakket sammen. Desværre er der ingen plads til kasser på taget. Det må komme i næste ombæring når vi får købt et tagbagagebærer.
2.) Inde i bilen havde vi 6 store plastkasser med låg til tøj, mad, køkkenudstyr, fiskegrej, sko/støvler m.v.
3.) 1 stor alukasse til lidt værktøj, olie, kølervæske, sprinklervæske, startkabler m.v.
4.) Et par mindre alukasser som delvist var i oveerskud men som kunne bruges til beskidt tøj etc.
5.) Foran i bilen havde vi kort, solbriller, drikkevarer m.v. liggende på midtersædet.
6.) Et trailernet til at trække hen over hele oppakningen så den ikke ryger frem i førerkabinen ved en evt ulykke.
7. Vi havde ikke noget bord med - men en lille bordløsning til evt madlavningen ville være dejligt.

...og hvad vi bøvlede med:
8.) Ind og ud med kasserne - hele tiden. Det var rigtig træls!
9.) Alting roder i kasserne.
10.) Vind/træk under bilen som driller køkkenchefen under madlavningen.
11.) Alting forgår omkring bagdøren. Alting skal ind og ud her og under dårligt vejr skal man også lave maden her. Her er tanken at hvis man kunne få mere adgang til nogle af tingene eksempelvis fra førekabinen så ville det lette logistikken omkring bagdøren :o)

... og hvilke ideer vi fik undervejs:
12.) Rumdeling af plastkasserne? Man kunne pop-nitte alu-gardinstænger (lodret) på indersiden af kasserne og bruge dem til at styre skillevægene.
13.) Hylder oppe under de øverste smalle vinduer. Evt med rumadskillelse og net over.
14.) PVC rør oppe under loftet til fiskestænger, evt tøj, alu-klap-sammen stole.

... lad os høre om - og gerne SE jeres egne løsninger!
Vi håber at dette kan blive en god lang tråd med deling af erfaringer og løsninger!

Jeg vil også meget gerne se billeder/forklaringer til hjemmebyggede makiser!

På forhånd tak
Lene og Lars



Index
85844: sv: ´Gør-Det-Selv´ indretning til langtur .... Del dine tips og ideer! (19-08-2009 23:53:06) (svar på 85842)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
Vi har været på flere ferier to voksne i en i 90" softtop, senest her for et par uger siden hvor vi kørte Norge rundt.

Det vi har behov for i løbet af dagen er fordelt i to store gennemsigtige plastkasser der står bagest på ladet med en skraldestrop henover. En kasse til madvarer og Trangia, en anden til travesko, regntøj og varmt tøj mv.

Vi kan derfor tage ting op af disse to kasser alene ved at række ind over bagklappen, løsne skraldestroppen og tage låget af den ønskede kasse.

Bagest på den ene hjulkasse står en vanddunk med hane, så man alene behøver at klappe bagklappen ned for at kunne holde et krus, en gryde eller fløjtekedlen under hanen.

Bagklappen fungerer fint til at lave mad og have Trangiaen stående på. Madvarer og alt til madlavning står i en af de gennemsigtige kasser bagest så det bare er at løsne skraldestroppen der holder den på plads for at kunne få låget af og tage ting ud.

Skiftetøj mv. havde vi i nogle mindre plastkasser på den ene skærmkasse. Dem har vi sjældent fat i i løbet af dagen. De kommer frem når der er bademulighed med påfølgende tøjskifte.

Telt, soveposer, våde håndklæder osv. ligger ovenpå den øvrige last eller hvor der ellers er plads.

Værktøj, olie, Tirfor, reservedele og andre ting vi sjældent har fat i ligger i alukasser inderst/nederst. De ligger der urørt på hele turen hvis intet går i stykker og vi ikke finder for meget mudder.

Kasser, dunke osv. er surret med skraldestropper hver for sig, så man kan løsne en kasse uden at skulle have fat i en masse andet. Det eneste der er "gør det selv" indrettet er at der er monteret "cargo rails" eller hvad det nu hedder nederst på skærmkasse siderne. Uden disse kunne kasserne ikke surres forsvarligt individuelt.

Index
85881: sv: ´Gør-Det-Selv´ indretning til langtur .... Del dine tips og ideer! (20-08-2009 18:54:38) (svar på 85842)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.10.219)
I har for meget med, ganske simpelt! I al fald, når I rejser i en 90er.
Al bestik, tallerkener, bæger osv ned i en stor plastkasse med låg 40x35x25. Kassen kan fungere som opvaskebalje. Pak delene ind i et par viskestykker, så er der ingen raslen.
Køb en Cobb grill og lær at bruge den. Allertiders og kompakt: stegepande, grillrist, wok osv alt ned i een pose.Ø 35 x 35. En køleboks f.eks. en Igloo Coolmate 40 på 40 l, 38x43x53. Der er rigelig plads til flere dages forsyninger. Påklædning i sportstasker, da de er bløde og kan støtte de fast bokse.
Læg en plade over hjulkasserne. Under pladen de tunge ting, som du forhåbentlig aldrig skal bruge. Værktøj i ruller/ værktøjsposer, der kan lægges bag sæderne.
I slipper aldrig for, at pakke ind og ud daglig. Men med lidt omtanke, kan I have ovennævnte plus naturligvis stole og bord med uden besvær.
Jeg har selv en hjemmelavet makise, men den blev dyrere end een, som kan købes i campinghandlen - f.eks. en Rimor på 180 cm.
Træk under bilen? Et stykke presseningstof 200x100, hvor der på langsiden er påsat et stykke som måler 90 cm i bredde og ca. 40 cm i dybde. Det påsatte stykke lægges i bunden af varerummet og hele molevitten rulles/foldes ud, når det skal bruges. Fastgøres med stropper til karrossen og pløkker i jorden. Øjer i hvert hjørne.
Mht logistikken er der ikke så meget at stille op, da bilen mangler de behagelige 80 til 100 cm i længden. Alternativt ville være en god offroadtrailer, hvor I monterert tagteltet over ladet og har resten af jeres habengut i det overdækkede lad. Så kan varerummet i 90eren fungere som køkken/alrum i dårlig vejr.
More on request, som vi siger i Sønderjylland!
Index
85882: sv: ´Gør-Det-Selv´ indretning til langtur .... Del dine tips og ideer! (20-08-2009 19:11:12) (svar på 85842)
Anders Hollmann Garde #5972, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.227.253)
Hej Lars,

I 2005 var min kæreste og jeg 3 uger i sydfrankrig i vores 90".

Vi havde pakket vores sager i sportstasker, som fyldte hele bagagerummet i et lag.

Jeg havde monteret en 12mm plade mellem hjulkasserne. Pladen var delt ca. halvvejs og hængslet således, at vi nemt kunne komme til de ting som lå nederst bagerst.

Vi havde en gammel lille køleboks i bagagerummet. Jeg havde monteret cigarsikket samme sted så vi slap for ledninger hen ove sæderne.

Dette var de eneste ændringer vi havde foretaget ved bilen.

Jeg kan anbefale en tykkere plade, da 12 mm ikke kan klare særlig meget vægt.

Hilsen Anders
Index
85883: sv: sv: ´Gør-Det-Selv´ indretning til langtur .... Del dine tips og ideer! (20-08-2009 21:39:40) (svar på 85882)
Alexander Lauener #8233, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.58.209.183)
jeg er lige næsten blive færdig med indretning af en 109 er til langtur, jeg har vælgt at bruge støbeplader i div stærke og men i må gerne ses resultat på min hjemme side.
http://blaa-elg.beepworld.de/interieur1a.htm så i selv kan laver jere en bilder af hvad man kan gøre selv.

jeg har vælgt at spænde det hele ind i bilen så at jeg ikke skulle laver en masser huler til set det hele fest så det hele er selvbærend og holder indtil nu det værste.

jeg mangler lige og laver en udtræksskuffe mellem hjulkasserne så man kan bedre udnytte denne plads.

men ser selv og døm over denne forsøg
Index
85900: sv: sv: sv: ´Gør-Det-Selv´ indretning til langtur .... Del dine tips og ideer! (21-08-2009 08:46:38) (svar på 85883)
Michael Hviid Nielsen #6407, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.111.138)
Alexander: Inspirerende billeder og fin hjemmeside iøvrigt!
Jeg håber du snart får billeder på snesko-siden...

Michael Nielsen
Index
85903: sv: sv: sv: sv: ´Gør-Det-Selv´ indretning til langtur .... Del dine tips og ideer! (21-08-2009 09:51:06) (svar på 85900)
Karsten Bakmand #3141, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.116.21.10)
Hej

Vi har også været på langtur i en 90" - Plade over hjulkasserne er et must, - Især når der også skal være plads til 2 store hunde. Det kan sagtens lade sig gøre.
Under pladen havde vi 2 af de der bedrollers på hjul - Vi måtte have lige så meget tøj med, som der kan være i sådan en! Bord og stole mv. kan være oven på bedrollers uden problemer.
Vi havde endda vaskemaskine med! Den plastkasse til fx. køkkengrej, fyldes med varmt vand, tøj og Biotex - så kører i et par timer mere - skyl det op og tøjet er rent.
Et bagagenet spændt ud under taget, er godt til fx våde jakker, håndklæder mv.

God tur.
Hilsen Rikke
Index
85912: sv: sv: sv: sv: sv: ´Gør-Det-Selv´ indretning til langtur .... Del dine tips og ideer! (21-08-2009 11:52:27) (svar på 85903)
Magnus Nyholm (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 79.138.171.6)
Hvis man kan finde nogle kraftige klemmer, er disse også gode at have siddende på kanten lige under taget. Dette fungere glimmrende som tørrestativ.

mvh
Index
85975: sv: ´Gør-Det-Selv´ indretning til langtur .... Del dine tips og ideer! (23-08-2009 15:50:05) (svar på 85842)
Stéphane Creutzberg Bernheim (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.52.158.250)
Hej Lars

Du er meget velkomme til at tage kontakt med os. Vi har lært "meget" med hjælp af klubben og med hjælp af vores egen erfaring.
Vi har en 90' og har køret meget i udland med alt i udstyr. Som siger Paul, har I alt for meget med...Begrænsning er en nødvendighed.
1. Værktøj, reservedel
2. Mad, drikkevarer
3. Tøj, husk at de andre stinker lige som du gør!!!

En måned gennem Europa og Morrocco med 3 underbukser,2 par sokker et par sko, en lang og en kort bukser og 3 t-shirt...mere er ikke nødvendigt, husk en varme swæter og regnslag. Det man finder på militær udsalg - rigtig udstyr - er de bedste idet de er tænkt praktisk...Det hele i vandtætpose så du kan bare smidt dem på sand, mud, m.m.
Du er meget velkomme at ringe hvis du har lyst til...0045 2538 1112
Hilsen
Stéphane & Maria
Index
86048: sv: sv: ´Gør-Det-Selv´ indretning til langtur .... Del dine tips og ideer! (25-08-2009 16:33:18) (svar på 85975)
Claus Jørgensen #4096, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.166.142.80)
hej alle..

Det kunne være spændende med nogle billeder på denne tråd...Tror vi er mange der gerne vil have indput...

Landrøverhilsner

Claus
V8, fordi......
Index
86443: sv: sv: ´Gør-Det-Selv´ indretning til langtur .... Del dine tips og ideer! (02-09-2009 23:09:56) (svar på 85975)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.173.221)
Hej Allesammen og super tak for jeres input!

Jeg beklager at jeg vender tilbage så sent - men I har ikke været glemt ;o)

Alexander - jeg har kigget din hjemmeside igennem og det er fedt med den slags 'dokumentation' og inspiration! Du har fat i noget af det jeg selv havde tænkt over men jeg vil nok forsøge at lave en rimelig letvægts. Din løsning virker stærk - men måske også rimelig tung?

Jeg har tænkt på en gitterramme, noget tyndere plade til hylder etc. De tunge ting skal alligevel i bunden af bilen. Hylder m.v. skal altsammen være i træ (forventer jeg) og helt bestemt noget man nemt kan smide ind i bilen og med få bolte skrue fast. Det skal ikke være en permanent 'møblering'.

Alexander - hvordan har du monteret hylderne oppe under loftet?

Men uanset så ser det ud som om, at en bundplade imellem hjulkasserne nok er en del af løsningen. Her tænker vi også at vi kan montere forskellige indbyggede mini-løsninger såsom et udtræksbord, stofposer (skruet fast) til fiskestænger, rumdeling der passer til olie, værktøj etc. Det er lidt nemmere at vurdere når man først går igang og har materialerne i hånden.

Vi er gået igang med at lave nogle skitser som sikkert bliver lavet om en del gange inden vi rigtig går i krig. indtil videre lader vi lige ideerne blomstre.

Stéphane og Maria - det er meget muligt at vi kontakter jeg lidt senere på året når vi begynder at slå stregerne for alvor :o) Tusind tak for tilbuddet!

Som I kan se på vedlagte billede - så har vi al mulig grund til at følge jeres råd om at begrænse os :o)

Tak for gode råd og tips - måske der kommer flere hen ad vejen. Uanset så lover jeg at dele billeder af mit projekt når jeg kommer igang.

Hygge hygge ude i stuerne.

Lars




Index
86449: sv: sv: sv: ´Gør-Det-Selv´ indretning til langtur .... Del dine tips og ideer! (03-09-2009 08:51:16) (svar på 86443)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.106.50)
Ja, I skal nok også begrænse mængden af knive, for den der Global kniv på gulvet kan vist føre jer lige i kachotten. En ung gut har lige fået 7 dage i skyggen for overtrædelse af våbenloven ved at have et par hobbyknive i sin bil. Og han skulle ikke engang bruge knivene til at føre bandekrig med men til at skære papkasser op på sit arbejde ....

http://ekstrabladet.dk/112/article1215680.ece

I artiklen kan også læses om skærpelsen af våbenloven.

Mvh
Mikael
Index
86471: sv: sv: sv: sv: ´Gør-Det-Selv´ indretning til langtur .... Del dine tips og ideer! (03-09-2009 12:36:14) (svar på 86449)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.173.221)
Ja jeg har læst om det her til morgen. Men jeg har nok ikke tænkt mig at ændre adfærd...

Derimod vil jeg glæde mig enormt til at læse om den først politirazzia på en dansk campingplads :o)

Mvh, Lars
Index
86482: sv: sv: sv: sv: sv: ´Gør-Det-Selv´ indretning til langtur .... Del dine tips og ideer! (03-09-2009 14:38:25) (svar på 86471)
Rud Tolstrup #8426, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.35.90)
Nu melder historien jo ikke noget om hvorvidt det var en lørdag aften foran diskoteket han blev stoppet!

Våbenlovens §4 forklarer at der på offentligt tilgængelige steder, uddannelsessteder, i ungdomsklubber, fritidsordninger og lignende er forbudt at bære eller besidde kniv eller dolk, medmindre det sker som led i erhvervsudøvelse, til brug ved jagt, lystfiskeri eller sportsudøvelse eller har et andet lignende anerkendelsesværdigt formål.

Idet vi ikke kender sted og tidspunkt synes jeg derfor ikke vi er de rette til, at bestemme om knægten er blevet dømt på et forkert grundlag.

Yderligere vil en razzia på en campingplads (eller for den sags skyld i Lars' bagagerum) jo heller ikke føre til hverken bøder eller fængselsstraffe (i hvert fald ikke grundet ellers tilladte knive), da de jo i dette øjemed har et anerkendelsesværdig formål.

Dog ville jeg hellere have at Ekstra Bladet kom med rettens begrundelse for dommen. Men så ville der jo nok ikke have været nogen historie at skrive.
Index
121324: sv: sv: sv: ´Gør-Det-Selv´ indretning til langtur .... Del dine tips og ideer! (29-02-2012 13:35:29) (svar på 86443)
Kristian Buch #8500, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 77.213.121.127)
Hej Lars

Er du kommet igang med indretningen? Og har du lagt nogle billeder ud?
Mvh
Index
88746: sv: ´Gør-Det-Selv´ indretning til langtur .... Del dine tips og ideer! (24-10-2009 20:23:32) (svar på 85842)
Ken Christensen #7988, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.58.224.63)
Kære Lene og Lars,

Rigtig godt initiativ, måske DLRK skulle oprette en side egnet til netop dette!?
Alexanders side er rigtig inspirende.
Vi kører i en 110'er (bus) og tager hvert år på skiferie i Sverige. Med os har vi tre børn (12, 12, 8). Jeg vipper bagsæderne op (dem bag forsæderne), bænkene lader jeg sidde. Herefter lægger jeg brædder hele vejen fra bagdøren op til forsæderne, som lameller under en seng. Ovenpå lægger jeg en 5-6 vattæpper og så ligger ungerne der og sover, leger og slapper af. Virker som en stor dobbeltseng. Under brædderne er der bagage og resten ligger på taget.

V8 vrum,
Ken
Index
141526: sv: ´Gør-Det-Selv´ indretning til langtur .... Del dine tips og ideer! (24-03-2014 18:46:23) (svar på 85842)
Martin Schade Kissow #9089, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.25.59)
Jeg vil lige tillade mig at vække denne gamle tråd da jeg leger med idéer omkring indretning af min Disco 2.
Vi var ude og teste vores nyindkøbte tagtelt i weekenden og det gik over alt forventning! Så nu er vi blevet lidt hooked på en tur til Sverige med overnatning i skoven og bål og hele molevitten. Så NU er jeg gået helt i selvsving omkring opbygning af noget indretning i bagdøren, bag(sæde)dørene skal bruges til hundeindgang så vi har kun det "normale" bagagerum i bilen. Stærkt inspireret af de australske opbygninger med skuffer i bunden af bilen, leger jeg lidt med tanken om at lave skuffer i den ene side (der hvor køletasken IKKE skal være) med stabelkasser ovenpå som kan trækkes ud og så en hylde over kasserne....
Forslag er velkomne!
Lars Rindom, har du fået lavet noget ud fra de idéer du fik her?