tilbage

Land Rover Forum  

Index
86510: Grim oplevelse. (04-09-2009 10:18:15)
Karsten Lind #3378, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.38.51)
Hej herinde hos de kloge. Jeg har lige været afsted med min 90" med en tre tons trailer, der sker det at bilen når jeg slipper gassen drejer/sejler mod venstre, når jeg giver gas er det mod højre, dettte sker hver gang.Der er ikke noget med at den trækker ved bremsning. Det havde nær kostet 2 lr livet samt en trailer da hele vogntoget kom i slinger i aftes. Er der nogen der kan komme med en forklaring og måske en løsningsmulighed.
Hilsen Karsten Lind.
Team Brock.
Index
86511: sv: Grim oplevelse. (04-09-2009 10:29:56) (svar på 86510)
Bjørn Beyer Lauridsen #7995, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 212.130.22.253)
jeg ville starte med at kontrollere bøsninger i dine stræberarme til akslerne både for og bag.

mvh Bjørn
Index
86512: sv: sv: Grim oplevelse. (04-09-2009 10:56:39) (svar på 86511)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
JEP kontroller din undervogn samt trailer og husk så lige dit dæktryk.
Især dine div. bøsninger, min s 3 gav sig lidt så jeg måtte under bile og stramme efter.
MVH Jens E der mangler lidt hjælp med ID på en gearkasse
Index
86513: sv: sv: sv: Grim oplevelse. (04-09-2009 11:00:36) (svar på 86512)
Jacob Stig Hansen #8251, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.41.77.232)
Det lyder fuldstændig som dem måde min One-Ten opførte sig inden den fik skiftet bøsninger i undervognen.
Index
86516: sv: Grim oplevelse. (04-09-2009 12:02:23) (svar på 86510)
Gert Dybdal Jensen #6786, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.34.206)
ja lyder osse som bøsninger i min verdenen
Index
86519: sv: sv: Grim oplevelse. (04-09-2009 12:32:00) (svar på 86516)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 217.74.221.2)
110 % bøsninger i stræber eller radius arme.


mvh


Stephan
Index
86522: sv: sv: sv: Grim oplevelse. (04-09-2009 14:38:18) (svar på 86519)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.209.228)
Tyder på bøsningerne, men kan også være, at afstanden fra koblingen til trailerens midtdrejepunkt ikke passer til en 90". Så tager traileren styringen og det er ubehageligt. Især ved stor kuglebelastning fremkommer denne reaktion. Jo tungere traileren des mere nøjagtig skal sammenkoblingen være. Koblingshøjde skal passe 100%.

Slidte bøsninger 'vænner' man sig til, men hvis du slipper gassen, burde din bil også omend mindre markant trække til venstre. Prøv ad.
Index
86527: sv: Grim oplevelse. (04-09-2009 16:47:06) (svar på 86510)
Anders Trusholm Jensen #5891, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.123.91)
Hvis den kommer i slinger kan man rette vogntoget op ved at bremse kortvarigt, og der efter give gas. Det har fungeret flere gange for mig, med 1600 kg campingvogn på slæb. Men kræver selvfølgelig de andre punkter er opfyldt.
Index
86542: sv: sv: Grim oplevelse. (05-09-2009 00:45:12) (svar på 86527)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.243.208)
Jeg har også hørt og ikke mindst afprøvet den teori med at accelere sig ud af slyng, med en overlæsset autotrailer, for 25 år siden, men jeg husker så glimrende hændelsen som var det i går.

Det gik så fuldstændig og inderligt 200% galt som det overhovedet kunne.
Min Range Rover rev sig fri af traileren og blev til sidst i forløbet kastet op i luften og trimlede et helt ukendt antal gange rundt i luften og rullede hen over motorvejen, kurede på snotten hen langs autoværnet for til sidst at ligge på siden.

Der var ikke en eneste plade i karrossen som ikke var lemlæstet. Der var ikke en rude eller lygte tilbage noget sted. På et tidspunkt var mine fødder omme i ladrummet og min snude ½ meter fra det forbifræsende autoværn, hvor forruden engang havde siddet.

Jeg er for al fremtid helt fiks og færdig med at accelerere når anhængeren går i slyng.
Jeg skal kun bremse, hvilket også er de råd man på køretekniske anlæg i dag giver.

mvh
Knud
Index
86544: sv: sv: sv: Grim oplevelse. (05-09-2009 07:30:08) (svar på 86542)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.209.228)
Det med at accellere ud af slingren fungerer faktisk kun med en rigtig påhængsvogn med drejeskammel...
Index
86565: sv: sv: sv: Grim oplevelse. (06-09-2009 08:40:16) (svar på 86542)
Anders Trusholm Jensen #5891, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.123.91)
Hvis i læser mit indlæg rigtigt skriver jeg at man skal bremse først, for at aktivere påløbsbremsen på traileren. Der efter skal man accelerere. Det virker, Men nok ikke med overlæs på. Hvis man vælger at kører med overlæs må man forvente at det går meget galt når der sker noget.
Index
86530: sv: Grim oplevelse. (04-09-2009 17:48:08) (svar på 86510)
Karsten Lind #3378, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.38.51)
Tak for de gode svar, jeg havde en mistanke men der er forholdsvis nye bøsninger på bilen, det er kommet efter en tur i terræn så jeg prøver at efterspænde, ellers må de jo skiftes.
Karsten.
Team Brock.
Index
86532: sv: sv: Grim oplevelse. (04-09-2009 19:11:31) (svar på 86530)
Jan Lauritzen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.51.229.241)
Jeg havde samme oplevelse med min helt nye 110"Adventure
da jeg spændte 3500 kg trailer efter den, men problemet blev løst ved at sænke anhængertrækket 5 cm.

mvh Jan 8086
Index
86533: sv: sv: sv: Grim oplevelse. (04-09-2009 19:19:08) (svar på 86532)
Jan Lauritzen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.51.229.241)
som Poul nævner, kugletrykket, det er enormt, hvis kuglen sidder for højt.

bv fra Wrangleren