tilbage

Land Rover Forum  

86697: Våbenloven og Land-Rover (09-09-2009 08:19:34)
Peter Hansen #4214, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.198.24.250)
Jeg sidder lige og ser morgen-TV - et indslag om en lystfisker der risikerer fængsel for en 7,5 foldekniv, forleden dag fik en ung mand fængsel for 2 hobbyknive.

Mange af os der kører Land-Rover har udstyret vores biler så vi er forberedt på lidt af hvert, enten for at kunne hjælpe andre, eller simpelthen bare for selv at kunne komme hjem.

Hvis min 88" blev undersøgt af et par emsige repræsentanter for ordensmagten og deres rapportering gik til en anklager med karieremæsige ambitioner, ville jeg nok sidde inde til jeg blev 130 år.

Prøv at se nedenstående liste, som mange nok kan genkende fra deres eget køretøj :

Reb ( lynchning, selvmord )
Spade ( vold )
Trækkæder ( rocker-vold )
Muggert ( grov vold )
Økse ( grov grov vold )
Koben ( indbrud )
Dækjern ( vold, indbrud )
12", 18"
svensknøgle ( vold )
Div. skruetrækkere ( hvis 1 = 3.000.- i bøde, hvad så med
mine 10 ?)
Jeg tror jeg kunne blive ved længe endnu, og hvis jeg ledte godt kunne jeg nok også finde en hobbykniv eller 2, så jeg kunne trimme en kølerslange ell. andet.

De nævnte ting bruger jeg jo ikke hver dag, men det er jo ikke sikkert jeg har mulighed for at køre hjem og hente værktøjet, når jeg står i en akut situation, derfor er det altid i bilen.

Hov jeg glemte :

2 hænder ( vold )
Jeg er mand ( voldtægt )


Jeg siger ikke våbenloven er totalt hen i vejret - men tolkningen kan godt give os L-R ejere alvorlige problemer.

Med 88" hilsen
Peter Hansen

86699: sv: Våbenloven og Land-Rover (09-09-2009 08:25:38) (svar på 86697)
Karsten Bakmand #3141, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.116.21.10)
Hej Peter

I det øjeblik man har købt en Land Rover - Har vi jo signaleret til omverdenen at vi er uden for pædagoisk rækkevidde - og dermed kan vi vel få en "behandlingsdom" når vi bliver indfanget af loven lange arm.....

Hilsen Fru B. - Mentalt ustabil - og med kniv.
86701: sv: Våbenloven og Land-Rover (09-09-2009 08:46:09) (svar på 86697)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Hmm, nu ved jeg ikke om dette er det rette forum at diskutere dette. Men siden der nu er hul på posen så vil jeg blot sige at i forhold til den aktuelle dom for at køre rundt med hobbyknive i dørlommen, der er jeg nu enig med dommeren.

Det er naturligvis trist for den unge mand, dersom der er tale om en forglemmelse, hvad der sikkert er. Men hvis han blev frifundet, kunne alle bøller jo i fremtiden vælge hobbykniv, for dommen ville jo skabe precædens. Alle ville kunne undskylde en hobbykniv med at de glemte og lægge den af. Så ville knivloven jo være udhulet.

En hobbykniv er for øvrigt sindsyg skarp, hurtig udfoldet og ofte enhåndsbetjent, og endda med lås. Tilmed er den billig. Den er så vidt jeg ved allerede et foretrukken våben blandt voldsforbrydere. Bare fordi man har en hjemme i skuffen er den altså ikke et uskyldigt stykke værktøj.

Loven omhandler knive, da det er dem der er problemet. Ikke alt det øvrige grej der opremses. Men brugte du din feltspade eller din økse som våben, ville du også få en dom for det. Loven er for øvrigt tænkt netop mod vold i nattelivet. Jeg er sikker på at politiet ikke interesser sig for hvad der ligger dybt ned i din værktøjskasse en mandag formiddag. De kan derimod være vældig interesserede i hvad du har let tilgængeligt i din dørlomme når du cruiser rundt foran diskotetet ved nattetide.

Kort sagt: Der er en lov mod knive i nattelivet. Det fik han en dom for. Det har intet at gøre med hvad vi kører rundt med af grej

Hilsen Niels
86705: sv: sv: Våbenloven og Land-Rover (09-09-2009 09:08:00) (svar på 86701)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Præcis og knivskarp (!) redegørelse, Niels Erik. Rart at se, at det trods alt ikke er alle, der stiller sig i opposition og helt uforstående overfor galskaben :-)

Jeg er naturligvis enig med dig.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
86714: sv: sv: Våbenloven og Land-Rover (09-09-2009 10:49:37) (svar på 86701)
Henrik Madsen #5343, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 94.145.225.113)
Nu er det jo altså ikke våben der slår ihjel eller laver skader på andre,.... det er mennesker, hvilket du sikkert ved ifm dit job.

Jeg ved at i UK har de samme hysteri for tiden og det er helt hen ivejrt at vi der har en folde kniv der kan låses til brug ved fiskeri så bladet ikke klapper om vores egne fingere, skal sidestilles med kriminele.

Som de sagde i det glimmerene Britiske militære magasin Combat & Surviaval, så er det sindsygt at forbyde cerminele sværd, samler objekter, WW2 bajonetere, de såkaldte overlevelses knive mm, da 99% af al knivkriminalitet bliver udført med en brødkniv.

Og hvorfor forbyde det.
VIL du skade andre, så er du nok osse ligeglade med loven og tager et våben med ulovligt eller ej.
Det er jo osse ulovligt at tale i telefon under kørelse, men VIL man gøre det, ja så gøre man det bare.

Det er ligesom ALT andet her i verden, et spørgsmål om holdnings ændring.
86724: sv: sv: sv: Våbenloven og Land-Rover (09-09-2009 13:36:11) (svar på 86714)
Jacob Stig Hansen #8251, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.41.77.232)
Heleluja!

Henrik du rammer hoved på sømmet der. Dette er et klokkeklart eksempel på politikere der laver panik lovgivning for at se ud som om de tage et problem seriøst, men som rammer helt ved siden af målet. Det er netop ikke forbud for den almindelige dansker der er vejen frem da det ikke gør andet end at kriminalisere retskafne borgere.

Folk der vil andre ondt skal nok slippe afsted med deres gerning på den ene eller anden måde og er temmeligt ligeglade med at det værktøj de bruger er ulovligt da deres handling i sagens natur også er ulovlig.
86702: sv: Våbenloven og Land-Rover (09-09-2009 09:01:32) (svar på 86697)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 193.88.88.10)
Jeg ser heller ikke frem til dag dag en emsig betjent skulle få lyst til at rage alt mit udstyr bag i bilen, ud!
Skulle betjenten så være i ondt lune og fortolke loven som den er skrevet, uden at kikke på situationen, ville jeg nok komme i vanskligheder..
Masser af forskelligt værktøj og også en lille foldekniv til at lave mad, snitte i grene o.a forefaldende med min søn, når vi er på tur. Godt nok gemt godt væk så den ikke lige er inden for rækkevidde, men det er anklageren vel ligeglad med??
At tømme bilen hver gang jeg har været i det grønne finder jeg aldeles træls...
Jeg synes at den knivlov har været latterlig fra starten! Dem der VIL gå med kniv på sig i nattelivet gør det da alligevel. Alle andre som os, fiskere, spejdere osv er kriminialliseret.
86703: sv: Våbenloven og Land-Rover (09-09-2009 09:03:28) (svar på 86697)
Jesper Jepsen #8447, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.160.127.190)
Alt kan anvendes som våben, kun et spørgsmål om hvor kreativ personen er.
Personlig har våbenloven gjort at jeg i min anden fritidsbeskæftigelse som Gruppeleder for spejdere har måtte meget kraftigt indskærpe hvad loven siger idag. Men stadig køre jeg da jævnligt rundt med knive af en noget kraftigere kaliber end hobbyknive da de simpelthen ikke er taget med ud af bilen, men ja er ulovligt ( også selv om jeg var uniformeret)
Lov er lov og lov skal holdes, ikke sagt at den ikke kan/burde revurderes, f.eks. dagens eksempel omkring en lystfisker, men er jo desvære ikke en menneskeret i DK at måtte bære kniv da der er nogle der ikke forestår at man ikke bruger det mod andre mennesker.

Med kommende 109" hilsner
Jesper Jepsen
86706: sv: sv: Våbenloven og Land-Rover (09-09-2009 09:08:29) (svar på 86703)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.54.13.116)
Nu spørger jeg sikkert dumt - so here goes - hvad med min elskede Victorinox schweizerkniv? eller den lommekniv jeg ALTID har haft i bilen til at skære brød med på ferier?


og hvis kniven ligger gemt nede i bagagerummer/varerummet - ja så falder hammeren vel lige så hårdt....

86709: sv: sv: sv: Våbenloven og Land-Rover (09-09-2009 09:41:47) (svar på 86706)
Jesper Jepsen #8447, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.160.127.190)
Afhænger af længden og om den kan låses. Kan den låses er den ulovlig uanset hvad. er den under 7 cm og ikke låsbar er den lovlig. Placeringen af kniven er underordnet da det at "bære våben" også er at have den i en rygsæk, bag i bilen og lign.

Jesper Jepsen
86704: sv: Våbenloven og Land-Rover (09-09-2009 09:06:49) (svar på 86697)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.198.210.62)
Du har fuldstændig glemt sådan noget som cylindre og akselrør der forholdsvis let kan ombygges til morterer eller styrecomputere der vil kunne bruges i intelligente missiler eller... Jeg sad engang i et udvalg som vurderede vindmøllers genanvendelse som våben, hvis man skulle have lov til at sælge maskinerne i USA. Det er utroligt hvad man kan bygge våben af, mener Amerikanerne...
86707: sv: sv: Våbenloven og Land-Rover (09-09-2009 09:33:11) (svar på 86704)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 79.138.238.2)
Nu skal man som sædvanlig være meget forsigtig med at kommentere partsindlæg. Jeg har i alle tilfælde ikke set, dommens præmisser, hedder det vist, i den sag med gutten og de 2 hobbyknive.

Umiddelbart ser det ud som det handler om den lille 10mm?? type, med blade, der let brækker af. Selv de større, 20mm?? type, brækker også ret let, har jeg så smerteligt erfaret.
Det undrer mig en del at det skulle kunne begrunde en ret hård straf.
Jeg har lidt en fornemmelse af at dommeren er lidt forpisset over at politikerne, vel især dem fra DF, "blander" sig i hans ret til at vurdere. Ved denne dom, har han kunnet signalere provokatorisk noget i retning af at, "skal der være gilde, så lad der blive gilde!"
En typisk embedsmandsreaktion.

Jeg kører selv rundt med min sædvanlige værktøjsbeholdning, som jeg da går ud fra indeholder en hobbykniv. Det bliver jeg så ved med.

mvh
Knud, nu åbenbart endnu mere kriminalis.
86710: sv: sv: sv: Våbenloven og Land-Rover (09-09-2009 10:00:45) (svar på 86707)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Der er allerede tale om at loven bliver lavet om

http://www.dr.dk/P3/P3Nyheder/2009/09/09/09072757.htm

http://www.dr.dk/P3/P3Nyheder/2009/09/09/09084424.htm

Mvh
Michael
- uden dolk, men med håret tilbage
86713: sv: sv: sv: Våbenloven og Land-Rover (09-09-2009 10:27:26) (svar på 86707)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Åh ja, Knud - vi har jo alle vore typiske reaktioner ;-)

Jeg er glad for at se, at du minder om, at man naturligvis skal kende en konkret sags nærmere omstændigheder for at kunne udtale sig konkret herom. Gør man ikke det, kan man kun udtale sig generelt.

Til gengæld er jeg ikke så glad for at se din fabulering f.s.v.a. den dommer, der har haft sagen. Det er ren gætværk. Og f.s.v.a. den afsluttende kommentar om en typisk embedsmandsreaktion, er det direkte uretfærdigt.

Må jeg i øvrigt anbefale, at man prøver at læse Niels-Eriks indlæg herover stille og roligt igennem - incl. at tænke over det, man læser undervejs. Indlægget rammer problemstillingen lige på sømmet.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
86725: sv: sv: sv: sv: Våbenloven og Land-Rover (09-09-2009 13:49:54) (svar på 86713)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.106.50)
Der var en gang, hvor jeg troede, at jura handlede om retfærdighed og sund fornuft, men på det punkt er jeg da blevet klogere. Jura handler derimod primært om politik, signaler, værdier og stemninger.
Lovgivning skal altid ses i det lys, som skinnede på det tidspunkt, da lovgivningen blev gennemført. Mht. til skærpelsen af våbenlovgivningen har den efter min ringe opfattelse til formål at vise politisk handling på et område, hvor de fleste kan være enige om målet (at reduceret antallet af knivstikkerier), men hvor effekten af lovgivningen kommer bag på lovgiverne, når den først bliver fortolket ved domstolene.
Jeg har lige fjernet en multiværktøj-kniv fra min bil, for jeg tør sgu ganske enkelt ikke køre rundt med den. Den seneste tids "nu-skal-der-fand'me-statueres-nogle-eksempler" viser jo tydeligt, at der er meget langt fra de ædle intentioner i lovgivningen til de forkrampede resultater af den.

Mvh
Mikael - med multiværktøj-kniv til salg på Roverbørsen
86715: sv: sv: sv: Våbenloven og Land-Rover (09-09-2009 11:13:11) (svar på 86707)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.242.232.2)
Hej Knud, Søren og alle i andre...

Jeg tror ikke på at dommeren har ladet sig påvirke af en tilfældig "populist-politiker", men har ønsket at vise politikerne hvad deres elendige amatøragtige lovgivning medfører. Anskuelsesundervisning hedder det vist :-)

Denne udmøntning af lovarbejdet har da også straks fået justits-Brian og et par andre folkevalgte til at blande sig i en grad der læner sig op af betegnelsen
"grundlovsstridigt" ved
at "Den lovgivende magt" blander sig i "Den dømmende magts" suverænitet.....det holder jo ikke en meter....

P.S. Hvad mon straffen er hvis man har kniven placeret mellem skulderbladene ??


mvh
Claus
Knivejer
86716: sv: sv: sv: sv: Våbenloven og Land-Rover (09-09-2009 11:24:19) (svar på 86715)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.54.13.116)
Citat:

"P.S. Hvad mon straffen er hvis man har kniven placeret mellem skulderbladene ??".

Se det er go' humor!!

fortsat go' onsdag!
86718: sv: sv: sv: sv: Våbenloven og Land-Rover (09-09-2009 11:30:04) (svar på 86715)
Per Gotthardsen #7888, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 62.243.177.143)
Hej alle

Claus knivejer er inde på noget, hørte her til morgen, der i denne lov er fastsat en "minimumsstraf" læs 7 dage i skyggen, så de dermed lægger dommen ud på den enkelte politiassistent,hvilket så betyder, han kan sige, gem nu den kniv hjemme næste gang, eller hvis der er røg i køkkenet hjemme hos politimanden, noterer manden for forseelsen.
Dette er kommet politikerne for øre ser det ud til, så mon ikke de ved "lesson learned" finder ud af at tilføje i paragraffen: Der må ihvert tilfælde, en udredning til om hvor/hvorvidt anklagede havde til hensigt at bruge den hos anklagede fundne kniv, til personvold/fiskeri blablablablablabla

Det kan sgu da ikke være så svært at lave en lov, mod kniv i nattelivet uden at , fiskere, spejder, lagerdrenge, etc. ikke bliver indblandet.
Jeg tør knap nok køre ned til slagteren for at få mine egne køkkenknive slebet længere :o)

mvh

Peer
Osse med kniv, både i skuffen og i bilen, ps hvad med en selekniv/eller skalpellen/saksen i førstehjælpskassen?????
86719: sv: sv: sv: sv: sv: Våbenloven og Land-Rover (09-09-2009 11:42:01) (svar på 86718)
Peter Horup #8407, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 90.185.94.192)
Koster det så også fængsels- og bødestraf at køre rundt i "bar røv og dolk"???
:o)
86720: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Våbenloven og Land-Rover (09-09-2009 11:54:54) (svar på 86719)
Jakob T.A. (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.116.223.241)
Jeps, men det er en anden lov ;-)
86721: sv: sv: sv: sv: sv: Våbenloven og Land-Rover (09-09-2009 12:13:19) (svar på 86718)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.27.25.29)
Ouch; mens den for politikerne pennible hobby- og fiskeknivsag løber, løber det også koldt ned ad ryggen på
skrivende; nys hjemkommet fra Reg. SSJs Skælskørarrangement
og udpakker!- en spids bøfbordkniv med bølgeskær og 12-14
cm langt blad! den kunne vel nok indkassere 12 år i tugt-
rasp og forbedringshus. For som der indsparkes andetsteds, 99% af knivvold begåes med køkkenkniv. De fatsvage
politikere har igen lovgivet i blinde med uoveroverskuelige konsekvenser for borgerne.
En klog mand skulle engang have sagt "Ethvert folk har det styre det fortjener" er vi virklig så dårlige?
PS. nu tror jeg næppe den gode Peter Hansen ville gribe
til yderligheder omkring det nævnte LandRovergrej, men med lov og ordensmagt kan man jo aldrig vide.
86723: sv: sv: sv: sv: sv: Våbenloven og Land-Rover (09-09-2009 13:30:57) (svar på 86718)
Jørn Bo Nørrekjær #3971, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 193.234.185.68)
Hvad er en selekniv????????????
Mlrh Jørn
86728: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Våbenloven og Land-Rover (09-09-2009 14:57:07) (svar på 86723)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.69.86)
Hej.

Tja, hvad kan man egentlig sige mere? Som min kæreste og jeg diskuterede ved morgenbordet, så må vi hellere få smidt riflerne og haglbøsserne i ladrummet sammen med en masse patroner, så vi kan retærdiggøre vores spejderdolk som vi bruger til madpakkerne. "Os, hr.Betjent? Kniven, ja, men vi har lige været på jagt" ;-)Så er den potte ude. Men måske mindre heldigt at en del af landets befolkning kører rundt med skydevåben i ladet for at retfærdiggøre en hobbykniv...eller? Oh my god!

Hilsen Jens

Jæger, knivejer og madpakkespiser

86738: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Våbenloven og Land-Rover (09-09-2009 17:32:12) (svar på 86728)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.62.197.100)
I så fald vil du måske være bedre stillet end politiet selv.

Politiet må nemlig heller ikke selv bære multiværktøj med knivblade som f.eks. Leatherman, hvilket om ikke alle, så ganske mange gjorde førhen for at have noget praktisk ved hånden til brug i situationer, hvor værktøjet inklusive knivbladene kunne bidrage til at løse konkrete opgaver, mindske skader eller måske ligefrem redde liv.

Da politiske sjuskehoveder med populistisk lovgivning kriminaliserede færden i det offentlige rum med remedier af den art med mindre det tjente anerkendelsesværdige formål, måtte betjentene lægge multiværktøjerne fra sig.

Når det kan anses som et anerkendelsesværdigt formål for politifolk at være i besiddelse af remedier som peberspray, slagvåben og skydevåben i det offentlige rum kan man kun undre sig over, hvilken forskel en Leatherman kan gøre.

Kniv-loven er overflødig og dens anvendelse i praksis har ikke hidtil bidraget til at øge respekten hverken for lovgivere, udøvende myndigheder eller domstolene, men derimod til at irritere og genere lovlydige borgere.

Straffelovens kriminalisering af voldelig adfærd uanset metode og våbenart dækker i forvejen behovet for at kunne gå i rette med overtrædelser. De elementer, som man ad politisk vej ønskede at stoppe, lader sig alligevel ikke påvirke. Om det skyldes, at de er bange for deres omgivelser eller direkte afstumpede og uden for pædagogisk rækkevidde er underordnet. Når nogen træder ved siden af tages straffelovens voldsparagraffer i brug. Længere er den ikke.

Om der er behov for ændring af strafferammen eller domspraksis i forbindelse med knivbevæbnet vold kan diskuteres. Problemet har i alle tilfælde ikke fundet en hensigtsmæssig løsning ved at gøre det kriminelt og risikabelt for lovlydige borgere at være i besiddelse af multiværktøjer, hobbyknive, spejderdolke, køkkenknive og lignende, mens de færdes uden for deres private enemærker.

I stedet er det blevet til et utidigt indgreb i den enkeltes bevægelsesfrihed uden at det af den grund er blevet mere sikkert at færdes på gaden.

Men Jens, indtil situationen bliver mindre grotesk end den er lige nu, så bør du nok lade dolken blive hjemme. Bøssen kan du roligt køre rundt med, den kan jo ikke stikke ...

Dyt & vink

Morten


86729: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Våbenloven og Land-Rover (09-09-2009 14:58:26) (svar på 86723)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.54.13.116)
86733: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Våbenloven og Land-Rover (09-09-2009 16:47:15) (svar på 86729)
Christian Kryger #8044, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 93.162.166.89)
jeg tror der er mange der i denne sag har glemt, at man ikke skal skabe sin holdning ud fra hvad man hører i radio og tv. tv og radio han en fantastisk stor magt til at danne befolkningens holdning. der er alligevel ikke mange der tænker over hvad vi ikke får at vide i de sager om knive i nattelivet, det jeg mener er at da de skabte historien i nyhederne, har de selv haft en holdning til den sag, f.eks. DR har på deres hjemmeside en historie om peter som havde en kniv der var 3 mm for lang i sin bil. hvor han nu skal i brummen efter den nye lov. men de har sjovt nok glemt at skrive noget om hvorfor politiet har valgt at de skulle se hvad han havde i handskerummet, på den måde skaber de en "jamen det er da også synd for peter". ville folk også synes det var synd for "peter" hvis han er tidligere kendt af politiet for vold, eller for at have ulovlige våben. men det fortæller´historien ikke noget om
jeg er sikker på hvis man holder hovedet koldt, så vil loven stille og roligt blive en del af samfundet, og lad nu være med at tro på alt hvad man hører i tv eller aviser. de lever af at sælge gode historier.
86734: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Våbenloven og Land-Rover (09-09-2009 17:01:12) (svar på 86733)
Jacob Stig Hansen #8251, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.41.77.232)
Ja selvfølgeligt har medierne en hvis magt over hvordan danskerne tænker alt afhængig af hvordan de vælger at vinkle deres historie. Men ikke desto mindre har den danske våbenlov været helt hen i vejret de seneste mange år og det har kun gået ned ad bakke med den ene panikløsning efter den anden. Politikerne er tilsyneladende kun interresseret i at foretage symptom behandling af problemerne frem for at tage fat i årsagen til problemerne. Kniven er så fundamentalt et redskab i den menneskelige udvikling og er den finder stadig dagligt anvendelse for så godt som samtlige mennesker i verdenen i forbindelse med alt fra håndværk, jagt/fiskeri og madlavning for ikke at nævne at dannede mennesker spiser med KNIV og gaffel. Kniven er ikke til at komme uden om uanset hvordan lovgivningen nogen siden bliver skruet sammen, de har altid været der og vil altid være det og derfor hjælper det heller ikke at komme med et totalt knivforbud da folk der vil misbruge redskabet vil gøre det uanset om kniven er lovlige eller ej.
86756: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Våbenloven og Land-Rover (09-09-2009 21:18:46) (svar på 86733)
Lars Torp Madsen #7814, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 89.239.239.232)
Jeg tror Christian Kryger har fat i noget af det rigtige.

Jeg ville da blive noget forundret, hvis politiet skulle finde anledning til at gennemsøge min bil for en hobbykniv på 7,2 cm. Jeg ser ganske harmløs ud - så hvorfor skulle de spilde tiden på at rode mit værktøj igennem???

Det er jo ikke utænkelig at "lille Peter" har været godt kendt af ordensmagten. Det kunne måske have ansporet dem til at gennemsøge bilen. Hvorfor skulle de ellers spille tiden med det?

Det er ren spekulation fra min side - men det kan være der er nogen af de lokale betjente, der "hygger" sig over at kunne bruge loven til at jagte en "skidt" knægt.

Man kan så have lange diskussioner om 3-deling af magten, ligehed for loven o.s.v.. Meeeeen det er nok ikke fru Sørensen der er på vej til skærsliberen der ryger 1 uge bag tremmer.

Mvh
Lars, der heller ikke tror på aviserne eller journalister - og som en række gange har kunne læse journalisters erhvervsstof, som slet slet ikke har haft holdt i sandheden eller fakta
86775: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Våbenloven og Land-Rover (10-09-2009 11:25:01) (svar på 86729)
Jørn Bo Nørrekjær #3971, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 193.234.185.70)
Tak Alexander, så fattede jeg den
Mlrh Jørn

Men det sog sin tid
86735: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Våbenloven og Land-Rover (09-09-2009 17:08:56) (svar på 86723)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.106.50)
Dette er en selekniv - til at skære en sikkerhedssele over med, hvis en person f.eks. hænger i selen i en bil, der ligger på hovedet.

Mvh
Mikael
86739: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Våbenloven og Land-Rover (09-09-2009 17:43:06) (svar på 86735)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.11.36)
Knivloven, terrorloven, politireformen er alle sammen blevet til under Lene Espersen, hvis eneste kvalifikation er, at have en elegant kavalergang.
Personligt føler jeg mig nøgen uden mit multitool, som jeg bruger flittig.
Hvis jeg skulle have ønsket, at dræbe en person, ville jeg foretrække en Parker stålkuglepen; det er meget effektivt.
Vi har det med at overreagere i Danmark, hvor parlamentsarbejdet styres af meningsmålinger og uoplyste folketingsmedlemmer.
Jeg frygter den dag, jeg ikke kan redde et menneskeliv, fordi jeg ikke har en kniv indenfor rækkevidde.

I øvrigt bør selekniven anvendes med omtanke: skær først, når I er sikker på, at personen ikke kan knække halshvirler ved at falde ned i taget på en væltet bil... det ER altså sket!
86740: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Våbenloven og Land-Rover (09-09-2009 17:57:41) (svar på 86723)
Per Gotthardsen #7888, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 62.243.177.143)
Hej Jørgen

En sele kniv er en kniv der er forsynet med et hammerhoved for enden af skæftet, til at knuse ruden med.
Idden var at alle havde en sådan i bilen, meget lig med "nødhammeren" i bussen.
I tilfælde af uheld, kunne man gribe kniven i den fastmonterede klips, og skære sig fri af selen for derefter at knuse en rude for at komme ud :o)

mvh
Peer
86745: sv: sv: sv: sv: sv: Våbenloven og Land-Rover (09-09-2009 18:56:34) (svar på 86718)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.93.125)
Kære Per "det kan sgu da ikke være så svært" (m.fl.)...

Undskyld, jeg bliver lidt ligefrem, men har du overhovedet gidet sætte dig ind i, hvad det egentlig er, der står i den omdiskuterede "våbenlov"?

Herunder følger et link. Jeg kan hjælpe dig så meget, at det primært drejer sig om § 4, stk. 1 og § 10, stk. 2.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=125806

Diverse kommentarer om fatsvage politikere m.fl. vil jeg som en ny stil (i hvert fald i denne tråd) undlade at kommentere nærmere. Blot vil jeg helt generelt konkludere, at jeg personligt er temmelig tryg ved, at det ikke er bunden, der er skrabet, når landets lovgivende forsamling + dømmende magt er sammensat. Det findes tydeligvis værre alternativer.

Må jeg nok engang beklage min ligefremhed. Jeg er imidlertid temmelig provokeret.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT


86749: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Våbenloven og Land-Rover (09-09-2009 20:23:00) (svar på 86745)
Per Gotthardsen #7888, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 62.243.177.143)
Hej Søren

Jeg er bekendt med våbenloven , da jeg selv som, ansat i forsvaret siden 1980, og medlem af militær skytteforening, har fået den gennemgået hvert år (tvunget). lovens bogstav i den forstand er ikke til diskussion, det er jeg enig i, MEN den fastsatte mindstestraf for overtrædelse, det er den jeg "brokker" mig over, da der ikke er, på trods af §4 ordlyd læs de første linier efter 4§, åbenbart ikke er nogen der vil efterleve, at der kan slækkes, hvis det drejer sig om erhverv etc.
:o)

mvh

Peer
86759: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Våbenloven og Land-Rover (09-09-2009 21:45:55) (svar på 86749)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.93.125)
Ja, Per - det er de første linier efter §4, der er stk. 1.

Du skal i stk. 1 hæfte dig ved ordene "som led i". Hvis du er inden for "som led i", er du undtaget for forbudet iflg. stk. 1.

Men kører du rundt med en kniv på et andet tidspunkt, det være sig midt om natten udenfor et diskotek med en kniv, som der i øvrigt intet rationelt argument er for, at man behøver at have med, ej heller selv om man bruger den på jobbet til at sprætte papkasser op med; eller med en kniv, man brugte i sidste uge til en fisketur, så er det ikke inden for "som led i", og så er man ikke undtaget.

M.h.t. den omtalte mindstestraf på 7 dage, så er det rigtigt, at en sådan er udgangspunktet, HVIS forholdet er omfattet af § 4, stk. 1 (d.v.s. uden at være undtaget), MEDMINDRE særlig formildende omstændigheder begrunder en bødestraf, jfr. § 10, stk. 2.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
86748: sv: sv: sv: sv: Våbenloven og Land-Rover (09-09-2009 19:42:13) (svar på 86715)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.93.125)
Hej Claus.

1. Jeg er ikke enig med dig i de tanker, du tillægger dommeren. Han/hun har næppe tænkt meget på politikerne i.f.m. afgivelse af sin dom, men til gengæld helt sikkert på, at dommen skulle være korrekt i.f.t. gældende ret - i forhold til hvilken gældende ret dommeren i øvrigt slet ikke synes at have haft andet valg. I hvert fald er der intet offentliggjort, som har sandsynliggjort, at dommen ikke er korrekt.

2. Jeg er helt enig med dig i dine betragtninger vedr. justitsministeren. Hans indblanden har ikke været heldig og tyder på en fejlagtig opfattelse af, hvilke beføjelser hans embede er tillagt.

3. Din skulderbladsproblematik er helt irrelevant. Det er slet ikke en sag, der vil blive pådømt af domstolene. Med en kniv mellem skulderbladene er det jo Sct. Peter, der træffer beslutning om, hvad vej man skal, er det ikke ;-)

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
86750: sv: sv: sv: sv: sv: Våbenloven og Land-Rover (09-09-2009 20:36:34) (svar på 86748)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.11.36)
Du dyrker ønsketænkning, Søren!

1. dommerne skeler til andet end lovteksten. De har allesammen en faglig/uddannelsesmæssig berøringsflad med de ministerielle embedsmænd. Dommerne er iflg. Grundloven uafhængige, men er det ikke Justitsministeren, som udpeger dem ? DK er for lille til at have en elitær dommerstand.

2. Justitsministeren blander sig, fordi vort folkestyre er gået over fra realpolitik til poppulærpolitik. Kig på al de latterlige ting, som Folketinget beskæftiger sig med. Justitsministerens indblanding svarer til det niveau, som næsten alle de øvrige MF'er befinder sig på.

De seriøse samfundsproblemer bliver dysset ned, kun poppen for lov til at poppe op!
86761: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Våbenloven og Land-Rover (09-09-2009 21:57:41) (svar på 86750)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.93.125)
Ja, Paul en dommer skeler til andet end lovteksten. Han forholder sig til gældende RET, hvilket først og fremmest er lovteksten, men så sandelig også andre retskilder end lovteksten. Det er bestemt ikke ønsketænkning, men faktum, ret elementært og meget væsentligt at forstå...

F.s.v.a. dommeres uafhængighed, herunder udnævnelse og mere betænkeligt afskedigelsesrisiko tager du tydeligvis fejl. Må jeg henvise dig til følgende link, som giver en let og overskuelig oversigt: http://da.wikipedia.org/wiki/Dommer

Jeg må på det kraftigste afvise, at den danske dommerstand på nogen måde skulle være i lommen på ministerielle embedsmænd. Det er en fordom, mange ynder at lufte, men som bestemt ikke har noget på sig. Jeg kan forsikre dig, at var det sådan, så ville du høre en klagesang uden lige fra alle landets jurister. Og det gør du ikke.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT

86779: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Våbenloven og Land-Rover (10-09-2009 12:44:15) (svar på 86761)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 78.156.213.247)
SR er skam ganske tryg ved de pt siddende politikere;
det kan jeg fint forstå, uden dem havde bank og finanskrisen slet ikke muligt; såvel den tidligere som nuværende regering har ikke bestilt andet end at slække på tilsynet med finansverdenen og give dem frie tøjler.
Mht. politikeres slet gennemtænkte udtalelser; der er sombekendt ikke noget der ikke er godt for noget; i de engelske medier har det vakt moro at i Danmark handler den helt store diskution om burkaer og kamphunde; den slags er knap nok på sognerådstadie i England. Pau-Se`s "veninde" den talene kavalergang er god til at lægge hovedet på skrå og se deltagende ud, for så, i bedste fald, ikke foretage sig noget, og i værste fald gøre modsat; det er meget betænkeligt at have en lov-
"har du kniv her er det fint; har du kniv 100m. længere nede af gaden ryger du i spjældet" Jo Martin, lovjaskeri.

86780: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Våbenloven og Land-Rover (10-09-2009 13:09:54) (svar på 86779)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Nå, så kom den også Verner :-)

Men den skal få lov at stå...

I håb om, der viser sig noget, der kan gøre din dag god.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT

86782: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Våbenloven og Land-Rover (10-09-2009 14:19:04) (svar på 86780)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 78.156.213.247)
Jo tak SR, nu har jeg da tid til en god dag da jeg just er blevet afskediget med direkte henvisning til kredit og lånekrisen. Politiet bliver i forb. med de absurde sager om kniv nu kimet ned af håndværksmestre og nervøse privatpersoner der vil have forklaret loven om kniv, så helt så enkelt kan det ikke være.
Et anerkendelsesmæssigt formål? her er sport er en god ting og Christiansborgpolitikerne lægger nu
ud med 200m. rygcrawl i forb. med knivloven og vil give
loven et "serviceeftersyn" det er da altid noget.
86783: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Våbenloven og Land-Rover (10-09-2009 15:00:15) (svar på 86782)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Måske vi alle sammen skulle gå ind med værktøjskassen og bede om våbentilladelse, så vi fremover kan reparere bilen når den går i stykker derude.

MVH Jakob E S
86961: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Våbenloven og Land-Rover (13-09-2009 20:06:07) (svar på 86783)
Jesper Ørum (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 78.156.97.56)
Som LR mekaniker må jeg lige bryde ind her. Har været i kontakt med den lokale sherif som fortalte mig, at hvis jeg prøvekører en kundebil, hvor der er ulovlig(e) kniv(e) i, så står jeg til en straf. Men det gør ejeren også. Så husk lige næste gang at i sender Jeres køretøj(Land Rover, Nissan Patrol eller Maxi Puck) på værksted, så fjern kniven......

LR og jægerhilsener

Jesper Ørum
87107: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Våbenloven og Land-Rover (15-09-2009 23:23:42) (svar på 86761)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.179.57)
Virkeligheden er skam en anden, Søren og vort land er nu engang for lille til, at frembringe juridiske fyrtårne, som kan se andet end lovteksten og har mod til, at sige lovgiverne imod.
Dommerstanden er korrumperet al den stund rekvistionsgrundlaget er så tyndt og alle kender alle, stort set.
Der er skam en del forsvarsadvokater, som tør stå frem og pege på kritisable forhold, men de er for få og opnår ingen gennemslagskraft.
En hel del love burde kunne fremlægges for en 'forfatningsdomstol', der er ledet af jurister uden for Danmark eller med langvarig erfaringer fra udlandet.
Kongehuset har gennem flere generationer gjort noget af det samme: hente frisk blod ind udefra.

Jeg har nu installeret en våbenkasse i min OneTen. Kasssen kan jeg tage med mig, når jeg overlader bilen til værkstedet, venner eller kollega.

Så kan de vel ikke komme i fedtefadet for, at jeg har et rullende værksted!
87109: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Våbenloven og Land-Rover (16-09-2009 06:53:53) (svar på 87107)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.93.125)
Jøsses dog Paul .... du er jo fyldt med fordomme, men fatter tydeligvis ikke en døjt af, hvordan tingene foregår indenfor det system.

Jeg opgiver at overbevise dig om andet.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
87110: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Våbenloven og Land-Rover (16-09-2009 07:20:37) (svar på 87109)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 212.27.27.217)
Jøsses dog Søren! Du må ikke have så blind og ubetinget tillid til det system.

Det er Staten som udnævner dommere, og hvilken dommer er dermed interesseret i at dømme imod Staten, især hvis det er en underretsdommer, der gerne ser en strålende, fremtidig karriere for sig!

Med anarkistisk hilsen
Knud :-)
87111: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Våbenloven og Land-Rover (16-09-2009 07:29:55) (svar på 87110)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.93.125)
Tjah, Knud - jeg må sige, at selv om to deler en fordom, bliver den ikke mere rigtig af det...

Dig har jeg imidlertid også opgivet, hvad dette angår, omend du skal have den ros, at du dog jævnligt evner at være kvalificeret nuanceret ;-)

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
87114: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Våbenloven og Land-Rover (16-09-2009 08:13:32) (svar på 87111)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 212.27.27.217)
Søren, når du om mange år når op i min høje alder, vil du helt sikkert også have gennemlevet situationer, hvor du så smerteligt vil have oplevet, at der kommer meget sludder fra politikere, eksperter af allehånde slags, told- og skattemyndigheder, retssystemer, off. myndigheder i alle afskygninger osv.
Der er mange inden for de nævnte grupper, der på fejlagtigt grundlag ynder at puste sig op og hævde, at de sidder inde med den endegyldige visdom, og når disse så får magt til at dunke befolkningen i hovedet med disse fejlbehæftede meninger, ja så bliver det jo alligevel ikke til sandhed.
Historiebøgerne er faktisk fulde af den slags tilfælde, og derfor er der meget sundt at være skeptisk.
Ergo kunne det jo hænde at den just vedtagne "Lov om Ærlige Menneskers Besiddelse af Hobbyknive" måske er lidt forfejlet og af retssystemet overfortolket. :-)

mvh
Knud, der gerne retter sig efter begribelige og meningsfyldte love.
87117: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Våbenloven og Land-Rover (16-09-2009 08:44:43) (svar på 87114)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Hmm, alder er en pudsig størrelse .... jeg selv er nået til 43, og har gennem mine år lært, at der sagtens kan være mening i væsentlig flere ting, end man som enkelt individ evner at begribe. Og heldigvis for dét ;-)

Men det vender altså på et tidspunkt, kan jeg forstå. Hvornår mon? Eller misforstår jeg dig?

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
87121: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Våbenloven og Land-Rover (16-09-2009 08:53:43) (svar på 87117)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 212.27.27.217)
Du har 20 år til at finde ud af det. :-)
Men skriv nu mine ord op i den lille bog, du til den tid kan finde frem og reflektere over!

mvh
Knud
87124: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Våbenloven og Land-Rover (16-09-2009 09:07:41) (svar på 87121)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
He-he, Knud - de bøger, jeg har læst flest af gennem de seneste 5 år - og stadig læser flere af - er skrevet af folk, der er mindst lige så højt oppe i alderen som du.

Og lad os bare sige, at en evt. fordom om, at alder = forstokket, i hvert fald på det kraftigste må afvises ;-)

Mkh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
87133: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Våbenloven og Land-Rover (16-09-2009 10:54:29) (svar på 87110)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Knud.

Husk på det er folket, der vælger "staten".

MVH Jakob E S
87134: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Våbenloven og Land-Rover (16-09-2009 10:58:52) (svar på 87109)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.178.112)

Gode Søren dog...


Jeg vil medgive, at det efterhånden er en otte til ti år siden, jeg sidst har været benyttet som sagfører i forhandlingssager foran tyske domstole/(anklage)myndigheder og at det er 34 år siden, jeg afsluttede min uddannelse, som omfattede elementær jura, så noget støvet kan min hjerne godt være, men min berøringsflade til det danske retssytem berettiger mig til, at fremsætte mine påstande om systemets fejl og mangler.
87136: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Våbenloven og Land-Rover (16-09-2009 11:25:52) (svar på 87134)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.233.208)
Jojo, man bliver klogere med årene, indtil man opdager man er blevet en gammel idiot! (giantsmileythere)
med venlig hilsen 2749 Verner Andersen, den store årgang
1948, senere 68`er, der synes diskussionen har fjernet sig fra udgangspunktet!
87141: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Våbenloven og Land-Rover (16-09-2009 13:02:01) (svar på 87136)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.178.112)
Det har du fuldstændig ret i, Verner, men ellers ville det da heller ikke være DL-RK...
87164: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Våbenloven og Land-Rover (16-09-2009 19:03:20) (svar på 87134)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.93.125)
Jeg ved ikke, hvad du har lavet tidligere, Paul - men under alle omstændigheder ændrer det ikke ved, at dine påstande ovenfor er helt ude i hampen og demonstrerer, at du ikke ved, hvordan det juridiske system i DK er skruet sammen incl. dets beskyttelse og garantier mod dét, du ganske fejlagtigt beskylder det for. Beklager, men her må jeg skære igennem.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT