tilbage

Land Rover Forum  

Index
86659: Lidt i tvivl om olie til gear kassen (08-09-2009 12:37:15)
Ken Christensen #7988, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.130.39.79)
Jeg har netop skiftet olie på min hoved gearkasse. Bilen er en 110'er, V8 fra 1988. Jeg blev anbefalet en gear olie fra Rover (har den ikke lige foran mig, men den hed vist noget med MTF). Nu ser jeg i litteraturen at der anbefales 15W-40 eller 50, altså helt normal motor olie. Er der nogen der kan hjælpe lidt? Jeg tror det er en LT85, men det er jeg også lidt i tvivl om:-)
Index
86666: sv: Lidt i tvivl om olie til gear kassen (08-09-2009 16:43:17) (svar på 86659)
Alan Martin Christiansen #8235, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.58.230.72)
Hej Ken
Der skal normal motorolie på 15/40 .Hvis den har 5 gear er det en LT85 ,hvis den er en 4 gears er det LT95..
MVH Alan
Index
86667: sv: sv: Lidt i tvivl om olie til gear kassen (08-09-2009 16:51:30) (svar på 86666)
Ken Christensen #7988, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.161.39.177)
Kære Alan,

Tak for dit svar. Sidder og mugger lidt. Det var sgu lidt bøvlet at skifte olien, så nu skal jeg åbenbart på den igen. Det er en sand videnskab med de smøremidler og der er rigtig mange holdninger til hvad der er det rigtige. Den jeg har brugt hedder MTF94 og blev anbefalet af LR i Birkerød (Terminalen).
Hvad kører du selv i? Land Rover naturligvis, men hvilken!
Index
86676: sv: sv: sv: Lidt i tvivl om olie til gear kassen (08-09-2009 18:38:28) (svar på 86667)
Alan Martin Christiansen #8235, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.58.230.72)
Hej Ken
Jeg køre LR 90 det var oprendligt en v8 men jeg syntes den brugte lidt meget benzin så jeg har monteret en 300 tdi så går den da 10,3 på literen.Og det er da til at leve med .jeg kender ikke MTF94 olien det kan jo være den også kan bruges ?? så der er nok nogen der kommer med lidt viden senere.
MVH Alan
Index
86684: sv: Lidt i tvivl om olie til gear kassen (08-09-2009 21:33:31) (svar på 86659)
Søren Søndergaard Pedersen #5488, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 94.145.138.6)
Hej Ken

Læs dette indlæg:

http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=77415#77415

Bemærk at gear-olier og motorolier måles på forskellige viskositetsskalaer - viskositets-tallene på motorolier og gearolier kan IKKE umiddelbart sammenlignes.

MTF = Manual Transmission Fluid, Olie til manuelle gearkasser

Det er afgørende, hvilken type MTF, du har fat i. Er det MTF94 er det en lav-viskos MTF svarende til 70W/80. Det er nok lidt tyndere end jeg ville anvende, hvis gearkassen er specificeret til 15w/40 motorolie.
Er det en en MTF 75W/90 el. lignende du har fået, kan det være helt fint - det svarer i viskositet til den foreskrevne motorolie.

Jeg har netop i dag fået nogle liter Castrol TAF-X 75W/90 hjem (også en MTF som kan købes relativt billigt i England el. Tyskland), som jeg skal prøve på min LT95-kasse, hvor alm. motorolie er foreskrevet.

Bemærk at ovenstående ikke er en egentlig anbefaling - olie er en religion, og fraviger du fra det af Land Rover foreskrevne er det på eget ansvar.

Med venlig hilsen
Søren
Index
86686: sv: sv: Lidt i tvivl om olie til gear kassen (08-09-2009 22:06:30) (svar på 86684)
Ken Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.161.39.177)
Kære Søren,

Tak for indlægget. Du har ret, det er en religion. Jeg vidste ikke det om de forskellige måle standarder og det var nyttig viden, så tak for det.
Jeg vil nu undersøge hvilken MTF det var jeg hældte på. Det var en autoriseret LR forhandler der anbefalede den. MEN, jeg har fundet ud af at når man kører i en lidt ældre LR (min er 21 år), så er det ikke altid man kan "stole" på autoriseret rådgivning, specielt ikke hvis det er en ung mekaniker man får fat på.
Derfor er dette forum fantastisk!
Index
86688: sv: sv: sv: Lidt i tvivl om olie til gear kassen (08-09-2009 22:40:32) (svar på 86686)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 188.177.22.134)
Hejsa

Hvis du i tvivl hvilken gearbox som er monteret, så tror jeg linket her er god læsning.

http://www.keirhague.com/gearboxes.html

Lige en enkelt lille kommenter omkring valg af smøreolie på LT85.

Jf. Land Rover grønspættebogen (workshop manual ) så er smøreolie anbefalingerne mineralsk motorolie i SAE graduering .

Tempzone.. - 30 C.grad til + 20 C.grade = 10W/30, 10W40, 10W/50.

Tempzone.. - 10 C.grad til + 50 C.grad = 10W/40, 10W/50, 15W/40, 15W/50, 20W/40, 20W/50.

Så en motorolie SAE 10W/50 vil måske til danske temperatur forhold nok være den mest allround til helårs brug.

Det er som udgangs punkt altid klogt at følge producentens anvisninger, men deres valg fra dengang var baseret på hvilken smøreoile teknologi der var tilgænglig på gearkassens udviklings tidspunket. Nogle producenter opdaterer deres anbefalinger efterhånden som der gøres fremskidt på smøreolie teknologien og i takt med de afprøver de nye smøreolier. Andre følger ikke op på udviklingen.

Men der findes moderne let løbende gearolie som kan erstatte motorolie, de beskytter tandhjul, lejer langt bedre end mineralsk motorolie er i stand til under de samme arbejdsforhold. De er ofte langt mere temperaturstabil samt mere nedbrydnings resistendt. Man gør klogt i at være meget opmærksom på at nogle gearolier kan reager negativt på bløde metaller i synchromeshen.

Det er en adminlige og ofte overset detalje at motoroile og gearoile er gradueret efter to forskellige graduerings tabeller, man er nød til at omtale tallet som gradueringstal idet de beskriver et viskositetområde.

Eks. gearoil SAE 80 = 7.0-11.0 cSt. motoroil SAE 30 = 9.3-12,5 mm2/s

Gearoil blev før i tiden også også målt i mm2/s. men anføres idag i cSt., som målmæssigt kan samlinges. " 1 cSt = 1 mm2/s "

Se evt.

http://www.bobistheoilguy.com/index.php?option=com_content&view=article&id=48&Itemid=55

Normalt skal man bruge en GL4 gearolie til synkromesh gearkasser med synchromeshringe i messing, GL5 gearolie skal man generelt holde sig fra. Men der findes hel syntestiske gearoile i GL5 klassen som ikke frigøre syrer der angriber messing synkromeshringe, de er blot lidt mindre udbredte og ofte mere bekostlige.

Personligt har jeg brugt min egen LT85 gearbox som testbox for flere forskellige oiletyper, der er afprøvet motoroile i forskellige gradueringer, motorcykeloile samt fullsyntetisk gearoile i forskellige graduering.

Har også afprøvet MTF94, men den blev aftappet efter ganske få hundrede prøvekilometer idet jeg ikke oplevet at den opførte sig nævneværdigt andreledes end en ATF oile opføre sig i en LT85 under ens vilkår.

En hel del Landy ejer vil sikkert anbefale at man kan brug ATF i en manual gearkasse, når den er tryksmurt via en indbygget oliepumpe, det er helt klart min personlige mening at man skal afstå fra at bruge mineralsk ATF oile i manuale gearkasse hvad end den er tryksmurt eller ikke. ATF oile er som udgangspunkt en hydraulik oile vis oilefilm ikke er specielt trykresistendt i varm tilstand.

Men ATF er igennem tid blevet anbefalet til brug i gearkasser med dårlig synkromesh teknologi. Den mest nedslidte LT85 gearkasse jeg personligt har set/eget/prøvetkørt var netop serviceret med ATF oile, fremravende gearskift på grund af den lave viskositet, men totalt nedslidt.

MTF94 er på den anden side (kun) en semi-syntestisk Manual Transmission Fluid specifikt designet til brug i manual synkromesh gearkasse (R380) den er dog i grundprincip en ATF-oil, men er blandet med syntetiske gearolie samt modificeret med forskellige additiver, således at MTF94 virker mere optimal i en synkromesh gearkasse end en AFT-oil vil gøre.

Det var så blot ikke noget jeg selv oplevet, da jeg afprøvet MFT94 i min LT85. Derfor valgte jeg at afprøve Difflock Evolution 2, og det var en meget positiv oplevelse, men ved hård vinterkulde virket den en lille smule tung i gearskiftet, på lidt på samme måde som hvis der var motorolie SAE 20W/50 i boxen.

Hvilket fik mig til at afprøve Redline Oil MTL, som fungeret perfekt i hård kuldegrader, men omvendt virker en anelse for tynd i varme. Derved ende jeg med en blanding af 50/50 af Redline Oil MTL og Redline Oil MT-90.

Normalt skal man afstå fra at blande olier, da man ikke forudsige slutresultatet, og det kan jo være svært uheldigt i nogle tilfælde. Men i det her tilfælde har de to olier samme basestock blot i forskellige viskositer, og derved kan det forsvares.

Enligtaget viste mit experiment at den perfekte blanding er -

Dansk sommervarme - 1 lt. MTL & 2 lt. MT-90

Dansk vinterkulde - 2 lt. MTL & 1 lt. MT-90

Men jeg orker ikke at servicerer gearolie i relation til sæsonen, derved kompromisløsningen med 50/50, og det virker.

Se evt.

http://www.redlineoil.com/Products.aspx?pcid=7

http://shop.difflock.com/difflock-evolution-fully-synthetic-gear-litre-p-52.html

Lidt data -

http://www.members.shaw.ca/jbarge/MTF.htm

Jeg køre pt. med Redline Oil (blanding) i LT85 gearkassen og Difflock Evolution 2 i Diff. & Transfbox. Swivel housing har en blanding af Evolution 2 & one shot grease (50/50) , det har forvandlet min LR90/V8/LT85 markant, det er for mig næsten en religiøs oplevelse at være vidne til, det er absolut ingen anbefaling, blot førstehåndsberetning og velment henvisning, derefter konkluder man selv.

Men det kræver måske nok at man ved lidt omkring smøreolier før man giver sig igang med at eksperimentere på egen hånd !!!.

Just my one cent

Mv. Ole
Index
86711: sv: sv: sv: sv: Lidt i tvivl om olie til gear kassen (09-09-2009 10:05:18) (svar på 86688)
Ken Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.130.39.79)
Kære Ole,

Tak for det fantastisk svar. Meget lærerigt og jeg helt klart bruge din rådgivning og erfaring. Som udgangspunkt jeg forsøge med med 50/50 blandingen til min LT85 gearkasse. Min swivel housings har jeg lige skiftet og her købte jeg nogle pakker, kan ikke lige huske hvad de hedder, hvor en pakke passer til en kugle (housing). De kom i sådan nogle plastik poser.
Jeg syntes nemlig ikke at mit gearskift er så godt, det fungerer og jeg har bestemt ikke massive problemer, så derfor vil jeg prøve mig lidt frem.
Jeg håber andre også har set dit indlæg!!

Mange tak.

Tally ho og vrum vrum, V8 forever:-)

Ken
Index
86732: sv: sv: sv: sv: Lidt i tvivl om olie til gear kassen (09-09-2009 16:37:43) (svar på 86688)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.69.54)
Hej Ole

Det er fed læsning der her. Må jeg spørge, når nu jeg kører med LT95'eren. Kan jeg så køre med F.eks Difflock evo 2 på den ? Kan man hælde forskellige olier på gear og transfer da den jo fysisk er bygget sammen. Men er der gennemgang ? Jeg har kørt med 20/50 motorolie i den so far med olieskift for hver 10 tusind Km. Men nu hyler den, efter 90 tusind kilometer. Jeg kunne egentlig godt tænke mig at hælde en gearolie på den (Renoverede).

Mvh
Mads
Index
86743: sv: sv: sv: sv: sv: Lidt i tvivl om olie til gear kassen (09-09-2009 18:28:12) (svar på 86732)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 188.177.22.134)
Hej Mads

En LT95/Transfbox deler samme alu-hus, men har to separate oliereservoir, altså hver sit oliebad.

Ja, det muligt at bruge Difflock evo 2 i begge gearkasser, bemærk venligst at du frivilligt vælger at afviger fra de normale anbefalinger.

Der FINDES INGEN SMØREOLIER som kan RENOVERE NEDSLIDTE mekaniske dele. Din hylende lyd fra transmissionen er måske slidtage, og det kan man absolut ikke forvente at en smøreolier kan heldbrede.

Du kan forvente en anelse mindre transmission støj, bedre gearskift både i kold og varm tilstand, mere optimal beskyttelse af mekaniske dele, mindre varme udvikling, et mere fri løb i transmissionen (mindre modstand), samt markant længer holdbarhed på din gearolie, altsammen vurderet i forhold til en samenligning mellen mineralsk motorolie SAE 20W/50 kontra fuld syntetisk gearolie som EVO 2.

Bemærk venligst at synkromeshringe i LT95 er af messing.

Difflock evo. 2, Redline MTL & MT-90, Amsoil MTF, Castrol SMX-S 75w/85, Castrol TAF-X 75w/90 er som jeg umiddelbart husker det, alle kompatibel med messing. (dobbelt kontroller venligst, kan huske forkert)

En fordel ved Difflock evo 2, er at den i princip kan erstatte alle gear olier på en Landy, og det er måske en logistik fordel der til at håndterer.

Mv. Ole

Index
86744: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Lidt i tvivl om olie til gear kassen (09-09-2009 18:41:46) (svar på 86743)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 188.177.22.134)
Ps. Mads - hvis du vælger at afprøve Difflock evo 2, så ville jeg mene at du skylder Rover Forum en tilbagemelding...!!

Ole.
Index
86747: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Lidt i tvivl om olie til gear kassen (09-09-2009 19:40:03) (svar på 86744)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.69.54)
Hej Ole

Jeg prøver at bestille noget hjem og vender tilbage (Der er altid et eller andet der skal fikses først). Jeg har en reservegearbox liggende, som jeg ikke har taget mig sammen til at hænge på endnu. Så vil lige lege test kasse med den nuværende.

Mvh
Mads
Index
86757: sv: sv: sv: sv: sv: Lidt i tvivl om olie til gear kassen (09-09-2009 21:35:18) (svar på 86732)
Søren Søndergaard Pedersen #5488, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 94.145.138.6)
Ja, olie er altid spændende læsning for os tosser...

Som Ole skriver, bør man være opmærksom på om gearkassen (vist primært ældre gearkasse-designs) indeholder bronze/messing-legeringer i synhcro-mesh'erne. I givet fald skal der anvendes GL3 el. eller GL4-olie. GL5 kan indeholde for mange EP-additiver, som kan angribe ovennævnte metaller. Castrol TAF-X er en GL4/GL5-olie, som kan anvendes i gearkasser indeholdende bronze/messing-legeringer.

Vil i øvrigt lige henlede opmærksomheden på www.opieoils.co.uk
De har et stort udvalg af ALLE typer olier - og til særdeles fornuftige priser. Hvis man er medlem af en registreret klub/forum, er der ca 10-20% at spare - derudover kører de med jævne mellemrum kampagner, så man kan spare op mod 35% på de i forvejen fornuftige priser.
Biksens medarbejdere er aktive på en del Internet-fora, hvor de giver gode råd om olier til alle typer biler - lige fra klassiske Jaguarer til tunede Nissan Skylines.
[Ironi /On] For god ordens skyld, vil jeg lige nævne, at jeg modtager en større formue for hver liter olie, de sælger. [Ironi /Off]

Med venlig hilsen
Søren

PS! Håber der kommer en lignende tråd om valg af motorolie - har efter utallige timers net-læsning fået 25 l Motul 8100 X-cess 5W/40 hjem til en TDI'er.
Index
86805: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Lidt i tvivl om olie til gear kassen (10-09-2009 21:04:53) (svar på 86757)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 188.177.22.134)
Jep... - Opie Oils er en glimmerende oilshop der handler jeg mine Redline Oil for langt mindre beløb end jeg kan opdrive dem til på hjemmemarket, kan klart anbefales, men det betale sig bedst at handle lidt store mængder eller sammen med andre, i det fragten sendes som kemiskfragt, altså lidt mere bekosteligt end normalt pakkefragt, men det er reelt ikke så galt igen.

Jeg svagere meget til smøreolier hvor basestock (basisoile) er polyol-ester. polyol-ester er som bekendt en gruppe 5 basisolie, og derved fåes det ikke bedre, men er desværre også lidt dyrere, andre basestock.

LT77, LT85, LT95, R380 samt serie gearkasser har alle synchromesh ring af messinglegering, den nye Gretag gearbox er jeg kun få data på.

Derfor er det vel interessant for os Landy ejer at olien er kompatible med messing. Det som frembringer de uheldige egenskaber er ofte et højt svovl og zink indhold i gearolien. Det samt evt. kondens eller reelt vand i olien kombineret med høj drift temperatur skaber en syre tilstand i olien som er ætseende for messing. Høj drift temperatur kan alene frembringe det samme, specielt gammeldags mineralsk GL5 er kendt for de engeskaber. Endnu en grund til at følger med udviklingen.

Høj drift temperatur på transmissionen eller vanddråber i olien er måske ikke helt ukendte faktorer for en Landy.

GL3 er som sådan udgået og erstattet af GL4, GL3 krav finder man generelt kun på veterangearkasser som godt kan håndterer GL4, specielt hvis den er syntetisk. (polyol-ester basestock). Det er der dog ikke mange veteranbils ejer som er bekendt med eller tør, de er generelt meget konservative i deres olie valg. Noget som jeg personligt synes også er lidt udbredt i vores egen lille Landy univers.

Mht. en evt. debat omkring omkring motorolier, er der med mellemrum noget ganske brugbart her på forum, har selv kommenteret en enkle eller to, brug evt. søgefunktionen ovenfor på siden.

http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=78517#78517

Mv. Ole