tilbage

Land Rover Forum  

86752: Lovsjusk (09-09-2009 20:45:29)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 93.178.150.19)
Med fare for at stille mig i den politiske gabestok, vil jeg da gerne gøre alle alle forfatterne i indlægget våbenlov og Land-Rover opmærksomme på, at den siddende regering i de sidste mange år kun har haft én løsning på deres justitspolitik, -nemlig højere straffe og kun højere straffe.
Det betyder bl.a. at man med den nye våbenlov rent faktisk kan sætte de fleste danskere i spjældet.
Politisk populistisk makværk.
Faktisk kunne det være morsomt, hvis alle der kørte rundt med en lommekniv eller hobbykniv i bilen meldte sig selv på den lokale politistation.
Så ville der blive så meget trængsel ved domstolene og i fængslerne at loven omgående ville blive lavet om.
For så ville det også blive en økonomisk belastning.
Og det er der mere respekt for, end sund fornuft.
Mvh.
Martin.
86754: sv: Lovsjusk (09-09-2009 20:47:05) (svar på 86752)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.11.36)
hørt !
86755: sv: Lovsjusk (09-09-2009 21:01:49) (svar på 86752)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.11.36)
hørt !
86758: sv: sv: Lovsjusk (09-09-2009 21:39:29) (svar på 86755)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.106.50)
Vi har hørt dig, Paul ...

Mvh Mikael
86760: sv: sv: sv: Lovsjusk (09-09-2009 21:53:14) (svar på 86758)
Jacques Devantier #8208, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 79.138.170.14)
Har set på tv at en ung fyr fra nørresundby blev taget med et multiværktøj med en indbygget kniv der var 3mm for lang. Så er det jo jeg tænker at det er nogle skøre betjente der går så meget op i det at de vil sende en en ung mand (der ikke tideligere er dømt for noget) i fængsel 7 dage.

Hvor skiller alt det her. Jeg er meget udsat for har sådan set altid en eller anden for for kniv/skruetrækker i bilen.
Det er ret svært når man er lystfisker/håndværker/spejer/naturmenneske og frem for alt kører LR.
Det er bare et spørgsmål om at støde ind i en sur betjent der bare vil have skovlen under en.

Men det giver meget mening at man ikke skal stå inde i jomfru ane gade kl 0100 om natten med en hobbykniv i lommen men måske er den her lov lidt for bred til at de danske/magtsyge betjente kan styre det.

Mvh. Jacques
86763: sv: sv: sv: sv: Lovsjusk (09-09-2009 23:27:59) (svar på 86760)
Nicolai Schunck #8244, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.63.230.70)
gad godt se hvad de ville sige hvis de stoppede rødderne og jeg selv osse for den sags skyld på vej hjem fra en dykkertur.

1 stk. Harpun ( ikke omfattet af våbenloven da der er et fiskeredskab men kan affyres oven vande.)

2 stk. dykkerknive som kan kaldes for tveægget da der er savtænder på ryggen af kniven næsten til spidsen.men skal bæres ved al form for dykning da det er sikkerhedsudstyr.(liner og løsenet o.lign )

Konen kunne også meget nemt komme i klemme, som Kok hun ahr selv sine knive med, på job i en dertil indrettet kuffert.

syntes det må være en ommer.

skriv nu en lov der kan håndhæves, og ikke misforståes.

86764: sv: sv: sv: sv: sv: Lovsjusk (09-09-2009 23:37:09) (svar på 86763)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.93.125)
Kære Nicolai.

Læs loven; særligt § 4, stk. 1.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=125806

Hvad du beskriver i dit indlæg, vil efter min bedste overbevisning ikke give hverken dig eller konen problemer, så længe det for jer begge er på vej til eller fra.

De fleste misforståelser stammer desværre fra folk, der gætter og fabulerer baseret på hear-say, og i dette tilfælde i hvert fald ikke på en lov, der er svær hverken at håndhæve eller at læse/forstå.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
86772: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Lovsjusk (10-09-2009 09:21:04) (svar på 86764)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Søren.

Så er spørgsmålet om hvem af klubbens medlemmer, der har lyst til at være prøveklud, for om man er dækket af undtagelserne i §4, stk. 1, når man kører rundt med værktøj, da det er nødvendigt når man kører Land Rover.
Igår hørte jeg om en eletrikerlærling der var sigtet for at køre rundt med et stykke 150-250 kvadrat Alu kabel. Jo, det kan kan bruges til at slå med, men hvad må man så have med? Jeg kører rundt med et 100 cm langt jernrør under bagsædet. Det kan bruges til at slå med, men jeg bruger det til at forlænge hjulnøglen, når min (som Kjøller kalder det) "spæde drengekrop" skal løsne hjul. Alene en hjulnøgle er jo livsfarlig i de forkerte hænder. Og hvad med Hi-Liften?

Det ændrer dog ikke på at jeg er enig i, at det er dumt at køre rundt med knive ved et diskotek. Men jeg forstår heller ikke hvorfor at ham med de to hobbyknive fra tankstationen, tilsyneladene har fået en straf, man normalt først får efter gentagne tilfælde? Kunne det være at han ikke har så rent mel i posen, som pressen gerne vil give udtryk for?

MVH Jakob E S
86774: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Lovsjusk (10-09-2009 10:03:15) (svar på 86772)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Hej Jakob.

Nicolais eksempler handler - som jeg læser det - dels om at have harpun og knive med hjem fra en dykkertur, dels om at have kokkeknive med frem og tilbage på arbejde.

Disse situationer vil efter min bedste overbevisning* være sådanne som beskrevet i § 4, stk. 1 om anerkendelsesværdige formål, der er undtaget forbudet jfr. "som led i" (herunder også på vej til og fra uden svinkeærinder).

Som jeg læser den situation, du beskriver, handler det om at køre rundt med værktøj, der er "nødvendigt", når man kører LR. Det kan efter min bedste overbevisning ikke sammenlignes med Nicolais eksempler og vil således næppe kunne findes undtaget.

* Jeg kender ikke de nærmere regler for harpuner. Men det med de anerkendelsesværdige formål går igen flere steder i våbenloven, således også i § 4, stk. 2, nr. 2, som jeg da umiddelbart vil vurdere, også kan omfatte en harpun - i hvert fald delvis. Er man i tvivl herom, så spørg her: http://www.politi.dk/da/servicemenu/baggrund/faq_kniv_03092009.htm

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
86776: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Lovsjusk (10-09-2009 11:42:41) (svar på 86774)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Søren.

Jeg prøvede bare at komme med nye eksempler.
Problemet som jeg ser det, er at der i §4 stk. 2, 2) er en undtagelse for andre stik våben end knive med mere, hvis disse har et andet formål. Dette tolker jeg som om at man gerne må have en skruetrækker med, selvom den kan anvendes til at slå ihjel med. Det betyder jo også at det værktøjssæt, der følger med i mange biler, ikke er ulovligt selvom der er skruetrækkere deri.
Jeg undrer mig bare over, at der ikke er en lignende undtagelse i §4 stk.2 6), der handler om slagvåben. Dette betyder at hvis jeg møder en betjent, der ikke synes at min undskyldning for at køre rundt med en hammer (meget naturligt i en LR), er god nok, så ryger jeg lige lukt i fængsel. På den anden side er det vel stadig sådan i dagens Danmark, at det er anklageres opgave at bevise at jeg ikke er på vej ud for at reparere bil, Og hvis jeg er sigtet skal jeg jo ikke udtale mig om hvor jeg er på vej hen, og så er det jo svært.

Kan vi ikke blive enige om at denne lov er svær at håndhæve på retfærdig måde?

MVH Jakob E S
86777: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Lovsjusk (10-09-2009 12:29:38) (svar på 86776)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Puha, Jakob - nu siger du lige "retfærdig". Der er lige siden Aristoteles (384 f.Kr. - 322 f.Kr.) skrevet tykke, tykke bøger om begrebet "retfærdighed" i et forsøg på at definere, hvad det betyder. Men det er ikke éntydigt lykkes endnu...

Men ellers så jo, vi kan godt blive enige om, at denne lov - lige som så mange andre - kan ramme nogle, den ikke tilsigter at ramme.

Problemet er blot, at hvor det er forholdsvis nemt at se (betinger dog en fuldstændig oplysning af sagen), når loven tilsyneladende rammer skævt, er det umådeligt svært at formulere det, så den altid rammer rigtigt, uden at formuleringerne vil kunne misbruges af de, der måtte ønske at misbruge dem.

Der høres tit, "at det kan sgu da ikke være så svært". Men jo, det ér så svært. Alverdens klogeste hoveder sidder og justerer og optimerer alverdens jura, uden at det nogensinde vil lykkes at gøre det optimalt for enhver interesse og for ethvert mål. Det betyder imidlertid ikke, at alverdens kloge hoveder er dumme og elendige til deres job, men derimod at jobbet er sværere, at det desværre er de færreste forundt at kunne (eller ville) forstå.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT

86778: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Lovsjusk (10-09-2009 12:31:14) (svar på 86777)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
END det desværre er, ikke AT.... (sidste linie).
86765: sv: Lovsjusk (09-09-2009 23:51:55) (svar på 86752)
Claus Kjærgaard Sørensen #6436, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 78.155.43.96)
Håber at det er de færreste af DLRK's medlemmer, der kommer til at indgå i statistikken for 2008/2009. Det er vel ikke en klub-aktivitet ;-)

http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/C69E326E-8201-4F1B-AC44-07AFEB80B880/0/KVARTALSSTATISTIK_2007_4KVARTAL.pdf

Anmeldelsesstatistik 2007
Oversigt over udviklingen i antallet af anmeldelser i 4. kvartal
Periode: 2002 - 2007
Tabel 2007.04.15 - Simpel vold, jf. strfl.s. § 244 2.255 2.274 2.381 2.437 2.487 2.445
Tabel 2007.04.16 - Grov vold, jf. strfl.s. § 245 366 326 349 402 403 434
Tabel 2007.04.17 - Særdeles grov vold, jf. strfl.s. § 246 8 7 4 9 12 5

Ingen andre kommentarer synes nødvendig. Check tallene ved at følge linket.

Mlrh,
Claus

86781: sv: Lovsjusk (10-09-2009 13:13:48) (svar på 86752)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.62.197.100)
Det fyger med henvisninger til våbenlovens paragraffer i både denne som en tidligere tråd om emnet, så måske er det på sin plads at indføje de for debatten mest relevante bestemmelser. Så er de lige ved hånden.
Mvh. Morten - med ”armeret“ Landy

UDDRAG AF GÆLDENDE VÅBENLOV
§ 4. På offentligt tilgængelige steder, uddannelsessteder, i ungdomsklubber, fritidsordninger og lignende er det forbudt at bære eller besidde kniv eller dolk, medmindre det sker som led i erhvervsudøvelse, til brug ved jagt, lystfiskeri eller sportsudøvelse eller har et andet lignende anerkendelsesværdigt formål. Forbuddet omfatter dog ikke foldeknive med en klinge på højst 7 cm, der ikke kan fastlåses i udfoldet position.
Stk. 2. Justitsministeren kan udstede regler om forbud mod at indføre, ved overdragelse at erhverve, at besidde, bære eller anvende, at overdrage eller at overlade andre besiddelsen af:
1) Skarpe eller spidse våben, hvis klinge overstiger 12 cm, knive med tværstillet greb beregnet til stød, springknive, springstiletter, faldknive, faldstiletter, enhåndsbetjente foldeknive, der er konstrueret således, at de i normal stand kan foldes ud ved brug af én hånd, foldeknive med todelt skæfte, hvis klinge kan foldes ud ved brug af én hånd, knive, der er konstrueret til at hænge om hals eller skulder, og som fra denne placering kan trækkes ved brug af én hånd, kastestjerner, kasteknive samt kårdestokke og andre tilsvarende våben, der fremtræder som en anden genstand.
2) Andre skarpe eller spidse våben, som ikke kan antages at have noget anerkendelsesværdigt formål.
3) Stoffer, der kan anvendes til fremstilling af de eksplosivstoffer, der er omfattet af forbuddet i § 1, eller til indfyldning i de i § 1, stk. 1, nr. 4, nævnte genstande.(De følgende
4) Våben, der er beregnet til at virke lammende, bedøvende eller blændende ved udladning af elektrisk strøm.
5) Laservåben, der er særligt beregnet til som eneste eller som en af flere våbenvirkninger at forårsage permanent blindhed på ubeskyttede øjne.
6) Slag- eller stødvåben, herunder knojern, totenschlægere, gummiknipler og lign.

STRAFFERAMMEN
§ 10. Med bøde, fængsel indtil 4 måneder eller under skærpende omstændigheder fængsel indtil 2 år straffes den, der overtræder §§ 1-2 a, 2 c, 2 d og § 5, stk. 1, § 6, stk. 1, § 7, § 7 b, stk. 1, og § 7 c, stk. 1. På samme måde straffes den, der forsætligt eller ved grov uagtsomhed overtræder § 7 a, stk. 2.
Stk. 2. Overtrædelse af § 4, stk. 1, straffes med fængsel indtil 2 år, under særlig formildende omstændigheder dog med bøde.
Stk. 3. I forskrifter, der udfærdiges efter loven, kan der fastsættes straf af bøde, fængsel indtil 4 måneder eller under skærpende omstændigheder fængsel indtil 2 år for overtrædelse af bestemmelser i forskrifterne.
Stk. 4. Der kan pålægges selskaber mv. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
86784: sv: sv: Lovsjusk (10-09-2009 15:29:23) (svar på 86781)
Niels Lysebjerg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 91.195.58.208)
Nemlig ja.

Kodeordet er ***Lignende anerkendelsesværdige formål!!!***

Prøv nu at falde lidt ned gutter. Der er ingen der bliver knaldet for at bære kniv så længe det tjener et civilt formål. Men en tilfældig kniv i dørlommen tjener altså ikke noget formål, hverken uden for diskoteket eller på vej til rockkoncert ned af gågaden, eller lign. steder.

Der er dem der har sagt at man skulle ophæve knivloven fordi de kriminelle alligevel går med kniv. Ja lad os ophæve hele våbenloven for dem der f.eks glemmer at lægge haglbøssen af efter jagt. De kriminelle bruger alligevel skydevåben, og så kunne vi andre køre rundt med 12/12'eren eller måske en 9mm Beretta, for sådan en er sgu da rar at ha'! Jeg mener at man har lige så meget brug for sin Buck-kniv som sit tilhørende jagtgevær når man ikke er på jagt. Er det virkelig så slemt at lade den store kniv ligge hjemme sammen med bøssen til hverdag? Og ellers klare sig med den lille sweitzerkniv

Om loven er for streng? Tjae, måske. Men dem der plejer at harselere over venstrefløjen kan jo lige tænke over at det faktisk var Dansk Folkeparti der gennemtvang en stramning af våbenloven under parolen "Strengere straffe". Venstrefløjen stemte imod, netop fordi den ville ramme de forkerte og fordi strengere straffe ikke hjælper noget.

Og skal vi så snart diskutere Land Rovers?

Hilsen Niels Lysebjerg
Med Buck-kniv, 12/12'er og Land Rover!
86785: sv: sv: sv: Lovsjusk (10-09-2009 16:15:35) (svar på 86784)
Henrik Madsen #5343, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 94.145.225.113)
Dvs ham der havde været ude og fiske,... det var ikke et "civilt formål"?
Det er en gang pladder det de har gang i, og så kan man ellers mæske sig i lov fortolkninger mm.
Faktum er at folk der IKKE render rundt og stikker folk ned, bliver straffe, men de der har kniv med det formål at skade andre,.... ja de gør som altid.
Der er ikke nogen grund til at lave love for loves skyld,... og så for at tækkes pressen og pøblen.
Højre eller venstre fløj, det gør ingen forskel på at dette er idioti.
Noget visse elementer derover i KBH da er ved at finde ud af.
86788: sv: sv: sv: sv: Lovsjusk (10-09-2009 16:49:35) (svar på 86785)
Niels Lysebjerg #7732, reg.fyn (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 91.195.58.208)
Tjoe Henrik, det er muligt at han havde været ude at fiske. Men det var ugen før! Nu var han på vej til rockkoncert. Hvis han kan undskylde en kniv dér med at den havde han sørme glemt, så kan alle have en solid kniv i døren eller i lommen og ellers undskylde sig med forglemmelse. Kniven burde ligge i fiskekassen, og stå hjemme på reolen sammen med fiskegrejet.

Men ellers har du sikkert ret. Loven er for streng og rammer muligvis de forkerte for hårdt. Det er ikke det samme som at der ikke bør være en lov. At vi har et opportunistisk folketing, der laver ugennemtænkte og tilfældige love på baggrund af pludseligt opståede sager i medierne er desværre ingen nyhed. Men det skyldes måske i virkeligheden at vælgerne ikke sætter sig nøjere ind i tingene, men næsten altid forlanger handling nu og her

I grunden interessant hvor meget denne sag har fået sindene i kog. Jeg troede vi havde større problemer i det her land.

Hilsen Niels Lysebjerg
86789: sv: sv: sv: sv: sv: Lovsjusk (10-09-2009 17:02:31) (svar på 86788)
Henrik Madsen #5343, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 94.145.225.113)
Så vil jeg da glæde mig til den dag du selv får en bøde for at have en kniv eller andet på dig, for det må jo så være mere end iorden for dig. (Smily dre blinker)
For med det du siger, så er det kun et spørgsmål om tid.
For vi glemmer ALLE en gang imellem.
Og jeg finder det horriblet at en latterlig fiskekniv man har lade ligge i sin bil, skal koster bøde eller fængsel.
Som jeg kan se det, må jeg heller spare op til det allerede nu, for jeg glemmer sgu tit noget sådanne.
Og hvorfor ialverden må ens lille 7cm kniv ikke kunne låse bladet, så man ikke ved et uheld kapper fingerne af sig selv?
Der er ingen forskel på nemheden ved at stikke i noget med lås eller ej, anden risikoen ved selv at komme galt afsted.

Grunden til det får mig op og ringe, er ligeså meget alle dem der sider med deres"så kan de lære det" holdning.
Og lov skal være lov osv.
Og selvfølgelig skal det være sådanne, men det betyder ikke at det er iorden at lave åndsvage lovforeslag.
86791: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Lovsjusk (10-09-2009 17:37:39) (svar på 86789)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Hej Henrik

Jeg tror du overfortolker mit indlæg. Selvfølgelig kan vi alle glemme, men er det en rimelig undskyldning? Jeg er ikke rigid og lettere anal-fikseret på at "lov er er lov" og "så kan de lære det" osv. Jeg er trods alt ansat i afdelingen for bla. tilgivelse. Jeg mener blot at det er rimeligt nok at knive, især de kraftigere af slagsen, er omhandlet af våbenloven, præcis som skydevåben er det. En pistol-skytte f.eks lader vel heller ikke sin 9 mm ligge i handskerummet, fordi han glemte den. Og selv om han gjorde, var det så en rimelig undskyldning den dag han bliver stoppet på vej til f.eks landskamp?

Grunden til at de mindre foldeknive er undtaget, er jo netop fordi de ikke er videre anvendlige som våben, men på den anden side så er det stadig muligt at have en kniv på sig til at skrælle sit æble og skære en irreterend tråd i skjorten over eller rense sine negle eller hvad man nu bruger den til i hverdagen.

Måske er det et spørsmål om holdningsændring. Kraftige knive og dolke er altså våben og bør ikke medbringes på steder og i situationer hvor de ikke tjener civile formål.
Jeg har såmænd hørt B.S. Christiansen sige det samme.

Men vi kan godt blive enige om at 7 dages fængsel for førstegangsforseelser uden skærpende omstændigheder er lige voldsomt nok, og at loven er kastet lidt for hurtigt sammen.

Hilsen Niels
86792: Dette kunne være løsningen !!! (10-09-2009 17:38:58) (svar på 86789)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.242.232.2)
Da jeg var en lille ulveunge med blåfrosne knæ erhvervede jeg mig noget så fornemt som et KNIVBEVIS med tilhørende duelighedstegn !

Det burde man måske indføre generelt i DK for alle der ønsker at bære og anvende kniv til lovlige formål på offentlig tilgængelige områder.

I aftenskole regi oprettes knivhold hvor der undervises i knivens historie, kniven opbygning, knivtyper og sikkerhed omkring anvendelse af kniv, afsluttende med en kompetancegivende teoretisk og praktisk prøve.

Statskassen vil tjene en hulens masse hvis prøveafgiften blev sat til det samme som for våbentilladelse = 800,- for første kniv og ½ takst for efterfølgende knive.

Til gengæld kan man køre rundt med sin Gerber, Buck osv. i bilen eller i bukselommen med god og ren samvittighed og fremvise sit KNIVBEVIS på forlangende.

Mvh
Claus
...nu med foldekniv ;-)
86793: sv: Dette kunne være løsningen !!! (10-09-2009 18:32:21) (svar på 86792)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.62.197.100)
Tøv en kende Claus, vi har afgifter nok i forvejen, for slet ikke at tale om love, cirkulærer, forordninger lignende, omkring mellem 20.000 og 25.000 stykker vistnok.
I alle tilfælde rigeligt til at end ikke lovgiverne kan finde rundt i det eller for den sags skyld holde sig på den rette side af stregen.
Fordi en flok forskræmte, fordrukne og/eller afstumpede svumpukler ikke kan finde ud af at føre sig høvisk eller i det mindste ordne tingene med et ordentligt gammeldags håndgemæng som ved forne tiders kroballer, så skal alle andre partout belemres med adfærdsbegrensende indgreb.
Det er slet og ret avanceret frihedsberøvelse, og det kan kun blive værre, fordi ingen vil stå op og tale Roma midt imod.
Brug i stedet dit duelighedstegn i slagkraftige argumenter og din kulsorte humor på de rette instanser.

Mvh. Morten - bevæbnet som tilforn med smileys etc.