tilbage

Land Rover Forum  

87519: Motor (24-09-2009 14:52:07)
Preben Wilhelmsen #8356, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.58.227.181)
Hej,
Jeg har brug for jeres hjælp, min motor er død, det er en
2,5D n/a i en 110" fra 1985. jeg har fundet en "ny" hos en hugger, en 200tdi 21L 107 hk kørt 150.000 fra 1994
Hvordan passer den i min gamle dyt, skal der laves meget om?
Min mekaniker vil have 10.000 kr. for at ligge den i, på betingelse af den passer præsis.

På forhånd tak

mvh.
Preben
87520: sv: Motor (24-09-2009 14:56:55) (svar på 87519)
Bjørn Beyer Lauridsen #7995, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 212.130.22.253)
de to motorer er begge født med samme gearkasse og hvis den du har fra huggeren er fra en defender passer den fint i din bil det er ofte set at folk bytter en 2,5 n/a med en 200tdi.

jeg synes måske 10.000 er meget for den operation men omvendt har jeg ikke selv mulighed for at hjælpe dig.

prøv at hører Keld fra tohuse auto om det ikke kan gøres billigere han er meget kompetent og dem jeg kander der har fået byttet motor har været tilfreds med resultatet

mvh Bjørn
87524: sv: sv: Motor (24-09-2009 15:07:29) (svar på 87520)
Anders Kofod Mogensen #5653, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 92.246.6.114)
Hej Preben

Er de 10.000,- inkl. motor? Hvis ja, så få det gjort - det er billigt. men er det plus motor så ville jeg kigge omkring, men det lyder nognelunde rimeligt, de skal trods alt have den gamle ud og lavet lidt om til den nye. det svarer jo til ca. 20-25 svendetimer på et værksted.

jeg mener at de største forskelle er omkring udstødningen/turboen, og køleren der jo skal skiftes så der er plads til intercooleren, men det kan vist klares med std. stumper. Husk at få køler og intercooler med fra huggeren.

OBS er den 200 TDI fra en 90"/110" eller Disco ?
Disco har en anden manifold/turbo setup.

Husk at få skiftet tandrem, pakdåser osv. inden den ryger i. det er noget nemmere.

MVH Anders
87531: sv: sv: sv: Motor (24-09-2009 16:20:34) (svar på 87524)
Preben Wilhelmsen #8356, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.58.227.181)
Hej, tak for jeres svar.

Næ, priser er 10.000+moms for ilægning. Motoren koster 14.000+moms og levering. uden tilbehør.
Kender i nogle værksteder i nærheden af Køge der har forstand på Land Rover.

Jeg har set der er en motor i Rover børsen::

"200 TDI motor fra Defender. Har gået 112.000 miles. Komplet motor med Intercooler, køler, ventilator, ventilatorskjold, starter, genrator, turbo og slanger. Alle dele følger med.

Pris: 15000.00"
Kontaktdata:
Navn: Christian Rein
Er der nogle der kender til den?

mvh.
Preben
87538: sv: sv: sv: sv: Motor (24-09-2009 17:07:02) (svar på 87531)
Alan Martin Christiansen #8235, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.58.230.72)
Hej Preben
Prisen for motoren lyder vel ok. men der kommer nok lidt ekstra oven i Det gør der altid med en Landrover du ved slanger og kobling udrykkerleje filtre og tandrem osv. vel en 5000 kr oveni + div olier . og skal det ligges oven i de 10000 +mormor for montering .Det lyder lidt for dyrt i mine øjne. Jeg har selv været den slagne vej igennem ude i værkstedet. Men en god weekend så er du på vejen igen.
Det hjælper når man har prøvet det et par gange.
MVH Alan
87549: sv: sv: sv: sv: sv: Motor (24-09-2009 18:24:30) (svar på 87538)
Anders Kofod Mogensen #5653, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 77.213.184.27)
Jeg ville også tilføje at allieret med en "oplært" Land Rover mand og en weekends tid, så har du gl. motor ude og ny motor i. så har du selvfølgelig foreberedt den nye motor med friske pakninger, kobling osv, ja 5000,- i friske stumper lyder rimeligt. og så har du løsnet/påført rustlysner på LR'en i nødvendigt omfang.

mit eget motorskift forløb over en uges aftener, alene, under åben himmel. dog med en super hotline til erfarne folk - dette forum og telefon nummerliste.

SIII Hilsen Anders
87561: sv: sv: sv: sv: Motor (24-09-2009 20:25:15) (svar på 87531)
Christian Kryger #8044, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 93.162.166.89)
man skal lige huske, at motoren kan have kørt mange flere km end den bliver solgt for at have gået. det er der nogle der lever fedt på. men ellers kig på den hvis du har mulighed for det, er den utæt?. har olien den rigtige farve?. og ellers husk at skifte kobling og bøsning i krumtappen ( der hvor gearkassens aksel går ind i svinghjulet). men ellers er 200 tdi en rigtig god motor, der skal starte med det samme man drejer nøglen. den skal ikke ryge, kun lige en lille sort røgsky når man starter. og den bør ikke bruge olie eller vand. jeg har selv en 200 tdi, der har kørt 315000km og den går stadig rigtig godt.
mvh
christian
90" tdi
serie 2a forward control
87565: sv: sv: sv: sv: sv: Motor (24-09-2009 20:55:44) (svar på 87561)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.252.189)
Som Chr.K skriver så skal man tage km. garantier med et
gran salt, et medlem her i regionen købte en ditto med et bemærkelsværdigt lavt km. der var tydelige indikationer på et væsentlig højere km. antal, motoren virker dog upåklageligt. Er motoren fra 1994 skal den have 111HK.
Den høje regionsleder (jeg rendte i vejen så godt jeg kunne) har lige været processen igennem, herunder udtagning af 200TDI fra en 90" det tog en lille
weekend, så den pris du har fået må siges at være gevaldig.
Måske kan han lokkes til at demonstrere hvordan det var.
For at få den optimale udnyttelse af motoren bør udstødning
skiftes til min. 2" hele vejen. Få også dieselfilterboxen
fra 200TDI ellers skal der bøvles meget med tilslutning.
87578: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor (24-09-2009 21:55:35) (svar på 87565)
Preben Wilhelmsen #8356, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.58.227.181)
Jeg var så dum at jeg troet at hvis jeg købet hos en autoophugger, var der km garanti, (det skriver de) de skriver også at der er et halvt års garanti på motoren som også omfatter arbejdsløn, dog undtaget Kobling, vandpumpe og dyser. Jeg har set motoren hos http://www.a-k.dk/ er de ikke underlagt en masse kontrol.
Hvor køber man ellers en motor?


Tak for svar
Håber snart at komme ud og køre

mvh.
Preben
87583: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor (24-09-2009 22:39:52) (svar på 87578)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.252.189)
Man skal absolut ikke føle sig dum fordi man sonderer markedet for motor til sin døde bil, man skal bare have lidt sund skepsis i baglommen, motoren du har kik på kan være ok, sørg for at der er garanti for pengene tilbage, hvis motoreren ikke er i orden, men penge brugt på i og udtagning får du næppe refunderet.
En del Landroverejere har købt brugt motor hos LRparts i Skanderborg, andre køber i England hvilket dog kan blive problematisk og dyrt ved dårlig handel.
87587: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor (24-09-2009 23:46:07) (svar på 87578)
Martin Sørensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.244.78)
Hej Preben

så du er med i SSJ

Hvis du vil kan jeg hjælpe dig med mont.

MVH
Martin
40960846
ms@spindok.dk
87588: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor (24-09-2009 23:55:43) (svar på 87587)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.252.189)
For en ordens skyld, Martin Sørensens ukendte medlemsstatus
er at Martin Sørensen ikke medlem i Reg. SSJ.
87618: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor (25-09-2009 18:56:15) (svar på 87588)
Preben Wilhelmsen #8356, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.58.227.181)
Jeg takker mange gange for jeres gode hjælp.
Nu har jeg noget at arbejde med, og med lidt større selvsikkerhed.
Man kan jo ikke undvære sin LR, den er stærkt vanedannende, lige nu må jeg køre i en Toyota LJ70 så hvis i møder en grøn Toyota der vinker og blinker, er det bare mig der har glemt hvor langt ned jeg er sunket ;-)ha-ha Men jeg kommer forhåbentligt stærkt igen.


mvh.
Preben
87621: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor (25-09-2009 20:08:58) (svar på 87565)
Lasse Kiel Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.94.168.185)
Hej Verner

Jeg er ved at skrue en 200tdi i min 90" denne weekend. Nu læser jeg dit indslag hér og ligner et ? Hvad er dieselfilterboxen... Selve dieselfilteret? eller noget helt andet jeg har overset og evt mangler?

Mvh Lasse
87623: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor (25-09-2009 21:01:37) (svar på 87621)
Preben Wilhelmsen #8356, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.58.227.181)
Jeg forstod det som et filterhus.
foto 1:Foto er til Serie 2 & 3 samt Defender 2,5 D & TD
foto 2: 200 Tdi & 300 Tdi

mvh.
Preben


87624: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor (25-09-2009 21:36:22) (svar på 87623)
Lasse Kiel Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.94.168.185)
Hej Preben

Tak, ikke mindst for billederne. De forklarer tydeligt forskellen. Jeg har dog kun den gamle type. Må satse på at probbe de studser af jeg ikke skal bruge.

Mvh Lasse
87630: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor (25-09-2009 22:23:56) (svar på 87624)
Preben Wilhelmsen #8356, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.58.227.181)
Jeg har fået et tilbud fra LR Part på en 200Tdi & en 300Tdi er det lovligt at skifte fra en 2,5 n/a til en 300Tdi eller kommer jeg direkte i tugthus fordi jeg nu kan komme over bakkerne uden at skulle smide alt ballast.

mvh.
Preben
87631: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor (25-09-2009 22:39:33) (svar på 87630)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 79.224.57.205)
Du skal indsende en blanket til SKAT, som saa giver dig meddelelse om, hvor meget du skal efterbetale i afgift...
87632: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor (25-09-2009 22:40:50) (svar på 87630)
Lasse Kiel Madsen #7645, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.94.168.185)
Hej Preben

Skal ikke kloge mig for meget. Men med standard 68hk, ryger du ihvertfald over 20% grænsen, så en afgift slipper du ikke for. Men mener bilen er typegodkendt til en V8 med 125 hk, så rent konstruktionsmæssigt skulle det kunne gå. Så er det op til samvittigheden om myndighederne skal kende til motorskiftet og hvad deraf følger af afgift.

Mvh Lasse
87635: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor (25-09-2009 22:56:44) (svar på 87630)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.245.78)
Nu du spørger om motorskift hhv. så er svaret nænænæ, det må man ikke, slut forbudt; N/A er på 67HK -2ooTDI de sidste var 111HK hvilken er betragtelig mere end den tilladte effektforøgelse på 20%. Men vi skal jo ud at køre og jeg har ikke kendskab til nogen er blevet groundet af den grund.
200TDI er et (næsten) straigth fit, ved 300TDI skal der ændres en del grundet anderledes svinghjulshus, blandt andet motorophæng. Husk at få en motor fra en Defender, Discoveryens motor en lidt anderledes og kræver et anderledes udstødningsrør.
Kik i din mailbox om 1/2 times tid.

87643: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor (26-09-2009 09:07:48) (svar på 87635)
Alan Martin Christiansen #8235, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.58.230.72)
Hej alle
Afgifter er ikke min stærke side. Men det er betydeligt lettere at erstatte 2.5 NA med en 200tdi motor frem for en 300 tdi en 200 passer (næsten) lige ned ,BARE ikke den er fra en Disco Men har man et manifold Fra en defender med turbo går det noget nemmere .Grund motoren er ens .At det er noget mere besværligt med en 300 tdi at motor ophang skal skæres at rammen + en masse andet,(gæt selv hvor jeg ved det fra)
Så det er bare at fatte værktøjet og komme igang.
MVH Alan med 300 tdi i en 90 V8.
87669: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor (27-09-2009 11:41:37) (svar på 87630)
Christian Kryger #8044, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 93.162.166.89)
du skal i hvert fald spørge skat, om det er lovligt, hvis du køber motor hos lr parts, skal du virkelig passe godt på med hvad du får.... det gode ved 200 tdi og 300 tdi, er at det er umuligt at finde ud af hvor langt de har kørt, hvis sælgeren siger en motor har kørt 70oookm og den er fra 1994 så har den ca kørt 4666km om året. og hvor mange kan holde sin bil på så lavt et kilometertal?. og hvorfor hugge en bil op hvis den ikke har kørt mere?
87692: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor (27-09-2009 22:36:32) (svar på 87669)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.241.167)
Jo Christian, du har ret mht. påfaldende lavt km. antal
for huggermotorer, der kan man jo ikke aflæse km.tæller;
kikker man i Den blå avis og Bilbasen har tilsvarende biler generelt kørt 200000-300000km. altså 15000-20000km.
pr. år. Det er meget sjældent under 100000-120000km. så er det pointeret og prisen derefter.
Måske skal man alligevel få en fra Disco, de har generelt
kørt mindre og er væsentlig billigere, der findes specialfremstillet kit til montering eks. hos Steve Parker.
Konverterer man til TD og TDI er det en god ide, og ganske lovligt, at droppe den forreste lydpotte og blot forbinde med rør, det giver lidt mere pep og bedre økonomi.
87695: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor (27-09-2009 23:38:22) (svar på 87692)
Preben Wilhelmsen #8356, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.58.227.181)
Jeg har haft kontakt med nogle autoophugger og de fleste autoophugger har datablad på deres biler samt foto, hvor det som regel tydeligt fremgår at bilen er total skadet. Derfor har jeg fået lidt mere tillid til dem. De er desværre også en del dyre med deres motor en resten af marked (+30/40 %). Men de giver 6 mdr. garanti. inkl. arbejdsløn ifølge CAD prisliste.

Jeg har også kontaktet LR part og de skriver::

"når vi leverer bilen er der officielt 3 måneders garanti på motoren, men reelt står vi jo inde for kvaliteten meget længere end dette – det er den eneste måde at få et så godt navn på – Det er af samme grund at vi kun bruger motorer der har et så ekstremt lavt kilometer tal – så undgår vi helt garanti problemer og kan koncentrere os om vores glade kunder"

Jeg ved ikke lige hvor meget man kan lægge i det, jeg har kun handlet småting med LR part og der har de været meget hjælpsomme, og haft god tid til at hjælpe en tumpe som mig pr telefon.

Man må vel bare se sandheden i øjnene, man har ikke en chance for at se hvor meget motoren har kørt når den først ligger nyvasket påført et tyndt lag olie pakket pænt ind i plast på en Euro-palle

Tak for tippet med lydpotten.

mvh.
Preben
87722: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor (28-09-2009 16:48:50) (svar på 87695)
Christian Kryger #8044, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 93.162.166.89)
jeg tror lige så meget på deres lave kilometertal som jeg tror på fred i mellemøsten. deres 3 måneder er ikke lang tid hvis motoren kun har kørt meget lidt. men gælder købeloven ikke i sådanne tilfælde?. så man har 2 års garanti?. jeg har engang haft dårlig erfaring med et ubrugligt topstykke, jeg havde købt brugt, så mit råd er at du skal se hvad du køber, før du køber.
87745: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor (28-09-2009 22:18:11) (svar på 87722)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.93.125)
Hej Christian.

En garanti har ikke noget at gøre med den reklamationsret, der gælder iflg. Købeloven. Meget kort kan du se en forklaring på forskellen her:

http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/reklamationsret/

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT