tilbage

Land Rover Forum  

Index
87908: SU-karburatorer (03-10-2009 19:39:22)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.145.242.1)
Hej I forum.

Hvordan kan man se at ens SU karburatorer er slidte eller trænger til fornyelse/renovering??

Jeg har opdaget at min 3,5 V8 med dobbelt SU karburator kører meget dårligt ind i mellem lige som om den ikke får benzin nok og har i det tilfælde tjekket SU'erne for olie mangel og skal efterfylde den ene tit hver 2-3 dag. Er den slidt eller er de noget jeg kan gøre ved det??

Claus
Index
87912: sv: SU-karburatorer (03-10-2009 21:18:43) (svar på 87908)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.245.249)
Er der slør i spjældakslerne?
Det kan forpester indstillingen

Laver motoren jævnligt backfire?
Det kan slå dæmperolien ud af stemplerne

Du kan se på nålene om der er slidmærker på dem
Det ødelægger enhver justering af blanding

Stemplerne skal kunne løftes og sænkes uden stop undervejs, altså de må ikke hænge noget sted.
Hænger de hist og her er kørsel en pestilens

Kører du jævnligt med karburatorsprit for at hive evt. kondensvand i tanken ud?

I vinterhalvåret er det ofte nødvendigt at tilsætte karburatorsprit jævnligt, for at undgå at stemplerne fryser fast i klokkerne.

Undertiden kan det være en vederkvægelse blot at udskifte gamle tilsyneladende OK karburatorer. Jeg kan ikke sige hvorfor.

Jeg betragter SU som den eneste rigtige karburide og overvejer at montere en sådan i min SIII bus og blive den fordømte Weber kvit.

mvh
Knud, der har levet med SU karburider i 40 år!
Index
87924: sv: sv: SU-karburatorer (04-10-2009 20:32:59) (svar på 87912)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.148.57)
Hvilken SU kan bruges i SIII? Efter at have ejet en mascot, da jeg var i Flyvåbnet,(Jeg havde en LR som personlig våben jo!) blev jeg overbevist om SU's gode egenskaber. Det virker som en fremragene alternativ til den tørstige, upålidelig,primitiv Zenith. Weberen har man hørt er fin, men "gutless". Jeg har længe spekuleret om ikke der var et SU som passede! Hilsen, David.
Index
87931: sv: sv: sv: SU-karburatorer (04-10-2009 21:54:32) (svar på 87924)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.245.249)
Det bliver noget, jeg selv må tilvirke.

Jeg er i tvivl om det skal være en 2" eller 1 3/4. En 2" vil kunne præstere mere på toppen, men 1 3/4 vil være mere omgængelig i de normale omdr.tal. og ikke mindst tomgang.

Det bliver noget med selv at fremstille et manifold, men det burde ikke være raketvidenskab.

Det ender nok med en 1 3/4 " fra en Jaguar 4,2 ltr i første ombæring, da jeg har nyt liggende, som nok skal have en lidt mere fed nål.

Weberen har en ulyksalig tendens til at flyde over ved varm tomgang, selv om jeg har været efter den med at sænke svømmerstanden. Det gælder både den enkeltportede og dobbeltportede. Finder den på de løjer, medens man er til det årlige syn med bussen, bliver synsfætteren jo mismodig.

mvh
Knud
Index
87932: sv: sv: sv: sv: SU-karburatorer (04-10-2009 22:00:28) (svar på 87931)
Morten Hermann Jensen #5940, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.35.170)
Hej

Har I set på www.automtivecomp.com de sælger en SU med manifol etc. til seriekareten, penge skal de også have for det, men måske en mulighed.

Morten
Index
87936: sv: sv: sv: sv: SU-karburatorer (04-10-2009 23:28:36) (svar på 87931)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.12)
Kan overflydningen have nogen sammenhæng med at indsugningsmanifolden er monteret i direkte kontakt med udstødningsmanifolden, samsynligvis for at opvarme indsugningsluften, men det har man jo kun brug for om vinteren indtil motoren er driftsvarm?

Bortset fra det har jeg også haft samme problem, med at den dør i tomgang, jeg borede dyssen i min Zenit 0,5 mm op og nu er de kvaler slut, den trækker også nu som jeg forventede med 2,5mm planet top.
Når en motor kører med for mager blanding bliver den meget varm i forbrændingskammeret, den varme kan jo forplante soig ud i karburiden med overflydning til følge.
Min eftertænding er også mirakuløst holdt helt op, sikkert fordi at forbrændingskammeret nu har en mere normal temp.
Weberen er jo kendt for at køre "lean" med deraf følgende manglende kraft i komfuret.

Økonomien er jeg helt ligeglad med, jeg tanker aldrig for mere end 100,- kr alligevel.

Mvh
Kenneth Poulsen - 2,25 benziner i 109" STW
Index
87939: sv: sv: sv: sv: sv: SU-karburatorer (05-10-2009 09:17:53) (svar på 87936)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.245.249)
Problemerne med den 1-portede Weber opstår helt uden system og altså også i opvarmningsfasen, men egentlig ikke så meget når den er rigtig varm. Men helt uden reel systematik.

Da jeg lige havde sat disse Webere på, især den 2-portede, var der en fejl på svømmeren, der gjorde at svømmeren undertiden stødte på låget i svømmerhuset. Det var selvklart helt umuligt, men den kan altså stadig. Nu forsøges det at reducere benzintrykket via en reduktionsventil.
Jeg må nok medgive, at min indgroede mistillid til registerkarburatorer er blevet styrket! :-)

Jeg er også noget overrasket over den ivrighed, hvormed disse motorer laver eftertænding. Man skal dælme være påpasselig med tændingstidspunkt, blandingsforhold og tomgangshastighed. Overvejer at gå ned i glødetal på tændrørene.

Er der ikke noget med, at det færdige kit med SU til Seriebiler, kun kan bruges på RHD biler?
Index
87965: sv: sv: sv: sv: sv: sv: SU-karburatorer (05-10-2009 16:34:06) (svar på 87939)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 188.177.22.134)
Hej Knud

Selvom det er off-topic. har jeg klippet lidt fra Automotive comp

SU Carb. System

This system is supplied in two formats, one for leaf sprung
Land Rovers and one for coil sprung vehicles. The leaf sprung
kit consists of the new intake manifold casting, HS6 SU
carburettor, K+N air filter and all fixings, gaskets and fitting
instructions. A free flow exhaust silencer is included
( also available separately ) Please specify if 88" or 109" wheel
base. The carb is ready jetted to suit, with a thicker, lean
calibration needle option available for high altitude.

Coil sprung Land Rovers have a more efficient exhaust so do
not require the silencer. They do however need a modified
exhaust manifold, so this is included instead.

Du bør måske undersøge om der er plads til en HIF44 eller er det måske HD typer, du har i overvejelse, kittet kommer tilsyndeladende med en HS6, blot lidt tankespin fra min side...

Mv. Ole
Index
87969: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: SU-karburatorer (05-10-2009 17:28:36) (svar på 87965)
Lars Torp Madsen #7814, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 89.239.196.22)
Det kit var jeg bestemt også den lykkelige ejer af - hvis det ikke lige var fordi, de kun passer til RHD. De har desværre ikke noget der passer på LHD og de har ikke den store interesse i at tilføre det til sortimentet.

Mvh

Lars, med 2,5 benzin og (ny) Weber som røg i skradespanden, hvis jeg kunne få en SU.
Index
87980: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: SU-karburatorer (05-10-2009 22:27:04) (svar på 87969)
Morten Hermann Jensen #5940, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.34.184)
Hej Lars

Hvilken del af kittet er det som ikke går til en LHD ?

Kunne det tænkes at det "blot" er noget udstødning ?

Morten
Index
165926: sv: sv: SU-karburatorer (08-04-2021 13:42:14) (svar på 87912)
Jes (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.64.156.198)
Hej Knud.
Jeg har en gammel LR defender fra 83 med Rovers v8. Den driller mig også en del. tænkte om du måske kendte et sted hvor de renoverede karburatorer ?
mvh Jes
Index
87951: sv: SU-karburatorer (05-10-2009 14:07:40) (svar på 87908)
Brian Skindersø #4255, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.183.202)
Hej Claus
Tilbage til tråden, jeg er netop vendt tilbage til SU-erne. -fra Weber. Du skriver de bruger olie, det tror jeg næsten ikke er muligt. Husk det er kun det lille rør i midten der skal fyldes, til ca 5 mm under kanten. Løft evt. klokken, så er det nemmere at se.
Hvis du kører med KN-filter, så skal du bruge en tyndere nål (Federe blanding) for at holde det rigtige blandingsforhold. PS der findes bøger dedikeret at finde den rigtige nål til SU-erne. Når det lykkes så har man et et sæt rigtigt velfungerende karburotorer der også kan hjælpe bilen op af stejle skråninger.

Mvh
Brian Skindersø RRC 1987
Index
87962: sv: sv: SU-karburatorer (05-10-2009 15:49:45) (svar på 87951)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 188.177.22.134)
Hej Claus

Fin stil at fastholde det oprindelige emne. ;-)

Har efterhånden læst et par gange, her på forum, at du har nogle tilbagevendende kvaler med dine karburator. Snavs og fremedelemer er som ofte den mest fremhærskende fejlkilde, personligt tilsætte jeg med jævne mellemrum renseadditiv til benzinen således mine nåle og dysser i karburatoren er relativt fri for snavs og aflejringer. Hvis jeg kan få fat i det, fortrækker jeg at bruge Redline oil SI-1 fuel additiv, det kan langt fra altid opdrives herhjemme derfor erstatter jeg gerne med BellAdd som er et dansk produkt og derved mere udbredt på hjemmemarket. Andre mærker som STP, Reddex, Bardahl, Tunap (blot for at nævne nogle få) virker naturligvis også, det blot et spørgsmål om religion og overbevisning.

se evt.

http://www.redlineoil.com/product.aspx?pid=80&pcid=12

http://www.belladd.dk/home.asp?Forside%20Bell%20Add=&ContentID=122

Belladd har også nogle rensemidler på spray som virker udemærket, har selv afprøvet dem og blev en anelse imponeret over effekten, men kan på ingen måde løbe fra min forkærlighed til Redline Oil.

Jeg holder også mine SUér rene udvendige, ved periodisk afvaskning, efterfølgende smøre jeg alle bevæglige dele og sikrer mig at alt køre let. Husk at afdæk filteret. Lige en bemærking omkring luftfilter. Hvis man benytter genbruglige filter som evt. KN, ITG eller andre mærker, er det vigtigt/smart at vedligeholder sine filter, de er bestemt ikke fire-and-forget. Alt for mange negligerer det faktum og ødelægger derved deres dyrere luftfilter.

se evt.

http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=78373#78373

KN filter er her på forum nogle gange omtalt mindre flatterende. hvilket bestemt ikke er korrekt, der findes flere uafhænige forsøg, hvis data er tilgænglig på nettet, som netop fremhæver KN filterets gode engeskaber, men filteret SKAL vedligeholdes, specielt hvis man køre off-road...!

Snavs og aflejringer omkring nål og dysse forværrer isdannelsen i karburatoren markant. Isdannelsen er mest markant omkring +5 til -5 C.grad. og specielt hvis luftfugtheden er relativ høj, og de konditioner minder til forveksling om den sjappet danske vintersæson.

Det kan værre en ide at tilsætte rigeligt med sprit/ethanol på tanken og fylde helt op, for at hive som meget kodensvand med ud, først på sæsonen og derefter kører sæsonen igennem fuld tank, derved mindskes den kondenserede overflade i tanken.

Rensemidler og sprit gør absolut ingen forskelle, hvis karburatoren er slidt. Hvorvidt din karburator er slidt udfra den korte symptom beskrivelse, er jeg ikke dygtig nok til at afgøre, Men Knud er "spot on" i svaret til dig.

På en af de 3 skruer til klokken af dine SUér sidder der et blikemblem med et nummer. Det nummer indikerer hvilken version og side din karburatorer har (eks. FZX 2006 LH/RH) udfra de nummer bestiller man reservedele eller kit til sin karburator.

Man kan få 3 kit -

Gasket kit - så man kan skille/rense/justere.

Service kit - så man kan skille/rense/justere samt skifte sliddele.

Rebuild kit - så man udføre en total renovering af sine carb.

Burlen er stedet, de har alt...! også den originale damper oil.

se evt.

http://www.burlen.co.uk/

Der er masser af teknisk info på deres homepage, hvis det ikke er nok, så sælger de nogle udemærket hæfter som rare at støtte sig til første gang. Det er bestemt ikke rocketscience at renoverer sine karburator, lidt fine mekanik, men ikke så slemt som nogle frygter, men et rent arbejdsmiljø er dog et most.

Jeg synes du bør overveje at gribe tyren ved hornene engang for alle, også hjemtage et sæt rebuild kit til dine SUér. Det bliver du helt bestemt mest glad for i længden.

mht. damper oil så har Castrol et alternativ, ATF kan godt bruges, men hvorfor ikke brug den spec. som Mr. Skinner selv anså få at være det korrekte til hans design.

Castrol´s alternativ -

http://www.castrolshop.dk/shop/castrol-daemperolie-200-308p.html

Kan også bruges til Zenith-Stromberg karburator.

Mv. Ole