tilbage

Land Rover Forum  

Index
87933: Viskose vs elektrisk blæser (04-10-2009 22:03:30)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.173.221)
Min TD5 viskoseblæser er blevet træt og skal udskiftes. Bør jeg overveje en elektrisk istedet? Hvad er fordele og ulemper ved begge typer?

Mvh, Lars


Index
87979: sv: Viskose vs elektrisk blæser (05-10-2009 22:13:10) (svar på 87933)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.140.98)
Der er yderst religiøs diskussion du starter her.

Jeg har gode og dårlige erfaringer med begge:

I min nuværende 90" V8 er der viskose-vinge, og den er ikke effektiv nok, der er vist noget med at den har været opbevaret forkert, og derfor ikke virker efter hensigten.

Tidligere havde jeg en elektrisk Pacet vinge som virkede rigtig godt, men jeg kunne ikke få termostaten til at blive tæt hvis den skulle ind i kølerslangen, og den virkede ikke optimalt gaffaet fast uden på slangen. Hvilket resulterede i at den en sommerdag startede af solen, og derved tømte batteriet mens jeg var på stranden...

Jeg ved godt at der nu findes en studs man sætter i slangen så det kan blive tæt: http://www.x-eng.co.uk/X-Fan.asp

Og hvad sker der når den bliver våd af mudder? En bekendt havde en elektrisk der var fyldt med mudder.

Producenterne af de elektriske påstår at de bruger mindre energi end viskosen, men jeg er i tvivl om det passer for hvis viskosen virker slår den fra hvis motoren er koldt og til hvis den er varm.

Den elektriske i fruens Freelander er i ubalance og larmer.

Og sådan kan man blive ved med for og imod.


MVH Asger
Index
87982: sv: sv: Viskose vs elektrisk blæser (06-10-2009 00:02:26) (svar på 87979)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.235.178)
Har du ofte tung trailer på slæb eller er du en af de "heldige" der tit er i kø på motorvejen bør du montere
en ny viscosemølle, den har ganske vist begrænset levetid,
det har begge løsningsmodeller, men viscosemøllen er mere driftsikker og har større kapacitet. En elblæser har flere fejlkilder - svigtende termostat-overbrændt sikring- defekt ledning- snavs/mudder i elmotor,
til gengæld er elmølle mere miljøvenlig, kortere opvarmningstid for motor og mindre energiforbrug- kører kun hvis det er nødvendigt. Valget er dit.
Index
87995: sv: sv: sv: Viskose vs elektrisk blæser (06-10-2009 10:15:52) (svar på 87982)
Gert Dybdal Jensen #6786, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.34.206)
jeg har kørt med el blæsere i nogle år på flere forskellige biler, og min rrc har el blæser og det virker upåklageligt, skiftede til el blæser efter min originale viskose blæser valgte at stå af midt i en spill opgave til highlang challenge for 4 år siden.... og det er samme sæt el blæsere der sidder på stadig...så kan kun sige på med el blæsere....
Index
88002: sv: sv: sv: Viskose vs elektrisk blæser (06-10-2009 11:21:37) (svar på 87982)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.136.92.76)
Verner – hvorfor har en viskoseblæser en større kapacitet? I mit hoved må det vel være blæservingernes geometri x omdrejningerne der fastsætter effekten?

Jeg tror dog, at jeg vil prøve mig med en elblæser. Jeg vil gerne have muligheden for at kunne slå blæseren fra når bilen dyppes i vand/mudder og en hurtig opvarmning af bilen (koldstart) vil bestemt også være en fordel. Jeg er dog usikker på hvor hårdfør den er mod mudder/vand – så det må komme an på en prøve. Men netop derfor vil jeg naturligvis gerne have forslag til hvilken terræn-egnet elblæser jeg bør købe – og hvor? (gerne i england). Som sagt er det en TD5 fra år 2000.

Mvh, Lars
Index
88003: sv: sv: sv: sv: Viskose vs elektrisk blæser (06-10-2009 11:52:33) (svar på 88002)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.241.244)
I ekstreme situationer vil den motortrukne blæser, viscose eller ej, være den kraftigste. Elblæserne har selvklart en mere begrænset effekt via den beskedne elmotor.

Det er testet i virkeligheden, men dog ikke på Land Rover.

Jeg monterer i løbet af overskuelig tid også el-blæser på SIII bussen, da den lille benzinmotor så sagtens skal kunne klare sig med en el-blæser.

I øvrigt er en viscosekobling ikke en lifetime indretning. Den slides/destrueres over tid og bliver derfor mere og mere ineffektiv, så hvis der er kølerproblemer, er det ikke altid det rigtige blot at erstatte en ældre viscosefætter med en el-blæser. Det kunne være man fik et bedre resultat ved at skifte viscosen.

mvh
Knud
Index
88007: sv: sv: sv: sv: sv: Viskose vs elektrisk blæser (06-10-2009 14:29:44) (svar på 88003)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.136.92.76)
Hej Knud, jeg har ikke køleproblemer men viskosen er død så blæseren kører rundt hele tiden. Kuglelejet er også slidt op så blæseren sidder og vakler lidt.

Jeg har kigget lidt på Kenlowe men tror at jeg dykker lidt mere ned i materien i aften ..

Lars
Index
88012: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Viskose vs elektrisk blæser (06-10-2009 17:34:40) (svar på 88007)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.250.41)
Den fabriksmonterede viscosemølle har større effekt da den suger fra hele kølerens og intercoolerens, hvis monteret, areal grundet lufttunnellens udformning hvis denne ellers er på plads og i orden, det kan jo ikke siges at elmøllen gør.
Mange monterer elmølle bag køleren; det anbefales vistnok af fabrikanten, men her kan man løbe ind i seriebilssyndromet ved kørsel i dybt vand, man risikerer bladene fræser hul i køreren dersom den er i drift ved møde med vand. Jeg ville montere elmøllen foran køleren,
så undgår man også elmotoren opvarmes unødig og der er bedre effekt grundet coolrunning, den elektromotoriske
udnyttelsesgrad falder i takt med stigende varme, husk at elforbinde så den løber den rigtige vej.
En fordel ved elmølle, som jo kun kører lejlighedsvis, er at der suges mindre snavs og støv ind på køleren; men som det fremføres af den høje formand; det er spræng fyldt med religion dette her! Er de forvirret? så følg næste afsnit.
Index
88013: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Viskose vs elektrisk blæser (06-10-2009 17:59:18) (svar på 88012)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 188.177.22.134)
Kenlowe Fan er en fornuftigt kandidat. Fåes både som standart eller heavy duty og som push/pull propelle således den kan monteres foran eller bagved køleren. Til visse modeller kan man tillige med få blæseren som single eller twin fan/s, men Kenlowe´s styringsystem er noget bras... den smarte løsning er den som Asger referere til, kan også købes i Biltema, det ville naturligvis værre mest optimalt hvis sensor var placeret midt i køleren. sensor/kontakten kan også købes i Biltema.

priside fra det store udland

http://www.paddockspares.com/sp/cat/SHOP%5FBY%5FBRAND%5FI%2DZ/sub/Kenlowe%5FFans/sid/364/sb2/2++To+fit+Defender%2E.html

Virkningsgraden af blæser/fan/propelle er afhængig af mange fakta som virker med eller imod hinanden, i det heletaget er det at designe en propelle en videnskab og kompromisløsning som er meget nørdet, hvis den skal bruges til noget seriøs, som eks. luftfart, vindkraft, skibsfart.

At tidsintervallet til motorens drifttemperturen mindskes nævneværdigt tvivler jeg på, da den primært er styret af thermostaten, men tidsintervallet til drifttemperturen for det komplette kølesystem mindskes, idet at køleren kun ventileres af fartvinden. Heldigt at varmeelementet til kabinen sidder på motorsiden.

Mv. Ole