tilbage

Land Rover Forum  

Index
88352: Kørsel i Svensk registreret bil ??? (13-10-2009 19:20:51)
Peter A. Christensen #2055, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.163.26.85)
Hej

Jeg har købt en Discovery i Sverige og har kørt den hjem nu til Danmark ( på Danske prøveskilte ) da de nu gælder i hele scandinavien ifl. Skat.
Men jeg blev opfordret til at tegne en forsikring hos DFIM (Dansk forsikring for international motorkøretøjsforsikring) for så måtte jeg køre bilen i den måned forsikringen varer ifl. DFIM. på udenlandske nr.plader herhjemme så den kunne synes og registreres.
Men da jeg kontaktede Politi og Skat dagen før hjemtransport (da jeg var lidt i tvivl) fik jeg at vide at man ikke havde kendskab til sådanne forsikringer,og derfor IKKE måtte køre med Svenske nr.plader i Danmark.
Derfor tog jeg prøveskilte med og kørte bilen hjem på.

Hvis det er Politi og Skat der har ret, hvad skulle jeg så betale 750kr. i forsikring for ???
og forsikringen siger at Skat og Politi ikke kender reglerne ???
Er der nogle der kender noget til, hvem der har ret ???
Index
88355: sv: Kørsel i Svensk registreret bil ??? (13-10-2009 19:26:43) (svar på 88352)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.12)
Tillad mig at gætte og måske ikke være helt opdateret på love og regler.

Kunne det forholde sig sådan at den ansvarsforsikring der automatisk følger en prøvenummerplade ikke dækker uden for landets grænser, og derfor skal man have den "internationale" forsikring.

Og det har aldrig været tilladt, som dansker, at køre en bil på udenlandske plader i DK, bortset fra særlige tilfælde med SOS biler og lign.

Mvh
Kenneth Poulsen - der gerne vil rettes og opdateres.
Index
88356: sv: Kørsel i Svensk registreret bil ??? (13-10-2009 19:29:49) (svar på 88352)
Orla Vad #1565, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 93.163.136.118)
Der er sikkert to dilemmaer her. Reglerne er at en dansk statsborger ikke må køre i en udenlandsk indregistreret bil i Danmark med mindre at den udenlandske ejer er med i bilen.
Når du lejer et sæt prøveplader eller køber selvklæbende plader, så er de forsikrede.
Index
88426: sv: sv: Kørsel i Svensk registreret bil ??? (15-10-2009 12:40:15) (svar på 88356)
Peter Christensen #7817, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 130.225.87.73)
Som dansker der bor i sverige må jeg kører en svensk ind.reg. bil i DK. Som bosat i DK må du ikke kører en udenlandsk ind.reg. bil i Dk selvom ejeren er med i bilen.

mvh Peter

(som undersøgt sagen da min lillebror ville låne min bil)
Index
88359: sv: Kørsel i Svensk registreret bil ??? (13-10-2009 19:46:36) (svar på 88352)
Christian Carl Holten #2660, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 95.209.211.152)
Hej Peter
Kontakt Michael valentiner har har stort forbrug af den omtalte forsikring har du ikke nummeret så ring bare til mig
Vh
Chr
Index
88360: sv: Kørsel i Svensk registreret bil ??? (13-10-2009 19:58:48) (svar på 88352)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.179.51)
Hvis de danske prøveskilte gælder i hele Skandinavien, dækker den medfølgende forsikring også... ellers hænger det jo ikke sammen. De oplysninger, SKAT har givet dig, må være gældende. Politiet har ikke noget med bilregistreringen at gøre.
Nærmere bør stå i registreringsbekendtgørelsen.
Index
88361: sv: sv: Kørsel i Svensk registreret bil ??? (13-10-2009 20:08:32) (svar på 88360)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Sålænge du ikke har fået bilen registreret på danske numerplader, må du KUN køre i bilen såfremt du monterer danske prøveskilte. Hvad angår din tilkøbte forsikring - ring og spørg!

Danskere må ikke køre i udenlandsk registrerede biler i Danmark - kun i særlige tilfælde (ved uheld og hvor føreren er i bilen eller hvis duhar fået en særlig tilladelse af Rigspolitiet) Og hvis du er ejeren og skal køre i bilen på eksempelvis ferie eller have bilen på værksted i DK. Men som hovedregel - lad være - det er for bøvlet og risikabelt at gamble med sin privatøkonomi - hellere prøveskilte eller faste danske medaljer på skøjten!

Held og lykke - og god fornøjelse!

Index
88415: sv: sv: sv: Kørsel i Svensk registreret bil ??? (14-10-2009 23:12:26) (svar på 88361)
Frederik Busk-Clausen #6066, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.95.210.137)
Hvis man som dansk statsborger bor i udlandet må man gerne køre i en udenlandsk indreg bil. Der er en del som arbejder og bor på Grønland som har deres tysk indreg bil når de er på ferie i DK. Jeg overvejede det da jeg boede deroppe men med en "gammel" Land Rover er der ikke så meget at spare.

Det er en klub i Tyskland der tager sig af syn, forsikring og den slags mens man ikke selv er i DK.

Ved godt at det ikke helt har noget med den svenske vogn i tråden at gøre. Men der er danskere som lovligt kan køre i udenlandsk indreg biler.

Flop #6066

Index
88434: sv: sv: sv: sv: Kørsel i Svensk registreret bil ??? (15-10-2009 16:33:40) (svar på 88415)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.12)
Tænke tænke, kunne det tænkes at de arbejdede på Thulebasen, som jo er amerikansk område?

Amerikanerne har jo stadig en del baser i Tyskland og kan derved køre i tysk indregistrerede biler og biler indregistreret i USA.

Kunne senariet være at "fætteren" er ansat på en Amerikansk base i tyskland og derefter udstationeret På Thulebasen?

Så har han jo i princippet fast bopæl i USA, udstationeret på en base i Tyskland og genudstationeret på en base i Grønland.

Ka' i se det for jer eller........

Mvh
Kenneth Poulsen - der også kender en "fætter" hvor forholdet i hvert tilfælde var som beskrevet.
Index
88435: sv: sv: sv: sv: sv: Kørsel i Svensk registreret bil ??? (15-10-2009 17:27:27) (svar på 88434)
Frederik Busk-Clausen #6066, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.80.158.167)
Det er Thule jeg arbejdede på. Men den adresse man får deroppe er en Grønlandsk adresse og ikke amerikansk. Kun amerikanerne kan få US adresse deroppe.
Det har altså intet med USA at gøre.

Klubben hedder IMC og der er også danskere bosiddende i DK der har en Tysk indreg autocamper. Det gør jo så bare at de skal tage deres dansk indreg bil ned over grænsen og tage på ferie derfra.

http://www.imc-motorclub.dk

Flop #6066
Index
88445: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kørsel i Svensk registreret bil ??? (15-10-2009 22:59:57) (svar på 88435)
Peter A. Christensen #2055, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.163.26.85)
Jeg sendte samme spørgsmål til Fstyr. som vidresendte til politi og skat, og jeg har lige fået denne besvarelse fra Skat.

Til Peter Christensen

Vejledning til SKAT.dk om kørsel i Danmark med udenlandsk bil.

Personer med bopæl i Danmark.

En person, der har bopæl i Danmark kan som hovedregel ikke benytte et udenlandsk registreret køretøj til kørsel her i landet.

En tilladelse kan gives til personer, som har bopæl i Danmark, men arbejder udenfor Danmark på alle ugens hverdage. Tilladelsen gælder til kørsel fra en grænseovergang til bopælen i Danmark og retur i forbindelse med weekend- og ferieophold. Køretøjet kan ikke benyttes til yderligere kørsel i Danmark.

En person, der kommer fra udlandet for at tage fast bopæl i Danmark, kan benytte køretøjet her i 14 dage fra indrejsen, hvorefter køretøjet enten skal registreres her i landet eller føres ud af Danmark eller afmeldes fra registrering.

Personer med bopæl i udlandet.

En person der kommer til Danmark i en tidsbegrænset periode i op til et år, kan søge om tilladelse til at føre et udenlandsk registreret køretøj under opholdet i Danmark.

Overstiger opholdet 1 år eller 365 dage inden for en periode på 24 måneder, skal køretøjet registreres her i landet eller føres ud af landet igen.

Blanketten 21059 skal benyttes, hvis der søges om tilladelse, findes på www.skat.dk /Borger/motor og nummerplader /Blanketter og attester.

Med venlig hilsen

SKAT
CRM

------------------------------------------------------------------------

Index
88525: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kørsel i Svensk registreret bil ??? (19-10-2009 09:13:55) (svar på 88445)
Peter Christensen #7817, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 130.225.87.73)
Ja, jeg har været processen igennem da jeg flyttede op fra Tyskland og skulle være bosat i DK indtil jeg fik bopæl i SE.
Men tak for info, (det understreger det jeg skrev).
mvh Peter
Index
88449: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kørsel i Svensk registreret bil ??? (16-10-2009 09:28:42) (svar på 88435)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
HHMMM flere af min ehh " kolleger" havde en bil holdende i Tyskland og når de drog på ferie så gik turen ned over grænsen, vi havde adresse på Thule og rejse brev så vi havde fuld ration med over grænsen ( he he he) men det var dengang. Ak ja der var STORE 4x4 biler at køre i v8 lyd og store hjul, deres farve var airforce blue og mudd.
Man kunne også få grønlandsk styrebrev og så tage adresse i 6 mdr i sverige og så få dansk styrebrev herefter i danmark tjaa det var dengang.
God week end.
MVH Jens E på hovedet i min lightweight, men kuns på een tank.