tilbage

Land Rover Forum  

88549: Forstærket diffklump. (19-10-2009 21:42:26)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.227.223)
Jens.buller søger diffklump fra LR/RRC på roverbørsen og spørger i den forb. om denne findes som forstærket; det gør den Jens, på 90" m. V8 er diffklumpen på bagakslen med 4 planethjul og følgelig med krydspind; om det kun er bestemte årgange ved jeg ikke, men salgsudbudte er de
sjældnere end gyngehestepærer. Måske kan man finde en sådan diff. hos KAM, Ashcroft eller offroadpartspusherne i England.
88551: sv: Forstærket diffklump. (20-10-2009 07:20:03) (svar på 88549)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 188.228.50.51)
Hej

Lige lidt info omkring diff.

Et såkaldt 4 pin diff har ikke et stærkere kron og spidshjul!!!der findes ingen "stærkere" af disse fra LandRover.

Det der gør et 4 pin lidt stærkere er at carrier'n er stivere og derfor støtter kronhjulet bedre, samt at der er 4 hjul til at fordele kræfterne mod to i et std diff, men mig bekendt så fåes et 4 pin kun med 24 stråler, det er det jeg bruger på min racer og det kræver at man så bruger forstærkede stik aksler fåes bla fra KAM, Maxidrive lavede dem før i tiden, men ikke mere mig bekendt.
Kan også fåes lavet specielt fra div leverandøre i GB pris ca 3 af de lange plus fragt.

Når man "knuser" kron spids hjul (på en 88") og det er med 3.54 så skyldes det som oftest at diffet ikke har været justeret ordentligt op, der har været for meget slør, et 3.54 diff der er i orden kan holde til en del og det kan et 4.7 for den sags skyld også, men igen det kræver at det er ordentligt justeret.

Skulle man have overskud i sparegrisen så kan der nu købes ekstra stærke kron og spids hjul fra bla KAM og Crown diffs.

Steve fra Crown diffs har fået lavet sine så de er beregnet til henholdsvis for og bag.

Et std rover diff køre nemlig baglæns rundt når det sidder i forakslen ( spidshjulet træder på "bagsiden" af tænderne på kron hjulet) og er derved ikke nær så stærkt som når det sidder i bag.

Lige pt så er Crown så vidt jeg ved den eneste der udbyder disse.

Bare lige mine kommentare.

Med venlige rover hilsner
Ole

#493
88552: sv: Forstærket diffklump. (20-10-2009 08:03:34) (svar på 88549)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.51.71.86)
Hej.
Hvis Jens har problemer med at han "smelter" diff'et ved fx. gasgivning når han hænger diagonalt, så hjælper det meget med et 4-pin diff. Hvis hans aksler er 10 spline bliver han dog nødt til at opgradere disse til 24 spline. Men så er de jo også stærkere. Men korrekt som Ole siger er kron og spidshjul ikke stærkere. Det enenste sted du får dette fra LR's side er med et Salisbury diff.
Forresten så har Henrik Odgaard et sådan 4 pin diff tilsalg på børsen, fra en 90" v8
88553: sv: sv: Forstærket diffklump. (20-10-2009 08:30:28) (svar på 88552)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
NØJ gode info fra I andre derude, jeg døjer med at få det fra hinanden, og jeg måtte på job i aftes så jeg nåede det ikke, men prøver i eftermiddag og skal nok se om det er med 24 eller 10 stråler.
Jeg har iøvrigt bedt Henrik holde hesten, da jeg SKAL op at køre igen da det er min eneste bil.
Så er der flere der ligger inde med viden så kom bare ud under landroveren, med det.
MVH Jens E i Jettes chevrolet.
88557: sv: sv: Forstærket diffklump. (20-10-2009 11:10:53) (svar på 88552)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
Men passer det så på¨min S III lightweight.
MVH JEns e
88558: sv: sv: sv: Forstærket diffklump. (20-10-2009 11:36:16) (svar på 88557)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.231.47)
Det skulle passe individuelt på Roverakslerne; hurdlen er så bare at få stikaksler der matcher, seriebiler har jo
10stråleaksler og 24stråleaksl. er til 90" bag, men er for lange grundet bredere sporvidde, men man kan jo købe mange narrestreger over there (England)
88559: sv: sv: sv: sv: Forstærket diffklump. (20-10-2009 11:43:40) (svar på 88558)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
Tak Verner,
jeg er bare vildt forvirret lige nu, for hvis der er 24 stråler i den der går ind i diffen med rover så må der jo være 10 stråler i den der sidder i hjulet, hhhmmm mystikken breder sig lige nu.
MVH Jens E må lige se hvordan det er samlet.
88563: sv: sv: sv: sv: sv: Forstærket diffklump. (20-10-2009 12:53:34) (svar på 88559)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.21.133)
Hej Jens

Så vidt jeg husker så kan du komme afsted med at bruge et 24 spline diff (som det der er omtalt at Hr Odgård junior har til salg) , ved at bruge en Salisbury stik aksel i den ene side og en 10/ 24 spline fra en meget sen 88" i den anden, denvnder du så så du har 10 spline ud af og de 24 ind af, så skal du have 10 spline drivflange i den ene side og 24 spline i den anden side, men lige i hvilken sidedu skal hvad det husker jeg ikke, men måske vi kan lokke Søren på banen, han der den der først lavede det trick.

Med venlige rover hilsner

Ole

#493
88565: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forstærket diffklump. (20-10-2009 14:14:00) (svar på 88563)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 78.156.218.5)
Kære alle
jeg har virkelig brug for hjælp, jeg bor i Odder så jeg vil gerne hente den diff et eller andet sted. der er også hul i klokken men den kan vist sjejses.
mvh jens e
88572: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forstærket diffklump. (20-10-2009 18:12:17) (svar på 88563)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.66.184.93)
Hehe for at citere dig Ole; Jeg iler jeg iler!

Okay først en lille fakta om et V8 90" bagdiff: Denne har også været monteret på visse 110" da de i Solihull af uforklarlige årsager ikke brugte Salisbury. Og en anden og mere vigtig ting, den kan som sådan IKKE boltes direkte på et hvilken som helst rover aksel hus, da så vidt jeg husker, 4 af støtteboltene er længere, disse kan selvfølgelig udskiftes til den rigtige længde.
Hvis i kigger på jeres "normale" rover diff vil i se at den ligesom er tyndere i fladen i henholdsvis højre og venstre side, end den er på resten af boltrundgangen. På disse steder er V8 diffet tykkere.

Nå det med akslerne og et 24 spline diff i en seriebil:

Dele der kræves er følgende: 1x højre bagerste stikaksel fra en 110" salisbury MED skivebremse.
1x venstre stikaksel fra en SEN 88" med 24 stråler for uden og 10 for inden. 1x 24 spline drivflange og 1x 10 spline drivflange. en drejebænk og en udvendig låsering hvis dimension jeg ikke kan i hovedet, men det kan i selv måle jer frem til.

Herfra er det utrolig simpelt; montér 24 spline diff i akselhuset. tag Salisbury akslen og drej pakfladen til pakdåsen ned til akslen kan gå igennem pølserøret. Monter 24spline drivflange herpå med dertilhørende låsering og låg. Prop den i akselhuset og diff'et.

Den næste aksel 10/24 spline proppes i 10 spline drivflangen til den er helt i bund. Marker og lave en rille til en låsering op af fladen på drivflangen (det er denne låsering i selv lige skal måle). Drej denne rille og samle det hele ligesom i den anden side med låsering og kop (denne kop skal have noget flydende pakning for at blive tæt) Prop akslen i huset og hey ho så kører det! Det svageste led i din aksel vil være foruden i venstre side og en reserveaksel koster nada hos paddock og er nu nemmere at skifte. Dog erfarede jeg da jeg kørte med dette, at akslen faktisk bliver stærkere da man går HELT i bund i de 10 stråler så den vil ikke længere vride over i strålerne.
88574: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forstærket diffklump. (20-10-2009 20:00:44) (svar på 88572)
Truls Thomassen #6612, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 84.49.86.1)
88578: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forstærket diffklump. (20-10-2009 21:18:13) (svar på 88574)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 188.228.50.51)
Hej Truls

Hvad skal vi lige bruge dette til, Jens vil gerne have et stærkere diff = kron og spids hjul, et spær giver ham ikke det, kun en carrie'r der er stivere som en 4 pin også er!!!



Med undrende rover hilsner


Ole
#493
88579: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forstærket diffklump. (20-10-2009 21:25:32) (svar på 88578)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.66.184.93)
Nøjagtig hvad jeg sad og tænkte hmm..
88580: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forstærket diffklump. (20-10-2009 21:30:26) (svar på 88578)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 95.209.237.10)
OK OK jeg er ude efter en diff der kan holde og hvad med stik akslerne, så lige nu skal jeg have en diff, for at køre, og den ( resterne) var en rangerover diff, så jeg skal haveen tilsvarende.
det LUNER at I derude er på banen med jeres viden <<<>> fortsæt så jeg har nogetat arbejde med.
MVH Jens E måske med ny diff i morgen, gud elsker en fynbo.
88581: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forstærket diffklump. (20-10-2009 21:48:41) (svar på 88580)
Morten Hermann Jensen #5940, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.34.24)
hvor fynboer er, er godt at være !
88583: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forstærket diffklump. (20-10-2009 22:22:05) (svar på 88581)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.223.154)
Det er noget af en research Søren har lavet der, tak for det! Ashcroft har ingen 90" V8 4pindsdiff. på lager, men tilbyder, som Truels bemærker, et fattigmands-torsendiff.
som skulle være bedre end Detroit Locker/Truetrack som de ikke har meget til overs for.
4pindsdiffen er, i modsætning til andre transmissionsenheder, ikke med i LandRovers officielle ombytningsprogram.
88588: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forstærket diffklump. (21-10-2009 06:46:13) (svar på 88581)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 188.228.50.51)
Ja ikke velkommen til tråden.


MVRH
Ole
#493
88608: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forstærket diffklump. (21-10-2009 14:27:23) (svar på 88588)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
Der er vel forhåbenligt ingen enkelperson i DLRK som er ophøjet et niveau, over andre medlemmer, at de ligefrem har retten til at bestemme , hvilke indlæg som er velkommen eller hvilke som ikke er...!!

Quaife er et særdeles fremravende differential, Quaife er lovprist og rost mange gange og mange steder, specielt indenfor standartvogns klassen, ja der findes vel næppe ikke en racer i standartklassen i GB, som ikke har Quaife Diff. monteret i gearkassen...!! Hvis jeg havde råd... sad der sådan et Diff. på min foraksel... men det gør der desværre ikke :(

Korriger mig venligst hvis jeg tager fejl. men sådan som jeg forstår det... kan tage fejl...er der så ikke overset en mulighed.

Jvf. Land Rover selv i ref. til deres egen workshop manual så omtales Rear differential på en Ninety V8 omtale som Heavy Duty, og det er i relation til at det er en 4 pin konstruktion...!

24 splines standart blev som jeg forstår det indført af LR i 1993. Således at LRér som forlod Solihull i 1993 både kun være med 10 spline eller den nye standart 24 spline, derved er serienummeret på akslen for en 1993 model særdeles relevant, idet den fortæller reservedels pusheren hvilke dele der skal hjemtages...!

Så hvis mine data er korrekte, kan man på en Ninety V8 rear differential, finde en 4 Pin/10 Splines Diff-klump.... !! tager jeg fejl...??

KAM, Ashcroft sælger begge Heavy Duty halfshaft og CV joint, KAM´s fuse CV joint er med deres shearpoint stub shaft lidt "smartere".

Se iøvrigt Ashcroft egen test af deres HD halfshaft kontra 24/S standart og den ældre 10/S halfshaft, det rykket lidt ved mig egen umiddelbare opfattelse af styrkeforholdet mellen 24/S og 10/S...!

Som en side bemærkning kan nævnes at Steve Haworth fra Crown Differentials har følgende udtagelse på sin homepage...

There is a myth that 24 spline differentials are stronger than 10 spline differentials, well not true. 24 spline half shafts are stronger than 10 spline half shafts but the differentials are about the same.

It is fair to say that over the year’s Land Rover changed the grade of material and tooth formation in the gear sets to improve.

So in a nutshell, there you have it. Don’t think by changing to a 24 spline diff you problems of off road breakages will be solved. As I have said, the shafts are stronger so you should expect fewer breakages in that area.

Det kan jo måske godt ændrer lidt ved ens opfattelse af tingende sammenhæng... forvirret...!!

Crown Differentials får iøvrigt ikke selv produceret deres HD retningsbestemt CW&P, men køber dem af en underleverandør som ikke kan, vil eller må oplyse producenten. Producenten er dog tilsyndeladende associeret med Nissan.

Så engang på Ebay de samme HD CW&P udbudt, blev desværre overbudt. Så det kan også være et sted at søge...!!

Mv. Ole
88612: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forstærket diffklump. (21-10-2009 15:10:50) (svar på 88608)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
MANGE TAK alle sammen, STATUS er lige nu at jeg fik fat i en rr diff i morges ( tidligt)så nu er det om at jeg kan få det skilt ad, da det umiddelbart ligner en mellemting mellem en skrot handlers mark og en Kampvogn der er kørt sammen. Jeg er glad for at I kommer med en masse god viden og jeg forsøger at desiferere indput, så godt jeg kan.
Jeg skal have den op at køre som nummer 1, og herefter må jeg så se at få noget købt/skaffet hjem til lightweighten så den kan holde til "belastningen".
Søren jeg kunne godt tænke mig at vi lige får talt sammen om din viden inden for aksler og differ.hvis du har tid.
MVH Jens E meeeget træt der vender tilbage med billeder.
88613: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forstærket diffklump. (21-10-2009 15:12:36) (svar på 88608)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
MANGE TAK alle sammen, STATUS er lige nu at jeg fik fat i en rr diff i morges ( tidligt)så nu er det om at jeg kan få det skilt ad, da det umiddelbart ligner en mellemting mellem en skrot handlers mark og en Kampvogn der er kørt sammen. Jeg er glad for at I kommer med en masse god viden og jeg forsøger at desiferere indput, så godt jeg kan.
Jeg skal have den op at køre som nummer 1, og herefter må jeg så se at få noget købt/skaffet hjem til lightweighten så den kan holde til "belastningen".
Søren jeg kunne godt tænke mig at vi lige får talt sammen om din viden inden for aksler og differ.hvis du har tid.
MVH Jens E meeeget træt der vender tilbage med billeder.
88626: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forstærket diffklump. (21-10-2009 22:03:34) (svar på 88613)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.66.184.93)
Jamen Jens er der en chance for du kommer til Sommertid slut i Seest? så kan vi da sludre lidt der.. Hvis du ellers tænkte på telefonisk sladder kan jeg lige så godt melde fra. Hvis jeg skulle rådgive over telefonen til alle dem der måtte have et spørgsmål til mig, ville jeg ikke have tid til at tage på arbejde, og da slet ikke at udleve mine egne hobbyer. Syntes jeg bruger rigelig tid på det i forvejen.
88614: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forstærket diffklump. (21-10-2009 15:22:32) (svar på 88608)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.21.133)
Hej Ole.

Citat


"Der er vel forhåbenligt ingen enkelperson i DLRK som er ophøjet et niveau, over andre medlemmer, at de ligefrem har retten til at bestemme , hvilke indlæg som er velkommen eller hvilke som ikke er...!!"

Nej på ingen måde, men derfor kan man godt stille spørgsmålstegn ved et indlægs relevans og udtrykke sin undren.

Med venlige rover hilsner.

Ole
#493

Ps jeg kan så også se at der er forskel på hvad Steve Haworth skriver på sin hjemmeside og hvad han fortæller en når man handler med ham!!!
88623: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forstærket diffklump. (21-10-2009 20:55:04) (svar på 88614)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.148.57)
Lige en lille detalie jeg vil lufte lidt:-
Hvis du overvejer at få "Air-Lockers" nogensinde, så bare nøjes med at få et diff som virker foreløbigt, da det er kun kron og spids hjulet som bliver tilbage. Air-Locker diff er vist bygget til langt flere kræfter end som findes i selv en kraftig tunet LR, og jeg har aldrig hørt om nogen som har splittet en Air-Locker diff. Stik-Aksler er vist en helt anden sag!
Det kunne være at i sidste end, så var ARB lettere & Billigere end at jage DK & GB rundt Tyndt, for at lave en kombination som bliver ret specielle,(Men gode altså) og evt besværlige at få dele til, for ikke at nævne at man skal huske, hvad man sat på, og hvor!
Bare min tanker, måske fra en lidt anden vinkel. Alt det andet på tråden her, og de andre's erfaringer & løsninger vil jeg ikke anfægte på nogen måde! Jeg spekulerede bare over hvad din næste creative skridt bliver?
Hilsen fra Norge! David, med SIII One Ton Ex-Mil,FFR-Arctic-Wolf, med Air-Lockers!!
88628: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forstærket diffklump. (21-10-2009 22:11:05) (svar på 88623)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 188.228.50.51)
Hej David

Air-lockers kan også splittes ad på en LR, der er såmænd også nogen der sælger stærkere dele til deres indmad....

MVRH

Ole

#493
88624: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forstærket diffklump. (21-10-2009 20:58:52) (svar på 88614)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.235.249)
Er de forvirret? så følg med i næste tråd.
Jeg læser Ole Pedersens svar på mit nummerede indlæg således at Ole Pedersen medgiver mig, at Søren har lavet
et stykke godt research mht. inder og yderaksler mv.
Bevares, Ole Pedersen kunne sat et opholdskomma mell. ikke og velkommen, just for clarity.
88631: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forstærket diffklump. (21-10-2009 23:24:06) (svar på 88624)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.235.249)
"The only nut that the ingeneerer can`t control is the one behind the wheel" KAM reklamerer m. stikaksler af "rumfartsmaterialer" der er dobbelt så stærke som
standard LR, men så siger det nok bare knæk et andet sted,
I modsætning til Ole Jensen mener jeg de tifingerede
forsvandt i midtfirserne ved 90"erens fremkomst.
I øvrigt har jeg en teori, men ingen erfaring, om at
akselspær mindsker risiko for knækkede stikaksler, da
vilde omdrejninger i forb. m. eks. diagonaler, hvor et hjul er hævet fra grunden undgåes, er det 100%, indgrebsspær, skal det jo så slåes fra ved møde m. asfalt og lign.
88632: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forstærket diffklump. (21-10-2009 23:30:19) (svar på 88631)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
Hejsa Ole

Sorry for den sene feedback, der kom lige lidt i vejen.

Naturligvis må man det, det er bestem muligt jeg ikke har læst og forstået dit indlæg som det var tænkt. Men hvorledes man individuelt fortolker Truls´s indlæg/link er vel meget afhængige med hvilken optik man selv betragter tingene. Jeg vil f.eks. mene at hvis man kombinere Quaife og standart Rover CW&P, så har man en "Forstærket diffklum" men det vil naturligvis blive yderliger forbedret hvis man benytter HD CW&P (retningsbestemt) ifb. Quaife eller andre diff.

Se i lyset af Jens´s efterlysning om bare at komme med viden på området,
er det altså lidt ærligt at man så vælger at svare Truls relativt negativt, for nu få vi sikkert ikke hans evt. viden og erfaring, hvorfor han mener at Quaife er interessant at link til relation til LR...?? Det ville have været langt mere klædeligt hvis man i positivt ånd havde valgt at dele erfaring og viden.

Quaife er for mig, den eneste britiske producent af gearkasser, differentiale, gearhjul, pto osv. som kan deres håndværk. Har altid håbet på at Quaife ville producerer en erstatnings gearkasse i stedet for dem som Rover valgte brug på LR. (man jo lov at drømme)

Hvis du selv har erfaring med Quaife diff. monteret på LR, så venligst berige os andre med evt. erfaring, personligt kender jeg den kun fra VW/golf, men det var til gengæld ligesom at komme fra helvede til himmerige med overlydsfly. Så helt urelevant er det vel næppe.

Iøvrigt tolker jeg det som at vi se forholdvis ens på grundprincipret omkring differentiale, 4 pin må nødvendigvis være bedre end 2 pin...!! sådan er vel med det meste her i livet 4 er bedre 2, med minder man skal aflevere/tilbagebetale ;-)

Mv. Ole
88633: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forstærket diffklump. (22-10-2009 00:09:22) (svar på 88632)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
Hej Verner

Hele designiden med KAM´s fuse CV joint shearpoint stubshaft, er at der er indbygget et brudpunkt CV stubshaft som er nemt/hurtigt at skifte, og som knækker før der forvoldes skade på noget anden komponent i akslen, derfor "skal" styrken på stikakslen/halfshaft være større end shearpoint på CV stubshaft, så du måske ret i at "kun" bruge HD stikaksel/halfshaft uden Cv joint med shearpoint er mindre smart, man skal nok se det som en komplet løsning.

"rumfartsmaterialer" er naturligvis blot salgsgas, det vill også være usømmeligt at bygge en Landy om til en space shuttle...!! ;-))

Min forrige 1985 & nuværende 1986 90/V8 har/havde begge 10 spline. Jvf. Crown Differentials er transitions året 1993

Please note:
Land Rover changed from 10 spline to 24 spline in 1993. If you have a 1993 vehicle you could have either 10 or 24 spline. Please call for advice before ordering.

Steve Haworth ved forhåbentlig hvad han snakker om, det er hans levebrød...!

Mv. Ole
88641: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forstærket diffklump. (22-10-2009 08:45:06) (svar på 88633)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
HOOOLda fast I ved en masse, jeg labber det hele i mig og fra søndag morgen/nat og til nu er der åbnet sig et helt nyt land. ting jeg troede var lidt hemmelige/mystiske er såre simple nu.
Og dog så er der en del som jeg skal holde fingrene fra, Men jeg håber at i morgen SÅ skal den triller på vejene igen ( om Peter og gud)vil det.
Kommer til at tænke på at en lightweight faktisk kan flyve, det gjorde den lørdag nat ihvertfald.
Søren jeg prøver at komme forbi seest.
MVH Jens E der ikke orker (gaaaab) en dag på kontoret.
88643: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forstærket diffklump. (22-10-2009 09:39:02) (svar på 88641)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.21.133)
Hej Jens

Ja de kan godt flyve, selvom det ikke er det de har bedst af, men den holdt.

Undskyld ved godt det er "OFF TOPIC" men ku ikke lade være.
88644: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forstærket diffklump. (22-10-2009 09:40:49) (svar på 88643)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.21.133)
Nå men det lykkedes så ikke med det her "sparsomt" indrettede forum, nogen der ved hvordan man konvertere en PDF til en JPG???


Med venlige rover hilsner
Ole
#493
88650: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forstærket diffklump. (22-10-2009 13:45:47) (svar på 88644)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Hej Ole.

Det handler nok lidt om pdf'ens nærmere herkomst, som kan være lidt forskellig, samt af hvilket software du i øvrigt har på din pc.

En mulig fremgangsmåde kunne imidlertid være, at du åbner pdf'en i Adobe Acrobat, trækker en ramme om det, du vil have konverteret (evt. først efter aktivering af markeringsværktøj - i nogle versioner et lille kamera-symbol), vælger kopier under fanen rediger (det kan også være, Adobe skriver, at det selv har kopieret), og derefter vælger at indsætte det kopierede i f.eks. Paint og gemme det som den filtype, du måtte ønske, f.eks. JP(E)G.

Du må også gerne sende din fil til mig. Så skal jeg gøre det for dig :-)

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT

88651: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forstærket diffklump. (22-10-2009 13:50:38) (svar på 88650)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Nogle pdf'er vil endda kunne konverteres endnu lettere, nemlig blot ved at åbne pdf'en og så vælge "Gem som" i menuen Filer. Herefter bestemmes filnavn og filtype på alm. vis.
88655: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forstærket diffklump. (22-10-2009 15:02:18) (svar på 88650)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.21.133)
Hej Søren

Super, men det der er ikke lige mig der er PC mongol som sønnike kalder det, så du har en mail.

MVRH

Ole
#493
88671: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forstærket diffklump. (22-10-2009 18:03:57) (svar på 88655)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.95.72)
Modtaget - og sendt retur i konverteret tilstand.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
88649: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forstærket diffklump. (22-10-2009 13:43:20) (svar på 88633)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.235.205)
Ups, jo du, i, har ret i at 24splines kom med VINnr KAosv.
altså 1993, og omkring 300TDI. Min vildfarelse skyldes jeg
arvede en kanabiliseret 1987 RRCvrag, dog med intakte aksler, her sad 24str.klumper og stikaksler i, de må jo så være sat i siden. Ukurant juks som straks blev dumpet på genbrugspladsen!
88673: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forstærket diffklump. (22-10-2009 19:14:05) (svar på 88649)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.66.184.93)
Det er rigtig hvad i siger med at 24 spline kom i 93. MEN! Der sidder 24 spline bag i SAMTLIGE 90 V8 uanset årgang, MED MINDRE de ikke har 4-Pin HD diff. Der findes altså INGEN 10 spline 4-Pin diff. Basta! Og det med 24 spline fra 93 gælder jo slet heller ikke alle modeller, kun de mest udbredte. Du har kunne få serie biler såvel som defendere med Salisbury både for og bag, såvel som det super stærke og superkompakte (forholdsvis) ENV for og bagtøj.
88645: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forstærket diffklump. (22-10-2009 09:57:37) (svar på 88632)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.21.133)
Hej Ole

Ja jeg tror ogås vi har stort set samme syns punkt omkring "differ"

Og ja objektiv eller briller du har ret, min og jeg tror også Sørens tankebane var ikke omkring den extra udgift som et spær ville være, men kun omkring selv diff/ kronspids hjuls problematikken, og hvad der kunne "klones" sammen, derfor min kommentar.

Forøvrigt mhs til Quaife så har de gjort, hvis de ikke stadig gør det, lavet indmad til R380 så fyld du bare op i sparegrisen, det er dog ikke nu om dage den mest kost effektive måde at få en stærkere gearkasse på.

Jeg har ikke erfaring med nogen af de ikke manuelt betjente spær, har det bedst med fuld kontrol over hvornår de gør hvad, så derfor har jeg ARB i begge aksler.

Ifb med airlocker og også 4 pin carrier har jeg også prøvet at "pegge" mine differ, men det har heller ikke været nogen succes.

Kan iøvrigt fortælle at erfaringen med de helt sene differ (kan ikke huske hvad de sidder i) hvor spidshjuls akslen er kortere heller ikke er nogen udpræget super ide, huset er ikke stift nok og når så afstanden mellem lejerne er mindre så kniber det med og holde kron og spids hjul på plads, så på den måde er de ikke så gode som de ældre typer.
88647: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forstærket diffklump. (22-10-2009 11:28:00) (svar på 88645)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Ole.

Du siger at en Quaife indmad ikke er den mest cost effective måde at forstærke sin R380 gearkasse på.
Jeg ved godt det burde være en ny tråd, men hvad er så en god måde at få en stærkere transmission?
Du skal i øvrigt være velkommen til svare i en ny tråd.

MVH Jakob E S - Der er nysgerrig.
88648: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forstærket diffklump. (22-10-2009 13:08:30) (svar på 88647)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.21.133)
Hej Jakob


Ah mon ikke det er dig der skal starte en ny tråd !!!!


MVRH

Ole

#493