tilbage

Land Rover Forum  

Index
89458: LSD i LT95 (10-11-2009 08:19:40)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)

Jeg har fået tilbudt et LSD (Limited Slip Differential) til min LT95 gearkasse - men er der nogen der har praktiske erfaringer med et sådant ? Jeg har aldrig før i min søger efter underlige stumper stødt på sådan en fætter.

På forhånd tak
Michael
Index
89518: sv: LSD i LT95 (10-11-2009 21:55:51) (svar på 89458)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.66.184.93)
Hej Michael det lyder utrolig spændende! Se lige hvad Google fortalte mig, åbenbart en original ting: http://www.lrfaq.org/RR/RRGearbox.html
Index
89523: sv: sv: LSD i LT95 (10-11-2009 23:31:11) (svar på 89518)
Benny Jepsen #2711, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.35.175)
Hej med jer.
Jeg vil da prøve om jeg kan bidrage med lidt mere afklaring om starten af den bil der i mine øjne redede LR og blev grundstenen til den teknik LR stadig bruger i dag.

RR var egentlig tænkt til at have samme slags transmission som datidens LR, altså mulighed for til og frakobling af træk på forakslen ind over et reduktionsgear. Planerne var allerede lagt i 1966 og det var fra starten meningen at anvende den kendte række 6 motor fra Rover linjen. Det blev imidlertid forkastet til fordel for den nye alu. V8 som Rover havde erhvervet rettigheden til fra Buick.

Den nye V8 var for kraftig for den oprindelige opbygning og man valgte derfor at lave en opbygning med permanent 4x4 igennem en ny 4-trins gearkasse (LT95) som ganske rigtig i starten blev lavet med et ”limited slip” center diff. som dog kunne låses. Det var kun de modeller der blev produceret indtil årsskiftet 1970/71 der var forsynet med ”limited slip”, derefter blev centerdiffet erstattet af det de fleste kender.

Dengang LT95 gearkasse blev udviklet, var Rover en del af British Layland, og det var deres udviklingsafdeling der designede den, deraf navnet LT som egentlig betyder ”Layland Transmission”. Tallet 95 er afstand fra hovedaksel til bundaksel målt i mm (sjovt nok når alt andet ellers er i tommer). En af fordelene ved en LT95, er at den er lavet med mange forskellige udvekslinger imellem hoved og transfer gearkasse - og at de let kan skiftes, uden at tage gearkassen ud af bilen.

LT95 betragtes af mange som den stærkeste gearkasse i en LR, måske på grund af den forholdsvis store afstand imellem top og bundaksel og dels nok også fordi den havde sin egen indbyggede oliepumpe der tryksmører hovedgearkassen. LT95 blev brugt frem til 1983 hvor den blev afløst af en ny 5-trins gearkasse (LT77) som egentlig er en gammel kending fra Jaguar.

Det officielle salg af RR til kunder, startede i øvrigt d. 1. September 1970 hvor prisen var forrygende 1998£ for denne fine bil.

Ak ja – det var dengang

RR-hilsen
Benny #2711
(som glæder sig til når den gamle RR i stalden bliver veteran)
Index
89524: sv: sv: sv: LSD i LT95 (10-11-2009 23:46:43) (svar på 89523)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej Begge,

Tak for alle de mange fine informationer. Det er godt nok ikke til en RR men til en 109 Stage 1. Jeg har en højere disco-gearing i den, så jeg skal nok lige have checket om det vil skabe problemer hvis jeg får neglene i LSD'en.

Mvh
Michael
Index
89543: sv: sv: sv: LSD i LT95 (11-11-2009 11:57:34) (svar på 89523)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.51.71.86)
Godt at høre der er nogen der kan sin RR historie Benny :)
Ja LT95 er en dejlig gearkasse, men tung som et ondt år og ikke særlig behagelig at betjene. Spørgsmålet er vel egentlig om det overhovedet er British Leyland der står bag opfindelsen af denne gearkasse? Den minder mere om noget amerikansk.
Index
89554: sv: sv: sv: LSD i LT95 (11-11-2009 16:50:59) (svar på 89523)
Henrik Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.114.148)
LT 95 blev benyttet helt op til 1985 i LR 110. Jeg har selv et par stykker af slagsen!