tilbage

Land Rover Forum  

89624: Brændstoføkonomi RRC 3.9 EFI??? (12-11-2009 21:25:08)
Morten Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 93.164.166.178)
Har nu kørt et par tankfuld i min RRC og den giver hver gang 4.5 km/l jeg kører ikke voldsom i den og sjællent over 90 km/t

Er der nogen som kan be eller afkrafte om det er ok, eller om der er noget der skal just.

Den har nye tændrør, fordeler, roter, kabler og luftfilter

Der er mont.bananmanifold og sports uds.(men det burde da ikke forvære noget??)

der bliver sort i afgangsrøret og det mener jeg er for fed mix, men kan tage fejl.

/Morten
Reg.Nordj.
89625: sv: Brændstoføkonomi RRC 3.9 EFI??? (12-11-2009 21:56:51) (svar på 89624)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 78.156.209.92)
Da jeg i sin tid kørte i disse herlige fabriksnye V8 RRC-køretøjer, kunne de køre 3 - 3,5 km/l og på lange ferieture kunne de snige sig op på 5 - 5,5.

mvh
Knud, 9-10 km/l med VM
89626: sv: Brændstoføkonomi RRC 3.9 EFI??? (12-11-2009 21:57:00) (svar på 89624)
Anders Northeved #3732, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 193.32.3.83)
Da jeg havde en RRC 3,9 for nogle år siden, kørte jeg omkring 6 km/l, så det lyder som om der er noget der ikke er helt som det burde være.
- og nej, jeg er ikke kendt for at køre stille og roligt....

MVH
Anders
89631: sv: Brændstoføkonomi RRC 3.9 EFI??? (12-11-2009 22:41:10) (svar på 89624)
Thorbjørn Nørgård (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.215.250.242)
Hej Morten

Jeg kører ca. 25.000 km. om året i min RRC 3,9 efi. Jeg er skovfoged og kører dels i terræn dels lange ture på landevej.
Om sommeren har jeg Toyo Tranpath 205 dæk på. Der går den 7- 7,5km.l. i snit og op til 8 på langtur, når jeg kører 90 - 100 km/t. Hvis jeg kører max 85 km/t skal den nok komme op på 8,5. Under 85 km/t går ikke, for så slår lock up funktionen fra.
Om vinteren har jeg BF AT 225/75 på. Uopslidelige , men tunge dæk som betyder, at den ikke gerne går over 7 km. l.
Dækmønsteret betyder meget og korte/lange ture ligeså.
Korte ture med megen terræn/strand/skovspor m.m. dræner tanken hurtigt. Så er 5 km. realistisk, men hold da op, hvor er den god i meget kuperet terræn pga. sin lange fjedervandring. Min tidligere Hi lux var elendig sammenlignet med, fordi baghjulene slap jorden hurtigt pga stive bladfjedre med al for kort vandring.

Jeg lider ofte af dårlig samvittighed pga benzinforbruget. især sammenlignet med min kollegas Tuareg 2,5 som let går 12 km. på literen. Men hvor hans koster 3-4000 om måneden i afdrag er min gratis når den ikke kører.

Og hold da op, hvor Tuareg´en lyder kedeligt.

Jeg overvejer dog en Disco I med 300 tdi motor, men synes godt nok også der er mange fine disco´er med v8 til salg.

Går Discoerne med v 8 længere end RRC ?


mvh

" den vægelsindede"
89638: sv: sv: Brændstoføkonomi RRC 3.9 EFI??? (13-11-2009 08:09:01) (svar på 89631)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.242.232.2)
Hej Thorbjørn

Disco V8 3,9 efi og Range Rover V8 3,9 efi er nøjagtigt samme bil når du hiver karossen af.

Har/har haft begge typer og har ikke kunne mærke forskel på brændstoføkonomien...eller mangel på samme.

Med Disco hilsen
Claus
89634: sv: Brændstoføkonomi RRC 3.9 EFI??? (13-11-2009 00:55:45) (svar på 89624)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.237.146)
Hej Morten,
det har utrolig meget med hvilken kørselstype, bilen foretager, at gøre.
Vi kører jævnligt fra Kbh. til Karlshamn i Blekinge, og der kører vi vel ca. 7 km/l med oppakning, katte, hund, børn og det hele, skiftevis lande- og motorvej. Det synes jeg egentlig er helt hæderligt for så tung en ekvipage, selvom det ikke nærmer sig økonomien i de "oppustede badebolde-biler" som tuareg, cayenne, xc90 og hvad de nu hedder (men hvorfor skal man også sammenligne sig med dem ?).
Men når jeg drister mig til at tage bilen til/fra arbejde i myldretid, start/stop-kørsel på Ring 2, ja, så er jeg nede på katastrofale 2-3 km/l. Det er derfor jeg cykler til hverdag (går osse ligeså hurtigt, iøvrigt).
Min teori er, at det koster nogenlunde det samme antal liter pr. minut at køre en RR, næsten uanset din hastighed. Pga. momentomvandleren og aut.gear er motorbelastningen næsten konstant, indtil du kommer op over lock-up hastighed. (Jeg ved godt at luftmodstand begynder at betyde rigtig meget over 110 km/t og at andre faktorer spiller ind, men i det store hele....).
Til din bemærkning om sort afgangsrør, så vil jeg sige "det har jeg også" uden dårlige CO/NOx værdier ved syn. I princippet burde din brændstofblanding styres aut. af signalet fra lambdasonderne til din ECU, som så igen styrer dine injektorer. Måske du skal måle igennem de komponenter, hvis du tror noget er galt?

Mange vink/blink
Bo
RR Vogue 1990 (3,9 Efi)

89642: sv: sv: Brændstoføkonomi RRC 3.9 EFI??? (13-11-2009 09:24:01) (svar på 89634)
Morten Christensen #8417, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 93.164.166.178)
Ja det er så der at jeg nok har et problem for den er lavet om inden jeg fik den så den kører uden kat og lamdasonde???
er der nogen som har et billede af hvor stikket til lamdasonden sidder for syntes ikke jeg kan finde nogen løse stik.
Jeg har mulighed for at mont. 2 stk lamdasonder på min nye udstødning men det hjælper ikke noget når jeg ikke kan finde stikken til det???????????

/Morten
89645: sv: sv: sv: Brændstoføkonomi RRC 3.9 EFI??? (13-11-2009 11:05:12) (svar på 89642)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.242.232.2)
Nysgerrigt spørgsmål:
Hvilken RRC kører du i? Er den tilfældigvis 4 dørs og rød?

mlrh
Claus
89646: sv: sv: sv: Brændstoføkonomi RRC 3.9 EFI??? (13-11-2009 11:16:21) (svar på 89642)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.7.31.10)
Det er da nok galt hvis den ikke har lamdasonde, den er jo ikke kun af hensyn til katten.

Så er der jo nok derfor at den får rigeligt at leve af.

Eddie
89648: sv: sv: sv: Brændstoføkonomi RRC 3.9 EFI??? (13-11-2009 11:38:30) (svar på 89642)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
OK, du mangler nok et par komponenter i dit system!
Du har højst sandsynligt samme indsprøjtning som mig, nemlig Lucas 14CUX. Elektronikken er "made in UK by Lucas", men delene minder meget om Motronic fra Bosch.
Luftmassesensoren er fra Lucas/Hitachi. Lambdasonderne (to stk.) er desværre af den dyre titaniumtype, som ikke bruges af så mange fabrikanter mere. Flere websites angiver erstatningstyper og hvordan de forbindes (de kommer med en anden stiktype). Du kan læse om de enkelte dele i denne fil, ligesom den angiver de normale måleværdier fra sensorerne.
http://www.auroragrafik.dk/download/RR_Fuel.pdf

Jeg kan tage et billede af mine stik, hvis det ikke er alt for mørkt når jeg kommer hjem.

Du kan jo glæde dig over at du rent faktisk har mulighed for forbedringer - værre er det straks, når man har alle dele iorden, og det stadig ikke virker særlig godt! (Så er det man næææsten godt forstår at naboen køber en japansk bil).

Hilsen Bo.
PS: Hvordan er den blevet synet, kat. må da være obligatorisk på din årgang ?


89649: sv: sv: sv: Brændstoføkonomi RRC 3.9 EFI??? (13-11-2009 11:48:03) (svar på 89642)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Hej Morten,
Jeg fandt lige det website, der forklarer en del om CUX14 systemet, inkl. hvilke dele der kan købes andre steder.
http://www.britishv8.org/Articles/Rover-14CUX-EFI.htm

Selve systemets opbygning og hvordan det kan trimmes er forklaret her:
http://www.roversnorth.com/web/downloads/rnnews/NSP55_pg8_9.pdf

V8 hilsen Bo.
89654: Billeder af stikforbindelser (13-11-2009 16:00:53) (svar på 89642)
Bo Heldted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.237.146)
Så fik jeg lidt olie på linsen...
Her forbindes lambdasonderne
Den ene side:
www.kuririn.dk/rr/lambda1.jpg
- og den anden side:
www.kuririn.dk/rr/lambda2.jpg

Håber det kan hjælpe dig. Stikfordindelserne til selve ECU´en er beskrevet i mine tidl. links.

V & B
/Bo
89662: sv: Billeder af stikforbindelser (13-11-2009 20:34:32) (svar på 89654)
Morten Christensen #8417, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 93.164.166.178)
Nu har jeg kigget lidt på min bil det som er fra 1990, og der er ingen stik til de sonder???????????????

Gad vide om den overhovedet er født med sonder?????

Som jeg lige kan se er det en 14CUX
Men jeg kan ikke finde det den der fejlkode box (er den ikke std. i alle ???)

Og boxen har heller ikke den der modstand (Tune Resistors)

Så jeg syntes godt nok at det bliver mere og mere mystisk...

Ang. syn så er den blevet synet som den står her hvordan ved jeg ikke ???


/Morten
89663: sv: sv: Billeder af stikforbindelser (13-11-2009 21:16:40) (svar på 89662)
Hans Martien Sørensen #4770, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.234.237)
Hej
Hvis den er reg før. den 1-10-1990 skal der ikke kat. på, men den kan godt have indsprøjtning.
Jeg havde en disco der var heller ikke en boks til udlæsning, men tune resitors sad oppe under instrumentbordet sammen med diagnose stikket.

Hilsen

Hans Martien
89664: sv: sv: Billeder af stikforbindelser (13-11-2009 21:21:18) (svar på 89662)
Benny Jepsen #2711, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.35.175)
Hej Morten

Hvis det er en RR 3,9 V8 fra 1990, så er den sikkert slet ikke født med katalysator og lambdasonde og der er heller ikke et krav til den.
Jeg havde sidste gang jeg var til syn med min som er magen til, en længere diskussion med med synslederen som blev ved med at påstå at den skulle have katalysator og nægtede at godkende den. Det endte med at jeg måtte have hjælp fra importøren som skaffede den nødvendige dokumentation.

Det akn jo være derfor du ikke kan finde nogen af delene på din bil.

Mvh. forbrug, så er det ikke helt ved siden af hvis du kører korte ture og kører på grove og større dæk.

Mvh. Benny #2711
89665: sv: sv: sv: Billeder af stikforbindelser (13-11-2009 21:32:10) (svar på 89664)
Morten Christensen #8417, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 93.164.166.178)
Hej Benny

Okay vil det sige at man har lavet en udgave af 14CUX styrboksen som ikke har lamdasonde???
eller kan den være lavet uden kat men dog stadig med lamdasonde??

der skulle være skiftet motor i bilen på et tidspunkt og jeg regnede med at det var der at de havde afmont. kat og lamdasonde.



/Morten
89666: sv: sv: sv: sv: Billeder af stikforbindelser (13-11-2009 22:00:08) (svar på 89665)
Benny Jepsen #2711, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.35.175)
Hej Morten

Ja det kan jeg ikke afvise, jeg ved bare at min aldrig har haft og heller ikke skal have katalysator og lambdasonder, så noget kunne tyde på det.

Hvis du kommer i problemer til syn, så skal du bede færdselsstyrrelsen om en typegodkendelse der hedder 4495.
Reglerne finder du i vejledning om syn af køretøjer i afsnit 7.06.023 i den del der handler om varebiler før 01.10.90.

Mvh. Benny #2711
89667: sv: sv: sv: sv: sv: Billeder af stikforbindelser (13-11-2009 22:33:31) (svar på 89666)
Morten Christensen #8417, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 93.164.166.178)
Ok den er fra 8 md 1990 så den slipper lige.
men det kunne nu stadig være rart at få lidt mere info ang. om hvordan man finder ud af om det burde have sonde på for at kører optimalt (-:

/Morten
89668: sv: sv: Billeder af stikforbindelser (13-11-2009 23:15:47) (svar på 89662)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 95.209.248.224)
Grunden til at jeg har spurgt til hvilken bil der er tale om, er at jeg har haft en rød 4 dørs fra 1990 som blev exporteret til Nordjylland.
Jeg har importeret den fra Sverige og den er født UDEN katalysator og luftmængdemåler, brændstofsystem etc. er kalibreret efter det.
Derfor var det nemt at skifte til bananmanifolds og rustfri sportsudstødning

mvh Claus
89669: sv: sv: sv: Billeder af stikforbindelser (13-11-2009 23:34:26) (svar på 89668)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.237.146)
Det er sandelig mysti-fystisk altsammen...
Min RR er indregistreret første gang I SVERIGE 1/6-90 og er MED kat og lambdasonder.
Men jeg må indrømme at noget af kablingen til motoren ser uautoriseret ud - men på den anden side, det er der jo så meget der gør på en Rangie...
Jeg forstår bare ikke hvordan ECU´en kan styre indsprøjten uden sonderne - ideen er vel at hele systemet pendler op/ned mellem fed/mager blanding i det de kalder "closed loop". Altså et system med negativ feedback.

Hilsen Bo - der har kæmpet hele aftenen med at få en dum pc til at fange det trådløse netværk - øv, så hellere skrabe knoer under bilen....
89672: sv: sv: sv: sv: Billeder af stikforbindelser (14-11-2009 12:41:41) (svar på 89669)
Morten Christensen #8417, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 93.164.166.178)
Nej den er ikke rød men grøn.

Jeg har læst lidt mere på sagerne og har fundet ud af at jeg bare skal måle hvilken modstand der er monteretfor via den modstand kan du kører med og uden sonde der er såvidt jeg ved 4 programmer man kan vælge med modstanden.

så jeg må igang med at måle og se hvad der sker.

/Morten