tilbage

Land Rover Forum  

Index
89816: Lambda / Oxygen Bank på RR P38 (17-11-2009 15:24:02)
Andreas Grønbjerg #8107, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 130.225.95.242)
Hej

Min 4.6liter P38 '96 blev kasseret til syn da den forurener for meget (samt synsmanden ikke "gad" finde stelnummeret på rammen?)

Jeg har "snakket lidt" med Rangien via OBD-interfacet og den giver mig en P1138 fejl hvilket jeg har fået oversat til: "Long Term Fuel Trim Add.Fuel,Bank2 System too Lean"

Jeg gætter på at en ny Lambdasonde vil gøre trikket, men
"Bank 2" hvilken er dette?
Mit bud er at det er højre side i kørselsretningen, altså den der sidder under fodbrønden i passagersiden? (På en venstrestyret bil )
Kan det mon passe?

Udover det hører jeg meget gerne fra andre der "snakker med deres LR"
Jeg har ikke lige midlerne til en Testbook, og bruger lige pt. nogle freeware programmer.

Findes der nogle billige gode programmer til formålet?
Jeg kan f.eks. ikke slette fejlkoder med dem jeg har så vidt jeg kan se.

På forhånd tak for de svar der måtte komme.
Andreas
Index
89817: sv: Lambda / Oxygen Bank på RR P38 (17-11-2009 15:45:00) (svar på 89816)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 188.177.22.134)
Uden præcis kendskab gætter jeg på at - men Bank2 menes der RH cylinder-række, idet at at cylinder-rækker på en V-motor i engelsk term betegnes LH bank & RH bank, normalt tælles der fra venstre mod højer, Altså LH Bank = Bank #1, RH Bank = Bank #2.

Din lambdasonde på RH cat. har måske haft dage, end den har nu...? men prøv lige checke/rense stikkende fra sonden til ledningsnet samt til ECU.

Et andet godt fif er at køre motoren rigtigt godt driftvarm, altså blæse den igennem på motorvejen, før man stiller til syn...!

Mv. Ole
Index
89860: sv: sv: Lambda / Oxygen Bank på RR P38 (18-11-2009 16:08:58) (svar på 89817)
Andreas Grønbjerg #8107, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 130.225.95.242)
Hej Ole

Tak for dit hurtige svar

Ja selvfølgelig har du ret omkring bankene... den burde jeg have set.

Jeg har lige vedhæftet to skærmprint af Lambda værdierne.
Jeg har prøvet med en anden OBD læser og den giver samme kode "p1138", men siger at det er Bank 1 det handler om og ikke Bank to som en anden hjemmeside udledte af koden, mystisk.

Dit fif med motorvejen, vil du da bare sætte fruen i 3 Gear på motorvejen over nogle kilometer så omdrejningerne kommer lidt op i vejret?

Kan jeg mon stole på at hvis OBD'en ikke melder fejl så gør synsmanden heller ikke?

Bedste hilsner
Andreas



Index
89896: sv: sv: sv: Lambda / Oxygen Bank på RR P38 (19-11-2009 16:14:24) (svar på 89860)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 188.177.22.134)
Hej Andreas

Synes du skal starte med at kontrollere om stikket til sensoren er ok, ikke fugtig og ikke korroderet, der er ikke tale om stor strømvariant fra sensoren - sådan ca. 200mV - 800mV.

Omkring 200mV (0,2V) betegner man generelt blandingen som lean mix. omkring 800mV (0,8V) betegner man generelt blandingen som rich mix. Output fra sensoren bør ligge omkring 400-500mV, ved korrekt blandingforhold. Forudsat at der ikke er tale om en wideband O2 sensor, så er værdigerne anderledes.

Den omtale sensor har nok også et varmeelement i sig. Hvis varmeelementet er stået af, vil der gå længer tid før lambdasonden når sin optimale arbejdstemperatur (ca. 320℃), indtil det opnåes, vil motoren gå lidt rich i blandingen. Det siger sig selv at hvis elementet ikke kan bidrage med forvarmning, så er tidsforløbet forlænget.

Kender et beskidt cowboyder tricks, hvor man med gas-brænder opvarmer sondens tip i 1-2 min.(glødende) og så kan den lidt igen..!! men det holder ikke evigt...!

Men nu koncentrer vi os kun omkring lambda sonden, din MAF sensor kan godt snyde uden at give fejlkoder...? prøvet evt. at rens den, hvordan er tilstanden på luftfilteret...? i det hele taget er der flere fejlkilder som kan drille, og som ikke vil fremgå af OBD...!

Mv. Ole
Index
91098: sv: sv: sv: sv: Lambda / Oxygen Bank på RR P38 (15-12-2009 23:21:44) (svar på 89896)
Andreas Grønbjerg #8107, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.199.216)
Hej Ole

Jeg fik aldrig besvaret tråden, men bedre sent end aldrig.
Jeg takker for dine gode råd.

Jeg skilte stikene til lambda'erne af og rensede dem med kontaktrens, den i højre side var temmelig smurt ind i olierester osv. men var faktisk pæn indeni da den så vidt jeg kan se har en lille gummiring i multistikket, og det hjalp da heller ikke.
jeg prøvede derefter at bytte rundt på de to lambda'er hvilket gjorde at problemet flyttede sig til den anden "bank" når jeg udlæste OBD'en... jeg hoppede fluks på Ebay og fandt et sted hvor jeg kunne få en sprit ny Lambda til lige under 500kr, hvilket sparede mig for ca. en 1100-1200kr iflg. danske priser.
Da den kom frem viste det sig dog at den (så vidt jeg lige kan komme frem til) passede til årg. 99 og frem, og jeg har en 96'er. Jeg har aldrig været bange for at lufte loddekolben, og kunne nok bare klippe multistikket fra den gamle Lambda, men jeg købte een ny Lambda fra et Jaguar site i England der havde den rigtige, den er nu monteret, og OBD'en brokker sig ikke mere, og det gjorde synsmanden heller ikke.
Jeg kan faktisk også mærke at den flytter sig lidt hurtigere hvis man trykker lidt til speederen.

Men jeg fik altså ikke brug for dine cowboy tricks, men takker alligevel for dem.

Bedste LR hilsner
Andreas