tilbage

Land Rover Forum  

Index
90117: Justeringsskrue for dieselblanding? (24-11-2009 16:57:24)
Brian Schmidt (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.185.220.193)
Jeg skal have min dieselskruet lidt ned i blandingen da den ryger meget når jeg giver den gas. Jeg kan forstå at det er skruen med kontramøtrikken på indersiden af pumpen jeg skal justere, men skal den skrues ud eller ind?
Er der nogen der har et trick til at få co2 forureningen ned når jeg skal til syn?
Index
90119: sv: Justeringsskrue for dieselblanding? (24-11-2009 17:13:17) (svar på 90117)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 94.145.89.173)
Den skrue du beskriver styrer ikke blandingen men den maksimale indsprøjtningsmængde.

hvis den ryger sort er det fordi der er for meget diesel og motoren når "røggrænsen" hvor den ikke længere kan forbrænde det hele. dette kan dog godt forekomme ved hård acceleration selvom motoren er indstillet korrekt og er ikke nødvendigvis et tegn på at noget er galt.

er røgniveauet for stort kan du godt skrue den ned før syn, dette vil gøre at antallet af hestekræfter falder idet du ikke længere kan sprøjte så meget brændstof = energi ind i motoren, men det er jo ligemeget for du skruer den jo bare op igen bagefter.

husk dog at markere hvor den stod da du startede og HUSK at 1/3 omgang er meget i denne sammenhæng, så start med små nyk.
Index
90249: sv: Justeringsskrue for dieselblanding? (26-11-2009 09:29:49) (svar på 90117)
Peter B (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.128.226)
Hej,

Jeg har samme problem. Rødudvikling ved den mindste belastning af motoren (Serie III diesel fra 1983).

Kan jeg forvente at en justering af skruen på pumpen løser dette problem?

Peter
Index
90252: sv: sv: Justeringsskrue for dieselblanding? (26-11-2009 09:32:24) (svar på 90249)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
Prøv lige at give den en gang Belladd fra Petro Canada.
MVH JE
Index
90270: sv: sv: Justeringsskrue for dieselblanding? (26-11-2009 11:54:27) (svar på 90249)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 79.138.242.197)
det kan det godt være, men jeg ville nu tjekke timingen af pumpen samt, dysespidsernes tilstand. mængdeskruen er som regel plomberet og kan derfor ikke bare sådan lige flytte sig.
Derimod kan en pumpe der har siddet der i mange år godt trænge til en rejustering. og dysespidserne er ligeledes sliddele. er dyserne slidte bliver sprøjtebilledet forkert hvilket kan lede til både sort røg, øget brændstofforbrug, bankelyde brændte stempler mv. i grelle tilfælde.

du kan få testet dyserne hos en dieselmekaniker og renoverede dyser er ikke så dyre.
Index
90272: sv: sv: sv: Justeringsskrue for dieselblanding? (26-11-2009 12:35:15) (svar på 90270)
Peter B (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 95.166.14.144)
Hej,
Er der nogen der har forslag til en god (og ikke for dyr) diesel mekaniker i hovedstadsområdet. Min Serie III fra 1983 kunne godt bruge et lille eftersyn. Som nævnt ovenfor er udstødningsgassen en smule beskidt, når motoren presses. Men den lyder ellers generelt rigtig fin.

Mvh. Peter
Index
90273: sv: sv: sv: sv: Justeringsskrue for dieselblanding? (26-11-2009 13:23:39) (svar på 90272)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.95.100)
Hej Peter.

Prøv først at tilsætte et anderkendt dieseladditiv fra f.eks.Petrocanada eller Stanadyne. Når min 2.5TD begynder at ose lidt, giver jeg den en snaps Stanadyne (kan købes hos Ketner) i tanken, og så holder det i et par måneder inden den begynder at sode lidt igen.

Og så sørger jeg selvfølgelig for at holde mine luftfiltre rene og for at motoren kører med rigtig olie osv.

Hilsen Jens
Index
90277: sv: sv: sv: sv: sv: Justeringsskrue for dieselblanding? (26-11-2009 15:26:06) (svar på 90273)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
Min erfaring er at jeg fik et større filter på med et ITG sportsfilter i, dernæst skal den have een streg på 50 L diesel vel at mærke Belladd, så hjalp det gevaldigt. Jeg har brugt Belladd et par gange i vinter månederne og den kører som en drøm, men en 200TDI er også cremen til en LR.
Vi har IKKE diesel pest i vores køretøjer eller det der ligner efter vi bruger Belladd, de kører godt efter vi bruger det nu og da.
MVH JE
Index
90291: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Justeringsskrue for dieselblanding? (26-11-2009 23:51:39) (svar på 90277)
Peter B (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.128.226)
Hej,

Tak for tips. Jeg har forsøgt mig med at tilsætte en diesel additive fra Shell. Jeg kan ikke huske hvad det hedder, men det har ikke afhjulpet problemet. Kan jeg forvente bedre resultater med et andet additive, eller er de alle relativt ens?

Peter
Index
90297: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Justeringsskrue for dieselblanding? (27-11-2009 08:30:40) (svar på 90291)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 79.138.224.162)
de er efter min personlige mening relativt ens, og hvis dine dysespidser er slidte eller pumpen står forkert, så er der altså ikke noget mirakelpunch/sovs/vædske/drik. der virker, det kan måske rense lidt, men er delene først slidt eller forkert indstillet så er der altså kun den slagne vej tilbage.
Index
90330: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Justeringsskrue for dieselblanding? (27-11-2009 19:35:45) (svar på 90297)
Peter B (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.128.226)
Er der nogen der kan anbefale en god dieselmekaniker i københavnsområdet?

Mvh.

Peter
Index
90332: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Justeringsskrue for dieselblanding? (27-11-2009 20:02:17) (svar på 90330)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 94.145.89.173)
der er roskilde diesel og bremseservice på københavnsvej i roskilde, han er en ældre gut der endnu ikke er forblændet af diagnosecomputere, da han sku diagnostisere min, lyttede han på den med et stetoskop :)

ellers har www.dietec.dk vist også en prøvebænk andet grej til formålet
Index
90349: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Justeringsskrue for dieselblanding? (28-11-2009 11:02:41) (svar på 90330)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.106.172)
Kettner i Glostrup