tilbage

Land Rover Forum  

90312: Partikel filter eller ej. (27-11-2009 10:26:45)
Phillip Nørgaard #8017, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.97.129.82)
Er her nogen i klubben, som ved hvad fremtiden bringer ang. partikel filter til Dieselbilerne?
Jeg må indrømme at jeg har lidt svært ved at gennemskue konsekvenserne ved dette politiske udspil.

med venlig hilsen
Phillip
90315: sv: Partikel filter eller ej. (27-11-2009 11:25:46) (svar på 90312)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Hej Philip.

Det er mig lidt uklart, hvad du nærmere tænker på, men mon f.eks. dette link kunne være dig til hjælp/oplysning?

http://www.fdm.dk/biler/koeb-af-bil/koeb-af-ny-bil/autoudstyr-til-nye-biler/partikelfilter-til-dieselbil

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
90317: sv: Partikel filter eller ej. (27-11-2009 11:50:12) (svar på 90312)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Philip

Tja, os der i forvejen betaler en formue i årlig afgift for vores personbilsregistrerede dieselbiler, får fra 1. marts lige en ekstra skat på 1000kr/år oven i hatten, mens en tilsvarende varebil ikke skal betale ekstra.
Så skal I ikke sige, det ikke betaler at brokke sig.

Der går desuden rygter om at fra 1/1 2011, må der ikke nyregistreres dieselbiler uden partikelfilter. Hvis det også gælder varebiler, får Defenderen det svært. Det sidste jeg har hørt var at der ikke findes partiekl filter til Defenderen; men det kan selvfølgelig være ændret.

På længere sigt tror jeg at man nok skal regne med, at varebilerne også får krav om filter.

MVH Jakob E S

Hvis bil nummer to stiger 700% i årlig afgift, mens Land Roveren kun stiger under 10%. Så må min Land rover jo være 70 gange mere miljøvenlig end min Lupo 3L :-)
90323: sv: sv: Partikel filter eller ej. (27-11-2009 13:57:56) (svar på 90317)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.7.31.10)
Jakob, så bliver du jo en holdende mand hvis du skilder dig af med bil nr. 2 ;-)

Eddie
90324: sv: sv: sv: Partikel filter eller ej. (27-11-2009 14:40:24) (svar på 90323)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Nu regner jeg jo desværre kun i procenter. Hvis loven skulle batte noget, så skulle Land Roveren jo stige de 700% Men jeg har bare ikke lige 75000 i afgift om året:-)

Det jo derimod hvad klubbens forsikringsordning (næsten) stiger til fra næste år:-)

Men jeg overvejer da at skifte Lupoen ud med en Land Rover. Det burde kunne gøres billigere end de 1180 Lupoen stiger til, hvis man vælger den rigtige Land Rover.
Jeg har forelagt dette faktum for skatteministeriet, men de synes stadig, det er en fin lov de har lavet.

MVH Jakob E S
90326: sv: Partikel filter eller ej. (27-11-2009 15:39:26) (svar på 90312)
Mads Møller Madsen #7497, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.50.138)
Jeg har fået oplyst en pris på 20-30 t.kr. på montering af filter på min Disco 2 td5. Så det gør jeg nok ikke foreløbigt.
Tilskud til renovering af badeværelser er mere populært end tilskud til partikelfiltre, men det er jo politik.
90327: sv: sv: Partikel filter eller ej. (27-11-2009 18:37:21) (svar på 90326)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.11.169)
Jeg kan nu ikke se, det skulle være mere vanskeligt for Defender, at få et partikelfilter monteret end f.eks. en Ford Transit.
Iflg Land Rover Flensburg skulle der være noget salgsklart meget snart og til omkring 1.000 euro; altså 7.500 DKK.
Måske skulle jeg bringe dem i erindring, at de havde lovet mig, at informere, når de vidste noget konkret.
Eftermonteringssettet skulle være egnet til 300 tdi, Td5 og fremdtige maskiner indtil de leveres ab fabrik som standardudstyr.
90329: sv: sv: sv: Partikel filter eller ej. (27-11-2009 19:29:59) (svar på 90327)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.50.226)
Hvordan er det egentlig med katalysator??

* Hvilke modeller/årgange har kat som standard?

Min egen Defender Td5 MY2000 skulle have katalysator iflg. VIN, men jeg synes ikke jeg kan se noget, der ligner en katalysator, når jeg tager min daglige kravletur under bilen?
90331: sv: sv: sv: sv: Partikel filter eller ej. (27-11-2009 19:54:20) (svar på 90329)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.11.169)
Prøv at gå ind på www.dinex.dk eller www.scanturbo.dk hvor funktionsprincippet er beskrevet. Ingen af disse firmaer leverer dog til mindre køretøjer...
90333: sv: sv: sv: sv: sv: Partikel filter eller ej. (27-11-2009 20:02:21) (svar på 90331)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.181)
Dem her fra Farum leverer til alle motorer op 435HK:

www.purefi.dk

Og en lille motor på op til ca. 100hk koster 25-30.000,- kr.
90334: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Partikel filter eller ej. (27-11-2009 20:06:02) (svar på 90333)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.11.169)
http://www.partikelfilter.nu/ de ligger på omkring 8.000 DKK og opefter
90335: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Partikel filter eller ej. (27-11-2009 20:13:14) (svar på 90334)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.11.169)
90347: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Partikel filter eller ej. (28-11-2009 10:56:30) (svar på 90335)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.163.18.220)
Som jeg har lært det, så kører diesel motorer med partikel filter, benzin motorer med katalysator... Så en td5 skulle mig bekendt helst ikke kunne frembringe en kat...


-stephan
90353: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Partikel filter eller ej. (28-11-2009 12:23:43) (svar på 90347)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.178.176)
Det er ikke helt rigtigt, måske for LR vedkommende, men vi har lige fået sat et partikelfilter med katalysator på en bus og som jeg forstår diverse funktionsbeskrivelser, kan der indgå en kat... Der findes en del forskellige systemer med forskellige arbejdsmetoder.
90355: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Partikel filter eller ej. (28-11-2009 12:38:09) (svar på 90347)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.62.197.45)
Jo, en dieselbil kan være udstyret med en oxidationskatalysator, men ikke en 3-vejs kat' som på benzinbiler.
Mvh. Morten
90385: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Partikel filter eller ej. (30-11-2009 08:54:55) (svar på 90355)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Er der nogen der kan oplyse hvad det er for en katalysator der sidder på nogle 300TDI Defendere med EGR system? Jeg går ikke ud fra den fratager mig for at betale strafafgift på 1000 kr/år?

MVH Jakob E S
90388: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Partikel filter eller ej. (30-11-2009 12:41:00) (svar på 90385)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.238.181)
En partikelfis i en hornlygte, men en dyr en; i en nylig
udgave af det tyske OFFROAD havde man to øvrighedspersoner
på stegepanden, 1. en ingeniør fra ADAC, det tyske modstykke til FDM, som fremførte en en interessant oplysning; man har endnu ikke kunne påvise nogen målbar
forbedring af luftkvaliteten i de områder hvor partikelfilter er påbudt og luften var heller ikke renere end områder hvor intet påbud gælder! videre sagde han at
årsagen til forurening skal søges i den generelle menneskelige aktivitet, bl. andet industri, byggeri osv.
2. en miljøansat fra pågældende Bundesland, delstat, der kom med de kendte fraser, vent at se, det skal have tid osv.
90389: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Partikel filter eller ej. (30-11-2009 14:07:15) (svar på 90388)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Ja der er jo nok en grund til at det er Skatteministreriet der syntes dette var en god idé, og ikke miljøministeriet.

MVH Jakob E S
90398: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Partikel filter eller ej. (30-11-2009 21:29:45) (svar på 90385)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.11.169)
Hvis du har en personbilsregistreret LR, fanger bordet...
90409: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Partikel filter eller ej. (01-12-2009 09:20:41) (svar på 90398)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Paul.

Det har jeg; men mit spørgsmål går på hvad det er for en katalysator der sidder på en 300TDI.

Jeg glæder mig stadig over at Defenderen kun stiger 10% mens min lupo stiger 700%. Det er miljø logik når man spørger Skatteministeriet.

MVH Jakob E S
90395: sv: Partikel filter eller ej. (30-11-2009 19:09:11) (svar på 90312)
Carsten Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.175.165)
Den årlige afgift for dieselbiler uden partikelfilter træder først i kraft 1. april 2010
Den årlige afgift på 1.000 kr. for dieselbiler uden partikelfilter skubbes tre måneder. Dermed får ejerne af de ca. 300.000 dieselbiler uden partikelfilter ekstra tid til at sætte filter på deres bil.

Læs hele artiklen på:

http://bilmagasinet.dk/article/35209?utm_source=bilmagasinet.dkutm_medium=rss

Årsagen til udsættelsen er, at loven om filtrene ikke er på plads endnu. Dermed er det ikke muligt at at få synet sin bil med det nye filter, hvilket er forudsætningen for at slippe for afgiften.

Hilsen Carsten



90422: sv: sv: Partikel filter eller ej. (01-12-2009 19:23:42) (svar på 90395)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
1. April er da en velvalgt dato for sådan en afgift ;-)