tilbage

Land Rover Forum  

90231: v8 bensin og vand (25-11-2009 21:43:57)
Klaus Andersen #7704, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.93.227.191)
halløj derude har fået den mærkelige ide at ville ha en rr classic v8 har også fundet en af slagsen men vil gerne høre om andres erfaring med kørsel i vand den har fået en eller form for "strømpe" på tændingssystemet har ikke selv set hvordan det ser ud vil den kunne klare sig så godt som en diesel eller er det en skidt sammenblanding når den kom mer i vand??

mvh klaus


90254: sv: v8 bensin og vand (26-11-2009 09:43:39) (svar på 90231)
Brian Kristensen #6473, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.95.179.113)
hej klaus
jeg kan næsten ikke lade være den ligger lige til højre benet, diesel er det eneste rigtige til vand, blot skal man være obs på at vandet ikke kortslutter strømme så skidtet går ud og vandet løber baglæns ind i maskinhallen. og så koster det. kender en der har prøvet det:-). mvh brian.
90257: sv: sv: v8 bensin og vand (26-11-2009 09:58:17) (svar på 90254)
Henrik Jørgensen #7342, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 152.73.73.27)
Hej Klaus

Hvis motoren kom op i 1,5 meters højde og du ikke kørte længere ud i vandpytterne end du kan kigge ud af forruden, ovenvande, er V8 fint.

Diesel, kan som Brian beskriver det også drille. Var det ikke dig som måtte sætte livet på spil, for at sætte en krog i en rød 90".
He he he :-) :-)Jeg kunne ikke lade være.

mvh Henrik
90259: sv: sv: sv: v8 bensin og vand (26-11-2009 10:04:28) (svar på 90257)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 95.209.237.24)
Find hellere en med VM diesel!!
mvh
Knud
90275: sv: v8 bensin og vand (26-11-2009 14:15:47) (svar på 90231)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.196.75.142)
Hej Navnebror.

jeg har en RRC med V8 som fik et par gode ture i nogen rimelig gode vandpytter i søgård sønderjylland.
Det gik fint så længe den kørte og indsugningen ikke fik vandsprøjt, men et par gange fik den et skud vand og ved omdrejninger tæt på tomgang gik den ud og var svær at starte, Men tændingssystemet er følsom overfor vand og fugt i større mængder, men kan klare det.
Hvis du bare holder vandsprøjtet under fordeler og under tændrørshøjden og tager pytterne i en jævn fart går det. men ellers findes der metoder til at afhjælpe problemet med fugt.
Vand i motoren enten gennem bagdøren eller gennem indsugningen er ikke godt, vand kan ikke komprimeres.
Men en V8 trækker rigtig godt og har en fed lyd, men hvis du kun vil køre i våde områder vil jeg nok også anbefale en diesel da den bedre kan klare det så længe vandet er på ydersiden.

Claus
90281: sv: v8 bensin og vand (26-11-2009 19:01:34) (svar på 90231)
Kim Petersen #7044, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.59.4.212)
Hej Klaus, nu skal du ikke høre for meget på "oliebrænderne" :-)
Selvfølgelig er det nemmere med en diesel, men den har jo ikke den rigtige lyd vel? :-) Mit råd til dig er at google evt. "waterproof land rover v8" og der kommer alverdens råd frem.
Og til alle dem der siger at en V8'er ikke dur i vand vedhæfter jeg lige dette link: http://www.youtube.com/watch?v=i0YhIjs_dOE&feature=related

Hilsen Kim - LR90V8
90282: sv: sv: v8 bensin og vand (26-11-2009 19:17:19) (svar på 90281)
Kim Petersen #7044, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.59.4.212)
90283: sv: sv: v8 bensin og vand (26-11-2009 19:18:29) (svar på 90281)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 188.228.50.51)
Ja de der diesel folk kan jo nødvendigvis ikke vide hvad man kan med en benziner, da det jo nok ikke er noget de har forsket i.

Man kan lave en hvilken som helst benziner til at køre under vand og jeg mener rigtig under vand.

Det hedder megajolt eller megasquirt eller et andet indsprøjtnings anlæg.

Men også uden disse kan det lade sig gøre vi bruger en gummihandske over fordeler og tændspole og så er de små huller i bunden af den lukket med silikone.

Til v8'er sælges der en 9 fingeret dims forskellige steder på nettet.

På billedet ses vi midt i polsk flod i dette års Pomerania.

Med våde rover hilsner

Ole AKA DR Diesel.
90285: sv: sv: sv: v8 bensin og vand (26-11-2009 19:34:48) (svar på 90283)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 188.228.50.51)
Lige et billede af " MOUSE" på dybt mudder.

Mouse er en fin bil på 40" bogger og Volvo portaler LS1 motor og Megasquirt og den køre hvor man kan gå, da den "goundpresure" er optimeret efter hvor meget Co'en træder, så kan han gå der uden at synke i kan de køre uden at synke i.

Det skal lige sides at dørenes overkant er i skulderhøjde med en alm voksen mand.

Med flere våde rover hilsner

Ole
90290: sv: sv: sv: sv: v8 bensin og vand (26-11-2009 22:15:10) (svar på 90285)
Klaus Andersen #7704, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.93.227.191)
takker for de gode og spændende svar og billeder ja det må siges at de der benziner også kan klare sig i vand vil nok prøve at kigge lidt nærmere på den vogn
90305: sv: sv: sv: v8 bensin og vand (27-11-2009 09:00:17) (svar på 90283)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
OOOOOOOOOHHHHHHHHHHH de Lightweight´s de ka va knaite.
MVH JE
90350: sv: sv: sv: sv: v8 bensin og vand (28-11-2009 11:10:33) (svar på 90305)
Peter Maigaard #5894, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 213.114.10.51)
Hej Klaus,

jeg har sat MegaJolt på min V8, du er velkommen til at kontakte mig hvis du vil have nogle tips.

Mvh Peter
90370: sv: sv: sv: sv: sv: v8 bensin og vand (29-11-2009 15:28:42) (svar på 90350)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej Peter,

Jeg har et Megajolt kit liggende til min 3.5 V8 men er ikke kommet så meget igang - hvilken motor størrelse er det du har den kørende på ? Har du selv lavet mapningen eller fundet den et sted ?

Mvh
Michael
90371: sv: sv: sv: sv: sv: sv: v8 bensin og vand (29-11-2009 16:27:15) (svar på 90370)
Peter Maigaard #5894, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 213.114.10.51)
Hej Michael,

jeg har sat det på en 3.9. Jeg har eksperimenteret lidt frem og tilbage med forskellige maps, men endte med at bruge et som jeg fandt på et engelsk forum. Jeg tror det er svært at lave dem selv fra scratch, de fleste starter med et standard map til samme motor type, og modificerer dem efter behov.

Peter
90375: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: v8 bensin og vand (29-11-2009 18:13:49) (svar på 90371)
Henrik Jørgensen #7342, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 85.202.16.81)
Hej
Jeg har kigget lidt på websider med de forskellige Mega typer, men hvad er egentlig fordelen, andet end man kan justere på tændingstidspunktet. Giver det nogen fordel ved kørsel i vand. Som er det eneste minus ved V8. Hvad skal man bruge til en V8 Rover og hvad koster det.

mvh Henrik
Nu 300 tdi savner V8
90380: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: v8 bensin og vand (29-11-2009 22:30:23) (svar på 90375)
Peter Maigaard #5894, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 213.114.10.51)
prøv at kigge lidt på www.trigger-wheels.com, der er en fin beskrivelse af hvad man skal bruge til henholdsvis MegaJolt og MegaSquirt systemerne. MegaJolt er kun et tændsystem, dvs det erstatter strømfordeleren, tændmodulet og tændspolen (og det er det der er det smarte mht vand). MegaSquirt er både tænd- og indsprøjtningssystem, og noget mere kompliceret at sætte op (har jeg hørt, jeg har ikke rodet med det selv).

Jeg har sakset lidt fra kataloget her :

Complete Megajolt bundle for Rover V8 engines
£389.99 (inc VAT)
Engine type
Rover V8 pre-serpentine (classic)
Rover V8 serpentine
Contains:
* Megajolt V4 ECU
* Pair of new coil packs and connectors
* New crank sensor and connector
* Refurbished EDIS Ignition module
* Rover V8 Crank sensor bracket
* Twin coil pack bracket
* Loom kit
* 36-1 trigger wheel
* Set of 8mm silicone spark plug leads
* All software and cables required to tune the system and maps for a wide range of engines

Peter
90382: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: v8 bensin og vand (29-11-2009 23:09:36) (svar på 90380)
Claus Jørgensen #4096, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.166.142.80)
hej drenge

Er det bare mig eller....Jeg er ikke så bekymret for strømfordeleren, er det ikke bare spørgsmål om at bruge silikone nok....Jeg er mere bekymret for kaburator og alt det andet, men det er måske fjollet...

V8'er hilsen

Claus
90383: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: v8 bensin og vand (30-11-2009 07:11:40) (svar på 90382)
Morten Hermann Jensen #5940, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.198.119.6)
Hej

Som tidligere V8-ejer og stadig med abstinenser, har jeg søgt lidt på problemet omkring vand tidligere.

Jeg stødte på nogle artikler om en engelsk gut der har været hos hæren og arbejdede der med Bl.a. Land Rover V8. Hans fokus er primært på strømfordeleren og her er problemetsom jeg husker det kondens og lidt indtrængen vand. Hanmodificere på huset til strømfordeleren i forhold til disse to punkter (kan ikke huske præcis hvad han gør) og derudeover sørger han for at måle strømfordeleren igennem, således at han ar sikker på at den er frisk og han bruger KUN originale dele og ikke opgraderede produkter !

Foruden strømfordeleren bruger han selvfølgelig lidt silikonefedt ved samlingerne i tændingssystemet.

Men alt dette opnår man jo også med Megajolt, bare for at nævne at det kan gøres anderledes.

Morten
90384: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: v8 bensin og vand (30-11-2009 08:50:12) (svar på 90383)
Kim Petersen #7044, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 78.111.166.14)
Hej Morten, Jeg har også læst om samme emne, og det jeg har læst mig frem til er at man har boret et lille hul og sat en studs på strømfordeleren og derefter sat luft på, det behøver ikke at være så meget, men det gør at der er overtryk i strømfordeleren og derved også fjerner kondens i strømfordeleren(luften skal nok komme ud)..Overtrykket skulle gøre at der ikke kommer vand ind..Det skulle virke ifølge beretninger på nettet. Luften kan evt. komme fra en kompressor el. aircon eller endnu mere kreativt en luftpumpe fra et akvarie :-) Men så ellers silikonefedt alle steder hvor vandet kunne drille strømmen, og sikre at lufttilførelsen til karburator er tæt med hensyn til vand....

Hilsen Kim - LR90V8(som er ved at få den store tur)
90402: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: v8 bensin og vand (01-12-2009 00:08:56) (svar på 90384)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 188.177.22.134)
Hejsa

Nu er I naturligvis opmærksom på at der er udviklet og fremstillet en waterproof distributor både til RV8 den 4 cyl. 2,5 petrol, men kun som 24v system... fordelen ved 24v er en kraftig gnist... men desværre er begge dizzy baseret på platin-teknologi og den er som bekendt ikke vedligeholdsfri eller særlig præcis.

Det Britiske militærs krav om et mere vandresistent ignition system, er baggrunden. Har ikke kendskab til, at det er benyttet i andre sammenhænge end i Britisk Army, men nu er mit kendskab til Landy universet jo også begrænset..

Dizzy´erne, lead og plug er svære at finde, samt koster spidsen af jetjager. Til tider kan restpartier findes på Ebay. Hvis man brandende ønsker sig en waterproof dizzy til sin RV8 så er det klart modellen (se foto) samt stedet lede.

Personligt har jeg valgt at satse på Megajolt, idet at et stationær tændings system er langt mere præcis i direkte sammenligning med et system baseret på en roterende kontaktflade, og når en microprocesser styrer (en evt varieret) tændings avanceringen fremfor er utæt vacuumklokke plus slidte svingvægte, så ved jeg godt hvor jeg ligger mønterne.

RV8 har en kedelig utilsigtet fejl på grund af utilstrækkelig smøring af drivegearet på knasten som driver dizzyén, det plus normalt slid på dizzyén og evt. en slap taktkæde medfører en ukorrekt tændning, alle de problemer slipper man for med Megajolt.

Aluminiumhuset på Megajolt er ikke vandtæt, men kan modificeres med sealing...!

Blot min 25 øre

Mv. Ole