tilbage

Land Rover Forum  

90961: Wolffælge og hjulmøtrikker (13-12-2009 18:25:25)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.95.100)
Hej.

Som beskrevet i en anden tråd overvejer jeg at købe wolf-fælge til min 90" fra ´87. Hvad med hjulmøtrikker og montering? Paddock skriver at man måske skal have længere "wheel-studs" da godstykkelsen er væsentlig tykkere end den originale blikfælg. Løber jeg ind i problemer...?!?

Hilsen Jens
90962: sv: Wolffælge og hjulmøtrikker (13-12-2009 18:38:21) (svar på 90961)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 93.160.197.46)
Hej Jens
Jeg har købt fælgene til min 110ér. Og ja, hjulboltene er for korte, ca.5mm. Jeg skal derfor have købt nye bolte.
Jeg har søgt efter dem hos både Paddocks og Craddock, men der dukker ikke noget op på res. dels nummeret. Så det bliver 4WD i morgen.
Som jeg lige umiddelbart ser det, skal navet bare op at ligge på ambolten og så slås de ud.
Mvh.
Martin
90963: sv: sv: Wolffælge og hjulmøtrikker (13-12-2009 19:33:56) (svar på 90962)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 188.177.22.134)
90984: sv: sv: sv: Wolffælge og hjulmøtrikker (13-12-2009 23:52:27) (svar på 90963)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
Jeg er i samme situation med Wolf fælge og standard bolte der lige mangler omkring 1,5 tørn i at flugte med møtrikkernes forside.

Har nogen prøvet at købe de bolte Ole linker til? Er de reelt længere end standard? I bekræftigende fald hvor meget længere?

Er de så meget længere at det bliver et problem i sig selv med gevind der stritter udenfor og bliver hærget af sand og salt og ruster osv.?

Har nogen prøvet at købe både de bolte lrseries lister som "genuine" og dem de lister som "replacement" og set om der er synlig forskel?
90985: sv: sv: sv: sv: Wolffælge og hjulmøtrikker (14-12-2009 01:10:20) (svar på 90984)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 188.177.22.134)
Som jeg forstår det, så er de extended wheel stud 15 mm længer i forhold til standart stud, gevindet vil derved nå relativt meget i gennem møtrikken, men det er naturligvis afhængig af godstykkelsen. Hvis man synes det er formeget eller man frygter gevindet bliver skadet under terrænkørelse, kan man skrue en kontramøtrik udenpå (evt. Kronemøtrik, gevindet er M16x1,5). Smør evt. gevindet med kobberfedt/alu-grease/never-seez så er det til at løsne igen.

Mv. Ole
90986: sv: sv: sv: sv: sv: Wolffælge og hjulmøtrikker (14-12-2009 01:13:10) (svar på 90985)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
God ide med en kronemøtrik.

Ole har du selv købt boltene fra lrseries? Ifald ja, købte du så det de sælger som "genuine" eller "replacement"?

90987: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Wolffælge og hjulmøtrikker (14-12-2009 01:23:49) (svar på 90986)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 188.177.22.134)
Nej har ikke selv handlet, have selv tidligere overvejet wolf fælge (gøre forsåvidt stadig) og undersøgte derved forholde omkring de længer stud. Læst på LR4X4 forum at forskellen på genuine og replacement er prisen...!
91044: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Wolffælge og hjulmøtrikker (14-12-2009 21:35:25) (svar på 90987)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
Mht. "Genuine" fra lrparts, så har jeg et sæt "genuine" bremsebakker til 90" bagtil liggende. De kostede en "genuine" pris, men der står "Mintex" på æsken. Den resulterende email udveksling med lrparts var bedrøvende.

Givet valget mellem at køre med de bolte navene er lavet med, hvor ca. 90% af tørnene er i indgreb, eller skifte til nogle lange bolte fra B***part eller lignende, mener jeg sikkerheden er bedst ved at bibeholde de bolte navene er lavet med.

Kun hvis man kan få lange bolte "velsignet af og i Solihull" eller bedre, vil jeg mene der er en sikkerhedsmæssig gevinst ved at skifte.

107644: keupxl@nkyjts.com (20-01-2011 15:16:56) (svar på 90987)
evzaxgbavec (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 109.74.85.150)
xRW8kx http://onfuzplusllg.com/">onfuzplusllg, [url=http://chaajkfdommy.com/]chaajkfdommy[/url], [link=http://tbdeqdjizvog.com/]tbdeqdjizvog[/link], http://amprdxvhrijl.com/
90989: sv: Wolffælge og hjulmøtrikker (14-12-2009 07:57:35) (svar på 90961)
Johnny Abrahamsen #0852, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 194.192.15.24)
Hej
Med farer for at få sagkundskaben på nakken et forslag .Til mine tidligere Wolffælge drejede,jeg efter overvejelse 2/3 mm af møtrikkerne,udfra den betragtning at der stadig var ca.15 mm M16mm fingevind tilbage at spænde ind på og Wolffælgene er konstrueret til tunge militær kørertøjer og pansrede biler,de fleste af os kører mere el.mindre tomme rundt.Bruger dem forøvrigt stadig til brazil fælgene
Mvh Johnny
PS Med hensyn til de 100000km må vi se,har kørt 10000 indtil nu,jeg tror heller ikke mønster dybden er så stor fra starten på AT 2
90992: sv: Wolffælge og hjulmøtrikker (14-12-2009 09:47:26) (svar på 90961)
Rasmus Hansen #7461, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.166.75.86)
Hej Jens,

Jeg kører selv med Wolf fælge på min serie vogn, og som andre skriver så er der ca. 1½ gevindstykke tilbage af møtrikken. Men nu har jeg kørt med dem i 3 år, og ingen af mine hjul er faldet af endnu :-)
Jeg har spændt dem med 15 kg. med moment nøglen.

LR hilsen
Rasmus - 110" & 88" ex. milli.
www.thong.dk
91088: sv: sv: Wolffælge og hjulmøtrikker (15-12-2009 19:40:01) (svar på 90992)
Jens Sauer #7102, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 188.228.42.69)
Hej Rasmus
Har du været til syn med møtrikkerne der mangler 1½ "rynke" i at være plan med bolten
mvh Jens
91097: sv: sv: sv: Wolffælge og hjulmøtrikker (15-12-2009 23:18:53) (svar på 91088)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
Jeg har været til syn med wolf og standard bolte. Det gav ingen kommentarer, men det siger jo egentligt ikke noget man kan bruge til noget. Det er jo ikke sikkert han lagde mærke til forholdet.

Hvad jeg finder mere informativt er at jeg hos den autoriserede Land Rover forhandler i Birkerød har set flere fabriksnye Defendere stå til salg monteret med wolffælge og navbolte der lige manglede de berømte 1,5 tørn.
91109: sv: sv: sv: sv: Wolffælge og hjulmøtrikker (16-12-2009 09:11:44) (svar på 91097)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Kristian.

Så tror jeg ikke der tales om det samme.
På en seriebil eller ældre 110 eller 90 er der væsentligt længere fra møtrikkens ende ind til boltens ende, end der er på en defender.
Jeg har selv Wolf-fælge på min defender med standard bolte, og der er måske en halv til en hel milimeter ind til boltens ende. Mine fælge har været udlånt til en 110 fra '83 og der var måske 2-3 mm. ind til boltens ende. Ikke at jeg ser noget noget problem i at der var det.

MVH jakob E S
91139: sv: sv: sv: sv: sv: Wolffælge og hjulmøtrikker (16-12-2009 23:27:52) (svar på 91109)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
Må min 90" fra 1988 og på omtalte fabriksnye 2007 Defender var der samme afstand fra enden af bolten til overfladen af møtrikken. Ikke målt med skydelære men med øjemål.

Men derfor kan der godt være variationer i længden på andre nav end lige de to typer.
91009: sv: Wolffælge og hjulmøtrikker (14-12-2009 14:05:59) (svar på 90961)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.95.100)
Hej Alle.

Kan jeg hermed drage den slutning at man godt kan sætte Wolf-fælge på standardlængde hjulbolte? Også så det er både forsvarligt og lovligt?

Hilsen Jens
91011: Og hvad med fælgend indpresning??? (14-12-2009 14:19:11) (svar på 91009)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.95.100)
Og som der står i overskriften:

Hvad er forskellen på indpresningen på hhv.en wolf- og en original fælg?

Venlig hilsen

Jens
91030: sv: Og hvad med fælgend indpresning??? (14-12-2009 17:46:23) (svar på 91011)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 188.177.22.134)
Wolf fælgen er mærket 6 1/2Jx16x20.6 - det indiker en 2o,6 ET. prøv at inspicer din nuværende fælg for evt. ligende marking. Min egen org. fælg er mærket 5.5oFx16x33 det indiker en 33 ET, ved ikke om der findes varianter af fælgen, så kig lige på din egen fælgen.

Mv. Ole
91032: sv: sv: Og hvad med fælgend indpresning??? (14-12-2009 18:06:12) (svar på 91030)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.95.100)
Hej Ole.

Hvad relaterer tallene til, sådan i mm/cm/m eller km?

Hilsen Jens
91033: sv: sv: sv: Og hvad med fælgend indpresning??? (14-12-2009 18:27:09) (svar på 91032)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 188.177.22.134)
Hej Jens

Hvis vi tager udgangs punkt i mærkning på wolf fælgen er er udkodningen = "6 1/2" inch. i bredden på fælgen - "J" er profilen på fælgens kant. - "16" inch. dim. på fælgen - "20,6" mm er fælgens ET. den samme udkodningen kan man lave på org. fælgen, her indiker "F" dog en profil i relation til "Commercial Vehicles, Semi-Drop Centre Rims" men ET er stadig i mm (33mm ET)

Mv. Ole
91046: sv: sv: sv: sv: Og hvad med fælgend indpresning??? (14-12-2009 23:01:20) (svar på 91033)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.95.100)
Hej Ole.

Ok. Det var kun ET-numrene jeg var i tvivl om. Nu ved jeg det :-)

Venlig hilsen

Jens
91095: sv: sv: sv: sv: sv: Og hvad med fælgend indpresning??? (15-12-2009 23:01:24) (svar på 91046)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.95.100)
Hejsa.

Så er der bestilt 4 Wolffælge med General Grabber AT2 235/85-16 til min blå engel!

Paddocks skal have i omegnen af 500 kr.for montering og fragt, så det kan jo ikke siges at være for meget!

Hilsen Jens

P.S. DET SNER I AALBORG-CA.5 CM!!! *{:-D
91096: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Og hvad med fælgend indpresning??? (15-12-2009 23:04:08) (svar på 91095)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.95.100)
Altså ialt ca.600£, forstås!

Jens