tilbage

Land Rover Forum  

Index
91035: montering af elblæser på køler (14-12-2009 19:37:47)
martin madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.56.84.145)
på rrc 2,4 vm diesel vil jeg gerne montere en elblæser i stedet for viscose blæser! men hva skal der til at få blæseren til at gå i gang. sidder der ikke en føler der skal få viscosen til at gå i gang ? hvor køber man sådan en føler, og er der nogle der har lavet den her operation?
Index
91036: sv: montering af elblæser på køler (14-12-2009 19:53:58) (svar på 91035)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.181)
Du skal bruge en El-blæser, en ny kan hedde Kenlowe eller en brugt kan hedde den lokale autoophugger og i en passende størrelse, bemærk om den skal suge eller puste, det kommer an på hvilken side af køleren den skal sidde.

For at styre El-blæseren skal du bruge en termostat, enten den der følger med den nye Kenlowe eller en model autoophugger.
På mange nyere biler, der kører med El-blæser, sidder termostaten i køleren på donorbilen.
Den skrues ud og monteres i en passende størrelse møtrik.
Møtrikken monteres i et stykke rør (der skal skæres hul midt på røret til møtrikken)der har samme dimension som dine kølerslanger og du skærer så din øverste kølerslange over og monterer røret i mellem.
Så trækkes der ledning med strøm, hen over føleren til blæseren og så kører blæseren når termostaten aktiveres ved for meget varme.
Der skal selvfølgelig indskydes en passende sikring og evt. en kontakt over et relæ, så man kan afbryde blæseren f.eks. ved kørsel i højt vand.
Ovennævnte system har virket helt upåklageligt på flere af mine Land Rovere.
Og man undres over hvor lidt sådan en El-blæser egentlig kører.
Der sidder ikke nogen føler på en viskoseblæser, der er det viskosevædsken, indbygget i selve blæseren, der bliver hård når den bliver varm ( i princippet) så trækker det møllen med rundt.
Spørg igen hvis det er uklart :)
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
91038: sv: sv: montering af elblæser på køler (14-12-2009 20:05:56) (svar på 91036)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.229.253)
Nå, der var du hurtigere Kenneth! :-)

mvh
Knud
Index
91037: sv: montering af elblæser på køler (14-12-2009 20:03:43) (svar på 91035)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.229.253)
Du skal have en termosvitch ind i kølevandet, der kan koble strømmen via et arbejdsrelæ, når temperaturen når en vis værdi.
Om ikke andet kan du købe en Kenlowe, som jeg mener at man kan få i løs vægt.
Jeg er selv i begreb med noget lignende på min 2,4 VM, men er strandet lidt på spekulationer over, hvorvidt jeg skal have en blæser på intercooleren, eller om den kan klare sig selv. I øjeblikket kører jeg uden blæserkappe, hvilket vil sige, at den ikke er bestrøget af nogen blæser af betydning. Det har ikke givet mig problmer, som jeg er bekendt med, men kender selfølgelig ikke noget til evt. langtidsvirkninger.
Jeg regner med at montere en ekstra kontakt inde i vognen, så jeg selv kan gribe ind, hvis situationen kræver det.

mvh
Knud
Index
91045: sv: sv: montering af elblæser på køler (14-12-2009 22:38:05) (svar på 91037)
Torben Kjeldgaard Larsen #5441, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 85.81.187.82)
Hej
Biltema ligger også inde med termostat, termostat-hus og blæsere i 2 størrelser, og så endda til rimelige priser.

Jeg har en sådan monteret - også uden at den dækker intercooleren, og jeg kan ikke mærke forskel - men rigtigt nok - langtidsvirkningen er ukendt.

GLRH
-Torben
Index
91105: sv: sv: sv: montering af elblæser på køler (16-12-2009 08:28:40) (svar på 91045)
martin madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.56.86.78)
tak for alle svarene- nu har jeg da en ide om hvordan det skal kommme til at virke.