tilbage

Land Rover Forum  

Index
91101: Regler for bjergning/bugsering? (16-12-2009 05:54:29)
Anders Christensen #8316, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.243.111.114)
Er der en der kan opfriske reglerne for mig?
Må jeg bjerge en op fra en grøft ( landevej/motorvej )?
Ved godt jeg har ansvaret for bilen, med mindre de skriver under på ansvarsfritagelsen, men hvad med andre trafikanter, er det mit ansvar hvis de kører op i mig, mens jeg fylder på vejen/står på tværs for at hjælpe?
Mener ikke jeg må trække en på motorvejen, kun autohjælp der må?
mvh
Anders
Index
91104: sv: Regler for bjergning/bugsering? (16-12-2009 07:31:07) (svar på 91101)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.95.72)
Hej Anders.

Det er et spørgsmål, der ikke kan siges noget éntydigt om.

Du vil - både for de skader, andre trafikanter måtte risikere at blive påført, og for de skader, du evt. påfører den nødstedte (også uanset en underskrevet ansvarsfritagelsesblanket) - kunne blive stillet til ansvar for skadevoldende handlinger (eller undladelser), der måtte findes culpøse (forsætlige, uagtsomme m.m.).

Se nærmere hér om begrebet culpa: http://da.wikipedia.org/wiki/Culpa

Klubbens ansvarsfritagelsesblanket har tidligere været diskuteret, og det er nok svært at sige noget sikkert, før en konkret sag må have været hele vejen igennem systemet. Jeg har tidligere påpeget, at man stadig skal være forsigtig trods ansvarsfritagelsesblanket og vide, at den ikke fritager for ethvert ansvar, men i bedste fald nok kan findes at forrykke grænsen for, hvornår man ifalder ansvar. Dette vil jeg fastholde.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
Index
91110: sv: sv: Regler for bjergning/bugsering? (16-12-2009 09:17:00) (svar på 91104)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
PS: Når jeg i min ovennævnte besvarelse taler om de skader, andre trafikanter eller nødstedte måtte blive påført, tænker jeg på deres biler/materiel. Herudover er der jo fortsat også hele personskadespørgsmålet jfr. bl.a. mine kommentarer fra vores lange tråd sidste december:

http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=72906#72906

Jeg har netop gennemlæst mine kommentarer fra dengang og finder kun anledning til at gentage disse.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
Index
91111: sv: Regler for bjergning/bugsering? (16-12-2009 09:23:03) (svar på 91101)
Arnth Jørgensen #1851, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 213.140.74.130)
Hej Anders

Her er hvad Christian Skødt fra Forsikringsoplysningen svarede mig da jeg spurgte dem.


[Hej Arnth Jørgensen,

Spørgsmålet om det er muligt at kunne fraskrive sig ansvaret ved brug af medsendte dokument er så kompliceret, at det ligger uden for vor område at besvare det.

Der kan nemlig opstå situationer, der er uden for færdselslovens område og situationer inden for færdselslovens område.
Og inden for færdselslovens område kan skadesituationer være nogle der skal bedømmes efter lovens strenge regel om objektiv hæftelse og andre situationer - der skal bedømmes alene ud fra alm. dansk retspraksis.

Endelig vil der være situationer, hvor hver enkelt bils kaskoforsikring (hvis en sådan findes) dækker - men også situationer, ´hvor den ikke dækker.

Så vort råd til dig er, at du henvender dig til foreningen og beder dem om at få den fagkompetente juridiske vurdering, der kan dokumentere, at ansvarsfraskrivelsen for indbyrdes tingskader også holder.



Venlig hilsen

Forsikring & Pension
Forsikringsoplysningen

Christian Skødt
Chefkonsulent
Dir. 33 43 56 07
cs@forsikringogpension.dk

Forsikring & Pension
Amaliegade 10
1256 København K
Tlf. 33 43 55 00
Fax 33 43 55 01
http://www.forsikringogpension.dk/>">http://www.forsikringogpension.dk<http://www.forsikringogpension.dk/>
ü Tænk på miljøet, før du printer denne mail og/eller de vedhæftede dokumenter.




Fra: Arnth Jørgensen [arnthjoergensen@ofir.dk]
Sendt: 11. oktober 2009 16:45
Til: Forsikring & Pension
Emne: Ansvarsfritagelse

Hej

Jeg er medlem af Dansk Land-Rover Klub, og hovedbestyrelsens sekretær har udarbejdet den bjergningsaftale, som jeg har vedhæftet.

Hvis jeg yder hjælp til et andet køretøj, hvis fører/bruger har underskrevet aftalen, og der sker en skade på køretøjet, skal jeg så yde erstatning?
Det er vedlagsfrit.

Med venlig hilsen
Arnth Jørgensen]

Med RRC hilsen
Arnth Jørgensen
Index
91114: sv: Regler for bjergning/bugsering? (16-12-2009 09:39:04) (svar på 91101)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.179.56)
Hvis du står midt på en vej og du eller dit køretøj bliver påkørt, så er det ikke dit ansvar, fordi modparten ikke har kørt efter forholdene. Det hjælper dig dog lidt, hvis du bliver skadet eller dræbt.
Det gælder om, at sikre et uheldssted efter at man har konstateret, at der ikke er behov for livsreddende første hjælp.
Sikring sker typisk vha advarselstrekant, haveriblink evt rotorblink, hvis man har sådan et tilrådighed.
Med vor trafiktæthed vil der hurtigt komme andre tilstede, der kan deltage i sikringen evt. afspærring.
Du må godt foretage en bjergning på landevejen, hvor du endda spærrer for trafikken. Det gør bjergningsfolkene også og de har ikke eneret på, at få biler op af grøften osv.
På motorveje ville jeg holde fingrene fra selve bjergningen, men ikke redningen.
Og selv det kræver koldblodighed, da hovedparten af bilisterne er situationsblinde på motorveje.
Også her gælder, bliver du eller din bil påkørt, hæfter modparten.
Der er alt for mange hjælpere, som har mistet livet eller førligheden pga deres redningsindsats på motorveje.
Jeg har en gang stillet en tom turistbus tværs over E 45 for at sikre et uheldssted. Populær blev jeg ikke hos en del medtrafikanter, men redningsbilerne kunne komme til uhindret.
Hvis der er overhængende fare for, at en i nødsporet holdende haverist kan blive påkørt, ville jeg ikke betænke mig, at tage ham på slæb frem til nærmeste rasteplads/frakørsel.
Hold så vidt mulig foran og ikke bagved en haverist og sørg for, at haveristens hjul er drejet ud mod rabatten, så han ved en evt. påkørsel ikke bliver slynget mod din bil eller ud på kørebanen. Samme gælder også for din bil.

Er du i tvivl, så lad være. Du skal kunne overskue situationen og kan du det ikke, så hjælp andre, som er mere kompetente...
Index
91116: sv: sv: Regler for bjergning/bugsering? (16-12-2009 09:53:28) (svar på 91114)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Paul, hvis éns køretøj stilles på vejen (under bugsering eller i anden sammenhæng), og man herefter bliver påkørt af en anden bilist, er det ikke ubetinget den anden bilists ansvar. Bilisten skal ganske rigtigt køre efter forholdene, men skal dog ikke være forberedt på (og ansvarlig for) det utroligste. Dén, der stiller sit køretøj på vejen i en unormal position har således også et meget væsentligt ansvar for at gøre dette på en ikke-uagtsom måde eller at advare meget synlig herom. Ellers kan der sagtens ifalde ansvar herfor.

Men det er måske også dét, du mener?

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
Index
91117: sv: sv: sv: Regler for bjergning/bugsering? (16-12-2009 10:34:17) (svar på 91116)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.179.56)
Det er vi enige i, Søren, hvorfor jeg også udtrykkelig skriver, at man skal sikre uheldsstedet før man begynder med bjergning osv.

Det ville da også være dybt uansvarligt, midt om natten at sætte en beskidt LR i camu-livré uden lys tværs over en vej for at bjerge et andet køretøj.

LYS over sceneriet, på med refleksvesten, ud med trekanter og trafikhjælpere... altså hele det tilrådighed stående advarselsudstyr - intet mindre!!!
Index
91118: sv: sv: Regler for bjergning/bugsering? (16-12-2009 10:43:18) (svar på 91114)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Jeg tror ikke det vil blive set positivt på, hvis man placerer sin bil på tværs af en vej - og slet ikke en motorvej - bare for at bjærge en bil. Situationen er nok en anden hvis man gør det for at standse en ulykke.
Der er standsningsforbud på motorveje.
Hvis man skal hjælpe en nødstedt, der holder med sin bil i nødsporet på en motorvej, så tror jeg at det rigtige er, at tage føreren med i sin bil til et sted hvor vedkommende kan komme i kontakt med vejhjælp og så vente i tryghed og varme. Det kunne være et cafeteria eller tankstation.

Generelt mener jeg at man skal skelne mellem materiel skade og personfarlige situationer. En havareret bil skal jo ikke holde til fare for andre. I sådan en situation skal bilen selvfølgelig fjernes eller afmærkes, så meget at andre ikke kører ind i den.

MVH Jakob E S
Index
91119: sv: sv: sv: Regler for bjergning/bugsering? (16-12-2009 10:50:33) (svar på 91118)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Paul; fint :-)

Jakob; enig !

Bl.a. Færdselslovens §§28-32 er relevant læsning i denne forbindelse:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=126302

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
Index
91132: sv: sv: sv: Regler for bjergning/bugsering? (16-12-2009 19:05:48) (svar på 91118)
Jonny Jacobsen #6694, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.59.171.40)
Pas på med at samle en tilskadekommen trafikant op og tilbyd ham/hende et varmt sted at sidde, hørte om en som gjorde det for at være hjælpsom, han fik skåret sin bil op pga. at det var farligt at flytte personen videre uden.


Vh. Kasper
Index
91133: sv: sv: sv: sv: Regler for bjergning/bugsering? (16-12-2009 19:37:38) (svar på 91132)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 95.209.242.105)
Og Jonny, uden ar forsikringen ville dække skaden!! :(

mvh
Knud
Index
91136: sv: sv: sv: sv: sv: Regler for bjergning/bugsering? (16-12-2009 21:56:49) (svar på 91133)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.181)
Sammen snit er også blevet foretaget på en politipatruljevogn
der havde kørt under 5.000km!
Det anbefales kun med en kasko.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
91138: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Regler for bjergning/bugsering? (16-12-2009 23:20:59) (svar på 91136)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
Eller med en canvas softtop, der er udgiften til at overse ;-)
Index
91149: sv: sv: sv: sv: Regler for bjergning/bugsering? (17-12-2009 08:52:56) (svar på 91132)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Nu snakker jeg jo ikke om at samle tilskadekomne op. Det overlader man til ambulancefolk.
For at der ikke skal være tvivl, så taler jeg om de klaphatte, der absolut skal ud og køre i sne med deres sommerdæk, og til trods for at de spærrer vejene med kun at køre 10KM/T, så kører fast i sneen.

MVH jakob E S
Index
91161: med lys og lygte! re Regler for bjergning/bugsering? (17-12-2009 11:15:27) (svar på 91149)
Tom Pedersen #7313, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 78.157.103.198)
nu har jeg søgt som en gal.....
hvor ER ansvarsfritagelsen blanketten?

Rh Tom der snart skal ud i sneen og lege!!!
Index
91163: sv: med lys og lygte! re Regler for bjergning/bugsering? (17-12-2009 11:25:27) (svar på 91161)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.95.72)
Forsiden, nederst til venstre.

Under "Blanketter" ;-)

Men pas nu på !

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
Index
91164: sv: sv: med lys og lygte! re Regler for bjergning/bugsering? (17-12-2009 11:41:16) (svar på 91163)
Tom Pedersen #7313, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 78.157.103.198)
jeg må have haft sne i øjnene, men tak for hintet...

/Tom der glædes over at sneen for første gang i 10 år har fundet frem til Sønderborg..
Index
91177: sv: sv: sv: med lys og lygte! re Regler for bjergning/bugsering? (17-12-2009 17:24:58) (svar på 91164)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.240.128)
Som Søren skriver, skal man ikke sætte lid til underskrevne papirer, kommer det til en forsikringssag
tager forsikringsselskaberne stilling til skyldspørgsmål,
og retten følger dem som regel; en ting er færdselsloven,
en anden ting er retspraksis, eks. er der bilister der har bremset for gult og fået skylden for at blive påkørt af en bagfra kommende.