tilbage

Land Rover Forum  

91267: 20% flere heste. (19-12-2009 00:06:54)
Jacques Devantier #8208, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 95.209.218.168)
Blev Serie III ikke lavet med en 6 cyl rækkemotor?

Hvor mange heste havde den? Altså i forhold til at øge 20 %

Mvh. Jacques
91271: sv: 20% flere heste. (19-12-2009 01:42:24) (svar på 91267)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.181)
Den 6 cyl. findes i 2 udgaver en 85 hk og en med 95 hk.
Forskellen kan ses ved at den 95 hk. har en masse rør på udstødningsmanifolden og en luftpumpe der blæser luft ind ved udstødningsventilen, noget antiforureningshalløj.

Selve den 6 cyl. bil er også forskellig fra den 4 cyl. udgave, den har bla. større forbremser.

Så du kan ikke bruge spec. fra en 6 cyl. til at øge motoreffekt på en 4 cyl.

Men en 6 cyl. kan ved motorskifte øges i effekt til 114 hk
og en 4 cyl. kan øges i motoreffekt til 86,4 hk.

Mvh
Kenneth Poulsen
91275: sv: 20% flere heste. (19-12-2009 09:28:46) (svar på 91267)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.179.56)
Hvis du spekulerer på, at udskifte en 4 med en 6 cyl... så et godt råd: lad være!
Maskinen er supertørstig, men går silkeblødt. Der skal en del pladearbejde til, før det hele sidder, som det skal!
91278: sv: sv: 20% flere heste. (19-12-2009 12:06:42) (svar på 91275)
Jacques Devantier #8208, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 95.209.208.117)
det var nu ikke noget i den stil jeg havde tænkt mig.

Har set nogen der kører med 200 DI i deres serie biler og det virker som en fin ide. Men hvad skal man lige sige til syns manden den har jo originalt 111 HK.

http://www.expeditionlandrover.info/200tdiconversion.htm

Mvh. Jacques
91279: sv: sv: sv: 20% flere heste. (19-12-2009 12:26:57) (svar på 91278)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.95.100)
Hej Jacques.

Har du ikke sat en TD´er i den 109?

Hilsen Jens
91288: sv: sv: sv: sv: 20% flere heste. (19-12-2009 15:26:22) (svar på 91279)
Jacques Devantier #8208, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 79.138.167.239)
jo jo.
91299: sv: sv: sv: sv: sv: 20% flere heste. (19-12-2009 19:51:46) (svar på 91288)
Rune Jakobsen #7834, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.251.195.31)
Prøv at sætte en 300tdi i! Det duer.

Det er desuden de færreste synsfolk som lægger mærke til det eller overhovedet kan se forskel.
91302: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 20% flere heste. (19-12-2009 20:48:14) (svar på 91299)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.181)
Hvad du skal sige til synsmanden for at få godkendt 111 HK i en seriekaret, jo du kan spørge om hvor du kan stille mapperne med dokumentationen for at øvelsen er godkendt af fabrikken.
Og så kan du bagefter spørge hvor det nærmeste SKAT kontor ligger, for der skal du betale den nye afgift på bilen.

Og ved det at synsvirksomhederne har anmeldningspligt til SKAT så er det noget af en chance, at prøve at luske den i gennem.

Hvad der så er synet og godkendt ude i landet, er jo kun gangbart til det næste syn, hvor der måske er nogle andre briller der kigger på sagen.

Noget helt andet er, at hvis du lægger mere end 80-90 HK i en seriebil så bliver du Danmarksmester i at skifte og renovere gearkasser - inden for det første år.
Seriegearkasserne kan bare ikke holde til det.
Bare min halvtredsøre.
Mvh
Kenneth Poulsen
91303: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 20% flere heste. (19-12-2009 20:52:05) (svar på 91302)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.10.175)
Der er nogen, som har udskiftet til en 200 uden tdi, så skulle den holde sig under de 20% effektforøgelse...
91304: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 20% flere heste. (19-12-2009 21:32:47) (svar på 91302)
Rune Jakobsen #7834, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.251.195.31)
Lad nu være med at være sådan nogle tørvetrillere.

Halve løsninger er da til at dø af kedsomhed over, gør det nu ordentligt første gang og så få nogle HK i de serieøser.

Det er gjort uden problemer hverken med synsfolk eller gearkasser.
91306: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 20% flere heste. (19-12-2009 21:44:40) (svar på 91304)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.95.100)
Retningslinier for indlæg i Rover Forum #06, 9. juni 2008 :

"Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke."

Og hvis man så endelig gerne vil omgå Skat og synsmyndighederne med at smide en alt for stor motor i, så skriv da for Guds skyld om det på en lukket tråd!

Hvad gør man så iøvrigt når man er braget op i bagsmækken på fru Pedersen i en 88" fra 1962 med en chiptunet TD5´er og nedslidte tromlebremser? Hvad siger man til den bilsagkyndige politimand, og ej at forglemme, forsikringsselskabet?

Som Kenneth er inde på, så er holdbarheden på en seriegearkasse jo altså nedsat med en større motor. Hvad så med bremseevne og alt det andet der skal passe sammen for at et køretøj er forsvarligt at køre i? Der er jo en grund til at Defenderen har skivebremser hele vejen rundt?

Med venlig hilsen

Jens
91309: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 20% flere heste. (19-12-2009 22:14:08) (svar på 91306)
Rune Jakobsen #7834, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.251.195.31)
Beklager det var et øjebliks tankesløshed.

Selvfølgelig skal bilens sikkerheds systemer såsom bremser være opdateret til enten V8 bremser eller skivebremser.

Jeg vil selvfølgelig ikke opfordre til ulovligheder.

Held og lykke med række 6'eren.

91310: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 20% flere heste. (19-12-2009 22:30:32) (svar på 91306)
Jacques Devantier #8208, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 79.138.167.239)
Hæ hæ så kom der gang i gaden.

Prøv lige at forholde jer til det jeg skriver istedet for 300 tdi og alt muligt andet.

Såvidt jeg ved har jeg ikke opfordret til noget ulovligt. Hvis man fjerner turboen fra en TDI har den nok ikke 111hk mere. Men det er jo en anden motor og så gik jeg og undrede mig hvad syns folk mener om det hvis den ikke øger hk mere en 20%.

Kenneth Poulsen kan du ikke være flink at forholde dig til det jeg skriver. Altså det ikke drejer sig om 111 HK men nok nærmere 80-90 hk.

Jens Jagd jeg har læst retningslinierne for det her forum (Der er nogle her der trænger til at læse dem igen). Hvis du vil holde en moral præidken for folk så opret din egen tråd.

De venligste Julehilsner fra Jacques Som håber der ikke bogen der føler sig trådt over tæerne.
91311: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 20% flere heste. (19-12-2009 22:50:43) (svar på 91310)
Rune Jakobsen #7834, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.251.195.31)
Hej Jacques

En 300di er helt klart en fed løsning. Tror ikke du kommer over de 20% men du får en bundsolid motor.

Held og lykke med projektet.

Hvis du har brug for at se en monteret så må du endelig sige til.

God jul
91312: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 20% flere heste. (19-12-2009 23:04:43) (svar på 91310)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.95.100)
Hej Jacques.

Ja, så kom der gang i gaden.

Beklager at jeg lig emåtte øffe lidt. Det var ikke dit indlæg der var anstødeligt, men mere nogle af de sædvanlige "bare lad som ingenting, så går den nok til syn"-indlæg ;-)

Hvad med TD´eren? Er du blevet træt af den, eller er den blevet træt af dig og har endt sine dage ved egen magt?

Hilsen Jens
91315: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 20% flere heste. (19-12-2009 23:25:19) (svar på 91312)
Jacques Devantier #8208, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 79.138.167.239)
Det er helt iorden er ikke ude efter nogen. tværtimod.

TD er okay den kører rigtig fint men er ikke rigtig tilfreds med resultatet af min inst. Har jo to generatorer på min 109" og en masse ledninger m.m. og synes det er blevet for indvilket. Så enten 24 eller 12 volt.

Vi har jo gået og planlagt nogle lange ture vi gerne vil på og nu hvor jeg alligevel skal have motor ud så har jeg gået og leget med tanken om en 200 di. Den skulle være meget driftsikker og burde have mange kilometer i sig altså uden turbo. Sparer jo også plads til intercooler.

Bruger også den originale køler fra serie vognen og det virker som om den har lidt problmer på de meget varme sommerdage eller hvis man slæber en trailer.

Mvh. Jacques
91313: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 20% flere heste. (19-12-2009 23:14:37) (svar på 91310)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.95.72)
Jacques, prøv lige at læse dine egne indlæg ovenfor igen. Kenneth Poulsen forholder sig da lige præcis til (og kommenterer på) dét, du har skrevet :-)

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT

91316: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 20% flere heste. (19-12-2009 23:29:34) (svar på 91313)
Jacques Devantier #8208, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 79.138.167.239)
Det synes jeg ikke. Det handler jo stadig ikke om 111 hk men 90 hk uden turbo. Bare en anden motor.


Mvh. Jacques
91319: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 20% flere heste. (20-12-2009 02:07:04) (svar på 91316)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.181)
Jamen så vil jeg da gerne kommentere på en 200/300 DI motor, altså uden turbo.

Helt genialt og meget driftsikkert setup.
Jeg ved at en 200 DI har ca. 80-85 hk så der er absolut ingen problemer med hverken holdbarhed eller i synshallen.

Jeg mener bare at det kun 200 motoren som er direkte (næsten) bolt-on, jeg mener ikke at 300 motorens koblingshus passer direkte på en seriegearkasse.
Jeg ved heller ikke om koblingshuset bare kan byttes fra en 200.
Mvh
Kenneth Poulsen
91357: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 20% flere heste. (21-12-2009 11:40:44) (svar på 91319)
Jacques Devantier #8208, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 79.138.165.166)
Takker for hjælpen.


Mvh. Jacques