91324:
sv: sv: sv: sv: sv: problemer med 2,25 Diesel Motor (20-12-2009 10:26:22) (svar på
91323)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (
ip-adr: 87.54.209.190)
Hvis der er vand i brændstofsystemet, må man blande op til 1,5 % karburatorsprit ned i tanken. Spritten binder vandet. Dvs, 0,5 l ned i en frontmonteret tank og 1,0 l i en bagmonteret tank, for at have en tommelfingerregel.
Der må blandes op til 5 % benzin i diesel eller op til 40 % petroleum, men iflg. de erhvervsoplysninger, som jeg har fået fra Statoil, skulle den danske diesel været frostsikret til minus 21 % året rundt.
Sprit, benzin og petroleum er ikke så smørende som diesel, hvorfor et gammelt råd lyder, at man skal hælde een til to liter motorolie i diesel, når der ikke længere er behov for de 'unormale' tilsætningsstoffer.
Bemærk venligst, at disse råd gælder kun for ældre maskiner og jeg ved ikke, hvordan nyere motorer fra TD5 og frem vil opføre sig med disse midler fra de gamle dage.
På min OneTen sidder der en dieselforvarmer, der opvarmer brændstoffet før det når frem til filtre osv.
Efter en nat med minus 12 grader er det bare med at trykke på knappen og samtidig gløde lidt længere end normalt... vupti, den gamle 2,5 n/a springer igang.
Davids turistråd praktiseres også af erhvervschauffører. I Norge skal man så vidt mulig køre rundt på deres diesel. Har aldrig haft problemer deroppe ifm brændstof om vinteren.