tilbage

Land Rover Forum  

Index
89074: alternativt oliefilter - nogen der kender det? (01-11-2009 18:38:36)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Set det omtalt på et LR/RR forum - nogen der kender det her på dlrk.dk?

http://www.landroverfilters.co.uk/index.html
Index
89077: sv: alternativt oliefilter - nogen der kender det? (01-11-2009 19:02:14) (svar på 89074)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.140.98)
Nej, men det ser super godt ud, og de har gjort det større da det ellers hurtigere vil blive fyldt hvis det filtrerer mere.

Men hvad med den interne modstand i filteret, vil det gå ud over olietrykket længere fremme?

Der er også nogle der bruger magneter http://www.shopfiltermag.com/ for at fjerne de fine metalspåner i olien.

MVH Asger
Index
89088: sv: sv: alternativt oliefilter - nogen der kender det? (01-11-2009 20:28:49) (svar på 89077)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 78.156.119.187)
Det er helt sikkert, at de filtre vi kører med, ikke er særligt gode, så hvis du vil prøve, vil vi andre rigtigt gerne høre dine erfaringer!
Index
89131: sv: sv: sv: alternativt oliefilter - nogen der kender det? (02-11-2009 18:17:00) (svar på 89088)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 93.178.151.49)
Hej Alexander
Det ser næsten for godt ud til at være sandt.
Og rent professionelt vil jeg vove den påstand, at den der får mest ud af dette produkt er sælgeren.
Man kan ikke forhindre at olien bliver sort. Det er sodpartikler fra forbrændingen.
Og et oliefilter kan ikke "vaske" olien ren igen.
Det der afgør om et filter filtrerer er den tæthed der er i det pap der er i indsatsen. Denne tæthed giver filtrering og flow.
Så hvis din olie er rigtig sort og tyktflydende efter kortere tid, er det ikke filteret men motoren der trænger til at blive skiftet ud.
Et filter med større volumen betyder blot at der går lidt længere tid inden at papindsatsen bliver tilstoppet.
Men man kører jo ikke længere på olien end at de tilsatte additiver er aktive.
Og så betyder det jo ikke noget om filteret kan holde dobbelt så længe.
Og filtre koster jo ikke mange basseører nu om dage.
Mvh.
Martin
Index
89141: sv: sv: sv: sv: alternativt oliefilter - nogen der kender det? (02-11-2009 19:17:58) (svar på 89131)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.9.157)
Meget langt hen ad vejen vil jeg give Martin medhold og den første oliepind tyder meget på, at maskinen bør efterses. Det sagt, så har min Volvo 240 med B23 maskine nu kørt 10.000 km siden sidste olieskift og olien er ikke tilnærmelsesvis så sort, som på en diesel.
Køber man et godt filter og har hyppige olieskift, er det alternative nok overflødig.
Om filteret forlænger viskositeten kan kun tests afsløre. Små 200 DKK for et filter er immervæk også en slags penge...
Mikael Friis havde for nogle år siden et indlæg om filterkvalitet.
Index
89144: sv: sv: sv: sv: sv: alternativt oliefilter - nogen der kender det? (02-11-2009 20:09:00) (svar på 89141)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 95.209.252.88)
Et oliefilter er ikke bare et oliefilter.
Denne her gut har gjort det til sin livsopgave at forske i emnet:
http://www.tobycreek.org/oil_filters/index.shtml

Det er godt motorcykelfiltre, men pricippet er jo det samme. Det er ikke alt man glædes over at erfare.

mvh
Knud
Index
89145: sv: sv: sv: sv: sv: sv: alternativt oliefilter - nogen der kender det? (02-11-2009 20:21:13) (svar på 89144)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 95.209.252.88)
Denne her indeholder sørgelige scener:

http://www.youtube.com/watch?v=gSKj-SbRkus
Index
89146: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: alternativt oliefilter - nogen der kender det? (02-11-2009 21:03:42) (svar på 89145)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.66.184.93)
Haha Knud det var dælme et godt link, endelig forbrugerråd på et sprog man kan forstå What the f**k? Haha
Index
89154: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: alternativt oliefilter - nogen der kender det? (02-11-2009 23:28:15) (svar på 89146)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 188.177.22.134)
Det ville bestemt være godt for motorens holdbarhed, hvis filteringen af olien blev forbedret set i relation standart filter. Som tommefingerregel kan man generelt forvente at standart filter, filtrerer partikler som har en størrelse omkring 40 micron.

Test har vist at der er en betraklige positiv gevinst i relation til mindre slidtage på motoren, Hvis man benytter et filter med mindre micron. Man kan reducer slidtaget med ca. 50% hvis man reducer fra 40 micron til 30 micron, eller ca. omkring 70% hvis man benytter et filter med 15 micron.

Oliens evne til at indkapsle partikler i sammehænget er bestemt ikke uvæsentligt for resultatet, full-syntetisk olie har generelt bedre egenskaber til dette, kontra mineralsk olie.

Se evt. http://superiorsyntheticsonline.com/Documents/Oil_Filter_Efficiencies.pdf

Har selv med gode resultat afprøvet K&N olie filter, som skulle være et 10 micron filter, men finder prisen herhjemme for høj, leder nu efter et billigt sted i UK.

Hvis nogle kender sådan et sted, må de godt give lyd...!

Men den største forbryder i relation til slidtage, er uden tvivl kold/tør start, man siger generelt at det i selv udgøre 50% sildtagen. Det findes der naturligvis også en løsning på...

http://www.pre-luber.com/Automotive.htm

Jeg vil så mene at med lidt hjemmesløjt, at man godt selv kan sammenflette et ligende system for et mindre beløb...

Mht. LRF filteret synes jeg bestem der mangler lidt dokumentationen samt data om filteret...? - ingen tvivl om at hvis det forholder således som beskrevet, at filteret er opbygget af 5 lag samt steel mesh, så er det en af de bedre konstruktioner. Gode filter er som regel opbygger med glasfiber lag, syntetisk fiber samt et lag af cellulosefibre. Almindelig standart (papier/pap) filter er som regel opbygget i et enkelt lag af cellulosefiber.

Mv. Ole
Index
89155: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: alternativt oliefilter - nogen der kender det? (03-11-2009 00:42:54) (svar på 89154)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 188.177.22.134)
arrhh...nu så/fandt jeg det... Filteret har udfra billedet en rating på "12 micron absolute" og det er en ganske pæn rating, idet der er ganske stor forskelle på nominally efficient kontra absolute efficiency rating af et oil filter.

Mv. Ole
Index
89161: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: alternativt oliefilter - nogen der kender det? (03-11-2009 08:41:45) (svar på 89155)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej Ole

Interessant læsning. Er det LR egne filtre (feks err3340) der er på 12 micron ?

Mvh
Michael
Index
89166: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: alternativt oliefilter - nogen der kender det? (03-11-2009 10:54:56) (svar på 89161)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 188.177.22.134)
Hej Michael

Nej, beklager hvis jeg har formuleret mig upræcist. Det filter med 12 micron som jeg referer til, er det samme filter Alexander linkér til i tråden´s første indlæg, Altså LRF 8990 (se billede).

Jeg vil tro... uden præcis kendskab... at LR´s OEM filter ligger på et niveau omkring 40 micron...! lur mig om du ikke vil finde identisk indmad...! hvis du skar et OEM og Coppers op, for visuelt at kontroller/sammenligne indholdet...!?

Men som jeg har skrevet tidligere er den største synder mht. slidtage, motorstart. Derved er et system som kan for-prime oliesystemet før opstart (evt. også ved motorstop), absolut interesant at undersøg.

Mht. magneter så virker de kun på Fe (jern) partikler, slidlejer producer ikke Fe partikler, men på RV8 er det dog interessant da den motor er kendt for at "spiser" knast & løfter, og de frembringer Fe partikler...! Man selv lave en hjemmefusket magnet fra en kasseret højtaler...!

Man kan på motorkonstruktioner med flade knastfølgere/løfter måske med fordel tilsætte extra ZDDP additiv til olien, idet ZDDP indholdet generelt er blevet sænket gennem årene, da ZDDP ikke er kompatibel med katalysator. Men check lige olien først.

Det fremgår ingen steder på homepage at det omtalte filter "vasker" olien rent...! det fremgår tydligt af teksten under billedet serien at der er tale om et olieskift som efterfølgende bliver visuelt kontrolleret med mellemrum...!

Mv. Ole
Index
89172: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: alternativt oliefilter - nogen der kender det? (03-11-2009 11:48:28) (svar på 89166)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej Ole,

Ok, så er jeg med. I US kan man få K&N filtrene for sølle 50 kr, men jeg har heller ikke kunnet finde dem hos en billig res.fusker i UK - Paddock regner ikke med at føre dem desværre, har jeg hørt fra dem. Sig endelig til hvis du finder et sted. Ved du hvad de ligger på herhjemme ?

Mvh Michael
Index
89181: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: alternativt oliefilter - nogen der kender det? (03-11-2009 13:11:11) (svar på 89172)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.63.186)
Hej Michael

Det er et par siden...men husker det som om at det var på den forkerte siden af 200,-kr ... husker også jeg ventede 3 uger før det kom hjem, men det jeg husker mest markant, var mit mentale tilløb...for at overbevise mig selv, om nødvendigheden af testen.

Tror iøvrigt at jeg måske gør mig skyldig i misinformation...der er noget som siger mig at K&N oil filter ikke er ens, men at der er markant forskelle mellen K&N forskellige oil filter, så de 10 micron holder måske ikke helt, det er måske nærmere 20 micron, du nok heller selv undersøge...

Mv. Ole
Index
91651: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: alternativt oliefilter - nogen der kender det? (28-12-2009 22:51:13) (svar på 89181)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 188.177.22.134)
Hejsa

Sorry...lidt sene opdatering...

Fik endelig søgt lidt efter K&N oil filter i UK, fandt...

http://www.dcperformance.co.uk/cheap/86285/toyota/k_n-oil-filters/hp-3001.html

synes fragten er vel høj. Fandt tilsvarende filter på ebay.co.uk til 13 £, fragten til evt. DK var ikke beskrevet på ebay-shoppen...!

Herhjemme forlanger DOT engineering 162,50 dkr for det samme filter.

http://www.dot-e.dk/knfilter.dk/HP-3001

Indkøb i UK er derved kun interessant hvis der kan opnåes mængderabat på pris eller fragt.

Mv. Ole