tilbage

Land Rover Forum  

Index
91741: Forbedret topstykke (30-12-2009 22:50:28)
Thomas Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.61.163.112)
Er der nogen der har efaringer med Automotives (eller andres) "tunede" topstykker til 2,25 benzin? Jeg har en 109" s3 stw i fin stand, men synes at ideen om en optimering af topstykket lyder som en fornuftig ide, både mht trækkraft, brændstoføkonomi og evnen til at køre på alm. blyfri. Den dovne 2,25 liters motor burde være rigeligt istand til at klare presset, bla fra den øgede kompression til 8,1 eller 9,1, sidstnævnte er den løsning jeg umiddelbart kigger på. Jeg vil gerne høre om alt fra virkningsgrad, brændstofforbrug og alle fordele/ulemper ved projektet.

På forhånd mange tak fra en "Soon to become a member of this fine club"
Index
91744: sv: Forbedret topstykke (30-12-2009 23:08:43) (svar på 91741)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 79.148.70.35)
Hartley Nielsen havde fornylig et udmærket indlæg om økonomien,
Han har, så vidt jeg ved, en 2,25 B med et Turner Stage ? topstykke og bruger en knastaksel fra en 2,25 D.

www.turnerengineering.co.uk

Men du kan slibe dit topstykke 3 mm for at øge kompression og det skulle også give et mærkbart resultat.

Måske skulle du tage kontakt til Tohuse Auto, der er gammel LR-mekanikker.
Index
91757: sv: Forbedret topstykke (31-12-2009 11:40:16) (svar på 91741)
Lars Torp Madsen #7814, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 89.239.220.247)
Hej Thomas,
Jeg har et topstykke fra www.automotivecomp.com, som i første omgang var monteret på en 2,25 benziner med siden på en 2,5 benziner (det er godt nok i en 110" bus).

Har aldrig prøvet at køre med det originale topstykke, så jeg kan ikke give dig en sammenligning . Det første topstykke jeg fik, revnede efter kort tid, men jeg fik UB fremsendt et nyt, som jeg så havde fornøjelsen af at skifte. Siden har jeg kørt 30.000 uden problemer.

Økonomien er imponerende 5,5 km/l om vinteren og op mod 6 km/l om sommeren (daglig rute ca. 2*30 km, hvoraf de 20 er motorvej). Har dog en enkelt gang været i nærheden af 7 km/l på en langtur med moderat fart.

Topfarten ligger på ca. 125-130 og jeg kan følge trafikken uden problemer. Det hænder også, at jeg kaster mig ud i en overhaling!

Virkningen prøver du nok bedst ved en direkte sammenligning – dog har jeg også en dieselknast i, der også skulle give noget. Jeg holder til i Nordsjælland, og du er velkommen til at prøve en tur i ”raceren”, eller vi kan måske ligefrem køre et dragrace…, så ses effekterne måske bedst.

Mvh
Lars
Index
91759: sv: sv: Forbedret topstykke (31-12-2009 13:09:42) (svar på 91757)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.181)
Personligt ville jeg hellere bruge lidt tid på at finde en 2,5L benziner.
Den er 5 lejet, den har 2 portet karb. og den er bygget til de 85 HK den har og så kan den umiddelbart køre på blyfri.
Så er du fri for at rode med en masse stumper som i den sidste ende nok vil være væsentligt dyrere.

Det er helt plugandplay.

Jeg vil tro du kan få en 2,5l benziner for det samme som et Turner topstykke koster.

Det eneste problem, måske, er at finde en 2,5L motor i god stand, de er lagt i 90"/110" helt op i halvfemserne.

Men hvis du vil tune på den gamle 2,25L motor, så ville jeg da anbefale at få den slitageopmålt i cylinderne, give den mindst nye lejer og ringe, slibe ventiler (evt. nye ventiler + sæder til blyfri) gerne en ny oliepumpe.

Du skal heller ikke sigte efter mere end 85-90 HK da gearkassen ikke bryder sig om de mange heste, ved +90hk bliver man hurtigt Danmarksmester i gearkasse renovering.
Bare min halvtredsøre.
Mvh
Kenneth Poulsen - 109" STW - med 2,5mm planet top, ellers standard, forbrug ca. 8km/l.