tilbage

Land Rover Forum  

Index
91937: Olie til P38A v8 (04-01-2010 20:08:44)
christian Tramp (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 93.163.56.240)
Kære alle DLRK'ere

Et hurtigt spørgsmål omkring olie til min motor:

Jeg har en købt en P38A fra 98 med en ny 4,6 motor installeret, dvs. den har kørt ca 2.200 km fra udskiftningen! Da den bruger lidt olie, som jo er normalt for lidt store maskinrum, skal jeg ca. hver 2-3 måned eller ca. hver 1000-1500 km efterfylde en en halvliter på
meen tænker om en lidt "tykkere" a la Duckhams vil være bedre?

Når man læser diverse litteratur igennem er der sgu delte meninger omkring vioskositet og hvilken olie man skal fylde på denne pragtfulde v8'er.

Lige p.t. har mit værksted fyldt fuldsyntetisk 5W40 på, men jeg har læst at en rigtig god 20W50 ligeså kan gøre det, da motoren rent udviklingsmæssigt ligger tilbage i 60'erne, altså man behøver ikke at fylde fuldsyntestisk på passende til motorer fra 2009, men en rigtig god semi....

Men Er der nogle der kan hjælpe mig med et godt råd, kan jeg f.eks blande en 5w40 med en 20w50?

VH

Christian
Index
91955: sv: Olie til P38A v8 (05-01-2010 08:02:35) (svar på 91937)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.54.13.116)
der er mange meninger om olie..... men i første omgang skal du følge det der står i instruktionsbogen.

Jeg selv bruger Castrol Edge Sport 10W60 - en rigtig god olie der aldrig har svigtet mig eller givet anledning til problemer

Nogle bruger vist 10w40 eller 10w50 eller 5w50 (Mobil 1) - sidstnævnte er også en fin olie!

men følg i første omgang følg bogen!


Det med at blande olier - det ville jeg ikke selv gøre

info om olie:
Det først tal angiver oliens tykhed/viscositet i kold tilstand - det sidste tal i varm tilstand...
Index
92034: sv: sv: Olie til P38A v8 (06-01-2010 12:32:59) (svar på 91955)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 188.177.22.134)
Fuldsyntetisk 10W40 baseret på polyolester basestock, er klart at foretrække til en nye Rover V8 m. oliepumpe på krumtapen og mere præcis fremstillings tolerancer kontra de første RV8 m. tandhjuls pumpe på siden af frontcover, de var nærmest hugget ud af metalblokken ved hjælp af flintøkse...!

Kan anbefale Redline Oil SAE 10W40.

Personlig synes jeg at Castrol Edge Sport 10W60 er lige fed i viskositeten når den er driftvarm, fungerer mindre godt med ventilløfterne, kan bestemt bruges på de ældre typer RV8 m. lidt Km på klokken. forudsat at motoren er blevet grundigt flushed før man skifter fra mineralsk olie til fuldsyntetisk olie. Har selv afprøvet den på min ældre type RV8, synes ikke det var den rigtige olie.

Mobil 1 - SAE 5W50 (PAO basestock) er også afprøvet på min ældre type, kan kun anbefales som vinterolie (under -10 C.) PAO gør den iøvrigt mindre egnet på motor konstruktion med gamle pakning type.

Når dit værksted har på fyldt 5W40 på motoren, udviser de en utalt mangle på forståelse omkring olie karakteristika kontra motor konstruktion. En motor bør iøvrigt de første 1k-2k, km. kører på runin-oil, og derefter skifte til den olie man har tænk sig at bruge fremover, man bør ikke skifte blandt utallige forskellige olie typer, men vælge en og holden den igennem motorens livscyklus.

Jeg eksperimenterer kun med olie typer fordi nysgerrigheden ikke kan styreres, og motoren forhåbenligt alligevel snart udskiftes.

På ældre RV8 type er min personlige erfaring at Redline oil SAE 15W50 tilsat ZDDP (sommerolie), Redlie SAE 5W50 tilsat ZDDP (vinterolie) kan anbefales. ZDDP er ikke kompatibelt med Katalysator...!

Mineralsk olie er efter min personlige opfattelse noget der hører til fortiden.

Mv. Ole