tilbage

Land Rover Forum  

Index
91944: Er batteriet næsten dødt???... (04-01-2010 22:01:45)
Nicolai Kamuk Rosenfalck #8442, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.164.21.46)
Kære alle DLRK'er

Sådan lige fordi jeg ikke har så stor forstand på hvordan bilbatterier lige fungerer når de har manglet væske, kommer her lige mine tanker for det seneste stykke tid, så kan i måske give jeres mening og gøre mig klogere.

For nogle uger siden, inden det blev rigtig koldt, opdagede jeg at der manglede væske på mit batteri, det var mest den ene af cellerne hvor jeg kunne påfylde ca. 1,5 dl væske, og jeg kunne så fordele omkring 1 dl ekstra i de andre celler. Det var kun den ene celle hvor den så rimelig tom ud.
Dog kunne jeg både før og efter påfyldning måle lige lidt over 12V mellem batteriets poler, som burde være ok, på et 12V batteri.

Jeg har nu hvor det er blevet koldere, fundet ud af at min sædevarme fra dag til dag ikke bliver "rigtig" varm længere.
Efter et par kolde dage kan jeg også mærke, at når bilen har stået lidt over et døgn, skal starteren kører lidt længere for at få bilen igang.

Det taget i betragtning kunne jeg forestille mig, at batteriet ikke kan trække den mængde strøm, som det egentligt skal kunne klare, men som sagt er jeg ikke så stiv i batterier der har manglet væske?

Kan nogen udfra ovenstående sige noget om hvad problemet eventuelt kan være? Vil et nyt og frisk batteri løse det??

VH
Nicolai
Index
91945: sv: Er batteriet næsten dødt???... (04-01-2010 22:08:47) (svar på 91944)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 79.138.233.91)
Så er der kuns een ting at gøre køb et nyt batteri, eller hvis du er rigtig heldig så skal det lades HELT op og det langsomt med en god lader. Men jeg tror desværre at du må omkring en batteri pusher, og brug nu lidt ekstra på det nye det betaler sig for det bliver rigtig dejlig slædehunde kolde i nat og de følgede dage.
Og igen rens og smør dine forbindelser godt.
MVH Jens E med lightweighten i varm garage til mandag, ZZZZZZZZZZ.
Index
91948: sv: sv: Er batteriet næsten dødt???... (04-01-2010 22:25:35) (svar på 91945)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.233.89)
Det er ikke gode tegn, når en af cellerne opfører sig anderledes end de andre.
For 4 år siden levede jeg også med fornægtelsen i nogle måneder, indtil jeg kom afsted til Harald Nyborg og købte 2 batterier à ca 300 kr og fik den installeret.

Så sent som i går startede jeg min RRC td, med den dejlige VM, efter den havde stået og flydt ude i sne og frost i 14 dage. Den eksploderede igang efter 2 gange forvarmning. Herligt med friske batterier! :)
mvh
Knud
Index
91950: sv: Er batteriet næsten dødt???... (04-01-2010 23:45:30) (svar på 91944)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.128.4)
Hejsa
Når du skal vurdere et batteris tilstand, er der kun en syremåler, der virker.
Fyld cellerne op, så der er væske nok på. Lad derefter, som beskrevet andetsted, langsomt helt op.
Mål derefter syrens vægt med en syremåler. Alle 6 celler skal være nogenlunde ens. Derved kan du se, om der er en celle der er faldet sammen, og dermed afgøre om batteriet er færdigt.
Man kan lave en redningsmanøvre til sidst, nemlig at tømme hele batteriet for væske, og lade det tørre HELT ud. Derefter fylde ny syre på. Det gjorde jeg på et batteri der var færdigt, og det har fungeret upåklageligt nu, i 2 år. Batterisyre koster ikke ret meget, men må KUN hældes på et helt tomt batteri, der er helt tør.

Jimmi
Index
92002: sv: sv: Er batteriet næsten dødt???... (05-01-2010 18:44:09) (svar på 91950)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.242.9)
--- Vent lige lidt inden du begraver det. 1-1.5dl. pr. celle er ikke overvældende meget hvis batteriet er stort.
Med mindre batteriet ligefrem er splittet ad vil der næsten altid være 12-13v. og enddog mere hvis der lige er ladet på det- det siger ikke ret meget om batteriets tilstand; en syreprøve fortæller om ladetilstand, men
ikke noget om kapacitet og om hvor mange ampere der kan trækkes ud af det, her skal anvendes en belastningsmåler,
gerne elektronisk (dyr) så skal der ikke lades på batteriet
efterfølgende.
Rendestensmetoden- aftag ledning fra tændspole ell. dieselpumpe så motoren ikke springer igang, og i frigear, forbind batteriet med voltmeter, drej på nøglen og lad starteren dreje motoren 10-15 sek. falder spændingen (på voltmeter) til ell. mindre end 8-9v. ved frysepunktet og batteriet ellers er opladet, så kan det begraves, eller
endnu bedre, aflever det på genbrugspladsen.
Index
92025: sv: sv: sv: Er batteriet næsten dødt???... (06-01-2010 09:13:58) (svar på 92002)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
Nå men lige et par ord herfra, jeg "kæmpede" bravt sidste efterår til november, og gav så op. Jeg har en invatec sc et eller andet, lader i bilen det bedste af det bedste, den kunne ikke holde batterierne, HHMMM nok fordi de var gamle ret brugte ( læs voldtaget ved at køre med spil i foråret)så efter der kom gode ( og for mig dyre) batterier på så funker det , Ikke at jeg lader hver nat faktisk ret sjældent så skubber laderen dem helt op i himlen ( batterierne altså)ret hurtigt, så en god lader er at foretrække sammenholdt med gode batterier så spiller det 1000.
Jeg vil lige sige at man med denne lader kan lade den være tilsluttet som man vil, idet den går i vedligehold, når batteriet er opladet.
lige for en halvtreds øre herfra Odder uden sne.
MVH Jens E
Index
92134: sv: Er batteriet næsten dødt???... (08-01-2010 08:28:27) (svar på 91944)
Nicolai Kamuk Rosenfalck #8442, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.164.21.46)
Jamen Tak for gode forslag.

Tror jeg vælger at købe et nyt batteri, ved faktisk ikke helt hvor gammelt det jeg har nu er! Så nok den bedste løsning til at få et godt nyt batteri.

Når man nu bor nord for københavn, hvor foreslår i så man køber batteriet?

Tak


VH
Nicolai
Index
92139: sv: sv: Er batteriet næsten dødt???... (08-01-2010 08:53:48) (svar på 92134)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Nicolai.

Ring til KJ-Elektro. Der får du rabat gennem klubben og de leverer. De har meget rimelige priser (efter rabat). Det kan godt være du kan få noget hos Harald Nyborg, men hos KJ-Elektro får man også god rådgivning.
Jeg ved ikke hvordan de er hvis der går noget galt, for det har jeg ikke opdaget. Jeg ved til gengæld hvordan Haralds kundeservice er - Eller mangel på samme.

MVH Jakob E S
Index
92173: sv: sv: sv: Er batteriet næsten dødt???... (09-01-2010 00:46:05) (svar på 92139)
Nicolai Kamuk Rosenfalck #8442, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.251.195.1)
Hej Jakob


Jeg prøver at ringe til ham, det lyder som det helt rigtige!

Mange Tak


VH
Nicolai
Index
93954: sv: sv: sv: sv: Er batteriet næsten dødt???... (13-02-2010 15:34:25) (svar på 92173)
Nicolai Kamuk Rosenfalck #8442, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.164.21.63)
Resultatet!

Jeg har fik sat et nyt batteri i bilen, hvilket hjalp gevaldigt når der skal startes, det virker nu som det skal.

Med hensyn til sædevarmen, fandt jeg ud af at stelforbindelsen til varmen var blevet klemt i midterkonsollen. Fik lavet en ny stelforbindelse og alt virker som det skal.

Tak for hjælpen.

Nicolai