92034:
sv: sv: Olie til P38A v8 (06-01-2010 12:32:59) (svar på
91955)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (
ip-adr: 188.177.22.134)
Fuldsyntetisk 10W40 baseret på polyolester basestock, er klart at foretrække til en nye Rover V8 m. oliepumpe på krumtapen og mere præcis fremstillings tolerancer kontra de første RV8 m. tandhjuls pumpe på siden af frontcover, de var nærmest hugget ud af metalblokken ved hjælp af flintøkse...!
Kan anbefale Redline Oil SAE 10W40.
Personlig synes jeg at Castrol Edge Sport 10W60 er lige fed i viskositeten når den er driftvarm, fungerer mindre godt med ventilløfterne, kan bestemt bruges på de ældre typer RV8 m. lidt Km på klokken. forudsat at motoren er blevet grundigt flushed før man skifter fra mineralsk olie til fuldsyntetisk olie. Har selv afprøvet den på min ældre type RV8, synes ikke det var den rigtige olie.
Mobil 1 - SAE 5W50 (PAO basestock) er også afprøvet på min ældre type, kan kun anbefales som vinterolie (under -10 C.) PAO gør den iøvrigt mindre egnet på motor konstruktion med gamle pakning type.
Når dit værksted har på fyldt 5W40 på motoren, udviser de en utalt mangle på forståelse omkring olie karakteristika kontra motor konstruktion. En motor bør iøvrigt de første 1k-2k, km. kører på runin-oil, og derefter skifte til den olie man har tænk sig at bruge fremover, man bør ikke skifte blandt utallige forskellige olie typer, men vælge en og holden den igennem motorens livscyklus.
Jeg eksperimenterer kun med olie typer fordi nysgerrigheden ikke kan styreres, og motoren forhåbenligt alligevel snart udskiftes.
På ældre RV8 type er min personlige erfaring at Redline oil SAE 15W50 tilsat ZDDP (sommerolie), Redlie SAE 5W50 tilsat ZDDP (vinterolie) kan anbefales. ZDDP er ikke kompatibelt med Katalysator...!
Mineralsk olie er efter min personlige opfattelse noget der hører til fortiden.
Mv. Ole