tilbage

Land Rover Forum  

Index
92617: Om at lade på 24 volt anlæg. (19-01-2010 14:07:06)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 193.88.88.10)
Halløj.
Er der nogle der ved noget om dette : Kan jeg lade på hvert af mine 2 12 volts batterier med hver sin lader, UDEN at batterierne frakobles serieforbindelsen til hinanden??
Normalt lader jeg bare med min 24 volt lader, men den må ikke være koblet på permanent, så ødelægger den batterierne.
Jeg har nu købt 2 små (billige) 12 volt ladere som kan være tilsluttet permanent uden at skade batteriet. Kunne der sidde en lader på hvert batteri, monteret fast, så slipper jeg for at skulle betale kassen, som en god 24 volt vedligeholdeses lader koster..OG jeg slipper for at huske at slukke for "landstrømmen".
Index
92618: sv: Om at lade på 24 volt anlæg. (19-01-2010 14:13:58) (svar på 92617)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 93.165.152.91)
Hej Ole
Hvis laderne er med isolerede udgange, som ikke referer til stel, så burde det ikke give noget problem. Det er typisk sådan man lader større batteribanke i eksempelvis transformatorstationer.
Du kan nemt prøve det ved at sætte en lille sikring (ca ½A) ind i serie med ladeledningerne til hver af de to ladere og så sætte det sammen og se hvad der sker. Hvis det lykkedes at lade uden sikringerne springer, så burde der ikke være noget problem.
Hvis du har købt det billigste af ladere man kan få, tror jeg tilgengæld ikke det kan lade sig gøre, da deres minusleder ofte referer til stel på selve laderen. Men forsøg dig frem med sikringer, så du ikke brænder noget af.
Index
92620: sv: sv: Om at lade på 24 volt anlæg. (19-01-2010 14:16:52) (svar på 92618)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 193.88.88.10)
Tak for svaret Thomas! Det er denne lader fra LIDL til sølle 149,- jeg har købt:)
http://www.kompernass.com/pages/_pdfs/2d65416458600abac0338a69f9774531.pdf
Index
92625: sv: sv: sv: Om at lade på 24 volt anlæg. (19-01-2010 15:44:42) (svar på 92620)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
Hej Ole du kan godt bruge en 12 v lader til dine batterier da det er AH der giver "strømmen" jeg har selv engang brugt det. Har du et nato stik under dit førersæde så kan du sætte dine ledninger derpå.Det tager bare laaaang tid.
Min lader er sat på hele tiden så jeg giver den bare 230 v engang i mellem for at holde gang i tingene men jeg har "kun" 12 v. Tænkte på at du jo kan lave et nato hanstik der passer ind i dit nato hun stik under førersædet. hvis ikke du har et hanstik så ring lige.
MVH Jens E
Index
92628: sv: sv: sv: Om at lade på 24 volt anlæg. (19-01-2010 16:03:36) (svar på 92620)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 93.165.152.91)
Den vil jeg umiddelbart gætte på ikke giver noget problem, men prøv det (der er desværre ikke diagram i brochuren, så det er lidt svært at sige med 100% sikkerhed).
Index
92635: sv: Om at lade på 24 volt anlæg. (19-01-2010 19:10:23) (svar på 92617)
Jim Bo Johansen #4405, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.179.39.126)
Hej
Du kan udmærket bruge 2stk 12volts laderer og lade dine batterier i mit erherv gør vi det både med nye og gammel laderer (er busmekaniker)du halverer opladningstid i forhold tilat lade 24volt
hilsen jim
Index
92668: sv: Om at lade på 24 volt anlæg. (20-01-2010 14:12:28) (svar på 92617)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Lige pt kører en test opstilling i værkstedet.. Det ser ud til at virke fint. De 2 ladere vil senere blive monteret fast i bilen.
Jens, jeg har allerede det stik du omtaler og det er monteret på min 24 volt lader så den bare kan plokkes i, UDEN at skulle have låget af til batterierne..
Jeg tror sku lige at jeg må ud og have et par ladere mere, såen til havetraktor og extrabatterier..Så er der altid strøm på skidtet! Traktoren har det med at gå kold efter lidt tid, så deeet.

Ole
Nu med 5 batteriladere ialt, og alligevel trang til at købe een mere, DOOH.
Index
92676: sv: sv: Om at lade på 24 volt anlæg. (20-01-2010 18:52:45) (svar på 92668)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.9.137)
Køb en 24 v - lader og monter den fast. Det med de to 12 volts er noget pangel.
Der findes sådan en tingest til fastmontering i bilen og en ledning til stikkontakten.
Smut måske lige forbi Falck i Odense, for at høre, om de har een fra en ophuggerbil.

Nu er Knudmeni ikke ansat længere derude, ellers havde han sikkert hjulpet dig...
Index
92679: sv: sv: sv: Om at lade på 24 volt anlæg. (20-01-2010 19:12:06) (svar på 92676)
Morten From Søndergaard #5494, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.254.182)

Det er ikke noget pangel at bruge 2 stk 12 volt ladere, faktisk er det bedre da hvert batteri bliver opladet optimalt, hvis der er forskel på batteriernes afladning, vil det bedste blive ladet for hårdt hvis der bliver ladet med 24 volt.

Mvh

Morten
Index
92684: sv: sv: sv: sv: Om at lade på 24 volt anlæg. (20-01-2010 19:48:31) (svar på 92679)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.9.137)
Jeg går ud fra, at vi taler om to 12 v batterier, der er serieforbunden.
Index
92685: sv: sv: sv: sv: sv: Om at lade på 24 volt anlæg. (20-01-2010 20:19:05) (svar på 92684)
Morten From Søndergaard #5494, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.254.182)

Ja, ellers er der jo ikke tale om et 24 volt anlæg......

Mvh

Morten
Index
92692: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Om at lade på 24 volt anlæg. (20-01-2010 23:01:08) (svar på 92685)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.9.137)
Nemlig !
Index
92689: sv: sv: sv: Om at lade på 24 volt anlæg. (20-01-2010 21:35:43) (svar på 92676)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Jeg HAR en 24 volt lader, men den er bare stor og for kraftig. Jeg vil ikke bruge penge på en lille vedligeholdelseslader på 24 volt. Dem jeg har set koster kassen, og den kan jeg godt bruge til noget andet:)
Det virker fint med de 2 ladere...Prøveopstillingen er fuldt opladet, og laderne går i vedligehold mode. Så det bliver monteret i Lightweighten.
Index
92714: sv: sv: sv: sv: Om at lade på 24 volt anlæg. (21-01-2010 12:25:12) (svar på 92689)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
Ville det være et bud at lave en lang ledning fra 24 v laderen fra værkstedet og til LWén.
MVH Jens E
Index
92715: sv: sv: sv: sv: sv: Om at lade på 24 volt anlæg. (21-01-2010 14:03:30) (svar på 92714)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Hej Jens.
Den store 24v lader VAR fast monteret i bilen og koblet til batterierne via slavestikket. Jeg koblede så 220v "landstrøm" på bilen når jeg skulle lade og kabinevarme.
Problemet med den løsning var som tidl. beskrevet at laderen ikke automatisk går på vedligeholdesesladning når batterierne er fuldt opladte men bare tonser videre. Som jeg har forstået det så er det ikke smart for batterierne. Så kan man jo bare slukke, men det glemmer man jo...
DERFOR den anden løsning, ikke perfekt, men brugbar!
God tur du gamle!! Lad nu være med at stikke næsen alt for langt frem...Den kunne jo blive solskoldet:)
Index
92717: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Om at lade på 24 volt anlæg. (21-01-2010 15:37:46) (svar på 92715)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
NÅÅÅ sådan, så er jeg med på den. spændende med de 2 ladere.
Jeg får endelig besked inden kl. 1600 idag så jeg har godt nok en V12 kørende i maven..
MVH Jens e
Index
92728: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Om at lade på 24 volt anlæg. (21-01-2010 19:58:48) (svar på 92715)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.9.137)
Så skal du da bare koble et vogterelæ på og fortsætte med den originale opsætning!
Index
92896: sv: Om at lade på 24 volt anlæg. (25-01-2010 10:40:09) (svar på 92617)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Så er laderne monteret i vognen, på en træplade på bagvæggen, så jeg kan komme til at tænde/slukke samt se ladestatus. Alt virker fint og er honkydory!