tilbage

Land Rover Forum  

Index
92739: karburator serie lll (21-01-2010 22:26:23)
Ole Stenum #6319, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.178.234.104)
Jeg har problmer med den gamle karburator, der sidder originalt på min serie lll 2,25 benzin motor. Og har fået at vide at jeg skal købe en Weber.... er der den der hedder 32/34 ICH - eller hvad er den bedste model til min bil ?

Hilsen Ole Stenum
Index
92743: sv: karburator serie lll (21-01-2010 22:46:24) (svar på 92739)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Hej

Richard fra Glencoyne Engineering fortæller om de forskellige karburatorer for en 2,25 motor.

http://www.glencoyne.co.uk/carbs.htm

Han nævner godt nok ikke S.U. karburatoren, men den er der også delte meninger om. Nogen synes den er fantastisk andres begejstring er til at overse.

Der er vist ingen der hedder 32/34 ICH men derimod en der hedder 32/34 DMTL og en der hedder 34 ICH

32/34 DMTL er en mere moderne karb der, efter sigende, kræver andet speedertræk og anden udstødning.

Hvis du bare skal have en ny karburator uden alt for megen fikumdik, så køb en Zenith eller en Weber 34ICH. Har hørt fra flere at de Zeniths man får i dag kan være at lidt tvivlsom kvalitet, men hvor udtalt problemet er ved jeg ikke. Har selv en Weber 34ICH som jeg var glad for i begyndelsen, men som Richard ganske rigtigt pointerer, den har det med at "slamme" lidt til og iser nemt når det er koldt. Men den var billig og giver en nogenlunde brændstoføkonomi. Godt nok på bekostning af HK men hvad? Jeg har ikke travlt.

Hilsen Niels
Index
92762: sv: sv: karburator serie lll (22-01-2010 09:56:30) (svar på 92743)
Ole Deleuran #7984, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.57.5.218)
Hej Niels,

Du skriver at Weber´eren har tendens til at "slamme" til,
bruger du så noget indsprøjtningsrens el. lign i ny og
næ for at undgå dette ?

LR hilsen
Ole, SIII 88",´årg. ´74
Index
92770: sv: sv: sv: karburator serie lll (22-01-2010 10:39:47) (svar på 92762)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Hej Ole

Næ, egentlig ikke. Har renset dysen med trykluft en enkelt gang. Er der et specifict produkt du kan anbefale?

Hilsen Niels
Index
92772: sv: sv: sv: sv: karburator serie lll (22-01-2010 11:20:54) (svar på 92770)
Ole Deleuran #7984, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.57.5.218)
Hej igen Niels,

Jeg bruger ikke noget, nu har den også kun kørt km 4.000
karburatoren, så det er måske heller ikke nødvendigt
endnu med rensning, jeg kan desværre ikke anbefale et
bestemt produkt, da jeg ikke har så meget kendskab til
de forsk. produkter på markedet.

God weekend, hilsen
Ole SIII
Index
92748: sv: karburator serie lll (22-01-2010 07:48:49) (svar på 92739)
Ole Deleuran #7984, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.57.5.218)
Hej Ole,

Jeg har en Weber 34ICH på min SIII, og den fungerer fint.
Jeg har kørt i -10 grader (dog med karburator vædske) uden
problemer. Indtil videre er jeg godt tilfreds med den, jeg
har købt den hos Paddock´s for £ 117

Venlig hilsen
Ole SIII, årg. ´74
Index
92758: sv: sv: karburator serie lll (22-01-2010 09:19:07) (svar på 92748)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 78.156.214.168)
Jeg kører også med den billige Weber fra Paddock. I grunden fungerer den udmærket, men lige pludselig glimrer den ved at svømme helt vildt over. Det føles som om svømmerventilen hænger. Jeg går så ud og tilføjer karburiden nogle drøje hug med den medbragte klaphammer, hvorefter kørslen kan fortsætte uanfægtet.
Dens debut i min vogn var noget problematisk, idet svømmeren og mekanismen omkring, var så sjofelt udført, at den stort set aldrig kunne lukke. Da det blev rettet til, gik det nogenlunde.
Det virker som om jeg har fået styr på det meste af de sidste kvaler ved at sætte tomgangen en anelse for højt og så jævnligt hælde karburatorsprit på tanken. Typisk svømmer den over, når jeg er kommet for sent af sted til et eller andet.
Jeg vedlægger et billede af barnets 32/34. Håber man kan se de kolosale isdannelser i venturien nederst i billedet. Det kommer i løbet af meget få minutter i tomgang inde på værkstedet i 20 graders varme og en luftfugtighed på max 50%!!! Isdannelser er altså ikke blot noget teoretisk fis!

Men om isdannelserne i venturien kan brede sig helt ud til svømmerventilen ved jeg ikke, men det er måske en mulighed???

mvh
Knud
Index
92761: sv: sv: sv: karburator serie lll (22-01-2010 09:47:15) (svar på 92758)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Knud.

Det er lidt svært at se. Prøv at stille skarpt på karburatoren og ikke topstykket næste gang:-)

MVH Jakob E S
Index
92777: sv: sv: sv: sv: karburator serie lll (22-01-2010 11:58:39) (svar på 92761)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 78.156.214.168)
Hvis du gør skilderiet stort, pudser dine glasøjne og sammenligner de 2 sæt indmad, vil du se at det nederste er belagt med en hvis substans i modsætning til den øverste. Den hvide substans, der i særlig grad slører den nederste, er is.!! :-)

Det meget fine ved dette skilderi, er at man kan se forskellen på den isede og den isfri del af karburiden.

Ja ja, det er et lille sløjt og gammelt kamera fra Aldi, der ikke besidder de store finesser! :-)

mvh
Knud, med nysynet bus!
Index
92785: sv: sv: sv: sv: sv: karburator serie lll (22-01-2010 13:13:51) (svar på 92777)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Knud.

Jeg kan godt se at der er forskel. Måske er det netop finesserne der er problemet med kameraet. Det er nok autofokus'en, der har drillet dig. Jeg kender det godt. Især når man skal tage denne slags billeder - for lidt lys til at der kan komme god dybdeskarphem - man kan ikke bruge flash, fordi den vil overbelyse billedet helt vildt og give genskin i evt. blanke dele og så er der en masse mærkelige dele, der sidder på steder hvor autofokus'en hellere vil stille skarpt:-)

MVH Jakob E S
Index
92790: sv: sv: sv: sv: sv: sv: karburator serie lll (22-01-2010 13:52:49) (svar på 92785)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 78.156.214.168)
Når man er så nærig som jeg med den slags gadgets, må man lade sig nøje! :)

Men for at komme tilbage til emnet, kan man tænke sig at isningerne i karburiden kan brede sig til svømmerventilen under kørslen?
Index
92793: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: karburator serie lll (22-01-2010 15:06:40) (svar på 92790)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Det er aldrig sket på min 300Tdi....

Undskyld:-)

MVH - og god weekend til alle - Jakob E S
Index
92767: sv: sv: karburator serie lll (22-01-2010 10:24:01) (svar på 92748)
Ole Stenum (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 81.19.226.67)
Tak for hjælpen & tips.
Jeg prøver en 34 ICH
:) Ole