tilbage

Land Rover Forum  

92844: Dieselvarmer (24-01-2010 10:42:44)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.179.129)
I denne kolde tid er jeg glad for, at min gamle OneTen er udstyret med en dieselvarmer, altså en enhed, der opvarmer dieselbrændstoffet og forhindrer, at der dannes parafin i den kolde tid. Varmeren er sat ind i rørstystemet.

Installationen ligner denne her: http://www.mwfi.com/fass/graphics/Heater_lg.jpg

Men der findes også andre typer, f.eks. filtervarmer, der skrues på ved brændstoffilteret.

Jeg nævnte min dieselvarmer for en dieselspecialist, som anbefalede mig, at bruge varmeren konstant, da de ville give en bedre forbrænding og bedre brændstoføkonomi.

Er der noget om snakken? Jeg vil nu over en længere periode afprøve tippet.

92845: sv: Dieselvarmer (24-01-2010 10:45:32) (svar på 92844)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Skal temperaturen ikke noget længere ned før dieslen parafinerer?? Jæ ve ikk det, men jæ har nu ett noen problemer mæ LAROen.
92848: sv: sv: Dieselvarmer (24-01-2010 11:25:34) (svar på 92845)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.191.227.185)
Hold fast en god tur i Holstebro, fik næsten en lille fnug øjnene, lidt nostalgi, Nå men diesel fuel der varmes op, jo man nedsætter antændelses temperaturen og derfor tændes fuel hurtigere, man kan derfor tilsætte plante olie når man varmer sin fuel op ( billigere), når man kører så varmes diesel fuelop da der er retur på tanken, fuel er iflg. Shell til -20 graders C. Man kan derfor ikke forvente at det er problemfrit hvis det kun fryser 18 Celsius hvis det samtidig blæser , her skal medregnes chill faktor for køling af fuel tank og slanger/rør. OG er der først kommer parafin i olien så skal det hele renses tømmes og nyt i tanken. Man kan tilsætte samme antal %/L, petrolium, som det fryser, På Grønland var der tilsat "hemmelige kemikalier" så det kunne klare lidt mere.
Vi må se i Oksbøl om det vil fryse til.
Blot min kommentar
MVH Jens E og de to andre musketeers
92852: sv: sv: sv: Dieselvarmer (24-01-2010 11:57:14) (svar på 92848)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Men den der varmer den varmer da ikke det der er i tanken op eller hvad? Så parafinerer det jo alligevel?
Ærgeligt din tur ikke blev til noget...
92856: sv: sv: sv: sv: Dieselvarmer (24-01-2010 12:45:24) (svar på 92852)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.179.129)
Parafinering sker faktisk i filteret, når man trykker speederen i bunden.
Har man f eks. ikke vinterdiesel på og får motoren startet, skal man ikke træde gaspedalen i bunden, men vente på, at diesel er opvarmet.
På ældre dieselbiler sad der to dieselfiltre, hvor noget af returdiesel blev ledt igennem for at opvarme. Faktisk ret snedigt udtænkt.
Vinterdiesel er sikret til - 21 grader, men hvis brændstofledninger sidder på et eksponeret sted, f. eks. på rammen, hvor fartvinden (øhm ? fart )giver en yderligere nedkøling, kan det give vanskeligheder. Så de - 21 gælder vist kun ved stillestående brændstof.
92859: sv: sv: sv: sv: Dieselvarmer (24-01-2010 13:04:14) (svar på 92852)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.191.227.185)
Ja ærlig talt så er jeg sku sur, men så er jeg med til Oksbøl turen.
Det er et stort emne og der er flere dele i dette, som man bør holde sig til idet det kan blive rodet sammen herunder økonomi, materialevalg, etc.
måske en dr. grad værdig fniiiiis.
men spændende ihvertfald. Jeg har nogle gange været ude for ( i tjenesten)at skulle hjælpe. og det har været efter en del kørsel de har haft problemet. så det må komme efter en del tid/fuelflow.
MV Je
93018: sv: sv: sv: Dieselvarmer (27-01-2010 16:42:40) (svar på 92848)
Jannik Tøtrup #8382, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.160.133)
Hej.

Ville bare lige høre om den tur til Oksbøl, kan nemlig ik lige finde noget om den i kalenderen eller noget.. Er det noget officielt? måske noget man må deltage i?

Mvh. Jannik

Som bor i Oksbøl.. (og ja.. man kan godt bo i Oksbøl! det er ikke sand det hele..)
93024: sv: sv: sv: sv: Dieselvarmer (27-01-2010 19:10:47) (svar på 93018)
Tom Pedersen #7313, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.159.242)
Hej Jannik

kig under rejse forummet, der ligger informationen om turen til Oksbøl..

B&B Tom
92855: sv: Dieselvarmer (24-01-2010 12:43:43) (svar på 92844)
Jesper Mørkhøj Pedersen #7282, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.209.221)
Hvis man kigger på Statoil's datablad for diesel vil man se at brændstoffet er kuldesikret til -20 om vinteren så behovet for forvarmning for at forhindre parafin er nok ikke så stort. Databladet kan ses her: http://www3.statoil.com/mar/LU/STO00131.nsf/0/8E1C2F4402D107D0C1256F7200448757/$File/EuroDiesel_10%C2%AE.pdf

Når motoren kører bliver den varm og det gælder også pumpen, rør, dyser og ad den vej må der ske en vis opvamning af brændstoffet. Om man så kan hente noget ved at varme brændstoffet højere op og om man henter nok til at det kan betale sig for varmeren bruger strøm og den skal hentes fra generatoren som trækkes af motoren, tjah det er da godt og interessant et spørgsmål, kommer jo an på hvor meget strøm varmeren bruger. Står der noget på varmeren om hvor meget den bruger?

Mvh
Jesper
92868: sv: sv: Dieselvarmer (24-01-2010 15:39:47) (svar på 92855)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.150.52)
Nogen ville måske synes at jeg provkerer lidt! men i praksis, er min erfaring at man kan glem alt om at Diesel,solgt i Danmark, har noget der ligner frost sikring. For nyligt har jeg oplevet 2 tilfalde af biler som har været på tur i DK, og dagen efter hjemkomst til Sørlandet, er der problemer.
Man hører hele vinteren, om Dansker på skiferie, som får diesel problemer, selvom temperaturen er varmer end minus 10C.
Min anbefaling er derfor:- Tag egen forholds regler, og bruge det råd som findes på "Forum". fex:- tilsætning af petroleum,(kaldet paraffin i Norge) "Tank i Norge metoden" ,montere brændstofs/filter varmer. Dæk køler gitter noget til, osv.
Danskerne er generalt flinkere til at ta vare på deres Diesel biler, med at tømme kondens fra filteret,osv. og at skifte filter overhoved! så det er ikke der at problemene opstår.
Greeting from Norway, where "air is clean, and sex is dirty" and Diesel cars run all year!
92879: sv: sv: sv: Dieselvarmer (24-01-2010 21:11:17) (svar på 92868)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.75.213)
Hej.

Jeg tilsætter "en snas" Stanadyne dieseladditiv til hver tank når det er koldt - efter producentens anvisning. Det hjælper helt sikkert på koldstartsegenskaberne, da jag har prøvet at undlade det i en enkelt tank. Resultatet var mærkbart. 3 startforsøg ved -7 - -10 grader, og kun et enkelt med Stanadyne i tanken.

Det kan købes hos Ketner.

Mvh.Jens - uden aktier i firmaet...
92885: sv: sv: sv: sv: Dieselvarmer (25-01-2010 07:06:29) (svar på 92879)
Torkild Sckerl (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.59.54.83)
Der bliver nævnt chillfaktor et par gange undervejs, så vidt jeg kan gennemskue har fartvind ikke nogen indflydelse på temp. Prøv at køre med et thermometer ud af vinduet på bilen og det vil vise det samme som hvis du holdt stille. Chillfaktor har vel kun noget at sige hvor der kan ske en fordampning (huden) eller hvor der ellers ville opstå ophobning af varme pga "læ".
Mvh Torkild der ikke er meterolog
92890: sv: sv: sv: sv: sv: Dieselvarmer (25-01-2010 10:04:38) (svar på 92885)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
HHMMM Torkild.
30 sek så er en STOR T bone steak hårdt frosset, i en storm i januar på østkysten af Grønland, så chill faktoren er bestemt ikke at foragte. det jeg tænker på at der til stadighed er en afkøling af eks. slanger og rør med fuel og det fryser altså når der er vind henover emnet.
MVH Jens E
92892: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dieselvarmer (25-01-2010 10:14:49) (svar på 92890)
torkild sckerl (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.59.54.83)
hmmmmm, hvis mit thermometer sidder i læ viser det ikke en højere temp. end hvis det sidder i blæsevejr ? Dine karosseriplader bliver vel heller ikke -20C hvis det er -10C og hård vind ?? Det er vel logisk nok at der i et motorrum vil være varmere ved langsom kørsel end ved hurtig kørsel pga udskiftningen af luften, men hvis det er -10C lufttemp. kan der vel ikke blive koldere i motorrummet med mindre der sker en fordampning ???

mvh Torkild.
92893: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dieselvarmer (25-01-2010 10:19:04) (svar på 92890)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Det må være fordi der er en afdampning fra bøffen, Jens?
Hvad nu hvis den var vacuumpakket??
Tja, spørgsmålene er mange og urimlige!
Vh
Ole
Som fik 6 i fysik på HTX
92895: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dieselvarmer (25-01-2010 10:31:22) (svar på 92893)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
NÅ, men den røg på grillen ude i hangaren så den røg ned med rigelige mængder slingrevand, MJAA det er ikke lige at forklare da jeg læste flyveteori fandt jeg ud af at nogle ting BARE er sådan og afkøling er et stort emne.
Vores instruktør lærte os een ting og der er ikke noget der hedder hvis, for fakta er fakta og når det fryser så fryser det.
Ole jeg vidste at du er en snu rad, HTX så er det derfor.
Gu ve´om vi sku vacum pakke vores lightweight, ??? nnaaaaaa den ryger ind i den varme garage i dag efter fransk vask og strygning.'
MVH Jens E der aldrig får noget.
92898: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dieselvarmer (25-01-2010 11:35:20) (svar på 92895)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 95.209.224.174)
Hvis man skal tro på meteorologerne er chillfaktoren kun noget man føler, men ikke noget som er reelt.
Man vil uden tvivl kunne komme hurtigere ned i temperatur på en bøf eller et dieselfilter ved at opbevare det ude i kuldestorm, men man vil ikke komme ud for at emnet bliver koldere end den omgivende luft, chillfaktor eller ej.
Ellers er vi ved at nærme os noget der minder om en evighedsmaskine.

mvh
Knud
92899: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dieselvarmer (25-01-2010 13:35:35) (svar på 92898)
Tom Pedersen #7313, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 78.157.103.198)
Lidt læsning..

http://cap2000.dk/chillfactor.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Wind_chill

Rh Tom der dagligt glædes over at der er kommet et Webasto i 110eren..
92900: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dieselvarmer (25-01-2010 14:21:17) (svar på 92899)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 95.209.255.66)
de gamle opel kadet diesler kørte med en elektrisk filtervarmer, der var skudt ind mellem filteret og filterholderen (samme holder og filter som tdi defenderne) netop for at forhindre svag udparafinering der kunne stoppe filteret til i koldt vejr.

de burde være til at finde hos en hugger.
92906: sv: sv: sv: Dieselvarmer (25-01-2010 16:34:22) (svar på 92868)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.50.226)
Ku' nu godt tyde på, at du har ganske ret, David!

Jeg havde første gang motorstop pga. parafin denne vinter for ca. 14 dage siden - efter en nat med 12 graders frost. Et døgn i tøvejr fik maskinen igang igen og den har kørt problemfrit siden. Jeg valgte at satse, og har ikke skiftet brændstoffilter eller skyllet brændstof system igennem.

Nu er den så gal igen :-( En nat med 7 graders frost... Det er sikkert ikke alle tankstationer/selskaber, der er lige hurtige til at få hældt 'vinterdiesel' på tanken... hvis de overhovedet får det gjort?

Jeg må vist have fat i et nyt brændstoffilter og passende additiver til tanken...

Hvad bruger I?
92907: sv: sv: sv: sv: Dieselvarmer (25-01-2010 17:58:15) (svar på 92906)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.150.52)
Hej Jens! Faktisk er jeg ked af at du havde problemer! Mening med mine skriverier var nettop at forebygge.
HMT:- Additiver, og div. Der findes mange, af varierende pris og effekt. Nogen virker, og nogen virker ikke.
Uanset, hvis du tilsætter 10% petroleum, og så øger med 1%ca, for hver frostgrad under 10, så virker alt.
I praksis, så gå bare op på 20% såsnart vejrmelding er kolder end minus 10, og have en jerry-can petroleum stående, gerne i bilen.
Langt mod Nord, Finland og omegn, tilsætter de enda benzin! men dette er anderledes hård ved indsprøjtnings pumpen,end petroleum. Finnerne tilsætter samtidigt smøreadditiver så vidt jeg ved, så lad dem om dette disciplin, og holde dig til petroleum. Kommer temperaturen under minus 20, så må man oppe på 30%, men så kan man være lidt go' ved pumpen, og samvittigheden ved at tilsætte 2% totakts olie.
Jeg tror faktisk at petroleum er mindst lige så billigt i drift som disse vidunder middler, og så ved man at det virker!
Med ønsker om et problemfri vinter, og hilsen fra Norge, hvor det er minus 10, selv på Sørlandet, og formegentlig minus 18 ved min hytte i Tuddal!
92913: sv: sv: sv: sv: sv: Dieselvarmer (25-01-2010 19:28:36) (svar på 92907)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.50.226)
Don't be sorry :-)

Det undrer mig bare, at jeg nu har problemer med min LR. Jeg har haft flere andre diesel-biler tidligere uden problemer af denne art, og min kones Passat kører også uden anmærkninger med de temperaturer.

Måske det bare er en uheldig tilfældighed af lav temperatur, en halvtom tank, for mange koldstarter/småture og for ringe diesel.

Jeg købte Defender'en brugt (privat) for et par måneder siden - uden troværdig servicedokumentation.... Måske filtret er godt og vel stoppet til i forvejen?? Vil ihvertfald få skaffet et friskt og så skifte snarest muligt.

Har set at nogen anbefaler karburatorsprit til diesel-biler; ½ l til en tankfuld. Det kan måske godt modvirke kondens i tanken, men vil det ikke være hårdt for pumpen?

Hvor køber man iøvrigt petroleum i lidt større mængder?? Man får jo flået den ene arm af, hvis man fylder indkøbskurven med små flasker i supermarkedet...

(jeg må vist se at få færdigmonteret mit Webasto... ,-)
92926: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dieselvarmer (25-01-2010 21:40:51) (svar på 92913)
Peter Maigaard #5894, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 213.114.10.51)
Metro har næsten altid tilbud på 20L Zibro lampeolie til ca 250kr + moms, dem plejer jeg at købe til varmeovnen i garagen. Og er det ikke sådan at lampeolie er en lidt mere forædlet/forfinet/renere variant af petroleum ? Om det så er billigere end hvad petroleum koster rundt omkring ved jeg ikke, så jeg lytter lige med hvis der nu skulle være billigere olie et sted til varmeovnen :-)

/Peter
92930: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dieselvarmer (25-01-2010 22:31:14) (svar på 92913)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.220.220)
Er et brændstoffilter lukket af parafin går det ikke væk
af sig selv, uanset hvor varme omgivelserne er; det skal skiftes. Problemet er snarere ispropper i brændstofslanger eller is ell. snavs i den såkaldte sedimentor. Man bør ikke forsøge at trække en bil i gang hvis brændstoftilførslen er stoppet, indsprøjtningspumpen kan skades grundet manglende smøring.
Men det korte og det lange er at, grundet brandfare er det
ikke længere tilladt at have brændstoftanke til forbrug indendørs, eks. hos land- og vognmænd og lign. derfor har olieselskaberne nu i et par år kun leveret diesel der er frostsikret til minus 20-22gr.
Den af Pau-Se fremlagte dieselvarmer er en god ide at montere, dieselolien bliver tyndere hvilket fremmer filtreringen og forstøvningen ved dyserne og dermed forbrændingen, erfaringsmæssigt bruger sådanne varmere
100-150W. Ofte foreskriver monteringsvejledningen at
de forbindes med et relæ til generatoren så den først
tændes når motoren går i gang. Ved betydelige frostgrader
bliver dieselen afkølet på sin vej gennem dyserørene, derfor kan det være en god ide at isolere disse.
92943: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dieselvarmer (26-01-2010 09:19:03) (svar på 92930)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
Så sandt så sandt, man må have 200 L klasse 2 i hver brandsektion ( diesel ) eller 25 L klasse 1(benzin)i brandsektionen i godkendt beholder. Jf. tekniske forskrifter for brandfrlige væsker, keder man sig så gå bare igang med læsning. Det var den korte version. Jeg skal prøve at bruge lidt mere petrolium i næste uge hvis det fryser lige meget som i denne uge.
MVH Jens E jeg tør næsten ikke sige det , men med LW i varm garage.
92971: sv: Dieselvarmer (26-01-2010 17:41:44) (svar på 92844)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.8.9)
Tros minus 13 startede min gamle 2,5 d her til morgen. Dieselvarmeren naturligvis i brug.
Da jeg kom ud på landevejen efter 4 km bykørsel havde jeg det indtryk, at bilen var mere veloplagt end uden varmeren tændt.
En blødere motorgang og mindre støj.

Selvom den aldrig bliver en racer, så havde OneTen mere overskud trods modvind.

Normalt 'cruiser' jeg omkring 82- 85 km/h, for der var bilen mest kørbar.

Idag måtte jeg holde øje med, at den ikke strøg over 90 km/h.

Selvfølgelig spiller den kolde og tørre vinterluft også med ind, men jeg ville da lige give et mellemresultat.

Brændstofregnskabet er ikke gennemført endnu.
92972: sv: sv: Dieselvarmer (26-01-2010 18:00:18) (svar på 92971)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
PauSe det er fordi at vinden er vendt - den plejer jo at være fra sydvest :)
Sorry, ku ikke lade være...
92974: sv: sv: sv: Dieselvarmer (26-01-2010 18:25:31) (svar på 92972)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.135.66)
For lissom at styre ind på et seriøst spor igen;
min 110" med 2.8 Daihatsu TD er væsenlig mere træg ved
frostgrader, selv efter længere tid på betonstien, så ideen om varmer er oplagt. Har haft sandwichtypen, den der sættes mellem holder og filter på Bosch`s filterbox, på en tidligere bil, her regulerede den indbyggede termostat ved
O grader, kunne have tænkt mig en til højere temp. men det findes ikke, men virkningen var ikke til at tage fejl af.
Kunne tænke mig flere data over Pau-Ses dieselvarmer.
92975: sv: sv: sv: sv: Dieselvarmer (26-01-2010 19:00:35) (svar på 92974)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.150.52)
Da Jeg kørt med Daihatsu 2.8, så havde jeg en Stanadyne diesel varmer. Dette indskydes på brændstofs røret, lige før filteret. Dette, plus tilsætning af petroleum, når jeg skulle til Norge, gjorde at jeg aldrig havde problemer.
Dog, skal det bemærkes at den "Stanadyne" jeg havde i, træk 150Watt, når det var kold. Jeg lært så at forvarme et par gang før start forsøg, og senere, simpelthen at fjerne forvarmer elektroniken, og bruge "Rover metoden", dvs give den 20 sek, og et sekund extra for hver grad under 0!
Alligevel,genkender jeg symptomerne Verner! En dag hvor sikring til Stanadyne var iret, opført Daihatsuen nøjaktig som du beskriver.
92986: sv: sv: sv: sv: sv: Dieselvarmer (26-01-2010 22:35:42) (svar på 92975)
Allan Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.58.140.32)
Jeg har haft en diselvarmer der var lavet af et kobberrør på ca.25cm i længden og ø22mm omkring dette rør var der et 6 eller 8 mm rør som var viklet rundt om det tykke rør ligesom en besnøring.
den virkede på den måde at der var skåret en kølerslange over og varmeren var skudt ind imellem så det varme vand blev ledt igennem det tykke rør og fremløbet på diselen var osse skåret over så diselen blev ledt igennem det tynde rør rundt omkring det varme rør inden det kom ind i filteret.
Jeg er godt klar over at det ikke er det optimale med mange minusgrader men det virkede på motorgangen og belaster ikke Elsystemet.
Jeg mener at kunne huske at der blev solgt noget tilsvarende lavet i plast til opvarmning af sprinklervæske.

Mvh Allan Petersen
93017: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dieselvarmer (27-01-2010 16:40:35) (svar på 92986)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.225.193)
Det er jo smart og omkostningsfrit med kølevandsopvarmet
diesel, men ulempen er, med mindre man har motorvarmer,
at der jo går lidt tid inden dette virker og det er i startøjeblikket faren for parafinering er størst da parafinen bundfælder i tanken og derfor suges først op.
Har selv en kølevandsopvarmet filterholder fra en Freigthrover liggende, den blev dog aldrig monteret; havde i denne ophedet klimadebat ikke regnet med at få vinter som i morfars tid.
Når snakken om tilsætning af petroleum kører, tænker jeg på den smed der for år tilbage tilbød at svejse en læk lastvognstank "on location" hvad han ikke viste var at der
nys var tanket i Tyskland, her tilsatte man benzin da petroleum ikke var afgiftsbelagt og derfor ikke tilladt at bruge til frostsikring, såee hvis han ligeee vil lægge harpen et øjeblik og berette.
Er der udsigt til betydelige frostgrader når man skal køre hjemmefra er det god ide at tage en dunk diesel ind
til opvarmning og så hælde den på umiddelbart inden
kørsel, dels blander det stuevarme dieselen rundt i tanken
og så opløser den evt. parafin så ikke filteret stoppes.
en god ide at tage


93025: sv: sv: sv: sv: Dieselvarmer (27-01-2010 20:35:48) (svar på 92974)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.9.108)
Gode ven fra det Sydsjællandske...

Gerne ville jeg give dig flere infos, men selve varmeren sad på OneTen, da jeg købte den og er fint indpakket i flere lag tape...

Og som inkarneret sønderjyde er jeg for doven, at pille tapen af... nu da varmeren virker...
93130: sv: Dieselvarmer (31-01-2010 19:39:35) (svar på 92844)
Christian Erik Stormark #4332, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.89.33.116)
Hvor købes en dieselvarmer?
Venlig hilsen
Christian.
93140: sv: sv: Dieselvarmer (31-01-2010 21:29:34) (svar på 93130)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.11.148)
Jeg købte een hos Meldgaard i Herning, men ellers shop lige via google.
93144: sv: sv: sv: Dieselvarmer (31-01-2010 22:03:19) (svar på 93140)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.129.41)
Bosch har en "Universal-diesel-heizer" Boschnr. 1457001007
12v.- klarer 100liter/timen. er lige til at klippe ind på
slangen fra tank via to slangestudse.