tilbage

Land Rover Forum  

Index
92878: Gear olie (24-01-2010 20:09:59)
Flemming Kihl-Plambek #7976, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 85.82.183.29)
I instruktionsbogen til min nyindkøbte 110 3ooTdi
står der at gearkassen skal kører med Dexron II D...
troede fabrikken foreskrev MTF 94. Men det er måske kun i de danske bøger??...

mvh
Flemming
Index
92886: sv: Gear olie (25-01-2010 08:42:18) (svar på 92878)
Morten Brendstrup (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.95.213.198)
Det er din bog der er for gammel, i forhold til de ændringer somm kommer i løbet af 10-15 år.
Index
92910: sv: sv: Gear olie (25-01-2010 18:09:01) (svar på 92886)
Flemming Kihl-Plambek #7976, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 85.82.183.29)
Måske men bilen er fra 97
Og bogen trykt i 96. såå...

Flemming
Index
92914: sv: sv: sv: Gear olie (25-01-2010 19:39:22) (svar på 92910)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 188.177.22.134)
Enig gammel bog. Som jeg umiddelbart husker det blev 300 Tdi introduceret sammen med R380 i 94, men MTF94 gjorde sin entre i 97, så de første par år var smøreolie anbefalingerne ATF Dexron II, præcis det samme elendige bras som i LT77. Men hvis man bekymrer sig lidt omkring smøreolie til sin R380, så finders der altså bedre transmission olier end det nu anbefalet MTF94.

Mv. Ole
Index
92946: sv: sv: sv: sv: Gear olie (26-01-2010 09:46:35) (svar på 92914)
Jes Lundberg-Christensen #2076, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.77.66.66)
Hvilken Olie er bedst til de 2 gearkasser i dag:
LT77...
R380...
Mvh Jes
Index
92967: sv: sv: sv: sv: sv: Gear olie (26-01-2010 16:05:56) (svar på 92946)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 188.177.22.134)
Hej Jes

Nu er smøreolie valg jo som bekendt favoriseret af personlige præferencer, så svaret skal læses som mit "personlige" valg, men kan læses som en prioritetsliste.

Redline Oil MTL eller AMSOIL MTF er af olietype - fullsynthetic manual synchromesh transmission Fluid.

Andre alternative fullsynthetic transmission lubricant som Difflock Evolution 1 - Penrite Manual Gear Oil 75 - Royal Purple Synchromax dur bestemt også til samme gearkasse.

Man bør betragte Transmission Lubricant/Fluid og Gearoil som forskellige smøreolie typer, med hver deres specifkke karakteristika.

Simple gear konstruktion som vinkelgearboks, CV joint, reduktionsgearboks og differentiale kan normalt serviceres med almindelige gearolie, limited slip differential skal naturligvis serviceres med gearolie beregnet til formålet.

Manual synchromesh gearkasser bør naturligvis serviceres med en egnet Transmission Fluid. Olien til LT77 og R380 skal være kompatible med synchromesh ringe i messinglegering.

Det er bestemt ikke smart at man blot kalder det hele for gearoile...!

Mv. Ole
Index
93022: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gear olie (27-01-2010 17:30:35) (svar på 92967)
Johnny Abrahamsen #0852, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.162.249.250)
Hej
Under hjemkørsel fra Syd Frankrig døde bundgearslejerne( hjemkørsel fra den franske grænse kun med 4 lav og høj)Ved aftapning var dexron olien helt brun og lugtede brændt.Har siden kørt på Difflock evolution 1,ved sidste skift (under 40000 km,som sædvanlig) incl 2 gange Frankrig,kunne jeg ikke se,mærke,eller lugte forskel på den gamle og nye olie,så det er mit valg fremover.
Johnny
110 med LT77s/200 TDI
Index
93039: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gear olie (28-01-2010 19:51:26) (svar på 93022)
Jes Lundberg-Christensen #2076, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 77.213.173.28)
Det jeg er ude efter er hvilken specification man skal rette sig efter til en LT77/LT77s gearkasse:

I min bog som fulgte med bilen står der:
ATF type LG
På vores hjemme side Landrover Danmark står der:
Castrol TQ Dexron III
som dækker:
Ford Mercon Lice number M051103
GM Dexron LLLH
Allison C4
MB-Approval 236.5
Man 339 Typ Z1/V1
ZF TE-ML 04D, 14A,17C
Voith 55.6335
Disse 2 krav synes ikke at være de samme med min lille viden om olie, og det gør at jeg bliver i tvivl, som mange andre nok også er, er kravet ændret til olien?

LT77/LT77s gearkassen bliver jo tit kørt på max ydelse under lange ture så det skal jo ikke være pga olie den skal tage skade. Så hvad er minimums krav til olie?

Har selv indtil nu kørt på olie med ATF kravet, men Maskinstationen har skiftet leverandør og så kommer det op med hvad er den rigtige olie!
Index
93082: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gear olie (30-01-2010 02:37:59) (svar på 93039)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 188.177.22.134)
Hvis det er meningen at der forsat skal serviceres med ATF i LT77/LT77s, så bør man gå efter D/III, den afløser D/II. Hvis man kigger i W/S manualen fra perioden 83-92 som ca. passer med den periode hvor LT77 er brugt i 90/110 så er spec. på rekommanderet smøreolie ATF M2C33 F / G. Det er en ældre Ford spec. som er dækket af D/III.

Castrol TQ Dexron III er en mineralsk ATF, det ville være lidt smartere at finde en fuld syntetisk D/III.

Personligt ville jeg gå efter en egnet fuld syntestisk MTF 70w80 / 75w80 GL-4 afhængig af temp-zone.

Johnny´s historie illustrer glimmerende hvor utilstrækkelig en mineralsk ATF er til en hårdt arbejdende manual gearkasse. Oliefilmen kan ikke bære lejerne når der køres "hurtige" lange strækninger med belastning, netop varmen, den lille oliemængde og støbejerns huset udgøre til sammen en belastning.

Synchromesherne i LT77 er meget viskositets sensitive, derfor ATF. Man forsøgte netop at forbedrer synchromesh teknologien med LT77s modellen, men man kom ikke helt i mål. Nu om dage finders der altså moderne fuld synsetiske MTF olier som kan afhjælpe nogle af de uheldige egneskaber. Men det er jo altid en personlig afvejelse om man tør afvige af de rekommanderet olietyper.

Mv. Ole
Index
93089: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gear olie (30-01-2010 09:21:17) (svar på 93082)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.191.232.151)
Petro Canada har en god olie som jeg bruger og jeg var i normandiet sidste sommer det virkede fint for mig, der var laaaange træk på motorvejene, så det skal skiftes inden længe " ja ja det er noget tit" , men det syntes jeg.
Den bliver også brugt til differne, jeg har talt med Rune fra firmaet og han har sagt god for det, mener det er en 80/90 olie.
MVH JE
Index
93094: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gear olie (30-01-2010 12:07:13) (svar på 93089)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 188.177.22.134)
Hej Jens

Blot for at det ikke bliver for meget forvirring, din omtalte gearkasse med Petro Canada 80W/90 er vel forhåbenligt en serie III gearkasse, eller hvad...?? Har ikke før hørt om en vellykket kombination med SAE 80W/90 også en LT77 gearkasse, Hvis det er lykkes for dig, bør du publicer det her på forum i en mere detaljeret beskrivelse...!

Mv. Ole
Index
93102: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gear olie (30-01-2010 16:40:49) (svar på 93094)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.191.232.151)
UPS man lærer noget hver dag, jeg har "naturligvis" en s3 gear kasse på min LW.
MVH Jens E bøjer sig i støvet.