tilbage

Land Rover Forum  

94045: Smøre bladfjedre. (15-02-2010 12:08:07)
Christian Erik Stormark #4332, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.59.134.97)
Jeg har fået en fidus til at smøre bladfjedre. Den består i at pakke så meget af fjedren ind i plastic, så det lukker tæt. Derefter fyldes tynd olie i, og man køre med indpakningen til de bliver bløde.
Jeg er selv kommet på en anden mulighed: den er at bore smørenippler i fjedrene. Man borer til det sidste blad. Herefter skulle man så kunne bruge et tryksmøreapparat.
Er der nogen, som man har erfaringer med dette?
94046: sv: Smøre bladfjedre. (15-02-2010 12:22:06) (svar på 94045)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
Før jeg fik parabolske på så gjorde jeg flg. en donkraft under trækket så langt op det kunne lade sig gøre,en gang varm kobberfedt ned i fjedrelagene det hjalp men andre har nok en bedre mulighed. Jeg prøvede først med uanede mængder af vd 40, det hjalp lidt, men ikke noget at skrive hjem om. Men fjedrene er håbløst udsatte så det kommer efter et stykke tid igen, fik els et andete (fif) læs en god del ind bag i bilen kør en tur ud af en godt bulet markvej så skal det nok hjælpe, men ikke for mig , så det blev parabolske.
Hvis du vælger at skifte så brug bare godt med penge på produktet jeg har skiftet 2 gange så det endte med at blive dyrere, end hvis jeg havde købt de bedre og dyrere.
At bore huller i ens fjedre ville jeg ikke gøre.!!!!!
MVH Jens E
94050: sv: Smøre bladfjedre. (15-02-2010 13:12:00) (svar på 94045)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 193.88.88.10)
Mit bud på dit ønske er at afmontere fjedrene. Herefter adskille lagene, rense dem grundigt, smøre dem ind i fedt og så samle det hele igen. Så kommer rusten ud og du slipper for at bøvle med plastic eller andre arrgh-løsninger der alligevel ikke virker helt og risikerer at svine mere på gader og stræder end at smøre fjedrene.
Jeg har selv skilt fjedre ad og samlet igen, før, og det synes jeg er en fin løsning. Så kan du skifte chassis og fjedrebøs samtidig:)
94052: sv: sv: Smøre bladfjedre. (15-02-2010 13:25:59) (svar på 94050)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 95.209.249.223)
Før i tiden, var mange biler forsynede med leather gaithers, nogle læderposer, man kunne snøre på sine fjedre. Der var så monteret en smønippel i disse poser og man smurte dem ifm alm. chassissmøring.
Det virkede perfekt og fjedrene var altid i en lækker rustfri stand.
Så er man flittig, sætter man sig med sin symaskine og syr nogle fjederposer! :-)
mvh
Knud
94053: sv: sv: sv: Smøre bladfjedre. (15-02-2010 13:29:13) (svar på 94052)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 193.88.88.10)
Knud, jeg har set dem færdige et sted men føj de var dyre!
Et klubmedlem i besiddelse af en saddelmagersymaskine kunne måske lave en lille produktion og tjene en skilling! Jeg køber gerne 4 stk!!
94069: sv: sv: sv: sv: Smøre bladfjedre. (15-02-2010 17:53:36) (svar på 94053)
Thomas Carstensen #6880, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 78.156.107.51)
Hej Ole

Hvis du laver en model i et gammelt lagen, skal jeg gerne sætte mig til sejlmagermaskinen og kreére nogle poser til dig i læder. Det kan da ikke tage mange minutter, hvis jeg ikke skal opfinde den dybe tallerken først.

mvh Thomas
94074: sv: sv: sv: sv: sv: Smøre bladfjedre. (15-02-2010 18:15:33) (svar på 94069)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 95.209.249.223)
Hvis du gør det, skal du lave dem noget større end man lige regner med. Prøv lige at lægge en prøve af læderet rundt om.
Ligeledes skal der laves/syes udposninger til "klemmerne" der holder styr på lagene, idet der eller skal alt for store mængder fedt til at fylde posen op.
Skal det være helt rigtigt sætter man kroge i for hver 2. tomme og snører dem sammen med lædersnor.
Det ser rigtig godt ud, når man har sådanne fine sager på! :-)

mvh
Knud, der engang fik fremstillet et sæt til en Jag MKIX, der blev alt for småt :-(
94054: sv: sv: sv: Smøre bladfjedre. (15-02-2010 13:34:26) (svar på 94052)
Mark Philipsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 93.178.143.50)
Hejsa

Jeg så en artikel i et af mine LR blade for det blev anbefalet at pakke fjedrene ind i Denseltape og sprøjte olie ind i dem når de er monteret. Kører man meget offroad mudder, vil det uden tvivl blive flået af, men ellers en ret god løsning.

Ikke for at ødelægge din fine debat her, men kunne i anbefale et godt sted af købe parabolske fjedre ? Jeg har fået et bud fra den lokale LR pusher, men syntes 4200,- for 4 stk. til min 88" er lidt voldsomt, mener der blev snakket om "Santana" type..

Kan man få nogen som er ekstra hævet eller bøjet?

Med 88" hilsen
Mark
94058: sv: Smøre bladfjedre. (15-02-2010 14:00:04) (svar på 94045)
Ole Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.21.133)
Hej Christian og andre..

I tidernes go morgen gjorde vi som Ole Pars skriver:

Af med fjedrene, kanterne hvor lagene gnider mod hinanden rundes og rusten slibes væk på lagene nye bøsninger monteres, fjedrene smøres med en god kvalitet fedt noget der kan tåle vand og som har et højt smælte punkt og bære evne, smørefedt har forskellig bære evne den skal være så høj som mulig.

Fjedrene samles med en ny bolt og nu kommer det bedste, det som gør at der går lidt længere inden man skal igang igen, man tager nogle lagner, kan god være aflagte ;-) river dem i 10cm brede strimler dypper dem i en blanding af 50% hyd olie og 50% tagtjære, føj hvor det sviner, nu vikles fjedrene så ind i disse strimler og det må godt være mange lag, mener at huske at det var 5-10 lag vi endte med, til sidst så omvikles der med snor for at holde på det hele.
Og husk der skal ikke noget på der hvor fjederen skal sidde på akslen.

Snoren skal fornys af og til hvis man køre meget i terræn, ligesom det også er godt at skifte lærred ud for der kan gemme sig meget skidt inden i---en af ulemperne ved dette.

Så skal de blot monteres med nye bolte og møtrikke efter behov og man er klar til at nyde sin nye "sofa" for den bliver blød, rigtig blød og den kan flekse stort set som med parabolske alt afhængig af fjederne typen (antal lag)

Og hvis man køber parabolske så er der som Jens skriver ikke nogen genvej til noget der holder, fjedre til 1000kr stykket tror jeg ikke meget på når jeg ved hvor kompliceret det er at lave gode Parabolske fjedre.

Jeg ved ikke hvad der menes med Santana et eller andet, men Santana var så vidt vides først med dem på deres LR cloner..

MVRH

Ole
SLROC
2591

Ps hvis man har adgang til en hydraulisk rør bukker kan man med lidt øvelse give hvert lag et klem for hver 7cm for at giver dem lidt mere højde, men pas på, det blir nemt for meget og det kræver øvelse at få dem ens så bilen står lige, men det virker, har gjort dem mange gange før de gode parabolske kom på markedet.


94067: sv: sv: Smøre bladfjedre. (15-02-2010 16:58:29) (svar på 94058)
Mark Philipsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 93.178.143.50)
Hej Ole

Tak for super indlæg, det var nu ellers smart tænkt og skal da prøves.

Den med fjedre til 1000kr stk, hvordan menes det?

Jeg har set nogen på paddocks til det halve, er der nogen erfaringer der, de ser lidt klejne ud men billede kan jo snyde..

Med 88" hilsen
Mark
94079: sv: sv: sv: Smøre bladfjedre. (15-02-2010 19:22:00) (svar på 94067)
Kenn Sandau #7592, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.63.82.74)
Har købt mine hos Rocky Mountains, super kvalitet.
Heavy duty til min Serie 3 109" til camping og let duty til min serie 2A 109" softtop. Dyre måske, men godt.
94082: sv: sv: sv: Smøre bladfjedre. (15-02-2010 19:40:05) (svar på 94067)
Ole Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.228.50.51)
Hej Mark.

Det jeg mener med 1000kr fjedre er at de nok næppe er så gode som de gøres til af forskellige.
Jeg selv hælder til TIC fjedre, de er sværeat få fat i, men de er de bedste efter min erfaring og også mange andres.

Rocky'er er alt for stive de har erfaringsvis ikke en rigtig parabolsk karakteristik.

Du kan læse meget mere på TIC's hjemmesside.

Der er Paddocks nogen er ikke det jern værd de er lavet af, men selfølgelig hvis man synes det er sjovere at skifte fjedre end at køre i bilen så er det jo ok, man kan gøre det fire-fem gang for hvad et sæt ordentlige fjedre koster, men så er det og incl dæmpere ubolte polybøsninger osv.

Om det ene eller andet er godt afhænger jo også af hvad den enkelte har af kvalitets krav.....


MVRH

Ole

SLROC
2591

94102: sv: sv: sv: sv: Smøre bladfjedre. (15-02-2010 22:09:48) (svar på 94082)
Mark Philipsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.129.90.97)
Hej Ole og jer andre

Kunne i ikke smíde et link til tic´s og rocky´s hjemmesider, jeg har prøvet at søge på google, men får en masse underlige resultater

Helt cool med paddocks, regnede heller ikke lige med at det var top kvall.. Jeg hælder mest til god kvalitet, så jeg er frisk på en gang fælles køb når der er nogen priser på tavlen :-)

Med 88" Hilsen
Mark
94104: sv: sv: sv: Smøre bladfjedre. (15-02-2010 22:11:29) (svar på 94067)
Anders Byager #7465, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 85.24.14.68)
Købte for 3 - 3½ år siden parabolske fjedre fra Paddok.
De kører som en drøm, men jeg kan jo også kun sammenligne med de orginale der var rustet sammen til een solid stang.
Fik anbefalte at skifte støddæmper men fik det aldrig gjort.
Det har bevirket at en at remme er rygget af, ellers kun godt.

Med 88-73 hilsen
Anders
94081: sv: Smøre bladfjedre. (15-02-2010 19:30:32) (svar på 94045)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.242.246.166)
Hej

Som skruefjeder-bilist kan jeg ikke henvise til egne erfaringer, men mig bekendt bør (skal?) man montere eller opgradere støddæmpere, hvis man smører bladfjedre. Friktionen mellem fjederlagene fungerer som dæmpning, og med "smurte fjedre" forsvinder (eller reduceres) denne dæmpning. Det samme gælder ved konvertering til parabolske fjedre, da de kun har et meget lille område med friktion mellem lagene. Derfor hører der også et sæt ordentlige støddæmpere (med længere vandring) ved konvertering til parabolske.

Mvh
Mikael
94084: sv: sv: Smøre bladfjedre. (15-02-2010 20:05:25) (svar på 94081)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.191.250.250)
Til den nette sum af 7500 kr. fås hele sættet med u bolte bøsninger støddæmper etc. hos hystee de reklamere med det hele er tüw god kendte. så kan jeg finde een sponsor så skal det på bilen jeg har skrevet til dem og spurgt om vi hvis,?? vi bestiller nogle stykker kan få noget rabat.
mvh jens e der venter på dommen fra Jan.
94086: sv: sv: Smøre bladfjedre. (15-02-2010 20:20:08) (svar på 94081)
Ole Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.228.50.51)
Hej Mikael.

Det har ikke været min erfaring at de ændrede sig så meget at det gjorde en forskel, men mange af os kørte den gang med de dæmpere der kaldtes HD ( Heavy Duty) måske derfor.

Men det er helt korrekt at egendæmpningen ændres og netop med de parabolske er det virkelig aktuelt, faktisk så er det sådan at Heeystee ikke sælger fjedrene uden dæmpere da de indgår i Tüv godkendelsen.
Husk på at ens bremselængde er afhængig af ens støddæmpere!!!

Hvad angår TIC ( Heeystee) fjedrenes holdbarhed så kender jeg flere medlemmer der køre på tiende år på de samme fjedre.

MVRH
Ole
SLROC
2591
94083: sv: Smøre bladfjedre. (15-02-2010 20:03:41) (svar på 94045)
Claus Juul Kristensen #6182, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.189.155)
Hej Christian!
For ca. 10 år siden satte jeg nye originale fjedre i min s3 bus. Siden har jeg to til tre gange om året renset dem af for overfladisk skidt(pladder)og lagt mig ned under køretøjet, med et fad brugt gearolie og en pensel, og ganske enkelt "malet" fjedrene overalt med denne substans. De kan godt se røde ud på overfladen efter en tid, men lagene er endnu ikke groet sammen i rust og skidt, eller begyndt at se trætte ud.

Go´ arbejdslyst, Claus.
94090: sv: sv: Smøre bladfjedre. (15-02-2010 20:58:20) (svar på 94083)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.227.142)
Den med at bore hul, skære gevind og montere en smørenippel
kan du godt glemme, fjedrene er specialstål og ekstremt
hårdt. I England er det brugt at bevikle fjedrene med Densobind- gazebind der er dyppet i varmt og flydende vaseline, bruges til rør der skal ligge i jorden og kan købes hos rørgrossister. Det holder vand og snavs ude og smører samtidig. Der findes også specialfedt at smøre mellem fjederlagene, dette holder snavs og støv ude og modvirker den ukontrolerede fleksning som Mikael omtaler.
Diverse viklinger og de læderfuteraler der var meget brugt
førhen, især på amerikanerbiler kan dog forlanges fjernet
ved syn så synsmanden kan se efter evt. tyndslidte ell. knækkede fjederlag.
94119: sv: sv: sv: Smøre bladfjedre. (16-02-2010 08:34:25) (svar på 94090)
Mark Philipsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.129.15.124)
Hehe, de der parabolske fjedre jeg har på er TIC, det er bare ikke så gode mere som de har været, de er mere lige end med bue, har helt sikkert været voldet i terrenget.

hmm... der er ikke mulighed for meget fedt deri mellem, der er jo 2 cm imellem hvert blad
94123: sv: sv: sv: Smøre bladfjedre. (16-02-2010 08:47:42) (svar på 94090)
Jan Højmark #8402, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 193.89.55.129)
Husk at ved skift til parabolske fjedere skal de være godkendt for at kunne synes, det er de billig ikke.

Og nej det er ikke nok at synsmanden har kigget på dem og sagt det ser fint ud, han skal registrere at der er lavet denne ændring på bilen.

Men køber man de godkendte fjedere er dette intet problem, jeg køre selv på TIC hvilket blev registreret til syn efter fremvisning af den nødvendige dokumentation.
Det skal også lige siges at synskvinden selv gjorde opmærksom på at hun skulle se dokumentation på fjederne, så dem der ved noget om det ude på synshallerne findes altså også.
94136: sv: sv: sv: sv: Smøre bladfjedre. (16-02-2010 09:45:23) (svar på 94123)
Mark Philipsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.129.108.176)
Det er noteret, tak for det