tilbage

Land Rover Forum  

Index
94130: Bladfjedre over akslen (16-02-2010 09:16:22)
Mark Philipsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.129.15.124)
Hej derude.

Jeg syntes at have set en sandfarvet 88" softtop som er hævet vildt med akslerne under sine fjedre.

Kan man det sådan uden videre, er det løsningen for mig da jeg har brug for ekstra frihøjde.

Hvordan er det med der der flexijoint som sidder lige bag gearkassen, kan den klare de 10cm+ hævning uden at gå i bekneb?

Håber at høre nogen gode forslag

Mvh. Mark
Index
94131: sv: Bladfjedre over akslen (16-02-2010 09:23:11) (svar på 94130)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Hvis du retteligt har brug for så meget frihøjde så skulle du muligvis kikke på et helt andet køretøj.
NEJ man kan ikke uden videre lave dette nummer...
De tekniske detaljer orker jeg ikke at beskrive men een ting er sikkert : det bliver ikke nemt, ej heller at få synet!
Jeg har også set en 88 der havde denn opbygning og, min ærlige mening - det var den absolut grimmeste Land Rover jeg nogen sinde har set! Det er naturligvis en smagssag..
Index
94134: sv: sv: Bladfjedre over akslen (16-02-2010 09:35:59) (svar på 94131)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.209.180)
Den grimme LR har også en Patrol maskine, der vrider fjederne...
og det er simpelthen mig en gåde, hvordan mange LR kan blive periodisk synet år efter år med den slags grove modifikationer...
samtidig er jeg dybt fascineret af de mennesker, som giver sig i lag med den slags konstruktioner...

Hvis akslerne flyttes under fjederne ændres samtidig bilens tyngdepunkt opad, hvilket er et stort sikkerhedsmæssigt minus...
Der er i øvrigt også den mulighed, at købe brugte portalaksler fra Volvo C202 eller C303...
Det øger frihøjden.
Index
94132: sv: Bladfjedre over akslen (16-02-2010 09:26:17) (svar på 94130)
Hans Martien Sørensen #4770, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.234.237)
Det lyder som Jimmy's

Se under østjylland fotos challang 2006
http://picasaweb.google.com/dlrk.ostjylland.dk/Challenge2006#5202919518305423794

Hilsen
Hans Martien
Index
94133: sv: sv: Bladfjedre over akslen (16-02-2010 09:34:31) (svar på 94132)
Mark Philipsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.129.15.124)
Hej Ole.

Grunden til jeg har brug for så meget fri højde, som ikke bliver til så meget igen er at jeg har monteret 37" Micky thomson. Hjul omkredsen er noget større end et alm. hjul. Som den står nu (parkeret) er der 10cm at gøre godt med før den rammer hjulkassen, derfor ville 10cm ekstra gøre en stor forskel. Køn eller er, bare der virker.

Hvad er mine mulighedder når jeg allerede har lange lasker på? Kan jeg evt. forlænge laskerne med en tomme eller to eller vil det flytte hjulet frem efter?

Jeps, det er da Jimmys, gad vide hvordan han har krænlet den :-)

Mvh. Mark
Index
94135: sv: sv: sv: Bladfjedre over akslen (16-02-2010 09:42:44) (svar på 94133)
Mark Philipsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.129.15.124)
Glemte lige at sige at ´jeg ikke bruger den til offroad og den kører sådan set fint uden "last" men når jeg har noget tungt med i vognen, kan den godt finde på at skrabe på i skarpesving, bare 5 cm kunne gøre en verden til forskel...

Index
94138: sv: sv: sv: sv: Bladfjedre over akslen (16-02-2010 09:57:50) (svar på 94135)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Hvis du ikke bruger den i terrænget så fatter jeg bjælle mht SÅ store dæk og behov for SÅ meget frihøjde. Så er det vel bare en eller anden form for "potensforlængelse" uden anden grund end det?? Ok måske er jeg for grov, men når man vil lave så drastiske forandringer, med så store konstruktive ændringer, med sikkerheden i fare, såen bare for sjov, så står jeg af! Hvis man er hardcore offroad kører så er det en anden sag og så har man forhåbentlig også en vis viden på området og formeltlig(forhåbentlig) styr på sikkerheden og godkendelser.
Hvis du allerede nu skraber på i sving så var løsningen måske bare så enkel at montere nogle dæk i en størrelse der passer til bilen...
Index
94140: sv: sv: sv: sv: sv: Bladfjedre over akslen (16-02-2010 10:12:53) (svar på 94138)
Mark Philipsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.129.108.176)
Min ide om land rover om handler ikke kun terræn kørsel, den kan sagtens og selv 1 meter sne er intet problem, som du selv ved handler det jo om hvilke "sko" man har på i de løse underlag.
Frihøjden er en blanding af store hjul og fjede som er klappet sammen, de står mere eller mindre lige ud frem for at have det svej som de bør have og mit problem ville sådan set være løst.
Det er ok at være grov, det skal til nogen gange, men kan kun sige at hvad der er rigtig for dig, behøver ikke være rigtig for mig.
Min bil er primært "Show" og ikke et legetøj. Jeg bruger den til hverdag og er forholdne til det, kommer der sne, mudder og div op på taget, men det er ikke det at køre igennem to porte som tænder mig.
Jeg elsker min land rover for det den er, det den kan og som den ser ud.
Som en kendt tv-vært engang sagde, jeg ejer et dykkerur som kan klare 300m, ikke at jeg bruger det til dyk, men det er rart at vide at hvis jeg taber det i håndvasken med vand i, så ved jeg det er oki.. Samme prinsip for mig (har osse dykker ur... )
Potens forlænger... Hmmm, det er land rover vi snakker om ik?? Tror nok lige at vi skal snakke andre biler før det kommer på tale, for det er da LANGT fra sandsyneligt at andre en os med den engelske syge bliver imporneret over en 30år gammel mudder kasse... Store hjul eller ej , hehe

Nå nå, pyt med det, jeg finder på noget, skulle blot lige høre ad om de forskellige ting kunne lade sig gøre, men det er vist ikke lige det jeg skal bevæge mig ud i.

Blink og vink derude
Mhv. Mark
Index
94142: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bladfjedre over akslen (16-02-2010 10:27:00) (svar på 94140)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Nu skriver du selv at dine fjedre er klappet sammen Det tolker jeg som om at de ikke længere opfylder deres funktion og derfor heller ikke længere er lovlige. Det var da et rigtigt godt sted at begynde at bruge nogle penge hvis du spørger mig.
Det er helt iorden hvis man ikke har lyst til at køre terræn, det er jo et personligt valg.
Jeg forstår så bare ikke ønsket om de store ombygninger netop beregnet til terræn...??
Det der med potensen, det var ikke ment som for at imponere andre, det har vi nogle gange svært med, men for at imponere dig selv...Du skriver jo også at bilen er for "show" og ikke for sjov..
MEN det er jo min mening og den kan du ikke bruge til så meget..Måske er der andre der mere konstruktive øjne kan hjælpe dig fremad mod en mere højbenet Potensforlænger:)
Bare rolig, der er heller ikke nogle der kan trampe på mig når jeg kører i MIN Land Rover. Så er JEG bare den sejeste:)
Index
94146: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bladfjedre over akslen (16-02-2010 12:27:51) (svar på 94142)
Mark Philipsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 93.178.185.124)
Helt enig :-)
Index
94151: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bladfjedre over akslen (16-02-2010 13:36:26) (svar på 94146)
Anders Rasmussen #2889, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.207.162)
Hej Mark

Kan du ikke sætte et billede på af bilen?
Så vi kan se "Damen" med de høje hæle :-)

Hilsen Anders
Index
94164: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bladfjedre over akslen (16-02-2010 16:03:01) (svar på 94151)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
Ang parabolske fjedre ja et helt sæt, så har jeg lige talt med Paulus i Holland, Hystee, vi kan få ekstra rabat hvis vi er 10 der bestiller et sæt. så prisen er noget lavere og det er TÜV godkendt.
MVH Jens E
Index
94178: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bladfjedre over akslen (16-02-2010 19:26:52) (svar på 94164)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.150.52)
Som Ole var inde på, Begyndelsen er at udskifte fjedrene, med nogen "friske". Dette hjælper en del på frihøjde. Derefter, hvis man ønsker 37'Dæk, (fint for mig,) ville jeg vælge at få det til, ved at gøre hjul-buerne større, lidt som på "One-Ton".Evt kan man skære en go'bid af, og bruge plast skærm-forøger fra Defender. På den made får du de stor hjul på, og undgår (næsten) at hæve tyngdepunktet, for ikke at komme ind på besværet med forlænget kardanaksler, og andre UJ led som tåler større vinkler.
Det eneste lille minus er så, at du skal stille stop skruerne, så hjulene ikke går på rammen.
MHT parabol fjedre på sådan en "rig" ville jeg søge praktiske erfaringer blandt klub kammerater, re hvordan de fungerer med meget stor hjul! Det kunne være at bilen sejlede lidt for meget.
Bemærk, for-øvelsen er at tale med din synsmand, hvis ekvipagen skal køre på offentlig vej, Der er en grænse for hvor meget større hjul skal være, før vi er inde på "kreative ændringer"
Index
94179: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bladfjedre over akslen (16-02-2010 19:34:59) (svar på 94164)
Hans Martien Sørensen #4770, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.234.237)
Jeg er med på et sæt til min LW.

Hans Martien