tilbage

Land Rover Forum  

Index
94153: Rangerover Classic Automatgear problem (16-02-2010 14:03:30)
Torben Gøtzsche #8462, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.28.138)
Jeg har en Rangerover Classic, 3,9 V8 med automatgear

Den er kommet til at føles anderledes, nærmest som om den glider i den kobling der ikke er der - forklaring følger:

Den skifter imellem 1-2-3-4 gear og går også i lockup ved 80 km/t som den plejer. Men selvom jeg ligger på et helt fast omdrejningstal kan den godt gå 10 km/t ned i fart på vej op af en bakke (eller helt op til 15 hvis det er meget stejlt). Jeg har ikke tidligere haft denne fornemmelse af der var noget der gled. Jeg er ikke så automatgearkasse kyndig, men er det normalt og bare mig der ikke har bemærket det før? Hvis ikke, er der så nogen der har et bud på hvad det er?
Index
94154: sv: Rangerover Classic Automatgear problem (16-02-2010 14:14:05) (svar på 94153)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 78.156.212.199)
Hvad farve har olien, når du kigger på oliepinden til gearkassen?

mvh
Knus
Index
94157: sv: sv: Rangerover Classic Automatgear problem (16-02-2010 14:40:56) (svar på 94154)
Torben Gøtzsche #8462, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.28.138)
Ahh ja, glemte at nævne - den er lysserød. Det er svært at vurdere nuancen, men ligner en pæn rød olie, ikke brun eller lugtende
Index
94171: sv: sv: sv: Rangerover Classic Automatgear problem (16-02-2010 16:59:41) (svar på 94157)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.167.191.163)
den hatighedsnedgang du nævner, er det når converteren er i lockup mode?

rave-manualen skriver noget om at måske lockup koblingen kan være slidt eller at der ikke er nok olie på den.
Index
94192: sv: sv: sv: sv: Rangerover Classic Automatgear problem (16-02-2010 23:30:30) (svar på 94171)
Torben Gøtzsche #8462, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 85.80.227.144)
Ja, det er netop når den er i lockup - det føles nærmest som en konventionel kobling som skrider. Olieniveauet på automat gearkassen er lige under øverste streg, målt "cold, idle in neutral" osv. som der står. Hvordan virker lockup koblingen? Er det en konventionel kobling med plader eller lign.?
Index
94204: sv: sv: sv: sv: sv: Rangerover Classic Automatgear problem (17-02-2010 11:34:04) (svar på 94192)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Hej Torben,
den originale værkstedsvejledning til ZF-kassen ligger her:
http://www.muddyoval.com/articles/manuals/rmm_automatic.pdf

Din fejl er, som jeg forstår det, nævnt under testprocedure nummer 10.

Personligt har jeg aldrig haft mod til at skille gearkasser ad, men har tænkt på en sætning fra Haynes´ bog om min Volvo (på svensk!), hvor der står "tänk på, att du kan köra mycket långt med en oljud från växellådan...".

En anden idé, når man synes at ens LR/RR opfører sig underligt, er at prøve en tur i en bil magen til sin egen. Føles den på samme måde, lyder den éns osv. Sætter tingene i perspektiv for rystelse/lyd-allergikere som mig ;-)

Vink & blink
Bo Helsted
Index
94213: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Rangerover Classic Automatgear problem (17-02-2010 14:57:56) (svar på 94204)
Torben Gøtzsche #8462, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.28.138)
Jeg har desværre ikke haft lejlighed til at prøve en tilsvarende bil, men dette er noget der er opstået over en 10-12000 km. tur over en måned. Det er derfor jeg er ret overbevist om der er noget galt :(
Index
94190: sv: Rangerover Classic Automatgear problem (16-02-2010 22:16:19) (svar på 94153)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.237.146)
Hej Torben,
Hvis dine observationer gælder for hastigheder under 80 km/t (altså hvor der IKKE er lock-up) tror jeg det er helt normalt. Al kraft skal jo overføres af momentomvandleren, hvor to skovlhjul i oliebad overfører kraften. Jeg tænker på det, når jeg skal give godt med gas opad Valby bakke - ellers taber jeg fart. Det ligger vel bare i princippet, og giver de ca. 10-15% tab i brændstoføkonomien, som man regner med at en "gammeldags" atomatkasse giver. Både ZF (der lavede vores 4HP22 aut.kasser) og Getrag laver idag aut.kasser med dobbelt-koblinger, der overflødiggør momentomvandleren. Og dermed virker uden tab.

Vink & blink
Bo Helsted
RR 1990 Vogue aut.
Index
94191: sv: sv: Rangerover Classic Automatgear problem (16-02-2010 23:27:53) (svar på 94190)
Torben Gøtzsche #8462, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 85.80.227.144)
Det er desværre over 80 km/t. :(

Hvis jeg kommer kørende mærker jeg det sædvanlige "skift" ved 80 km/t og fortsætter til omkring 100 (det må ha været på en motorvej). Det er altså når lockup er sket og jeg har ikke følt den slå fra igen, det sker præcis ved 80 igen. Skal vist have søgt manualen igennem for lockup, hvis der er nogen som helst gode forslag er de meget meget velkomne
Index
94194: sv: sv: sv: Rangerover Classic Automatgear problem (17-02-2010 07:52:18) (svar på 94191)
eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.7.31.10)
Hej Torben

Er der reelt noget problem?

Er det ikke meget normalt, når det går opad så, så taber bilen fart - hvis man holder samme omdrejninger. Jeg har i hvertfald endnu ikke haft nogle biler - hverken med manuelt/automat gear - der kunne holde farten op ad en stigning - med mindre man gav mere gas.

Når jeg kører med min fartpilot slået til så overhaler jeg typisk andre personbiler op ad en bakke - og det tilskriver jeg helt klart at fartpiloten giver mere gas(kan i øvrigt ses på omdr. tælleren). Og ham/hende i personbilen holder spederen samme sted og derfor falder deres hastighed.

Hvormeget hastigheden falder, skal jeg ikke kloge på. Men umiddelbart tror jeg ikke der er noget galt med din bil.
Index
94196: sv: sv: sv: sv: Rangerover Classic Automatgear problem (17-02-2010 08:40:57) (svar på 94194)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 95.209.228.252)
Nu tror jeg så slet ikke på, at den forbliver i lock-up ved øget belastning, selv om farten er over 80 km/t.
De biler jeg har kørt i med ZF lock-up tomater, har alle vippet ud, f.eks. op ad stigninger og anden øget belastning. Det foregår ofte så umærkeligt, at de fleste slet ikke mærker det.
Når olien en ren og klar, tror jeg ikke på, at der er noget, der skrider. Hvis noget skrider eller glider, bliver olien meget hurtigt brun og senere sort, hvorefter man kan begynde at lægge lidt til side af husholdningspengene.

Jeg husker ikke om man selv kan øge linietrykket på en ZF, men er det muligt, vil det forsinke opskiftet til lock up og sikre at den bliver der lidt længere, hvis det føles som et problem. Men hvis olien forbliver ren og klar, ville jeg ikke bekymre mig om det.

mvh
Knud
Index
94202: sv: sv: sv: sv: sv: Rangerover Classic Automatgear problem (17-02-2010 11:03:51) (svar på 94196)
Jesper Mørkhøj Pedersen #7282, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 130.226.19.41)
Hej Torben

Du skriver det føles som en kobling der ikke er der... der er jo faktisk en stribe oliebadskoblinger inden i gearkassen og de kan da blive slidt. Hvor meget har den kørt? Jeg forsøgte en gang at skille en ZF 4HP22 automatgearkasse ad men samlede den igen efter jeg havde talt med en meget venlig mand fra ZF-Danmark som mente fejlen lå et andet sted, han havde ret, men jeg kom da ind til det første sæt koblinger... Du kan evt. søge på nettet efter 4HP22 og billeder, der kommer en del.

Mvh
Jesper, med manuel gearkasse som er begyndt at sige lyde...
Index
94215: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Rangerover Classic Automatgear problem (17-02-2010 15:04:48) (svar på 94202)
Torben Gøtzsche #8462, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.28.138)
Hej Jesper

Den har kørt ca. 250.000 så der kan måske godt være ved at være lidt slid .. overvejer til en start at skifte al olien på automat gearkassen, er dog lidt i tvivl om proceduren for at skifte det hele da der i den manual jeg har faktisk står der skal være 9 liter på, men så meget kan man ikke skifte fordi der står noget tilbage i momentvandleren. Gad vide hvordan man skifter det hele
Index
94217: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Rangerover Classic Automatgear problem (17-02-2010 15:26:06) (svar på 94215)
Jesper Mørkhøj Pedersen #7282, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 130.226.19.41)
Hej igen

250000 km, tjah, en RRC er jo halvtung, en 500-600 kg tungere end den bil jeg rodede med den gang (vil ikke nævne hvad det var(!)), og det må betyde noget for levetiden. Du kan prøve at ringe til en automatgearsspecialist og spørge om råd men måske siger de bare at slid ikke kan udelukkes og så er du ligevidt. Eller ring til ZF-Danmark og spørg om du ikke kan komme til at tale med en i værkstedet. De var meget hjælpsomme da jeg talte med dem for en 10 års tid siden.
Tvivler på at det hjælper at skifte olien men der sker betemt ikke noget ved at prøve. Den olie der er i momentomformeren bliver der! Mig bekendt er der ikke måder at få det ud på, andet end den hårde ved at demontere gearkassen. Du kan allerhøjest fortynde den gamle olie ved at skifte et par gange...

Mvh
Jesper
Index
94218: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Rangerover Classic Automatgear problem (17-02-2010 15:31:15) (svar på 94215)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Det gør man så bare ikke! Standardproceduren i RAVE er at man skifter "det der kommer ud", hvilket er ca. halvdelen. Med de angivne intervaller bliver fornyelsen "god nok" selvom kun halvdelen skiftes hver gang. Ellers skal du have omvandleren ud og tømme manuelt. Eller du kan tømme, fylde op, køre et stykke tid (blande blande...) og så skifte igen. Efter min hovedregning har du så skiftet til 75% ren olie...
Hilsen Bo

Index
94214: sv: sv: sv: sv: Rangerover Classic Automatgear problem (17-02-2010 15:02:43) (svar på 94194)
Torben Gøtzsche #8462, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.28.138)
Hej Eddie

Jeg ved ikke om vi får blandet noget sammen her. Jeg siger jeg holder et konstant omdrejningstal - ja, op af bakke betyder det mere gas, men det er jo så også noget af det smukke i V8'eren ;)

En manuel gearkasse, motoren ved samme omdrejningstal, og forudsat at koblingen ikke glider må da pinedød holde samme fart? Eller er der noget jeg helt har misforstået?

Grunden til det bekymrer mig er at det er opstået over kort tid, og føles lidt som en konventionel kobling der glider, selvom jeg har auto gearkassen i lockup (tror jeg ihvertfald, men der er et indlæg her der gør mig lidt i tvivl) hvilket jeg troede nærmede sig funktionen af en manuel gearkasse. Jeg troede netop at lockup funktionen var for at spare brændstof ved ikke at tabe så meget i omvandlingen :s

Bliver da lidt forvirret
Index
94216: sv: sv: sv: sv: sv: Rangerover Classic Automatgear problem (17-02-2010 15:25:11) (svar på 94214)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Hej Torben (og Eddie),
ja, vi skal lige adskille "gaspedalposistion" og "omdrejningstal".
Hvis du er i lock-up, skal der være direkte propotionalitet mellem omdrejningstal og hastighed. Der må ikke være noget slip. Meningen med lock-up er jo at fjerne det tab "elastikken" i omvandleren giver.
Jeg sad lige og kiggede lidt i værkstedsmanualen, de skriver faktisk intet om slid på lock-up´en, kun om manglende eller forkert indkobling. Prøv at ringe til et specialværksted for automatgear, og hør hvad de siger. Gode råd er ofte gratis.
Hilsen Bo
Index
94219: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Rangerover Classic Automatgear problem (17-02-2010 16:16:11) (svar på 94216)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.163.18.220)
Ring til automat gear centret i gilleje og spørg dem.

Mvh


Stephan