tilbage

Land Rover Forum  

Index
94203: LW brede (17-02-2010 11:21:13)
Hans Martien Sørensen #4770, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.234.237)
Jeg ved at en LW er smallere end en 88", men hvor er forskellen. Er det den samme softtop, hardtop, truckcap.
Hvad med aksler, og fjedre.

Med Rover Hilsen
Hans Martien
Index
94205: sv: LW brede (17-02-2010 12:10:55) (svar på 94203)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
en n y softtop til en LW koster ca 1990 dask leveret på din adresse og den er på paddockspares.
Du kan lave en hardtop til en lw deen er et par cm , smallere min har tidligere været beskæmmet med en sådan.
Resten får du senere da jeg har et UDEMÆRKET krus med alle oplysninger på.
Pars kommer nok med en masse oplysninger, en sand haj på det område.
Hvis du er interesseret i en original lang stikaksel til din LW har jeg en ny fætter liggende.
MVH JE
Index
94206: sv: LW brede (17-02-2010 12:28:34) (svar på 94203)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Forskellen er at Lightweighten ikke har de "brede skuldre" som serie 2-3 og 4 bilerne har. Ud over det er de endnu et par centimeter smallere målt på toppen af ladet.
Du kan godt bruge en civil hardtop men den gaber så ca 1 cm ud over begge sider. Foran ikke noget problem da siderne sagtens flexer ind. Lidt mere bøvlet bagtil men det kan absolut lade sig gøre. Jeg havde det på min 1. Lightweight. Truck-cab passer sikkert også på med lidt snilde. Soft-top og stænger dertil er som de civile. Stikalslerne har 24 stråler.
Danske og Hollandske (og sikkert andre)biler har samme aksler som de civile mens de Engelske (de tidlige ihvertfald) Har specielle Lightweight aksler der er smallere end de civile. Det var for at få plads til 2 Lightweights side om side i de gamle transportfly, Argosy!
Fjedrene har vist nok et par lag mindre men jeg er ikke sikker! De civile passer find på, specielt parabolske er folk meget glade for!



Index
94210: sv: sv: LW brede (17-02-2010 13:00:37) (svar på 94206)
ole pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.21.133)
Hej Alle.

Lige lidt suplerende ang mål og aksler.

Som Pars skriver så havde de første i England lidt anderledes aksler, men det var kun drivflanger og stikaksler det var anderledes, dette for at gøre bilen det stykke smallere som de små "kopper" rager ud.

Udvendig var disse aksler 24 spline og indvendig 10 spline, man kan sagtens bruge alm 88" stikaklser og flanger.

Så bredde forskellen i akslen ligger i drivflange og stikaksel.

Så vidt vides er det kun England selv der har haft denne aksel konfiguration.

Hvad angår fjedre så er der en slags bagfjedre, med 7 lag og to slags forfjedre, 5 lags og 7 lags så vidt jeg ved var de 5 lags tiltænkt GS udgaven med benzin motor, men der er vi på vej i noget der godt kan blive lidt langhåret for med LWT som med alm LR så afhænger deres udførsel tit og ofte af kundens specifikation, så hvad vi tror er std det ene sted er det ikke et andet, men sådan er det jo så dejligt at nørde med "the world's most versatile vehicle".

Et slogan der vist blev brugt første gang først i 70'erne.


MVRH
Ole
SLROC
2591
Index
94232: sv: sv: sv: LW brede (18-02-2010 13:29:58) (svar på 94210)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
På min LW var der 11 lag bagpå. stikakslerne var lidt kortere, det ved jeg for min var/er lidt kortere end en normal. Så nu er der en ny stikaksel og drivflange på den grønne hele undervognen er spændt op ( til lir)og jeg har vagt nu hvor det sner.
Tør godt vove den påstand at flere 88" fra det danske forsvar havde de korte stikaksler på.
Ejer af "the world's most ahsome vehicle".

MVH Jens E der sidder og tæsker i SOP.
Index
94236: sv: sv: sv: sv: LW brede (18-02-2010 14:14:27) (svar på 94232)
ole pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.21.133)
Hej Jens.

Godt for dig så var det ikke så slemt enda, men nyt at høre at den sådan har kunnet rykke stråler(splines) af, det er og den der vilde vilde fremdrifts maskine du har i ;-) du må et sæt aksler som jeg har i !!!

Aha ja, men er din dyt ikke også en meget sen en 1982-83 eller så? så har den også 24 spline udvendig, men ikke en møtrik til og hold akslen, men en låsering ? ik!!!

De stik aksler er lidt kortere jo, men kun fra drivflange og udaf ikke fra driv flangen og indad, nåe nu blev det langhåret hva....

Sidder også og kigger ud på sne der nærmet vælter ned som om der ikke var kommet nok snart.


MVRH

Ole

SLROC
2591
Index
94241: sv: sv: sv: sv: sv: LW brede (18-02-2010 15:30:31) (svar på 94236)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
1979 og med møtrik skam, men kortere end en "normal", vild maskine HA fandt ud af at den ikke trækker helt i bund ved "fuld gas" så nu river den nok alt itu, efter den er justeret så må jeg nok kontakte FSN KAR tårn, når jeg cruiser på motorvejen.
SNE ja jeg har sædvanen tro vagt, så jeg må nyde de danske veje fra en v6 sharan.
Vi må lige tales ved ang. en bedre drivline/aksel/dif opsætning. ellers så må jeg sku besøge dig,
gassede Jan idag da vi så ham som lyshåret og med fuld manke, på lysbillederne.
MVH Jens E med Do Do and the Dodoes på højtaleren, lev livet ud.