tilbage

Land Rover Forum  

94433: 90" på glat is (21-02-2010 22:12:21)
Lars Larsen #8102, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 95.209.228.166)
min 90" sejler runt på de iset bi veje selv ved lave hastiheder 20-25 km/t kan det passe eller er det noget jeg bilder mig ind(jeg væltet ved samme hastihed for 11/5 uge siden)
hilsen
lars
94434: sv: 90" på glat is (21-02-2010 22:36:21) (svar på 94433)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.167.191.163)
jeg syns det største "problem" er at det permanente 4x4 gør at min ikke mærker at den gir slip før den har givet slip. er selv snurret rundt et par gange i en isglat rundkørsel, fordi jeg ikke ku mærke hvor glat det er. men i vores nuværende vejr kan min RRC også sagtens svinge med røven eller køre ligeud i svingene selv ved lave hastigheder, men selvfølgelgi blir man lidt mere paranoid når man en gang er væltet.
94435: sv: 90" på glat is (21-02-2010 22:43:28) (svar på 94433)
Henrik Madsen #5343, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 94.145.225.113)
Begge min 90" har osse givet mig snure ture selv ved lav hastighed.
Har en kammerat der her i weekenden i Oksbøl osse snurret lidt rundt,.... men OK, det har så osse været EKSTREAMT glat idag.

Henrik, med 101",... men det er ikke beder hehe.
94439: sv: 90" på glat is (21-02-2010 23:01:33) (svar på 94433)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.128.4)
Hvilket fodtøj har du valgt at beære din elskede skat med?
Det er jo nok en ret vigtig faktor, for at man kan fortælle om du burde have lidt fat. For kører du med super sommerdæk uden den mindste form for lameller, ja så drejer du rundt. 4x4 gør jo ikke at du står bedre fat, på den måde....

Jimmi
94441: sv: sv: 90" på glat is (21-02-2010 23:14:27) (svar på 94439)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.165.150.52)
Tak Tak! Jimmy! Endelig en der er enig! Uanset hvor velegnet bilen er, så er sommer dæk om vinteren en No-Go.
Jeg har ikke tal på hvor ofte jeg har set 90, 110, Defender, osv, ta sving helt stabilt og ubemærket, hvor den efterfølgende BMW, Mercedes, osv, personbil i overklasse, har vrikket noget mere end pikant med bagenden.
90 er suveræn på vinterføre, men den må have vinterstøvler på!
94456: sv: sv: 90" på glat is (22-02-2010 12:46:10) (svar på 94439)
Lars Larsen #8102, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 79.138.247.176)
der er bfg mt på
måske ikke ligefrem et vinter/isdæk
lars
94442: sv: 90" på glat is (22-02-2010 00:41:41) (svar på 94433)
Jørgen Olsen #2421, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.89.13.78)
Der er mange faktorer som gør en 90" ustabil på glat is.
Jimmi har fat i en væsentlig (dæk).
En anden væsentlig, efter min menig, er bøsninger på stræberarmene. Hvis de har slør, er en 90" ustabil allerede inden man begynder at dreje ind i et sving, eller rundkørsel.
Når en 90'er er på vej ud med bagenden, er det en dårlig ide kun at slippe gassen (det bliver det kun værre af), tryk på koblingen, eller endnu bedre, - giv gas !
Og kør ikke med diffLock.
Mvh
Olsen
94445: sv: sv: 90" på glat is (22-02-2010 09:08:02) (svar på 94442)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.75.213)
Hej.

Jeg giver Jørgen ret.

Slør i undervognen - bøsninger, hjullejer, styretøj, pitmanarm etc. - giver bilen mulighed for at skifte retning uden advarsel. Måske ikke noget man lægger mærke til på tør, banet vej, men som tydeligt giver sig tilkende på en knoldet, isbelagt vej.

Desuden er der jo også, som nævnt, dækkene.

Husk desuden at en 90" vender rundt uden advarsel på glat vej pga. den korte akselafstand.

Tit synes mine medtrafikanter at jeg kører for langsomt. Noget der ofte, fra deres side, resulterer i salutering med de respektive dele af bilens elsystem og ceremoniel hævelse af midterste finger på entet højre eller venstre hånd - afhængig af hvilken hånd de har mobiltelefonen i ;-) Men, med det føre vi har her i Nordjylland, er den sikreste måde at komme fra A til B, at lette foden fra speederen og tage den med ro. Vores biler er sk.de sjove i sne, men formår ikke at bremse bedre end andre biler i isglat føre...

Venlig hilsen

Jens
94451: sv: sv: sv: 90" på glat is (22-02-2010 09:50:16) (svar på 94445)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Jeg har netop været i Sverige med vores RRC. Jeg syntes godt nok også at den virkede utilregnelig på hjemturen igår - mærkelige vibrationer, underligt slingrende bagende, måtte styre kontra ved sidevind - selv ved lave hastigheder. Da jeg har udskiftet praktisk talt alle styredele, kiggede jeg lige undervognen efter ved hjemkomsten. Og det viser sig at en af gummibøsningerne ved en af bagstræberarmene, har "sat sig" så der nu er 1-2 mm slup mellem gummi og spændskiven. Dette, kombineret med tungt læs i bagagerummet, er nok synderen. (Jeg har Michelin Synchrone dæk, der ellers plejer at opføre sig pænt). Plus det faktum, at det er en 40 år gammel konstruktion...der bare ikke er bygget til høj hasatighed.

Vink & blink
Bo Helsted - der ikke fatter de mennesker der overhaler mig med 120 km/t på en snefyget E22 ved Lund...
RRC Vogue 1990


94526: sv: sv: sv: sv: 90" på glat is (23-02-2010 12:33:19) (svar på 94451)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.136.92.78)
Jeg har ligeledes lige haft en lang weekend i Småland med masser (masser!) af sne. Jeg kører 90' med 265/75 16 General Grabber AT2. Det er dæk som jeg generelt er super glad for. De støjer noget mindre end jeg havde forventet og har klaret det forbavsende godt i Høvelte. Et bredt men dejligt dæk.

I weekendens snetur i Sverige er det ligeledes gået rigtig fint. Jeg har kunnet holde nogle gode hastigheder og bilen har væert stabil. Den har ikke lagt an til at snurre rundt men selvfølgelig har det været nemt at få bagenden til at skride lidt ud. Dækkene bider fint i den nyfaldne sne men det store problem har ofte været at der under den nyfaldne sne lå et lag ren is. Det betyder at bremsning har været en delikat opgave så nedgearing og motorbrems på alle fire er vejen frem. Men når den skal trække og rundt i svingene med jævn fart har den holdt et rigtig godt bid i sneen.

Når det så er sgat - ja så sad vi fast 2 gange :o) Den ene gang var en fjumnrefejl hvor vi kørte 30 cm ud i rabatten (ind i den opdyngede sne fra sneploven) med det resultat at bilen med det samme gled ned af kanten mod grøftenm trods en halv meter sne. Det skulle have været en kort tisspause i skoven men vi ville så gerne blive lidt længere :o) En traktor trak os fri efter en lille times tid (Money Talks). Det var umiligt selv at komme fri på grund af den føromtalte is under den fine nysne. Venstre hjulpar spandt rundt uden på nogen måde at kunne få kraften ført ned i i grøften.

Anden gang var på vej op ad bakke til vores hytte hvor der dagen igennem var falden mere sne. Det gik fint halvvejen men da jeg så begyndte at arbejde mig udenom et par driver så træk bilen pludselig stærkt til den ene side og endnu engang måtte vi se os selv sidde fast. Bilen hang på maven men selv efter at have gravet bilen fri måtte jeg erkende at AT2'erne måtte se sig slået af snedriverne. Her ville et par MT'er nok have gravet sig egennem noget hurtigere. Vi kom igennem men det kostede sved på panden, en varm skovl og varm kakao bagefter.

Lars
94455: sv: sv: 90" på glat is (22-02-2010 12:04:27) (svar på 94442)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.50.226)
Jeg mangler stadig deltagelse i glatføre-kursus med min Defender 90".

* Du siger 'dif-lock fra' i glatføre?

* Er det den generelle anbefaling, når man kører på skøjteis??

Jeg har selv eksperimenteret lidt med dif-lock fra/til i de snart 4 mdr, jeg har haft bilen. Vi har jo haft rigeligt med glat-føre til at lege/lære ;-)

Uden rigtigt at have udfordret grænserne alvorligt, så er det mit indtryk, at jeg kommer hurtigere og mere trygt om hjørnerne med dif-lock slået til. Og ja, det er speederen det gælder, når den slår med rø... - ikke den der pedal i midten...

Jeg kører på BFG AT, som jo ikke ligefrem er et decideret vinter/isdæk.

* Hvad sider I andre??
94457: sv: sv: sv: 90" på glat is (22-02-2010 13:12:27) (svar på 94455)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.227.185)
Som føret er pt. er vinterdæk nr. 1, ingen tvivl om den ting, men de bør ikke være over 6 år gamle, se datomærkning. Men det er jo en investering de fleste undgår
da det ofte kun er hver 10. år eller sjældnere der rigtigt er brug for sligt. Desuden er vinterdæk mindre egnet i terræn, dels grundet mønstret og dels blødheden der gør dækket nemmere skades.
Hmt. kørsel med diffspær under kørsel i sne/is, det bør kun aktiveres ved kørsel i lav hastighed; ved kørsel i høj
fart har hjulene en musketer-ed :hvis en skrider, så skrider vi alle: på seriebilerne er dette mere udtalt grundet den stive undervogn.
94458: sv: sv: sv: sv: 90" på glat is (22-02-2010 13:20:55) (svar på 94457)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.50.226)
Høj fart??

* Er det når vi passerer 25, 50 eller måske 100 kmh??

Bare så'en ca. ;-)
94459: sv: sv: sv: 90" på glat is (22-02-2010 13:38:53) (svar på 94455)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Min erfaring siger at hvis der ligger sne, altså hvis jeg er 100% sikker på at det er glat, så min transmission ikke tager skade, så kører bilen bedst med centerspær låst. Det gælder både kørsel i sving og ved igangsætning. Desuden gælder det også ved motorbremsning.
Jeg er enig i at hvis den begynder at skride, så skal man ikke røre bremsen (med mindre man har ABS), for så går det endnu værre. Hvis man kobler ud, så fortsætte udskridningen uden at blive værre; men hvis man skal redde noget, så er der kun een ting at gøre, og det er at styre udskridningen med speederen. Dette kræver at man har lidt omdrejninger på motoren, da der ikke er meget moment at gøre godt med ved 30-40 i timen i 4. gear. Derfor skal man være lidt forudseende, så man får gearet ned inden man tager et sving, hvor der er risiko for at skride ud.
Det skal siges, at jeg kører 110", og jeg tror måske de har lidt bedre retningsstabilitet (det burde de i hvert fald). Jeg kører på BFG A/T 265/75R16 og de står rigtig godt fast størrelsen taget i betragtning. Især hvis der er lidt sne de kan tage fat i i stedet for ren is. De slår dog ikke de 145/80R14, som jeg lige har fået på borgergryden.

MVH Jakob E S
94483: sv: sv: sv: sv: 90" på glat is (22-02-2010 18:37:30) (svar på 94459)
Torben Jakobsen #7941, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 93.166.59.175)
Vi har selv en 90" med mudterræn dæk(staves sikkert sådan)på og mærker tydeligt hvor livlig den er med bagenden, når underlaget er delvis is.. Trods det og at den er kold som en kummefryser, så bliver den brugt dagligt til og fra arbejde. Mondeoen ligger bedre på vejen, men så ved jeg heller ikke om jeg kommer frem i bil eller skal gå når nu bilen sidder fast i driverne...
Nu venter vi bare på foråret så vi kan bruge den i mudderet igen..
Hilsen Henrietet
94490: sv: sv: sv: sv: 90" på glat is (22-02-2010 21:42:44) (svar på 94459)
Lars Kiærulf #7877, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.24.10)
hmm, jeg har også spekuleret lidt omkring min Disco 2 med TC, ABS og andre forkortelser. På Discoen oplever jeg også bagenden er temmelig levende i hvert fald rundt i sving og rundkørsler. Mit fodtøj er nok ikke så optimalt som det kunne være, dog trods alt et M+S dæk.
Til hverdag har jeg ikke rigtig noget læs bag i ud over et topnøglesæt (er en ½" forlænger et våben?), men havde på et tidspunkt fyldt nogle hundrede kilo ekstra i bilen. Der føltes den mere stabil på glat underlag. Jeg har efterfølgende overvejet om noget mere vægt agter ville hjælpe på en halvlevende bagende. Nogen inputs?

Mht. til at træde på speederen, det kommer vist temmelig meget an på situationen. Jeg har prøvet efter at være kommet rundt i et t-kryds og givet den lidt gas (der var plads til det) for at få TC'en motioneret lidt hvorpå bilen kommer i slinger. Mere gas hjalp helt klart ikke i den situation ... tværtimod.

- Lars
94486: sv: sv: sv: 90" på glat is (22-02-2010 19:07:18) (svar på 94455)
Jørgen Olsen #2421, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.89.13.78)
Diff-Lock slået til eller fra ?

Efter min mening bør Diff-Lock normalt være slået FRA ved kørsel på is og sneglatte asfalt veje.
Den eneste fordel ved at have Diff-Lock slået til er ved igangsætning (fremdrift).
Mvh Olsen
94488: sv: sv: sv: sv: 90" på glat is (22-02-2010 21:07:15) (svar på 94486)
Jens Bollerup #5492, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 78.157.107.140)
Der er altid en forskel på hjulenes omkreds eller der køres i bløde kurver,Hvis der køres med difrentialet låst svarer det nogenlunde til at tage en forhjulstrukken bil og køre med trukket håndbremse på baghjulet. En traktor med låst bagaksel kan absolut ikke dreje. Så låser i jeres difrentiale så hold jer helst fra de veje jeg kører på.
94496: sv: sv: sv: sv: sv: 90" på glat is (22-02-2010 22:38:30) (svar på 94488)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.150.52)
Som bekendt, Jeg kører en SIII One-Ton, Ex-Mil fra 74,herop i det Norske. Dvs Centerdiff findes ikke,og med gammel bladfjeder, så er der rigelig med "slup" i undervogn, som bliver ikke bedre af at køre på bløde 9:16 dæk, af landbrugs varianten, med rigtig bløde gummi!dog heftig pigget. Bilen har ARB Airlokkers. På glat is, kan jeg ikke lave hjulspin,med airlokkers slået til. Jeg kan lige klare det i 2 lavgear, i normal 4WD, da bilen har Turner St2. Top-Stykke, og 104Hk!
Umiddelbart har jeg indtrykket af at de overnævnte problemer som klub kammerater har, skyldes udelukkende de uegnet dæk.
Fex en skriver at BFG MT slår pirrouetter. Jeg er vild med BFG MT, men ikke til vinter. De der fodbold støvler er forrærerisk på is, selvom at de er suveræn i snedriver. BFG AT klarer sig bedre "på glatta", men de er heller ikke noget vinterdæk, mm de får pigge i.Dog synes jeg at A/T er et herligt dæk, allround.
Jeg tror ikke at en millimeter eller to slup i bøsninger på en 90/110 er det som giver udslag. Det har jeg fra fabrikken af, på en gammel serie bil!
Det som virker er "rigtig" vinterdæk, selv de pigfri. Vær også obs på at vinterdæk købt her i Norge, er væsentlig mere effektive end tilsvarende mærke modell, købt i DK eller Tyskland.
Tænk også på at der er væsentig forskel på at låse centerdiff,(på langs af bilen) og diff-spær på akslen,(på tværs af bilen) re Jens' indslag.
Min erfaring med moderne 4WD er, at hvis i tvivl, eller man mærker lidt "liv" i bagenden, så lås centerspær. Hvorfor kører de Serie Biler så godt på glat-føre?
Principielt, hvis en masse små millimeter ting, begynder at have stor inflydelse, så er der nok noget andet stort som egentlig er galt!
94499: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 90" på glat is (22-02-2010 22:44:17) (svar på 94496)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.150.52)
Lidt mere til eftertanke! Mine ture på 240Km til min "ski paradis i Tuddal, tager 5T 20min, om sommeren. Om Vinteren kommer jeg oftest frem på ca 5T, da hurtig biler ikke skal "mase" på mig. Er der godt med sne, 10cm, ca, kan jeg komme under 5T da det bliver vanskeligere at få bilen til at skride!
94508: sv: sv: sv: sv: sv: 90" på glat is (23-02-2010 08:10:39) (svar på 94488)
Per Olesen #6671, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.49.171.44)
Jørgen Olsen og Jens Bollerup.

Jeg har kørt lastbil i en menneskealder og traktor i 5o år.
Sad lige og læste de ovenstående indlæg som I har svaret på. Det skal I have tak for. Det er rystede læsning, når folk skriver de kan finde på, at køre rundt med låst spær.
94519: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 90" på glat is (23-02-2010 09:48:45) (svar på 94508)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Per.

Nu ved jeg ikke hvormange af dine lastbiler og traktorer der har haft permanent firhjulstræk med centerdifferentialespær, men ifølge den vedledning der ligger på hjemmesidens forside under kørsel- og sikkerhedsudvalget, så kan man slå centerdifferentialespær til på en Defender, ved kørsel i glat føre, for dermed at opnå bedre greb.
Det er rigtigt at for- og bagaksel så vil køre lige hurtigt rundt i et sving, hvilket vil resultere i en lille smule skred. Dette skred vil dog ikke være nær så alvorligt som hvis man havde spærret et akseldifferentiale. Til gengæld er man sikker på at der er hjul på både for og bagaksel, der trækker bilen rundt om hjørnet, i modsætning til hvis centerdifferentialet ikke er låst, hvor al kraften let går op i spin på et hjul, hvorfor man ikke har en chance for at styre sig ud af tingene.

MVH Jakob E S
94520: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 90" på glat is (23-02-2010 09:52:20) (svar på 94508)
Jørgen Hansson #4977, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 194.116.223.241)
Nu syntes jeg ikke der er mange der siger de kører rundt med låst spær men til gengæld nogen der siger de bruger Diff-lock og de to ting har jo ikke rigtigt noget med hinanden at gøre, Diff-lock er jo noget man indfører da man lader Land Rover moddeler kører med permanent firhjulstræk man er så nødt til at lave en udveksling i gearkassen så de også kan dreje om hjørner og for at kompensere for det laver man Diff-lock som skal bruges i sand og sne, is og andet løst underlag, derfor er det en rigtig god ide at bruge det hvor der er sne og is, men så snart man har fast grund under fødderne skal det slås fra, der er ikke nogen hastighedsbegænsning på diff-lock men hvis man følger man kan kører over 60- 70 km/t så er det fordi underlaget er så godt at man ikke har behov for diff-lock, kører man hurtiger en det og syntes man skal bruge diff-lock så kører man for stærkt.
Alt dette er også at læse i instruktionsbogen på den pågældende bil.

Bare mit indput der bruger Diff-lock rigtig meget

Jørgen