tilbage

Land Rover Forum  

Index
94240: Hjælp til køb af land rover 2.5 dse (18-02-2010 15:18:47)
Kim larsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.184.144.124)
Hej . Håber der er nogle kloge hovder som kan hjælpe mig ang jeg går og tænker på at købe mig en land rover 2.5 dse . Jeg har intet kendskab til denne type bil og kan se at det ikke er mange som er til salg ,så har planer om at hente en i tyskland og så få den på hvide plader men er der forskel på motorene som ligger i disse biler eller er det bmw i dem alle ? Dem som jeg har set på i tyskland starter fra årgang 96 og så op til 2001 og jo ældre de er jo mindre i afgift på sådan en ;-) men er det samme motor og gearkasser de køre med i alle de år eller er der noget som er lavet om ?? er der bestemte årgange man skal holde sig fra ?? Er det overhovedet en bil som kan holde , tænker især på automatgearkassen på bilen og er der nogen som har en ide hvad afgiften er på en årgang 98 for som jeg kan se på bilpriser.dk så skulle den ligge på ca 100.000 kr .Mvh Kim
Index
94242: sv: Hjælp til køb af land rover 2.5 dse (18-02-2010 15:30:38) (svar på 94240)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 20.138.20.231)
Jeg har en Rangerover 2,5 dse aut, og bilen er fantastisk, på trods af jeg har måtte skifte gearkasse og undervognen driller.

Motoren er en bmw, dog er der lidt forskel på ydelse vistnok. Motor og gearkasse holder ganske fint, såfremt de får deres olie skift og ellers bliver behandlet ordenligt.
Får den tæsk og ingen vedligeholdelse, så holder intet jo.

Men sørg for at prøve alt igennem!!! og se at det virker.
Jeg tror ikke du skal frygte om gearkassen kan holde, jeg ville koncentere mig om at finde en hvor undervognen ikke laver ballade og at klima anlægget fungerer.

Mvh

Stephan
Index
94243: sv: sv: Hjælp til køb af land rover 2.5 dse (18-02-2010 16:02:14) (svar på 94242)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.54.13.116)
Range Rover 2.5 DSE er en udmærket bil - til dem der har særdeles stor tålmodighed og ikke ønsker at kunne lave "en kvik overhaling". En 2.5'er har 136 HK - og det er ikke meget til dens ca. 2300 kilo.

Modelen kom i 1994 - og årgang før 1997 bør man som udgangspunkt holde sig fra - der var en hel del børnesygdomme elektrisk. Rigtig mange har fået ny motor grundet tung højrefod / chiptuning m.m.

Gå udenom modeller med store hjul (ser pænt ud men forringer kørekomfort)og unødvendigt tingeltangel (kængurugitter og lignende) Find så ny en DSE med automatgear, gerne læder og så god service historie som muligt.

De kan findes i alle prislejer - de billige plejer alligevel at ende "dyrt" - så hellere finde en der er i orden fra begyndelsen.

Modeller før 2000 har kun antispin på bagakslen og 2 airbags - Ingen P38'ere har ESP, men alle har ABS.
Fra 1998 og frem har de ratbetjent radio.
Dieseler har almindeligvis ikke tågeforlygter - kan med besvær eftermonteres...

Service: Alle P38'ere skal serviceres for hver 10.000 km.
Brændstoføkonomi: ca 8-12 km/l ved diesel - 5-10 km/l ved benzin.

Forvent en bil, der føles tung, krænger en del i sving, koster en del i ejerafgift: 12 - 14K årligt. men som giver køreglæde ud over det sædvanlige! Epsom Green, Sort, Sølv eller Bordeaux er fine farver til modellen.

Køber du i Tyskland så skal du vide (hvis du ikke allerede ved det) at registreringsattesten er i 2 dele ligesom i DK. Kan du kun få en del - så er der pant i bilen!

Thorstein #7334
MY 2000 4.6 V8 HSE - fordi livet er forkort til diesel!

Kig på www.rangerovers.net - hvis du vil vide mere!
Index
94245: sv: sv: sv: Hjælp til køb af land rover 2.5 dse (18-02-2010 16:29:27) (svar på 94243)
kim larsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.184.144.124)
Index
94251: sv: sv: sv: sv: Hjælp til køb af land rover 2.5 dse (18-02-2010 17:53:32) (svar på 94245)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.54.13.116)
Kig evt på denne:
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=126618387&__lp=2&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&sortOption.sortOrder=ASCENDING&makeModelVariant1.makeId=14800&makeModelVariant1.modelId=5&makeModelVariant1.modelDescription=2.5+DSE&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Car&segment=Car&minFirstRegistrationDate=1997-01-01&maxFirstRegistrationDate=2002-12-31&transmission=AUTOMATIC_GEAR&siteId=GERMANY&negativeFeatures=EXPORT&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&export=NO_EXPORT&customerIdsAsString=&categories=OffRoad&lang=de&pageNumber=1

eller

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=126061048&__lp=2&scopeId=C&sortOption.sortBy=specifics.mileage&sortOption.sortOrder=ASCENDING&makeModelVariant1.makeId=14800&makeModelVariant1.modelId=5&makeModelVariant1.modelDescription=2.5&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Car&segment=Car&minFirstRegistrationDate=1997-01-01&maxFirstRegistrationDate=2002-12-31&transmission=AUTOMATIC_GEAR&siteId=GERMANY&negativeFeatures=EXPORT&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&export=NO_EXPORT&customerIdsAsString=&lang=de&pageNumber=2

begge har kørt meget - men der er kun 32 at vælge imellem (97 - 02, 2.5 automatic)

glem at køler gitter ser kedeligt ud - det kan skiftes/males.

blinklys kan nemt udskiftes til hvide - og hvul, måtter og lignende koster heller ikke en bondegård - det vigtigste er, at "bilen" er i orden - og er pæn indeni!!!

Det handler heller ikke om hvor bilen står - det handler om at finde den rigtige!!!

held og lykke - Dem jeg har udvalgt er valgt med pris/alder/ udseende for øje.
Index
94256: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til køb af land rover 2.5 dse (18-02-2010 19:13:49) (svar på 94251)
kim larsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.184.144.124)
Ja de har kørt meget og på den ene står der vist noget med luftundervogn er defekt og på den blå avis er der 3 hvid plader til salg og de har alle køret 255000 og der over så det er nok bedre at købe en af de 2 som kun havde kørt ca 84000 og 133000 i tyskland .
Index
94287: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til køb af land rover 2.5 dse (19-02-2010 08:40:21) (svar på 94256)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.54.13.116)
Det er ikke kilometer på motor der er så interessant - det er bilens generelle tilstand.

Der sidder 3 servomotorer i klimaanlægget - de går per definition i stykker og skal skiftes med jævne mellemrum.

Luftaffjedring volder generelt ikke problemer, men pumpe kan blive træt (kan renoveres nemt) ellers kan der gå en luftbælg og i en sjælden gang og trykventil.

Centrallåsmotorer kan også gå i udu - specielt hvis man altid dobbeltlåser bilen (sikkerhedssystem - findes eksempelvis også ved Opel m.m.)

Fortøjet begynder med tiden at få en hylelyd - sådan er det bare....

Husk! Bilen er engelsk - ergo altid et eller andet der smådriller... Det ville ikke være helt rigtigt hvis den altid virker efter hensigten - selvfølgelig er det at foretrække - men så skal men købe en Subaru!!! (fy skam mig!!!)

Den på dba til 185.000 ville jeg nok kigge lidt nærmere på - den har alt det "gode" udstyr" ratbetjent radio - originalt soltag - motrorvarmer - ny a/c pumpe - og luft pumpe til luftaffjedring - byd ham 160 - 170 og se hvad han siger... det er en 1999 - så det bliver heller meget bedre ud fra det elektriske... bare min 50 øre...
Index
94291: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til køb af land rover 2.5 dse (19-02-2010 09:23:55) (svar på 94287)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.179.106)
Km-tallet har nu altså betydning, hvis forskellen f. eks.
er 110.000 eller 250.000. Det kommer an på, hvordan bilen har været kørt.
Har selv haft en 2,5 dse til rådighed i 24 timer, men hvor var den dog bovlam og for prissegmentet set ret støjende.
Jeg overvejede, at sætte en stråhat på, så medtrafikanterne kunne se årsagen til, hvorfor sådan en fin dyt kørte så langsomt.
Skulle jeg finde på, at købe sådan det rullende electronisk laboratorium, så skulle det være med 4,2 V8: den flytter bilen med stil.

Nå, det bliver ikke til noget: Defender 110" er sagen for mig !
Index
94294: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til køb af land rover 2.5 dse (19-02-2010 09:54:33) (svar på 94291)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.54.13.116)
Selvfølgelig er der forskel på 100tkm og 255tkm! Det er ligesom logik for burhøns - men alder gør også noget - der er kun et par års forskel, men jeg vil hellere selv købe en der har kørt langt hver dag fremfor små putteture - og specielt hvis der var tale om en dieselbil!
Vælger pgl at købe i DK giver også garantimæssigt flere muligheder - fremfor at slæbe skøjten tilbage til Tyskland.


og som sidebemærkning! Hvis du nu lige tænker en ekstra gang - for selvfølgelig ved du allerede dette - Så findes P38 med max en 4.6 V8 - altså officielt fra Land Rover

De nyere GCAT / L322 er med 3.6 TDV8 Diesel eller 4.4 V8 Benzin eller 4.2 V8 Supercharged Benzin.

OG der må jeg personligt sige - at selvom jeg inderst inderst inde er stor foragter af diesel - så ville jeg klart vælge denne TDV8'er

Og stråhatten kan du da fint køre med i en 110'er hihi

Thorstein #7334
der gerne vil have mere sne at lege i!!!

hvor jeg dog morer mig over alle de wannebe 4x4 biler derude... de virker ikke en s..d!
Index
94298: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til køb af land rover 2.5 dse (19-02-2010 10:16:28) (svar på 94294)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.179.106)
Nå, i en 110" kan du ikke have stråhat på: den blæser da af pga træk eller fartvinden... 170 km/h i tunet udgave !
Helt vanvittigt og burde forbydes !
Index
94460: sv: Hjælp til køb af land rover 2.5 dse (22-02-2010 13:48:43) (svar på 94240)
kim larsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.184.144.124)
Kan godt se at jeg nok skal se efter noget andet , var ude og prøve en på gule plader fra 01 af som kun havde kørt 64000 km og nøj hvor var den død og tung men ved jo godt at en chip vil hjælpe meget men om det nok det er jo så det for når man har haft en bmw x5 diesel med 218 hk fra 04 så er man nok bare alt for forvent af lækker bil som er noget af det bedste jeg har kørt i og nu har jeg prøvet stort set alt i denne størelse uden at noget er kommet i nærheden af den .
Index
94463: sv: sv: Hjælp til køb af land rover 2.5 dse (22-02-2010 14:37:00) (svar på 94460)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Kim.

Hvis du vil have noget der slår en BMW fra '04, så skal du nok prøve en Range Rover fra '04, i stedet for at kigge på en ældre bil:-)

MVH Jakob E S
Index
94472: sv: sv: sv: Hjælp til køb af land rover 2.5 dse (22-02-2010 16:04:06) (svar på 94463)
kim Larsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.184.144.124)
Har set på en land rover og så vidt jeg ved er det samme motor som ligger i altså den med 218 hk men den er næsten 3 sek langsomer ind bmw ?? ved godt det ikke er en racer vogn men den ser også lidt mere trist ud ind en bmw x5 både inde i og uden på syntes jeg og hvorfor jeg så efter en land rover dse var på grund af prisen men hvis den går i stykker tit og har mange fejl så orker jeg bare ikke denne model .
Index
94475: sv: sv: sv: sv: Hjælp til køb af land rover 2.5 dse (22-02-2010 16:30:57) (svar på 94472)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.54.13.116)
hej Kim

Nu bør du jo ligesom gøre op med dig selv hvad du vil - hvis du har haft en X5'er fra '04 - ja så fatter jeg jo ikke hvorfor du overhovedet gider kigge på en så gammel Range Rover fra medio/slut 90'erne - det føles jo som et stenalder fund til sammenligning - det har jeg også prøvet at indikere i min omtale af 2.5-motoren ...

En P38 går ikke specielt meget i stykker, men faktum er uomtvisteligt at når mekanik bliver gammelt og derfor mere slidt, ja så er der en større sandsynlighed for dyrere reperationer og regninger i forhold til en nyere bil - det gode ved en P38 er, at har man blot en smule fingersnilde, ja kan kan lave lave stort set alt selv - det kræver blot man er villig til at få sorte fingre - til gengæld kan man glæde sig over de sparede værkstedsregning som let kan løbe op i 5-10tkr på autoriseret værksted for almindelige serviceeftersyn - med et par ekstra småting på spiseseddelen.

En X5'er har nok en del fælles med en årgangstilsvarande L322'er - men intet lavt gear for eksempel - det har en BMW ejer almindeligvis ikke brug for - den skal FREMAD på en plan vej - og kommer ikke i terræn ligesom en L322 giver mulighed for..

Jeg har prøvet den omtalte 3.0 R6 Diesel motor - og jo den kører udmærket - men larmer og føles aldrig rigtig harmonisk - 3.0 benzin i X5 er stille - men bovlam grundet manglende moment i forhold. Næh.. en X5 4.8'er.... det virker - men koster også til gengæld... både i indkøb og i drift - men sådan er kørsel på 1. klasse... uanset om det er nyt eller gammelt...

Har du overvejet en Disco 2/3 - noget mere landbrugsaktig, men bestemt ikke atr kimse af hvad angår køreegenskaber - og med rette motor kommer de også fremad (4.0 eller TD5)


Thorstein #7334
Holder mig stadig til min P38 4.6 V8'er... fordi den ikke har svigtet mig endnu - og fordi jeg aldrig har mistet min begejstring for dens ydre og indre design. Det er kun 2% af 4x4-ejere der reelt har brug for en 4x4 - men så tilstår jeg gerne og siger - jeg er ikke iblandt dem - men jeg er meget glad for min bil og der er maget andet jeg hellere vil undvære end den, hvis jeg en dag skulle vælge...
Index
94482: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til køb af land rover 2.5 dse (22-02-2010 18:36:06) (svar på 94475)
kim larsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.184.144.124)
Du har ret med det er et stort skridt ned til en dse fra x5 men det ville jo være rart hvis man kunne finde en bil som dse som kørte godt til den pris man kunne få sådan en til , det er bare synd at den gang den kom frem at der ikke kom en anden motor i den med flere hk for det er helt sikkert det den mangler .
Index
94510: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til køb af land rover 2.5 dse (23-02-2010 08:34:20) (svar på 94482)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.54.13.116)
Gør som mig - køb en 4.6'er - så mangler du aldrig kræfter - og har fornøjelsen af en pludrende 8-benet bastard ude foran...

Og en P38 skal pludre - ikke grynte som en gammel dieselhakker....
Index
94521: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til køb af land rover 2.5 dse (23-02-2010 10:34:03) (svar på 94510)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 20.138.20.231)
Så skal man bare huske at skifte motor for hver 100000 km.. eller er det bare et grimt rygte?

Jeg antager iøvrigt at en Range rover er en del tungere end en X5, deraf dårligere 0-100 tid.

Mvh

Stephan
Index
94541: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til køb af land rover 2.5 dse (23-02-2010 16:04:39) (svar på 94521)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.54.13.116)
Hvem siger de holder 100tkm - spøg til side... det er et rygte med et vist hold i - men ikke mere end at jeg til enhver tid ville vælge en 4.6 igen...

Mit liv er simpelthen for kort til en sløv P38'er...