tilbage

Land Rover Forum  

94536: Min første LandRover - Hvordan undgår jeg at købe katten i sækken? (23-02-2010 15:27:27)
Anders Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.51.7.131)
Hej folkens
Jeg er på vej til at skifte en hobby på to hjul med stor motor ud med firehjulstræk og lidt færre heste i en større motor.

I den anledning er jeg gået på jagt efter en Land Rover 90 eller 110'er på gule plader og her er det så cirka jeg kommer til kort..

Udover at den ikke skal være alt for dyr i indkøb, så skal den også være i en stand så den ikke falder fra hinanden på turen hjem fra sælgeren.

Så kort sagt : Er der en liste over ting man bør være opmærksom på ved køb af en ældre Defender? - Jeg kigger på biler fra midtfirserne og frem til 1998 (og ikke nyere pga afgiften)

Jeg holder forøvrigt til i Århus og kigger efter biler mellem 40.000 og 70.000 kroner.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen Anders Christensen
94537: sv: Min første LandRover - Hvordan undgår jeg at købe katten i sækken? (23-02-2010 15:37:25) (svar på 94536)
Patrik Priess #8290, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.95.172.250)
Rust
Rust
Rust
Rust
Rust

Husk en hammer :)
94538: sv: Min første LandRover - Hvordan undgår jeg at købe katten i sækken? (23-02-2010 15:40:21) (svar på 94536)
Bjørn Beyer Lauridsen #7995, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 93.167.27.126)
og hvis du vil have en kræfter og ikke gider renovere motor to gange i ugen skal det være en tdi motor.

mvh Bjørn
94542: sv: Min første LandRover - Hvordan undgår jeg at købe katten i sækken? (23-02-2010 16:49:35) (svar på 94536)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.167.191.163)
nu ved jeg ikke hvad du betegner som "alt for dyrt i indkøb" men bered dig på at defendere er dyre, meget dyre, deres alder og kilometerstand taget i betragtning. fordi, som lrm engang skrev: "everyone wants a defender". så undlad at bega samme fejl som mig som begav mig ud for at købe en "billig" defender til 40.000,- og forvente at den er i en stand, hvor der ikke kræves større reperationer indenfor overskuelig fremtid.

de gamle motorer 2.5td og 2.5n/a er gamle konstruktioner og holder ikke til at blive kørt som en moderne motor, de er billige og nemme at skrue på selv, men er man ikke indstillet på at ta den med ro på motorvejen og skrue en del selv, så skal man ikke vælge sådan en.

men man kan sagtens blive fristet fordi priserne er noget lavere end pre 98 tdi-modellerne, som efter min mening er kommet op i nogen fuldstændigt vanvittige priser, men nuvel der må jo være nogen der betaler det. men 100.000,- for en 15 år gammel defender med 400.000km på klokken er efter min mening ikke rimeligt, men det er jo helt op til den enkelte.

når det er sagt så kig efter rust og slid på gearkassen som mange gange kan ha kørt meget langt. og selvf. tegn på motorslid og eller manglende vedligeholdelse.
overdreven røg især blå er heller ikke godt, lidt sort må der godt være ved opstart og kraftig acceleration.

nu lyder jeg jo meget negativ, men det skal siges at jeg stadig er ejer af min lidt "katten i sækken" defender og deerudover er der siden kommet en RangeRover classic til også, så det smitter lidt alligevel.
94545: sv: sv: Min første LandRover - Hvordan undgår jeg at købe katten i sækken? (23-02-2010 16:57:24) (svar på 94542)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 78.156.218.66)
Og spørger du pænt, får du nok også en her fra, der kender lidt til sagerne, med ud og se på varen.
Held og lykke med projektet.

mvh
Knud
94546: sv: sv: sv: Min første LandRover - Hvordan undgår jeg at købe katten i sækken? (23-02-2010 17:14:53) (svar på 94545)
Niels Erik Lysebjerg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.239.76.58)
Tjek denne her

http://www.freewebsite.dk/lalo/Tjekliste+.php

Ellers tilslutter jeg mig rådet om rust. Vær rigtig omhyggelig med rust. Det er selvfølgelig ikke uvæsentligt at den også er nogenlunde mekanisk, men rust er nu det sværeste at lave.

Åh ja, tag en LR-kyndig med, og tjek for rust.
Tag et tæppe eller noget med og en spidshammer. Kravl ind under dyret og gi' rammen nogen tæv. Det skal den ku' holde til. Går hammeren igennem, eller begynder det at lyde som en papkasse, så ved du at den er rådden. Vil sælger ikke have at du slår på hans fin bil, så er det fordi han skjuler noget. Tjek også torpedoen, her skal man måske være en smule mere blid så man ikke buler eller ridser lakken, men tjek grundigt alligevel.

knæk og bræk,

Mvh Niels
94548: sv: Min første LandRover - Hvordan undgår jeg at købe katten i sækken? (23-02-2010 17:53:15) (svar på 94536)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.59.174.38)
Dav Anders

Om du skal vælge benzin (V8) eller diesel (D, TD, 200 Tdi eller 300 Tdi), Stationwagon, SoftTop eller Pick-up afhænger af din smag og dit behov, men går du efter diesel, får du mest fornøjelse af en Defender med Tdi-motor.
1. Se efter rust/tæring i chassisrammen, udriggerne, torpedoen, A-stolperne og udstødningssystemet
2. Se efter tæring i karrosseri - især hvor stål og alu er sat sammen
3. Se efter oliespild fra motor, gearkasse, diff-klumper og hjulnav
4. Afprøv og lyt efter mislyde i motor, kobling, transmission/gearskift, bremser og styretøj - glem ikke at afprøve omstilling Low/High og Diff-lock
5. Drej skiftevis forhjulene helt ud til højre/venstre og kontroller bærekuglerne for tæring og slidmærker
6. Kør langsomme cirkler med fuldt ratudslag højre og venstre om - lyt efter knæk- og knirkelyde
7. Kør skiftevis hurtigt og langsomt - sære lyde og rystelser kan varsle kedelige overraskelser
8. Inspicer kølesystemet - slangeforbindelser, køleribber etc. Se efter mørnede slanger og rustrøde aflejringer
9. Kontroller dørenes tilpasning og hængslernes tilstand. Det samme gælder låse, dørgreb og rudernes rullemekanik
10. ”Klonk“-skramlelyd og ryk ved skift i lave gear - kan være en slidt bøsning i A-ramme
11. Løs og slingrende fornemmelse ved kørsel kan være slidte bøsninger og/eller fjedre/støddæmpere
12. Afprøv lys- og signalapparatur, vinduesviskere, varmeapparat og håndbremse - sidstnævnte skal helst være stram efter fire-fem klik
13. Inspicer lygteglas og paraboler for revner og vandindtrængen
14. Check væskestanden i kølesystem, oliesump og reservoirer til kobling og bremsesystem
15. Kør bilen og check ratstilling, fornemmelse i samme, retningsstabilitet, fjedring og det generelle indtryk af bilens dynamiske optræden
Med det in mente har du et udgangspunkt for vurdering af bilens stand og evt. forhandling om prisen
Kommer du i tvivl om noget eller har spørgsmål, så brug dette forum, der er fuldt af folk med nyttig viden

Good luck
Morten

94549: sv: sv: Min første LandRover - Hvordan undgår jeg at købe katten i sækken? (23-02-2010 18:04:57) (svar på 94548)
Anders Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.57.173.188)
Hej Morten og jer andre
Tak for svar - Det er dejligt med de gode råd og sådan en liste jeg kan tage fat i. :-)

Jeg kan så også afsløre at de første tilbud om biler er strømmet ind efter jeg skrev mit indlæg her, så der må være flere biler til salg end dba.dk og børsen herinde giver udtryk for ;-)

Mvh Anders Christensen
94557: sv: sv: sv: Min første LandRover - Hvordan undgår jeg at købe katten i sækken? (23-02-2010 20:45:42) (svar på 94549)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.249.196)
En ting man også skal være opmærksom på er; hvad koster forsikringen og ikke mindst vægtafgift; midt i 1998 steg vægtafgiften til det dobbelte, dog uden man måtte køre mere
og flere steder af den grund.
94560: sv: sv: sv: sv: Min første LandRover - Hvordan undgår jeg at købe katten i sækken? (23-02-2010 21:57:16) (svar på 94557)
Anders Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.57.173.188)
Hej Verner
Jeg kan få en 90/110'er forsikret for 3613 kr. (ansvar) eller 6600 kr. (kasko) om året hos mit nuværende forsikringsselskab, det synes jeg ikke er så slemt.

Jeg er opmærksom på den strafafgift der kom til i juni '98 og kigger derfor på modeller der er før det tidspunkt.
Den ekstra privatbenyttelsesafgift er på 5040 om året for gulpladebiler indregistreret første gang derefter.

Så vidt jeg kan lure koster en guldplade-LARO før den tid omkring 4000 i årlig afgift, naturligvis + den kommende dieselpartikelfilterstrafafgift (eller hvad de nu kalder den).
Den træder i kraft 1. april i år.

Mvh Anders Christensen
94566: sv: sv: sv: sv: sv: Min første LandRover - Hvordan undgår jeg at købe katten i sækken? (23-02-2010 23:24:02) (svar på 94560)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.59.174.38)
Rolig Anders, strafafgiften for manglende partikelfilter efter 1. april angår ikke LARO'er i den aldersklasse, hvori du søger mobilisering, så det er kun vægtafgiften, du skal tage i betragtning.

Mvh. Morten
94567: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Min første LandRover - Hvordan undgår jeg at købe katten i sækken? (24-02-2010 00:50:00) (svar på 94566)
Anders Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.57.173.188)
Hej Morten
Så vidt jeg kan lure på https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=129583 ser det nu ud til at ramme alle person- og varebiler uanset tidspunkt for indregistrering, hvis de ikke har partikelfilter monteret.

Har du en kilde der kan kaste mere lys over sagen?

Mvh Anders Christensen
94568: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Min første LandRover - Hvordan undgår jeg at købe katten i sækken? (24-02-2010 00:55:42) (svar på 94567)
Anders Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.57.173.188)
Hmm, det var da dejligt at det ser ud til at du har ret :-)

http://www.fstyr.dk/da-DK/Service%20pages/Nyhedsforside/Nyhedsarkiv_CfGT/2009/12/Regler_eftermont_partikelfiltre.aspx

og

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=127620

Det betyder så vidt jeg så kan lure at min normale bil (det I vist kalder borgergryde) som er en C-MAX på gule plader også går fri :)

Tak for dagens glædelige overraskelse :)

Mvh Anders Christensen
94571: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Min første LandRover - Hvordan undgår jeg at købe katten i sækken? (24-02-2010 08:23:01) (svar på 94568)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 79.138.244.77)
Hvis der er nogen, der ved noget om denne ekstraafgift, så er det lige netop Morten Dam, der var med til at sikre, at vi slap for en dræbende stor vægtafgiftstigning og denne særafgift for ca et års tid siden.
Vi var nogle få stykker, der fik råbt nogle politikere op om denne lede sag, og Morten Samuelsen kom os til undsætning og fik ideen fjernet fra de grådige politikeres bord.
Interesserede vil kunne finde alenlange tråde om denne kamp her på forum.

mvh
Knud
94572: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Min første LandRover - Hvordan undgår jeg at købe katten i sækken? (24-02-2010 08:32:20) (svar på 94568)
Martin Mulvad (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.182.23.58)
Hej Anders

Bare et lille positivt input midt i alle de gode råd fra en der har haft fornøjelsen af at eje tre af slagsen:

Når først du har fundet den rigtige LR vil du kunne glæde dig over en helt speciel køreoplevelse, som ikke kan sammenlignes med noget andet blandt de mere almindelige firhjulstrækkere. Til gengæld er dette nok også en del af årsagen til, at Defenderen ikke har oplevet så stort et fald i gensalgsværdi trods miljøkampagner og finanskrise.

Se bare denne bil til salg hos Terminalen: En godt brugt 97´er, som trods alt stadig er oppe i den nette sum af 240.000 kroner.

http://www.dba.dk/land-rover-defender-25-tdi/id-64004226/

Blink og vink
Martin Mulvad

94576: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Min første LandRover - Hvordan undgår jeg at købe katten i sækken? (24-02-2010 09:17:57) (svar på 94572)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Martin.

Den bil hos terminalen har været til salg i over 2 år (nok nærmere 2½ år). Det kunne måske tyde på at prisen er for høj:-)

MVH Jakob E S
94579: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Min første LandRover - Hvordan undgår jeg at købe katten i sækken? (24-02-2010 09:35:30) (svar på 94576)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.10.211)
Ja, sælger kan jo blot håbe, at den sidste idiot kommer ind og køber den.
Den bør ligge på under 140.000 DKK
94583: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Min første LandRover - Hvordan undgår jeg at købe katten i sækken? (24-02-2010 10:13:09) (svar på 94579)
Anders Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.57.173.188)
Hvis de gemmer den længe nok bliver den jo også veteran engang ;-)

Den har dog ikke den store interesse for mig da jeg ikke har buskørekort (fik desværre lastbilkørekort efter reglerne om privat buskørsel blev ændret) og har ikke lige planer om at tage det.

Og så er den jo i det hele taget for dyr, også selvom den stod til 140.000 :)

Mvh Anders Christensen
94584: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Min første LandRover - Hvordan undgår jeg at købe katten i sækken? (24-02-2010 10:17:53) (svar på 94583)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Der er EN der har en 1996 Defender personbil til salg på børsen til 140000. Derfor burde denne bus jo koste dernede omkring.

MVH EN.

94586: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Min første LandRover - Hvordan undgår jeg at købe katten i sækken? (24-02-2010 10:46:24) (svar på 94584)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.54.13.116)
HAHA!! Sikken EN reklame for sælger hva' Jakob?!
94595: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Min første LandRover - Hvordan undgår jeg at købe katten i sækken? (24-02-2010 11:57:53) (svar på 94586)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.10.211)
Av, den sad !
Men bortset fra det, så er ENs pris meget realistisk set i forhold til, at Glad har en 2004 110 stw pmv til små 400.000 DKK på brugtvognslisten.
94609: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Min første LandRover - Hvordan undgår jeg at købe katten i sækken? (24-02-2010 12:44:05) (svar på 94595)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Ja og Glads er der ikke betalt fuld afgift på, så der hænger man på altid at skulle slæbe rundt på sovepladser og køkken.
Intet er gratis.

EN synes ellers at prisen på ENs bil efter hånden er presset rigtig langt ned, men der er åbenbart ikke nogen, der har lyst til en Defender personbil.

MVH Jakob E S
94610: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Min første LandRover - Hvordan undgår jeg at købe katten i sækken? (24-02-2010 12:51:59) (svar på 94609)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
En Defender personbil er ellers et super godt, både fornøjeligt og anvendeligt stykke køretøj (selv i den korte version), kan en anden én, som kender to mere, foruden sig selv, som kører Defender personbil, hilse at sige !

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
A3 SB 1,8
94642: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Min første LandRover - Hvordan undgår jeg at købe katten i sækken? (24-02-2010 17:25:32) (svar på 94610)
Flemming Kihl-Plambek (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.88.73.4)
Jeg har lige været møllen igennem og diskuteret prisfastsættelse med skat for min 1997 110 ,de fandt også dem hos terminalen frem,fik dog snakket ham tilbage til virkeligheden og vi havnede på 140000.

mvh
Flemming
94645: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Min første LandRover - Hvordan undgår jeg at købe katten i sækken? (24-02-2010 18:39:57) (svar på 94595)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.233.234)
Jojo, nu er JES jo ude med en gang salgsgas der får Lars Larsen til at ligne avissælgeren i en hotelfoyer, men egentlig har han måske en god sag; mange aktive her i reg. SSJ har oplevet familien vokse uden antallet af sæder i LR`en har kunne følge med og har ofte været afsted i 2 biler til eks. Landsarrangement og efterfølgende har måttet bide i den sure hvidplade; gulpladerne lever jo nok på lånt tid må vi erkende, i altfald som vi kender dem i dag. I Tyskland kan LR`en LKWregistreres= 1000kr. årlig.
Mht. valg af bil er det en god ide at finde en i god stand
med lavt kilometerantal og så betale lidt mere, frem for at købe et billigt "vrag" der skal repareres på hele tiden med standdage til følge og udgifter til dele.
94695: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Min første LandRover - Hvordan undgår jeg at købe katten i sækken? (25-02-2010 15:33:41) (svar på 94645)
Anders Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.51.7.131)
Jeg kan vist konkludere at jeg bør kigge efter en 110'er fra midt-90'erne for at få noget fornuftigt.

Når den blandt andet skal trække en hestetrailer har jeg fået at vide at den lange model skulle være noget rarere hvad retningsstabilitet angår.

Og så gør det jo egentligt ikke noget at have ekstra plads bag i bilen :)