tilbage

Land Rover Forum  

Index
94879: Kan 10 splines holde sammen med spær??? (28-02-2010 13:10:42)
Morten Christensen #8417, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 93.164.166.178)
Jeg er i gang med at finde ud af om jeg skal have mig et spær i min RRC 3.9 V8 1990
Og ved at jeg har 10 splines aksler i den nu er spørgsmålet bare....

Kan det holde med 10 Splines??

Ved godt at jer som kører extrem offroad kører med 24 splines...Men jeg kommer ikke til at kører voldsom offroad..dog skal den kunne holde til at køre lidt offroad..

Nogen forslag????


På forhånd tak...
Index
94880: sv: Kan 10 splines holde sammen med spær??? (28-02-2010 13:37:34) (svar på 94879)
Bjørn Beyer Lauridsen #7995, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 212.10.176.66)
du kan jo skifte Akseltype eller kørestil når du er træt af at knække aksler... jeg har da set nogen kører med spær og 10 splines og stadig have det sjovt. 24 splines kan jo også knække.

mvh Bjørn
Index
94882: sv: sv: Kan 10 splines holde sammen med spær??? (28-02-2010 13:59:24) (svar på 94880)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.145.247.152)
Akkurat som bjørn siger. Det kommer an på din højrefod og om du er en af dem der syntes at det er sjovt at blive ved med at grave selvom du tydeligvis ikke kommer længere. Hvis du kører med hovedet på skulderen (og ikke under armen) Vil du ikke brække aksler særlig ofte. Det kan selvfølgelig ske og det kan det også sagtens uden spær. Hva angår 24 Spline er en sådan i standard form kun marginalt bedre end en 10 spline. Hvis ikke man køber forstærkede 24 Spline vil de stort set brække lige så ofte. MEDMINDRE vi snakker salisbury eller 90" V8 org. bagaksel.
Håber det var til hjælp
Index
94883: sv: sv: sv: Kan 10 splines holde sammen med spær??? (28-02-2010 14:26:49) (svar på 94882)
Morten Christensen #8417, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 93.164.166.178)
Hmm det hjalp lidt, men nu til det gylden spørgsmål...
Hvor meget skal der så til for at lave den om til 24???

Mvh
Morten
Index
94888: sv: sv: sv: sv: Kan 10 splines holde sammen med spær??? (28-02-2010 15:50:34) (svar på 94883)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.128.4)
Der skal ikke noget til, når du køber et spær. For det bestiller du blot i enten 10 eller 24 splines.
Ja, så skal du selvfølgelig skifte akslerne i bag, men flangerne ude ved hjulene er de samme, så det er en temmelig overskuelig udskiftning.

Jimmi
Index
94892: sv: sv: sv: sv: sv: Kan 10 splines holde sammen med spær??? (28-02-2010 16:09:26) (svar på 94888)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.145.247.152)
Det gælder så bare ikke lige for RR da den har faste flanger i bag hvis den har 10 spline aksler. Men det til side så er det ikke flangerne der vælter budgettet. jeg vil anbefale at du køber hele baduljen ved Ashcroft hvis du vil gå over til 24 spline.
Index
94907: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kan 10 splines holde sammen med spær??? (28-02-2010 17:22:24) (svar på 94892)
Morten Christensen #8417, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 93.164.166.178)
Tænker du på dem her???
http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/
Og vil det sige at hvis man køber et 24 spær så skal jeg kun købe aksler og drive flange??? ja og så den type spær jeg nu vil have..enten Detroit eller ARB...

Index
94914: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kan 10 splines holde sammen med spær??? (28-02-2010 18:11:02) (svar på 94907)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.145.247.152)
Ja og ja :)
Index
94923: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kan 10 splines holde sammen med spær??? (28-02-2010 19:40:28) (svar på 94914)
Morten Christensen #8417, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 93.164.166.178)
Takker mange gange, super at have en klub som denne i baghånden når det brænder på.

Har skrevet til Ashcroft :-)

Index
94925: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kan 10 splines holde sammen med spær??? (28-02-2010 19:44:41) (svar på 94914)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.228.73)
Hvorfor ikke prøve et "tomatspær" som Quaife? price/benefit kan vise sig at være bedre, se div. tråde og ell. Ashcroft. 10splines har en mindre kernediameter og knækker derfor nemmere, dog er der nogle der klarer at knække 24splines lige så godt.
Index
94927: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kan 10 splines holde sammen med spær??? (28-02-2010 20:28:18) (svar på 94925)
Jørgen B. Jensen #5230, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 93.166.99.54)
Quaife og Detroit Truetrac er Limited Slip Differential.
Det kan du ikke sammenligne med ARB.

Detroit Rear Locker og ABR kan "det samme".

Med venlig hilsen
Jørgen B. Jensen
Index
94928: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kan 10 splines holde sammen med spær??? (28-02-2010 20:42:33) (svar på 94927)
Morten Christensen #8417, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 93.164.166.178)
Hvad betyder det i ren praktisk???
hvordan virker de forskelige typer???

Mvh
Morten
Index
94924: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kan 10 splines holde sammen med spær??? (28-02-2010 19:44:09) (svar på 94892)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.128.4)
Havde ikke lige læst RR :-(
Index
94929: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kan 10 splines holde sammen med spær??? (28-02-2010 21:54:38) (svar på 94924)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.230.183)
A good news, and a bad news, der er intet LSD i Quaife,
det virker ved planethjuls træghed, groft sagt, og ikke
ved Limited Slip i den klassiske forstand og dermed ingen skiver der slides. Se Ashcrofts hjemmeside.
Til gengæld fåes det kun m. 24splines. (det var vist the bad news)
Om spær og 10splines kan holde?? Tjaee bumbumbum, hvad skal jeg sige?? er der en tung fod og "uheldige" omstændigheder tilstede eks. storhullet terræn med diagonaler, hvor et hjul løftes fri af grund og tager fat igen, kan det sige knæk og vice versa, undlader man at lade sig rive med kan det holde. The foot is yours!
Index
94930: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kan 10 splines holde sammen med spær??? (28-02-2010 22:19:16) (svar på 94929)
Morten Christensen #8417, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 93.164.166.178)
Okay er kommet frem til at jeg vil have 24 splines i da dem kan jeg få i en HD, better safe then sorry :)

Men nu er jeg da kommet noget i tvivl ang. hvilken Spær jeg skal vælge mig...
Hmm..Detroit, ARB eller Quaife....

Har nu stadig ikke helt fundet ud af den store forskel mellem Detroit locker og Quaife???

Men hvad vil i vælge????

Jeg vil sige at mit brug af bilen er 75% vej og 25% Offroad
Index
94932: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kan 10 splines holde sammen med spær??? (28-02-2010 22:30:41) (svar på 94930)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.128.4)
Så ville jeg vælge enten detriot true-trac eller air-locker.
Når du kører så meget vej i forhold til tterræn er iar-lockeren absolut nummer 1, da du så kun kører med spær, når du kører i terræn.

Alternativt true-trac, som ikke låser så hårdt, den laver en 40/60 låsning så den er heller ikke så slem på asfalt.
Index
94980: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kan 10 splines holde sammen med spær??? (01-03-2010 17:08:12) (svar på 94929)
Jørgen B. Jensen #5230, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 93.166.99.54)
Hej Verner

Har du læst hvad Ashcrofts skriver?

Quaife ATB
"The Automatic Torque Biasing Helical LSD differential is Quaifes unique design"

LSD=Limited Slip Differential

Det er lavet på samme måde som Eaton Detroit Truetrac http://www.youtube.com/watch?v=lZmsY2YvVsc

Se demo af LSD på http://www.youtube.com/watch?v=-S2nDDvKHoA&feature=related

/Jørgen
Index
95028: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kan 10 splines holde sammen med spær??? (02-03-2010 21:26:21) (svar på 94980)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.130.141)
Jo jo jo Jørgen, men det der adskiller Quaifen fra de traditionelle LSD´ere er at der ikke er anvendt bremseskiver der er spændt op til X % forspænding, findes dog også variabel. Den første årgang RRC havde LSD i centerspær, hvilket blev droppet sidenhen samt visse Hilux og Hiace havde i bagtøj, med tvivlsom succes. Quaifens force er at spærret sættes ind gradvist og ikke mindst så er der ingen skiver der slides og dermed forrykning af forspændingsprocenten.
Dodge-demoen med spær synes jeg ikke rigtig kan henføres til vores verden; LRkørsel i terræn hvor hjulløft og diagonaler ofte stopper videre fremfærd, her har akselspær sin berettigelse.
Index
95035: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kan 10 splines holde sammen med spær??? (03-03-2010 07:52:55) (svar på 95028)
Jørgen B. Jensen #5230, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 93.166.99.54)
Hej Verner

Ja, de bruger ikke bremseskiver, men se lige hvor meget et hjul skal spinde før det låser! http://www.youtube.com/watch?v=ijD9cfAt9Yw&feature=related

/Jørgen