tilbage

Land Rover Forum  

Index
95069: Rystende oplevelse ved acceleration (03-03-2010 15:59:16)
Peter Horn #2142, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 152.73.73.36)
Gode råd ønskes.
Køretøj RR Classic 1993
Problem: ved jævn tryk på speeder mærkes intet, men for den noget mere pedal er der volsomme rystelser i fortøjet, så meget at det også kan mærkes i rattet. Så snart speederen slippes med jævn hastighed forsvinder rystelserne med det samme.
Tror ikke det er styrtøjsdæmperen, det har jeg prøvet før, føles ikke lige sådan.
ovale dæk: så ville det vel være der konstant.
Hvad med et eller begge motorophæng: kan godt nok ikke se nogen fejl, dog uden at have skilt noget ad??
Ellers nogle dere har en ide om, hvad det skal kigges efter??
Mvh
Peter
Index
95070: sv: Rystende oplevelse ved acceleration (03-03-2010 16:10:23) (svar på 95069)
Jacob Gren #8302, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.63.241.73)
Tror mere det er et af dine kardan kryds.
Index
95071: sv: Rystende oplevelse ved acceleration (03-03-2010 16:28:11) (svar på 95069)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Uha uha Peter,
du er inde på et u-udtømmeligt emne. Har selv kæmpet med vag styring og rystelser i min RRC 1990. Både de "kraft-relaterede" som dine lyder som, og de styretøjsrelaterede som følsomhed overfor huller i vejen, dæksler o.lign.
Har i den forbindelse skiftet: Hele forreste kardanaksel(ingen ændring), bøsninger i radiusarme for og bag (det hjalp ret meget), bøsninger i panhardstang, styredæmper, støddæmpere for og bag (ingen effekt), pitman arm (en hård nød...med nada effekt), tracking arm, styrekugler (alle)(måske lille effekt), stillet sporing, stillet swivel load(lille effekt), strammet hjullejer.
Alle teknikaliteter, der kan give rystelser.
Og stadig har jeg: Rystelser i styretøj ved kørsel op ad bakke (høj kraftoverføring) - samt en vis følsomhed overfor huller i vejen (det er dog blevet bedre).
Men stadig synes jeg ikke styringen er stabil nok - vi taler trods alt om en bil, der kostede 570.000,- i 1990 hvor den er reg. første gang. Så skal man altså ikke sidde og styre kontra på Roskildevejen, a la Clarke Gable i en 40´er film...
Jeg mistænker nu mine cv-joints ved forhjulene, da jeg godt kan forestille mig at et kardanled kan "gnave" ved belastning - og et hul i vejen vil vel også netop belaste det cv-led i den side (uvilje mod at dreje rundt).
Jeg har også haft mistanke til mine motorophæng, der ser lidt møre ud, kan dog ikke se hvordan det skal få forenden til at være så rystefølsom. Desuden har jeg købt nye kryds til min bagkardan, da de ikke er friske at se på - kan dog ikke mærke slør. Vi må se om det giver noget.
Det blev en længere smøre - og nettet er fuld af forum-indlæg hvor folk giver udtryk for deres ryste-problemer - ofte afslutter disse desværre blindt, uden nogen løsning (som de vil fortælle om, ihvertfald).

Medfølende RRC hilsen
Bo Helsted
- der trods alt stadig er glad for sit køretøj.
Index
95076: sv: Rystende oplevelse ved acceleration (03-03-2010 18:46:07) (svar på 95069)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
Kontrollér fastspænding af hjul og aksler samt kardan.
JF forsvarets brugshåndbog fra først i firserne.
Og tak for snakken Ole P.
MVH Jens E der er mødt på job.
Index
95077: sv: sv: Rystende oplevelse ved acceleration (03-03-2010 20:06:41) (svar på 95076)
Peter Horn #2142, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 152.73.73.36)
Tror jeg vil starte med kardan/kryds, samt hju og aksler
Vender tilbage med resultat.
Peter
Index
95079: sv: sv: sv: Rystende oplevelse ved acceleration (03-03-2010 20:34:07) (svar på 95077)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.237.146)
Jeg har en ekstra komplet forreste kardan, hvis du vil prøve at skifte den. Og en fiskevægt til at justere swiwelpins...

Min mail er bo(snabel-a)kuririn.dk hvis du er interesseret. Jeg bor ved Damhussøen.

Hilsen Bo.
Index
95083: sv: sv: sv: sv: Rystende oplevelse ved acceleration (03-03-2010 22:26:31) (svar på 95079)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 79.138.227.118)
Min opførte sig noget i den henretning, da jeg knuste et CV-joint pga rust.

mvh
Knud
Index
95084: sv: sv: sv: sv: sv: Rystende oplevelse ved acceleration (03-03-2010 22:34:02) (svar på 95083)
Peter Horn #2142, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 152.73.73.36)
Fandt dette andesteds på nettet:

"if your CV Joints have gone bad if when you turn your steering wheel you hear a loud clicking sound. If your steering wheel is getting stuck"

Det er ikke sådan jeg føler det, der er intet at mærke eller høre, når der drejes?
Peter
Index
95090: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Rystende oplevelse ved acceleration (04-03-2010 10:54:05) (svar på 95084)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Hvis du vil igang med cv-joints, så er der en god vejledning her:
http://www.landyzone.co.uk/lz/f41/cv-joint-renewal-68945.html

Det er godt nok en defender, men det er jo de samme dele langt hen ad vejen.
Jeg vil selv gå igang, når det blir lidt varmere at sidde i indkørslen og reparere.
Eftersom jeg har skiftet "alt andet" må mine vibrationer skyldes cv-joints eller bagerste kardankryds - clicksound eller ej...
Hilsen Bo
Index
95097: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Rystende oplevelse ved acceleration (04-03-2010 15:13:29) (svar på 95090)
Peter Horn #2142, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.181.218)
Virkelig god og informativ billedserie, den er gemt i favorit.
Og hvor er det skønt at der for en gang skyld ikke skal splittes en halv LR/RR ad for at nå til målet.
mange tak
Peter
Index
95127: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Rystende oplevelse ved acceleration (05-03-2010 09:11:10) (svar på 95097)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
OG fortæl lige hvor historien ender.
MVH JE
Index
95137: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Rystende oplevelse ved acceleration (05-03-2010 18:49:16) (svar på 95127)
Peter Horn #2142, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.181.218)
Efter i formiddags at have en mekanik til at køre en tur, hælder han til kardan(kryds), så der lægger jeg hårdt ud på Mandag.
Føljeton kommer.
Peter
Index
95949: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Rystende oplevelse ved acceleration (24-03-2010 21:09:30) (svar på 95127)
Peter Horn #2142, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.181.218)
Opdatering:
Så er der skiftet styrtøjsdæmper, gummiophæng og kødben på stabilisatorarm og kardankryds, og det har hjulpet, dog er det absolut styrtøjsdæmperen der har givet mest, omend krydsene var i en elendig forfatning.
Peter