tilbage

Land Rover Forum  

95373: 9 sæder i bus (12-03-2010 10:28:42)
Lasse Damsgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.41.97.4)
Lige en hurtig mere til I skarpe hoveder

Efter adskillige opfrodringer til at snuppe buskørekort og få den Defender jeg henter på søndag i Tyskland, indregisteret som bus, så må jeg da indrømme, at jeg er lidt fristet af det.
Min plan var godt nok alm. personbil, men nordjyden er kommet om i mig....
Der er 9 sæder i den bil, jeg slæber med hjem. Kan den indregisteres som bus. Mener jeg har hørt noget om der skal være 10 siddeplader, men synes omvendt at jeg har set masser af 9-sæders busser rundt omkring til Land Rover-arrangementer. Eller er det mig der har set forkert....
Hvad er det lige årlige afgift er til staten for en bus?

mvh
Lasse
5053
95375: sv: 9 sæder i bus (12-03-2010 10:42:33) (svar på 95373)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
10 sæder er korrekt.
MVH JE
95378: sv: 9 sæder i bus (12-03-2010 11:35:41) (svar på 95373)
Kenneth K. Kreiberg #5298, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.41.81)
Der skal være 10 siddepladser, så er det en bus. 9 så er det en person bil. Afgiften på min gamle 109'er er noget med 900 kroner halvårligt, den er en diesel.

Mvh
95380: sv: 9 sæder i bus (12-03-2010 11:47:11) (svar på 95373)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
Hvordan er sæderne fordelt, i den du henter ?

OG

Tæller du førersædet med i din "påstand" ??

Nu skal jeg ikke kloge mig, da jeg er lidt på udebane, men;

Defender bus med førersæde, midtersæde og passagersæde foran. 3 siddepladser i anden række og 2x2 i varerum, det er 9 personers bus.

Defender bus med førersæde og passagersæde foran. 3 siddepladser i anden række og 2x3 i varerum, det er 10 personers bus.

Defender bus med førersæde, midtersæde og passagersæde foran. 3 siddepladser i anden række og 2x3 i varerum, det er 11 personers bus.

Alle andre er en personbil.

Correct me if I´m wrong...

1270
Paw
95388: sv: sv: 9 sæder i bus (12-03-2010 12:53:24) (svar på 95380)
Lars Torp Madsen #7814, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.36.115)
Hej Paw,

Den første tæller jeg sammen til 10 på min regnemaskine (3+3+2+2) = 10. Har lige talt efter i min 10 pers. bus.

Hvis der kun er 9 pladser, er det måske midtersædet foran, der er byttet ud med en boks.

En benziner-bus koster 820 årligt i vægtafgift.

Mvh

Lars
95391: sv: sv: sv: 9 sæder i bus (12-03-2010 12:58:10) (svar på 95388)
André Elsborg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 95.209.217.41)
9 + fører = 10 pers. og derover er en bus

Er du under det antal er det en almindelig personbil til kørekort B.
95398: sv: 9 sæder i bus (12-03-2010 15:02:52) (svar på 95373)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Hvor gammel er bilen??
95405: sv: 9 sæder i bus (12-03-2010 16:41:34) (svar på 95373)
Jesper H. Lynge #8394, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 89.150.88.111)
Hej Lasse,

Du skulle da have købt min 110 personbil, så havde du sluppet for alt det skriven, samt rejsen frem og tilbage;-).

Ifm omregistreringen af min tidligere 110 fra bus til "almindelig hvid" satte jeg mig lidt ind i sagerne.

9 sæder inkl fører = almindelig hvid KAT M1

10 sæder og derover inkl fører = bus KAT M2

Der tages altså ikke stilling til hvor sædderne er placeret, det som er væsentligt er, hvor mange sæder der findes, og at der skal være godkendte seler på de pågældende sæder.

Se endvidere flg link under pkt 021; http://www.fstyr.dk/da-DK/koretojer/Regler%20om%20koeretoejer/~/media/Files/Regler/Detailforskrifter/DfK2007.ashx

Har forresten skiftet min 110 ud med en 90'er på gule plader
95411: sv: sv: 9 sæder i bus (12-03-2010 18:11:43) (svar på 95405)
Stefan Molzen #3412, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.199.90.182)
Den årlige afgift til staten skal vel heller ikke forklejnes i denne sammenhæng ? Hvis man kigger på økonomi er bus det eneste rigtige hvis man vil have bagsæder i en LR
95412: sv: sv: sv: 9 sæder i bus (12-03-2010 18:37:33) (svar på 95411)
Jesper H. Lynge #8394, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 89.150.88.111)
Helt rigitgt, meeeen der er lige det forhold med et buskørekort, at det ikke er så udbredt som et almindeligt kørekort, og endnu mere sjældent, tilstede hos alle familiens medlemmer, hvilket samlet giver nogle begrænsninger ift hvem der må køre bilen.

Det er der så nogle som vælger at se stort på, idet der ikke er nogen forskel på bilerne, men jeg kunne forestille mig, at forsikringsselskaberne er rimelig opmærksome på dette forhold, såfremt det uheldige skulle ske - og en sådan risiko er jeg ihvertfald ikke villig til at tage, så hellere betale det ekstra......

MVH

Jesper
8394

95414: sv: 9 sæder i bus (12-03-2010 19:13:01) (svar på 95373)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.209.235)
Hvis bilen er fra før oktober 2001, kan den indregistreres som bus.

En 9-personers bus har 9 passagersæder plus førersædet.

En tysk 9-person bil er ikke en bus, men kan ændres til det ved enten at montere et midtersæde på første række ( det 'mangler' typisk på en tysk Defender STW ) eller at få fat til to sædebænke, som udgør tilsammen seks pladser.

Vægtafgiften er pt. 2.074,- DKK helårlig.

Der skal være monteret og anvendes fartskriver ved kørsel i udlandet.
95416: sv: sv: 9 sæder i bus (12-03-2010 20:00:14) (svar på 95414)
Kenneth K. Kreiberg #5298, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.41.81)
Jeps, det med fartskriveren gør at jeg vil omregistrere min bus til 9 personer, så jeg kan køre til tyskland og sverige uden problemer.
Desuden skal en bus synes en gang om året, men det er jo ingen problem med en næsten ny serie III fra 1980 ;-)
95417: sv: sv: sv: 9 sæder i bus (12-03-2010 20:35:23) (svar på 95416)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.181)
Og når nu udlandskørsel med privatbus er på tale, så skal man have suppleret sit buskørekort med et rødt kvalifikationsbevis (72 timer på et AMU center)for at køre lovligt uden for Danmark. (gælder også for Skandinavien).
Det er en EU bestemmelse, så den kender alle vores EU brødre.

Mvh
Kenneth Poulsen - der kun mangler til helikopter :)
95419: sv: sv: sv: sv: 9 sæder i bus (12-03-2010 21:39:18) (svar på 95417)
Jesper H. Lynge #8394, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 89.150.88.111)
Fantastisk kommentar, og rart at få genopfrisket hvorfor jeg droppede det med et buskørekort, når nu ikke "mulvarpen" kan give forklaringen....

MVH

Jesper
8394
95422: sv: sv: sv: sv: sv: 9 sæder i bus (12-03-2010 22:21:33) (svar på 95419)
Hans Martien Sørensen #4770, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.234.237)
med en alm hvid plade kan man gøre som man har lyst. Pille sæder ud, eller lade en anden kører. Husk også hvis du skal have en trailer over 750 kg, skal man have bus trailer kort. det er nok dyre end et BE kort.

Hans Martien

95508: sv: sv: sv: sv: sv: 9 sæder i bus (15-03-2010 09:38:31) (svar på 95419)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.192.200.225)
Tager man sit kørekort hos en alm./normal køreskole får man også alle de farver papirer der er brug for til at køre i fx Europa. Man har altså ikke "brug" for at spendere 72/74 timer hos AMU eller hvad de hedder.
Måske nogen mener noget andet - men så svært er det altså heller ikke at tage en kørekort til privat bus. Og det koster 15.000 kr. inkl. alt.

Tak
95514: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 9 sæder i bus (15-03-2010 10:00:01) (svar på 95508)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Er det også inkl. DE kort? Hvad koster sådan et?

MVH Jakob E S
95517: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 9 sæder i bus (15-03-2010 10:22:36) (svar på 95508)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
Hej Søren.

Det afhænger vist en del af hvor du tager dit kort, om hvorvidt kvalifikationsbeviser "følger med"..
Jeg tog for et par år siden D kort. Det løb op i knap 20.000,- for minimumstimer og bestået første gang, så..

Skal der er E efter D`et koster det yderligere knap 10.000,- der hvor jeg ahr forespurgt.

Så....

1270
Paw
95519: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 9 sæder i bus (15-03-2010 11:34:24) (svar på 95517)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Det vil sige at hvis man skal have to buskørekort og bare et enkelt hængerkort, så er man oppe 50K.
Så kan man jo betale vægtafgift på hvidpladebilen i 6 år, før kørekortene er tjent hjem, hvis man regner med at den koster ca. 8000 kr. mere end en bus om året.

Er der i øvrigt nogen, der ved om busser er fritaget for strafafgift for manglende partikelfilter?

MVH JakoB E S
95421: sv: sv: sv: sv: 9 sæder i bus (12-03-2010 22:05:31) (svar på 95417)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.209.235)
Det er nu 74 timer....

men læs venligst dette link:

http://www.trm.dk/sw196326.asp

Det skulle dog ikke afholde nogen, i sidste ende at spare rundt regnet 10.000 DKK årligt...

Det ser måske lidt vildt ud, men har man været gennem møllen, er løbet jo kørt!

95424: sv: sv: sv: sv: sv: 9 sæder i bus (12-03-2010 23:16:56) (svar på 95421)
Hans Christian Sørensen #5193, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 93.163.229.114)
hej herinde
jeg tillod mig, at klippe lidt i Paul's link
det er jo interessant mht. til rødt kvalifikationsbevis

"Hvis bussen kun anvendes til rent privat kørsel (dvs. kørsel, der udføres af køretøjets registrerede bruger eller medlemmer af dennes husstand med dennes nærmeste familie) er føreren undtaget fra kravet om rødt kvalifikationsbevis og erfaringskravet, hvis bussen er indrettet til befordring af højst 17 personer, føreren medregnet."

HC5193
95425: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 9 sæder i bus (12-03-2010 23:19:10) (svar på 95424)
Hans Christian Sørensen #5193, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 93.163.229.114)
ja øhh

det gælder jo stadig ikke ved international kørsel

min fejl

HC5193
95426: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 9 sæder i bus (12-03-2010 23:56:20) (svar på 95425)
Hans Christian Sørensen #5193, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 93.163.229.114)

ja nu har jeg klippet lidt igen.
der står jo ikke direkte i §56 at det er en dansk indregistreret bus, som der gør i §55 Det kunne jo lige så godt være en alm personbil M1 til international personbefordring. (Det gør man jo i en personbil)

Kapitel 8

Krav til førere af busser, der anvendes til ikke-erhvervsmæssig personbefordring

§ 55. Førere af dansk indregistrerede busser i indenlandsk personbefordring, der anvendes til ikke-erhvervsmæssig personbefordring, skal på strækninger, hvis radius er over 50 km fra bussens hjemsted, være i besiddelse af kvalifikationsbevis for tilfredsstillende afslutning af en af Færdselsstyrelsen godkendt uddannelse (rødt kvalifikationsbevis), samt godtgøre, at de


1) i mindst et år har virket som fører af lastbiler, hvis største tilladte totalvægt er over 3,5 tons, eller

2) i mindst et år har virket som fører af busser, der benyttes til personbefordring på strækninger inden for en radius af 50 km fra bussens hjemsted.


Stk. 2. Føreren af en dansk indregistreret bus i indenlandsk personbefordring, der anvendes til rent privat kørsel, og hvis indretning og udstyr gør det egnet til befordring af flere end 9 og højst 17 personer, føreren iberegnet, og som er konstrueret til dette formål (indregistreret som stor personbil), er undtaget fra de i stk. 1 nævnte betingelser (erfaringskrav og kvalifikationsbevis).

Stk. 3. Føreren af en dansk indregistreret bus i indenlandsk personbefordring, der anvendes til ikke-erhvervsmæssig personbefordring, som ikke er rent privat kørsel, og hvis indretning og udstyr gør det egnet til befordring af flere end 9 og højst 17 personer, føreren iberegnet, og som er konstrueret til dette formål (indregistreret som stor personbil), er undtaget fra det i stk. 1 anførte erfaringskrav.

§ 56. Førere af dansk indregistrerede køretøjer i international personbefordring, der anvendes til ikke-erhvervsmæssig personbefordring, skal være fyldt 23 år og være i besiddelse af kvalifikationsbevis for tilfredsstillende gennemførelse af en af Færdselsstyrelsen godkendt uddannelse (rødt kvalifikationsbevis), samt godtgøre, at de i mindst to år sammenlagt har virket enten som førere af køretøjer i godstransport, hvis største tilladte totalvægt er over 3,5 tons, eller som førere af køretøjer i personbefordring.


hc5193
95427: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 9 sæder i bus (13-03-2010 03:12:19) (svar på 95426)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.181)
Nej det kan det ikke lige så godt være en M1 personbil og det har du jo også selv skrevet/kopieret:

Lige under "Kapitel 8" står der som overskrift: "Krav til førere af busser der anvendes til ikke-erhvervsmæssig personbefordring".
Efterfølgende kommer de 2 § som det omhandler.

Sådan ser det ud gennem mine briller. :)

Mvh
Kenneth Poulsen
95432: sv: sv: sv: sv: sv: 9 sæder i bus (13-03-2010 09:08:44) (svar på 95421)
Steen Bille #4172, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 92.241.210.186)
Hej Paul

Jeg Har hvidt og blåt kvalifikationsbevis bevis fra 1994, er det så korrekt forstået, at jeg ikke behøver rødt kvalifikationsbevis for at køre i fx. Sverige.
Nederst på siden du linker til, er anført hvem der er undtaget for kravet om rødt kvalifikationsbevis, det gælder tilsyneladende både national og international kørsel.
Reglerne er lidt komplicerede, men man sparer jo også, som du påpeger en del penge.

Vh.
Steen
95436: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 9 sæder i bus (13-03-2010 11:34:56) (svar på 95432)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.10.57)
Iflg. dette officielle link skal du ikke have rødt bevis.Jeg slipper også, idet jeg har erhvervet kørekortetlænge før nogen kom i tanke om, at stille skrappere krav....