tilbage

Land Rover Forum  

95485: gode råd! (14-03-2010 19:44:26)
Lau Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 79.138.255.249)
Hej

Er der nogen herinde der kan giver mig nogle gode råd ang. køb af en serie land rover?

Sagen er den at en ven og jeg planlægger at tage på en længere tur gennem det sydlige europa her til sommer! jeg har tidligere eget en serie 3- som dog ikke nåede at få plader på!- men vil én serie bil kunne klare sådanne en tur- og er der noget jeg i så fald skal være særligt opmærksom på! og er der noget udstyr som vil være godt at have med?- har overvejet et tagtelt- er der noget at foretrække?

på forhånd tak!
95486: sv: gode råd! (14-03-2010 20:34:12) (svar på 95485)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
WOW respekt siger jeg bare! Det er naturligvis en forudsætning at finde et rigtig sundt eksemplar specielt på motor og gearkasse! Tagtelt på en seriebil fremmer ikke topfarten og dermed i sidste ende, ferie tiden på destinationen. Meen hvor der er vilje er der vej!!
Jeg glæder mig til at høre beretningen efter turen..
Godspeed!
95490: sv: sv: gode råd! (14-03-2010 21:09:30) (svar på 95486)
kim thomsen (medlem) (ip-adr: 87.58.43.162)
Det er godt med lidt udfordringer.
Som Ole ville jeg fravælge -hvis det var muligt at pakke for meget på taget. Om noget overhovedet.

Et alternativ til et tagtelt kunne være OZTENT teltet. der koster spidsen af en jetjager, men er hurtig at slå op og virker funktionelt. Dog skal der mere end en 88' er hvis der skal være plads til teltet inden i vognen.

Du får nok en masse råd, meen en highlift ville jeg nødig være foruden.

Knæk & Bræk
95489: sv: gode råd! (14-03-2010 21:06:17) (svar på 95485)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.10.57)
Hvis I kun er to, kan en 109" dække jeres behov fuldt ud. Det er ingen motorvejsracer, men det lægger I sikkert heller ikke op til.
For at køre det sydlige Europa behøves er ikke noget særligt ekstraudstyr udover H4 lygter.

Kan I finde een med en 2,5 n/a eller td maskine, vil et overdrive være nyttigt, men ikke en betingelse.

Tagtelt ? To personer kan ligge på et par træplader lagt over ladet. Det gør vi i min OneTen.

Det er kun, at få bilen helt op på dupperne, før turen begynder og have de dele med, som evt. skal udskiftes undervejs.
95493: sv: sv: gode råd! (14-03-2010 21:47:15) (svar på 95489)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
Vi har kørt ferietur til Nord Norge, to voksne i en 90". Der var mere end rigeligt plads bagi til langt mere end hvad vi tog med. Vi kunne sagtens have fundet plads til en barnevogn mv. hvis det havde været aktuelt, uden at der var blevet fyldt op.

Pak let og nyd turen.

Tagtelt har jeg ingen personlige erfaringer med. Har selv brugt et helt almindeligt telt slået op ved siden af bilen. Det slåes op på kort tid, fylder minimalt bag i bilen og kan bruges til andet end Land Rover ture.
95499: sv: sv: sv: gode råd! (14-03-2010 23:24:48) (svar på 95493)
Lau Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.191.250.141)
mange tak for jeres svar! det vil sige at jeg bare skal sørge for at bilen er i topform før turen påbegyndes! regner ikke med særlig meget motorvejskørsel så en 109 tror jeg vi vil kigge efter!

endnu en gang tak!
95506: sv: sv: sv: sv: gode råd! (15-03-2010 09:29:17) (svar på 95499)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.192.200.225)
Ja rolig nu, lad os lige høre mere om bilen først inden vi sender dig afsted:-)

I mine øjne ville en sund original benzin Serie III 109 være ideel - og hvis du tager en kasse med værktøj og en kasse med gængse res. dele samt originale rep. og res. dele manualer med - kan det ikke gå helt galt.

I kunne jo også lægge en rute med planlagte serviceintervaller osv.

Det er vel selve turen der er rejsen, så tænk ikke på motorveje og fart.

Jeg glæder mig til at høre fortsættelsen.

PS husk at en god forsikring også gælder i EU mht vejhjælp osv.
95509: sv: sv: sv: sv: gode råd! (15-03-2010 09:38:47) (svar på 95499)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.75.213)
Hej Lau.

"Det vil sige at jeg bare skal sørge for at bilen er i topform før turen påbegyndes!" ;-) Yes sir! Og så er det jo en Land Rover...

Tag for Guds skyld de originale værkstedsmanualer med, alt relevant værktøj og specialværktøj, og tegn et vejhjælpsabonnement!

Hilsen Jens
95518: sv: sv: sv: sv: sv: gode råd! (15-03-2010 11:02:35) (svar på 95509)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 95.209.240.228)
Ja, ja, ja, rolig nu!!!
Så farligt er det heller ikke! :-))

Det handler vel primært om ikke at pine vognen ud over det naturlige og have en smule føling med, hvad der sker i mekanikken både før og under færden.

Det er jo ikke alt for begavet at drage afsted i en vogn, hvor motoren hele tiden bruger vand eller har anden kronisk svaghed.
Ligeledes er det heller ikke begavet at negligere en temperaturstigning eller en blinkende olielampe.

Jeg har altid betragtet det som en sjov udfordring at køre langt i biler, der på forhånd af den bedrevidende offentlighed har været dømt ude som uegnede til langfart.
Jeg medbringer kun meget minimalt værktøj og reservedele.

Hvis jeg kunne skaffe penge nok til benzin til min SIII bus, ville det ikke genere mig at køre til Sydspanien i den og selvfølgelig tilbage igen. Så ville jeg sikkert også være fri for isdannelser i karburiden! :-))

mvh
Knud
95533: sv: sv: sv: sv: sv: sv: gode råd! (15-03-2010 18:12:17) (svar på 95518)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.150.52)
Jeg har selv en SIII, dog Ex-Mil, One-Ton. Den er ganske velegnet til ture i Norge, på dårlig, (langsomme) vej. En "civil" er gearet noget højere, men uanset, skal man nede til den Sydlige Europa, så vil jeg vælge en nyere modell, som er bedre egnet til at tage motorvej/autobahn, med nogenlunde normal hastighed, ihvertfald ikke langsomere end lastbilerne.
Er man først dernede, så er en serie bil helt eminent, men turen dertil kan være en prøvelse hvis man skal køre uden at "pine" bilen.
Mit eget valg ville være én med TD200, TD300, eller TD5 motor, som klarer en smut på motorvejen langt bedre.
Dette er bare min persolig mening, uden at jeg anfægter andre indlæg her på tråden.
95541: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: gode råd! (15-03-2010 21:42:45) (svar på 95533)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.10.60)
Teoretisk set, har du ret David, men der er nu mere sport i, at tøffe rundt i en 109" især, når det gælder en længere ferierejse...
95542: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: gode råd! (15-03-2010 22:20:08) (svar på 95541)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
Der er en fornøjelse at køre langt med en march hastighed på 70-80 km/t

Hvis ens indsatsområde ligger langt væk og man ikke er interesseret i turen dertil, kan man overveje biltog eller bilfærge. Prisen går ofte lige op med sparet brændstof mv.
95547: sv: gode råd! (15-03-2010 23:58:38) (svar på 95485)
Peer Bonnemann #6234, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 217.157.178.170)
Hej Lau

Vores erfaring med at kører langt i en Land Rover er at man får ro på, at den travle hverdag får et andet leje. Ting tager den tid ting tager, om det er med 70 eller 90 km/t er egentlig lige gyldigt. Det er en rejse og den bør nydes.

Forrige år var vi i Januar i syd Spanien og i juli på Nordkap, et år med mange km. og vi opdagede roen - det kan anbefales.

God tur
Marianne og Peer
95549: sv: sv: gode råd! (16-03-2010 06:39:36) (svar på 95547)
Bo Hansen #2763, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 90.185.114.244)
vi har kørt til kroatien og hjem på 14 dage 6000 km i en gammel 109 2 voksne og en hund og har også været i polen både pomeranien og ferie 5 gange i samme gamle kasse 1970 så det kan sagtens lade sig gøre hilsen bo og aase
95550: sv: sv: sv: gode råd! (16-03-2010 07:48:22) (svar på 95549)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Jo-jo Hansen, den gamle er jo heller ikke helt standart:)
Den er nok nærmere en 110 Tdi i køreegenskaber og mekanik!!
Der er jo en årsag til at jeg konstant lige skal høre om den er til salg:)
Det er bestemt en anden opvelse i en standart seriegryde.
Men garanteret lige så sjovt!
95552: sv: gode råd! (16-03-2010 09:12:17) (svar på 95485)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
Hej Lau
Jeg har en Lightweight med trailer til salg, OG den har været langt inde i Sverige,i Tyskland stadtoldendorf, oppe i Norge ( der boede en bonde!!) og sidste år var vi i normandiet, uden problemer,bilen var fyldt HELT op med alt til en uge og div på taget, den gik 10 km/L og støj niveauet er ok når man kun kører 90 km/t eller ligger bag en lastbil. Så den slags biler er til at finde til en rimelig penge. Jeg bruger den til hverdag hele året og kan den det, så kan den også køre til sydfrankrig ( 1800km).
En god indretning i bilen er et must og det gør det hele behageligt, og man ser en masse.
God tur MVH Jens E I lightweight Model 200 TDI
95554: sv: sv: gode råd! (16-03-2010 10:44:35) (svar på 95552)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Jo-jo Eggertsen, den gamle er jo heller ikke helt standart:)
Den er nok nærmere en 90" Tdi i køreegenskaber og mekanik!!
Pumpet op med alskens moderne teknikaliteter såsom 200Tdi, paraboler, radio osv..
Det er bestemt en anden opvelse i en standart seriegryde.
Men garanteret lige så sjovt!

Sorry Jens, ku ikk dy mig:)


Ole
Med 101" Ambulance V8 i DK på torsdag!!!
Den bliver med garanti IKKE til langture..Suuuugg
95555: sv: sv: sv: gode råd! (16-03-2010 11:01:12) (svar på 95554)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
Jo tak Ole.
Nu skal du jo lige komme hjem først IKK`. så mon jeg i min klon LW skal eskortere dig eller trække dig til fyns land.
Jo min LW er forfinet til ren køreglæde og langfart. Og det har kostet en ren jetjaver. Også p.g.a. særlige omstændigheder den skal sælges.
Men god tur til de the drikkendes land, som engang var dansk.
MVH jens E
95556: sv: sv: sv: sv: gode råd! (16-03-2010 11:52:17) (svar på 95555)
Niels Lysebjerg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 91.195.58.208)
Ja altså, jeg kørte tværs over England, og gennem de Sorte Bjerge i Wales, og jeg brugte ikke engang en 1/4 liter olie! Og det var i en SIIA med standart 2.25 benz motor uden overgear eller noget. Man skal bare som det også nævnes tage sig god tid og så vidt muligt vælge de mindre vej og nyde turen. ja, gøre selve rejsen til oplevelsen.

Indrømmet at det hjalp lidt på tryghedsfølelsen af Martin kørte bageved i sit SIII æsel og ikke bare holdt den tunge traffik lidt på afstand, men også havde sin gule trækstang siddende på kofangeren klar til brug. Det kom den dog aldrig.

Kan kun sige: Bon Voyage!
P.S. Det er ikke nogen dum ide, at medbringe lidt reservedele, en ventilatorrem f.eks strips, et lille udvalg i bolte og møtrikker mv og ikke mindst et sæt stikaksler til bag. Jeg havde et sæt til med England som en anden dansk IIa blev vældig glad for

Mvh Niels
95562: sv: sv: sv: sv: sv: gode råd! (16-03-2010 13:32:12) (svar på 95556)
Kenneth K. Kreiberg #5298, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.41.81)
Det med stik-akslerne, er det ikke mere for 88'erne? Så vidt jer erindrer er det ikke et problem for de smukke 109'ere ;-)
95581: sv: sv: sv: sv: sv: sv: gode råd! (16-03-2010 19:02:15) (svar på 95562)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.181)
Det er rigtigt Kenneth de nye serie III 109"ere har Salisburybagaksel og det er en stor forbedring vedr. knækkede stikaksler, men de ældre serie II/IIA 109" køre med Rover aksler som 88"erne og de er endnu værere end 88"erne til bryde aksler (nok derfor de skifte til Salsibury)

Mvh
Kenneth Poulsen - med 109" serie III med stærk aksel.
95586: sv: gode råd! (16-03-2010 22:37:27) (svar på 95485)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.164.140)
Selvfølgelig kan man da køre Europa rundt i en standard 109"! Gennem flere år har vi gjort det i Idefix (1979 årgang 109" med 2,26 l benzinmotor) (temmelig slidt, skulle have ca. en halv liter olie pr. 1000 km, og gearkassen, påstod alle og enhver, hylede, så man altid kunne høre at Idefix nærmede sig..) Den havde bedste marchfart omkring 85 km/t og var dermed klart i stand til at køre på motorvej hele vejen til Sydfrankrig og hjem igen. I vores statistik fra et af årene nåede vi at overhale 6 køretøjer på motorvejen, mens alt andet overhalede os - dejligt afslappende, da vi ikke skulle holde øje med bagfrakommende i forbindelse med overhalinger mm. Vi snød kun, da vi kørte uden om Kasselbakkerne (via hovedvej B? syd for Göttingen). Eneste sted, hvor vi mærkede frustrationer, var da vi skulle opad i de franske alper, da kunne vi kun holde en maxfart på 35 km/t! - Der blev garanteret sagt meget Merde i DEN anledning.. I øvrigt hører det da med til historien, at vi slog vores egen km/l-rekord: 8,4 km/l!!

- men sørg ellers for at få bilen i topform: skift alle væsker, filtre, tændrør mm. og hav et passende beredskab af reservedele og værktøj med, så skal det nok blive en fin tur!

Jørgen Lundrup
95587: sv: sv: gode råd! (16-03-2010 23:16:28) (svar på 95586)
Kim Thomsen #7909, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.43.162)
Nu har der været en del forslag inde vedrørende det maskin-mekaniske. Hvad med et par forslag om støjisolering.
Kunne det ikke være relevant!!
Medmindre man ikke har mere at sige hinanden som par :-)
95588: sv: sv: sv: gode råd! (17-03-2010 06:49:21) (svar på 95587)
Bo Hansen #2763, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 90.185.114.244)
intercom eller høreværn med radio
95590: sv: sv: sv: sv: gode råd! (17-03-2010 07:23:58) (svar på 95588)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.237.86)
Bo, gider du uddybe den med intercom? Jeg har ofte spekuleret i det, men aner ikke noget om, hvad der dur.

Hvis der findes noget, der er til at betale, vil jeg mene at det vil øge glæden ved en langtur.

Men ellers kan jeg meget klart anbefale et af de dyre støjdæmpningskit, der findes i handelen.
Min SIII bus er blevet klassificeret som værende tyst!

mvh
Knud
95594: sv: sv: sv: sv: sv: gode råd! (17-03-2010 08:29:37) (svar på 95590)
Kim Thomsen #7909, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.43.162)
Hej Knud. Du er nød til at skrive noget højere. Bo er næsten døv af at have kørt Lr i så mange år :-) :-)
95596: sv: sv: sv: sv: sv: gode råd! (17-03-2010 09:27:48) (svar på 95590)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
Hej Knud.

Nu er "til at betale" jo et relativt begreb :-)

Vi bruger noget Bluetooth halløj, når vi kører trophy. Det er oprindeligt beregnet til MC brug, og rækker trådløse op til 100m i lige linje, men noget mindre over bakketoppe etc.
Der kan tillige tilkobles en telefon, så man kan modtage opkald etc. Endelig kan forskellige andre lydkilder tilsluttes, så man kan nyde anden musik end den fossile brændstoffer frembringer.
Et sådant set-up render op i 3-4.000,-

Ved at der også findes forskellige høreværn med samme funktioner.

Endelig er der forskellige trådførte intercom systemer fra f.eks Terratrip, som er/burde være billigere

1270
Paw