tilbage

Land Rover Forum  

95904: 200TDI og Defender gearkasse i serie bil??? (23-03-2010 22:38:49)
Simon Novrman (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.165.59.126)
Hej...

Jeg er igang med total-renovering af en 109 S2..
Jeg har så hørt en masse godt om 200TDI i en serie bil, og en masse om at en serie-gearkasser ikke holder til dette...

Derfor har jeg anskaffet mig både en 200TDI motor og en gearkasse fra en defender. MEN har så erfaret at der bliver en H...... masse ombygning. Bla. at den foreste kardan så ikke kan være der pga. traversen under koblingshuset. og lidt andre småting såsom kardanlængder.

Da jeg ved at andre har 200TDI i deres seriebil og tilsyneladende må have noget andet gearkasse i. Kunne jeg godt tænke mig at hvide hvad I har gjort.????


Om ikke andet, holder en serie-gearkasse til en 2,5TD???

- Simon N.
95906: sv: 200TDI og Defender gearkasse i serie bil??? (23-03-2010 23:03:59) (svar på 95904)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.181)
Jo en seriegearkasse holder fint til en 2,5td, den har "kun" 85hk, hvilket også er en enorm forbedring fra de originale 62 dieselheste.
Og så har man heller ikke problemer i synshallen.

Nu er det ikke til at sige hvad folk så'n generelt har gjort med deres gearkasser, men jeg vile mene at flertallet har ladet seriegearkassen side bag 200 motoren.

Og så lige igen det sædvanlige pladderballe med synshallen og SKAT, som med en 200tdi vil være en helt umuligt opgave, men det har du selvfølgelig haft med i dine overvejelser.

Overvej at afmontere turboen på 200 motoren, så har du ca. 85hk, den kan synes, gearkassen kan holde, den kører helt kanon og motoren holder til du ikke gider ha' den mere.

Der er et par huller i svinghjulshuset der skal bores op og skæres gevind i, hullerne er forstøbt i svinghjulshuset.
Og så skal der laves et forrør til udstødningen.

Og så vil jeg anbefale at finde en Salisbury bagaksel til din serie II, da den kører med Roverbagtøj med deraf ofte følgende stikakseludskiftninger.

Bare min halvtredsøre.
Mvh
Kenneth Poulsen - 109" STW
95909: sv: sv: 200TDI og Defender gearkasse i serie bil??? (24-03-2010 00:10:34) (svar på 95906)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.145.247.152)
Ja som Kenneth så flot beskriver.
Jeg vil dog gerne tilføje at fordelene jo er flere end bare holdbarhed med en defender gearkasse. Bla. det meget savnet 5. gear som ikke kan erstattes ordentligt af noget overgear. Og så er der jo den gode LT230 transfer som er utrolig stærk og har permanent 4wd som er PI**E rart om vinteren og når man bare lige skal køre hen over en vejgrøft eller lignende. Men dit fortøj egner sig ikke til permanent 4wd pga manglen på CV.
Så noget helt andet du kan gøre er at købe Ashcrofts LT77 til serie transfere adaptor! Den løser også alle dine problemer med gearkasse ophæng og manglende plads til kardan'er. Den flytter dog motoren 10 cm frem, men det finder du nok plads til.
Go fornøjelse med projektet ;)
http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/part_66.html
95914: sv: sv: sv: 200TDI og Defender gearkasse i serie bil??? (24-03-2010 07:16:03) (svar på 95909)
ole pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.228.50.51)
Hej

Erhmm, Søren hvorfor er det nu lige at CV joints ikke egner sig til konstant 4 hjuls træk, ud fra hvilken betragtning er det set....


MVRH

Ole Pedersen

SLROC
2591
95915: sv: sv: sv: sv: 200TDI og Defender gearkasse i serie bil??? (24-03-2010 07:58:35) (svar på 95914)
Jens Andersen #3957, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.249.30)
han mener vist ,mangel på, cv-joint.I hans fortøj.
95925: sv: sv: sv: sv: sv: 200TDI og Defender gearkasse i serie bil??? (24-03-2010 10:14:49) (svar på 95915)
ole pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.21.133)
Hej Jens

Ja, det er jeg godt klar over, vil bare gerne at han forklare hvad der ligger til grund for hans postulat ;-) om at det ikke duer når der ikke er CV's i en serie foraksel, det er hvorfor jeg mener !!



MVRH

Ole Pedersen

SLROC
2591

95932: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 200TDI og Defender gearkasse i serie bil??? (24-03-2010 14:45:20) (svar på 95925)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.90.201.14)
hvis du skifter din transferboks ud med en lt230 fra 200tdi'eren kommer du til at køre med permanent 4x4. dette betyder som du ved at forakslen kommer til at trække hele tiden, også ved kørsel på asfalt.

en seriebil er som du siger ikke udstyret med cv led foran, men derimod alm. krydsled. disse led udmærker sig ved at vinkelhastigheden på ledet ikke er konstant under en fuld omdrejning på ledet. dette vil gøre at du under sving vil opnå en forskellig hastighed på det to led i forhold til bagaksel samt det modstående hjul. dette gør ikke så meget i terræn idet der køres forholdsvist langsomt og på løst underlag. men det kan blive et problem på asfalt og ved høje hastigheder hvor det kan give rystelser, og usunde spændinger i transmissionen under kørsel.

på en defender/rrc er dette løst med et cv-led (cv = constant velocity) der er designet til at holde en konstant vinkelhastighed uanset hvilken retning det er drejet i.
95934: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 200TDI og Defender gearkasse i serie bil??? (24-03-2010 15:48:25) (svar på 95932)
ole pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.21.133)

Hej Jacob

Jammen det er jeg altsammen godt klar over, men hvor mange af jer har prøvet det i praksis!!!!!

Spændinger mellem for og bagaksel blir der ingen af dem optager center diffet, så er der tilbage at der godt kan være lidt "huggeri" når man drejer, men har man prøvet at køre med træk på forakslen alene i en seriebil, så vil man kunne snakke med om hvor stort problemet og så kommer det så derefter an på om man så personligt synes det er for stort.

Teknisk set er jeg af den opfattelse at der ikke er noget til hindre for at gøre det.

MVRH

Ole Pedersen

SLROC
2591

95958: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 200TDI og Defender gearkasse i serie bil??? (24-03-2010 22:58:39) (svar på 95934)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.145.247.152)
Hej Ole
Selvfølgelig er der intet til hindre for at gøre det, og der er da også indtil flere amerikaner 4x4 der gør det!
Men det er bare ikke særlig behageligt ved meget styr udslag på asfalt, og jo jeg har prøvet kun at køre med forhjulstræk på min gamle 88" :) Iøvrigt ellers meget behageligt da bilen ikke overstyrer så meget pga. hjulspind på baghjulene i rundkørsler ;)
Men der er jo nok en grund til at LR gik igennem besværet at lave et fortøj med CV til stage one. det er jo ikke ligefrem fordi det er billigere at lave et CV end et ganske alm kryds.
95971: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 200TDI og Defender gearkasse i serie bil??? (25-03-2010 07:43:03) (svar på 95958)
ole pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.228.50.51)
Hej Søren

Så er vi enige, det er er spørgsmål om komfort, ik !

MVRH

Ole Pedersen

SLROC
2591
96030: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 200TDI og Defender gearkasse i serie bil??? (26-03-2010 20:52:35) (svar på 95971)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.228.102)
Nu tror jeg næppe det er et spørgsmål om komfort alene
mht. gammeldaws kardanled i fortøj i. fb. med konstant
firehjulstræk. Som Jacob korrekt fremfører skifter geometrien i kardannerne ved styreudslag og afstedkommer
vibrationer i drivlinien, ikke mindst på asfalt og især
her hvor rundkørsler skyder op som paddehatte landet over.
Amerikanerbiler med firehjulstræk bruger stadig kardanled i fortøj javist, men har de så permanent firehjulstræk?
Der er jo en grund til at nogle biler har hardyskive på især bagkardannen, dette er ikke bare for at dæmpe vibrationer alene, men også for at skåne mekanikken.
95928: sv: sv: 200TDI og Defender gearkasse i serie bil??? (24-03-2010 11:17:36) (svar på 95906)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.179.169)
Mojn Kenneth!

Hvis du lægger en 200 tdi uden turbo eller en 2,5 td i en Seriebil, øger du effekten med mere end de tilladte 20 %, når jeg følger min regnestok....

20 % af 62hk: 12,4 hk.. så vi lander på 74,4 %.

Tager du udgangspunkt i den 2,25 b, så holder du dig under de 20 %.

Gearkassen kan også lægges i og det har været beskrevet i LRO, skal lige se, om jeg kan finde bladet.

Men HUSK lige på, at effektforøgelse kræver stærkere bremser...
95936: sv: sv: sv: 200TDI og Defender gearkasse i serie bil??? (24-03-2010 17:13:03) (svar på 95928)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.181)
Nu er det sådan Paul, at man må beregne 20% forøgelse af motoreffekten af den kraftigste identiske model og det er jo som du beskriver en benziner.

Det er nemlig helt grotesk med de gamle 90"/110" med 2.5l N/A motore, de findes identisk som V8 model og der må man beregne effektforøgelse med 20% på V8 modellen.
Der kan man tale om at man kan mærke det, fra de 68hk og til 130-140HK.

Nu formoder jeg at færdselsstyrelsen mener at standardbremserne kan klare de 20% i effektforøgelse ellers havde de vel forlangt noget i den retning.
Og hvordan vil du i øvrigt forbedre bremserne uden at komme i konflikt med typegodkendelsen?

Det er f.eks. strengt forbudt montere skivebremser på en seriebil, da den så afviger fra typegodkendelsen.

Men sådan er den danske færdelsstyrelse så underligt indrettet.
Se mere på www.fstyr.dk

Dette omhandler kun det rent godkendelsesmæssige, afgiftssagen med SKAT er en helt anden historie.
(Effektforøgelse over 20% udløser ny vurderingsafgift til SKAT)
Mvh
Kenneth Poulsen
95940: sv: sv: sv: sv: 200TDI og Defender gearkasse i serie bil??? (24-03-2010 18:38:48) (svar på 95936)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.197.191.243)
hej Kenneth

Glemmer du ikke at V8'erne kom med et andet bremseanlæg end dieselmodellerne??

Mere så du ikke "lokker" nogle i uføre :-)

mvh
Ib 0219
95948: sv: sv: sv: sv: sv: 200TDI og Defender gearkasse i serie bil??? (24-03-2010 20:32:49) (svar på 95940)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.181)
Nu bevæger jeg mig godt nok på et område min forstand ikke rækker til, så jeg må derfor pointere første linje i mit første indlæg:

Den kraftigste IDENTISKE model.

Det er i hvert helt sikkert tilfældet med 4 cyl. seriebiler.

Godt der er nogen der ved.

Mvh
Kenneth Poulsen
96000: sv: sv: sv: sv: sv: 200TDI og Defender gearkasse i serie bil??? (25-03-2010 22:48:01) (svar på 95940)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.250.234)
Jeg er lidt uforstående over Ib Hammers udsagn; at der er
forskel på hhv. V8 og de firecylindredes bremseanlæg.
Det reservedelskatalog jeg har dækker 1987 til 1991 110"
og de tidstypiske motorer- 4cyld. og V8, her er bremsedele identiske, altså ingen særlige dele til V8, dog leveres
to typer servoforstærkere, men det fremgår ikke til hvilken specifik model de passer til.
96098: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 200TDI og Defender gearkasse i serie bil??? (29-03-2010 11:18:21) (svar på 96000)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.197.191.243)
hej Verner

Nu er det jo ikke specificeret om der er tale om 110" eller 90". 110" havde samme anlæg grundet totalvægten, medens 90" havde forskellige anlæg grundet motoreffekt.

Er du i tvivl så konsulter typegodkendelserne.

mvh
Ib 0219
95937: sv: sv: sv: 200TDI og Defender gearkasse i serie bil??? (24-03-2010 18:01:28) (svar på 95928)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 95.209.255.81)
Hej PauSe
Jeg har et tunet topstykke liggende til min Serie 3, 2.25 benz. bus.
Det vil med ændret knast og karburator angiveligt give en effektforøgelse på op mod 20%.
Du råder til at sørge for stærkere bremser. Kan du uddybe det?

mvh
Knud
95939: sv: sv: sv: sv: 200TDI og Defender gearkasse i serie bil??? (24-03-2010 18:37:21) (svar på 95937)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.179.61)
En effektforøgelse betyder, at køretøjet skulle kunne nå en højere hastighed, hvilket igen betyder, at det får en længere standsningslængde. For at undgå det, må der et større bremseareal til.

Mange bruger effektforøgelsen til hastighedsforøgelse, andre blot til, at have bedre trækkraft.

Det er altså en sikkerhedsmæssig detalje, som man bør have i baghovedet, hvis man vil ændre effekten.

109" har kraftigere bremser end 88", hvorfor en del 88" har fået 109"-bremser på.

Nu er de fleste Serie-bil-ejere skånsomme ved deres biler og de danske hastighedsbegrænsinger på 80 km/h på landeveje skulle ikke give særlige bremseproblemer.

Personligt synes jeg, at en Serie-bil ikke bør køre hurtigere end 100 km/h, hvor det er tilladt.

For det første, er grundkonstruktionen ikke beregnet til det og for det andet må vi huske på, at de fleste nyere biler har væsentlig kortere standsningslængde og det kan give problemer for Serie-brugere, når de bliver overhalet.

Bremser den overhalende pludseligt ned og trækker ind foran, kan det give buler...
95946: sv: sv: sv: sv: sv: 200TDI og Defender gearkasse i serie bil??? (24-03-2010 20:17:18) (svar på 95939)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 95.209.255.81)
Det havde jeg ikke lige tænkt over PauSe.
Så hvis du mener jeg vil være til alvorlig livsfare for mig selv og mine omgivelser, skal jeg måske hellere skrinlægge mine planer?
Det er altid godt at få gode og brugbare råd af en ekspert.

mvh
Knud, der undertiden kører 110 km/t :-(
95957: sv: sv: sv: sv: sv: 200TDI og Defender gearkasse i serie bil??? (24-03-2010 22:55:20) (svar på 95939)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.181)
Paul, man må ikke bare montere 109" bremser på en 88"!

Det er ikke lovligt og kan derfor ikke anbefales i dette forum.

88" efter 1980 er dog fra fabrikken monteret med 109" bremser på forakslen.

Jeg er ellers helt enig med dine betragtninger omkring seriebiler og bremser.

Og så jeg finder det komplet latterligt, at det ikke er tilladt at opgraderer sin seriebil med et skivebremseset, leveret af en producent der har fabrikeret sættet specifikt til bilen.
Det er tilladt i landende omkring os, selv i Sverige syntes bilinspektionen at det er en fremragende ide.
Mvh
Kenneth Poulsen
95951: sv: sv: sv: sv: 200TDI og Defender gearkasse i serie bil??? (24-03-2010 22:07:53) (svar på 95937)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.128.4)
Hej Knud.
Bare til almindelig orientering, så er en ændret knast at betragte som en ændring over 20%, uanset hvor meget det gi'r.
Så din typegodkendelse dækker ikke længere, hvis du skifter knast, da din bil herefter har "mistet sin oprindelige identitet" som det hedder....
95953: sv: sv: sv: sv: sv: 200TDI og Defender gearkasse i serie bil??? (24-03-2010 22:19:11) (svar på 95951)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 95.209.255.81)
Jamen, det er dog utroligt, som man uforvarent kan komme så frygtelig galt af sted!!

mvh
Knud, nu af skam nedbøjet! :-(
95954: sv: sv: sv: sv: sv: 200TDI og Defender gearkasse i serie bil??? (24-03-2010 22:45:59) (svar på 95951)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.181)
Ka' du ikke finde det på tryk til mig Jimmi, jeg ka' nemlig ikke hitte det.
Og det var jo rart at kunne dokumentere det hvis nu en anden spurgte.
Jeg ved det forholdet når det drejer sig om turboer på benzinmotorer.
Mvh
Kenneth Poulsen
95917: sv: 200TDI og Defender gearkasse i serie bil??? (24-03-2010 08:10:37) (svar på 95904)
Jørgen Egebæk #8514, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 212.88.73.4)
Hej Simon. Jeg er en af dem, der faktisk har monteret en 200tdi i min seriebil. Ring til mig hvis du vil høre mere. Du finder mig i medlemslisten.