tilbage

Land Rover Forum  

Index
96218: Kobling i Serie IIa (31-03-2010 13:24:05)
Henrik Nielsen #6878, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 93.165.24.2)
Jeg har udskiftet slavecylinder på koblingshuset, jeg har udluftet systemet, således at der løber klar koblingsvæske hele vejen ud af udluftsningsskruen. Når jeg træder på koblingen kobler den ikke gearkassen ud. Bilen har stået stille i ca. 6 år. Hvad gør jeg galt siden den ikke vil virker korrekt.

Mvh

Henrik Nielsen
110" V8
109" 2,25B serie IIa
Index
96220: sv: Kobling i Serie IIa (31-03-2010 13:58:31) (svar på 96218)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.248.147)
Der er sansynligvis grums i bunden af hovedcylinderen som generer stemplet og lukkeventilen, lukkeventilen der skal forhindre væsken i at gå op i reservoiret, prøv at tramp
koblingspedalen hurtigt i bund og se om der er repons.
Index
96221: sv: Kobling i Serie IIa (31-03-2010 13:59:08) (svar på 96218)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 95.209.221.132)
Er der den normale modstand i pedalen?
Kan du fornemme om der sker noget nede ved koblingen, lyde eller bevægelser?
Muligheden for at koblingspladen er rustet fast på svinghjulet er en nærliggende mulighed.

mvh
Knud
Index
96223: sv: sv: Kobling i Serie IIa (31-03-2010 14:44:41) (svar på 96221)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.181)
Jeg vil være lidt mere påstående end Knud.
Koblingspladen har helt sikkert sat sig fast på svinghjulet og trykfoden.
Når den har stået så længe vil jeg anbefale at afmontere enten motor eller gearkasse, for dels at løsne koblingen og derefter polere svinghjulet da det nok er rusten.
Og så selvfølgelig indkøbe en ny kobling og udrykkerleje.
Og mens du laver det, så du kan lige lave 40-50 andre ting der også trænger efter så lang tids stilstand.
Pakdåser, pakninger, gummislanger, kølerslanger osv.
Bare min halvtredsøre.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
96224: sv: sv: sv: Kobling i Serie IIa (31-03-2010 15:01:59) (svar på 96223)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 95.209.221.132)
Aarrhh, Kenneth, pille motoren ud pga en skide kobling der hænger???
Som leverandør i cowboytricks, vil jeg foreslå først at volde den løs, hvis det er det, der er sket.
Evt. først på den milde måde, med at lade vognen stå med motoren i hurtig tomgang i en times tid eller 2, hvor man sørger for at den bliver rigtig godt gennemvarm. Så går koblingen af og til løs.
Gør den ikke det, kører man en tur med udtrådt kobling, hvor man samtidig bremser og giver fuld gas. (Steen med det ekstra ben, har her en fordel!)
Så skal det være et meget ondartet tilfælde, der ikke giver sig.
mvh
Knud
Index
96225: sv: sv: sv: Kobling i Serie IIa (31-03-2010 15:05:32) (svar på 96223)
Jesper Mørkhøj Pedersen #7282, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.209.221)
Hej

Når den har stået stille i 6 år er det som Kenneth siger meget sandsynligt at koblingspladen har sat sig fast. Har prøvet det selv. Fik den fri uden at skille det hele ad ved at sætte den i første gear, træde koblingen ned og så starte motoren. Så bør den slippe... Det er en noget rå metode og helt og aldeles på eget ansvar! Noget andet er så at det er vældig fornuftigt at kigge alle mulige ting efter når en bil har stået stille så længe...

Held og lykke og god påske
Jesper
Index
96227: sv: sv: sv: sv: Kobling i Serie IIa (31-03-2010 15:23:50) (svar på 96225)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.181)
Jeg kender skam alle tricksne, men ville med vilje ikke anbefale det til en bil der har stået i 6 år, havde den stået i ½ til 1 år - så kunne det måske lade sig gøre.
Men cowboytricksne er meget voldsomme og kan have besværglige følgevirkninger.

Det er jo hele tiden en afvejning af at anbefale folk noget de kan bruge og anbefale noget som de måske ikke kan bruge.
Hvis vi bare forslår cowboymetoden og manden splitter hele gearkassen ad og så bagefter skriver her på forum "hvorfor sagde i ikke noget!"
Det er mange gange svært at vide hvor meget folk kan og ved, når man ikke kender dem.
Så derfor går jeg efter det sikre(og besværlige).
Det er bare som jeg har det. :)
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
96230: sv: sv: sv: sv: sv: Kobling i Serie IIa (31-03-2010 16:14:42) (svar på 96227)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 95.209.221.132)
Nu starter jeg jo også fredeligt med at forslå den med at køre varme på maskineriet! :-)
Men egentlig er det ikke videre brutalt at køre med udtrådt kobling. Der er lige det med at skifte gear uden at kunne koble ud, men det, mener jeg, hører med til grunduddannelsen for vordende bilister! :-)

Men OK, nogle gange ender det med at gearkassen må af, og ærgerligt er det, at blot man lige løsner boltene på trykfoden, ja så falder skidtet stille og roligt fra hinanden!!
Den værste jeg var ude for, var en Humber Super Snipe fra 1953, med kun 12000 miles på klokken.

mvh
Knud
Index
96239: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kobling i Serie IIa (01-04-2010 01:15:54) (svar på 96230)
Jens B. Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 109.57.103.73)
Min gamle S2a havde da stået stille i 13 år.
Jeg fik koblingen løs ved netop at køre med bilen med koblingspedalen trådt ned.
Eller rettere, det var nok at køre med starteren 2 meter frem.
Så gik den fint løs.
Bilen er checket op med olie overalt og selv efter 13 år stilstand drypper der ikke olie ud nogen steder, kun lidt.
Kobling og det hele fungerer også efter 5-6000km
Men bilen er nok undtagelsen der bekræfter reglen om at der er masser der bør checkes, på sådan en gammel dame.
Mvh Jens
Index
96240: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kobling i Serie IIa (01-04-2010 08:17:35) (svar på 96239)
Henrik Nielsen #6878, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 93.165.24.2)
Jeg har kørt i ca. 30 min. med bilen hvor jeg har koblet og bremset hårdt op og lige pludselig så slap koblingen og alt blev normalt. Så den var bare rustet fast og har nu sluppet, men det holdt hårdt at få den til at give slip.

Mvh

Henrik Nielsen
110" V8
109" 2,25B
Index
96250: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kobling i Serie IIa (01-04-2010 11:26:56) (svar på 96240)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.181)
Der sparede du en hel dags arbejde - det var godt.

Så kan der også komme mere liv i den gamle karet og du kan komme videre med den.

En seriebil skal ikke stå stille, den skal bruges - helst hver dag. :)

Mvh
Kenneth Poulsen - med 109" STW og noget serieofil.
Index
96282: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kobling i Serie IIa (02-04-2010 08:53:30) (svar på 96250)
Henrik Nielsen #6878, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 93.165.24.2)
Hej Kenneth

Ja du har helt ret, men den forrige ejer har ikke behandlet bilen så pænt, så nu prøver jeg at vække den til live igen fra de døde.
Der skal laves lidt hist og her, håber den kan blive synet så den kan komme med til LA 2010, det er i hvertfald målet.

Mvh

Henrik Nielsen